Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 22 jul 2025 4:50
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Betalen van kosten onderzoek politie bij valse aangifte
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MaaikeWiksma

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: ma 20 mrt 2006 14:16    Onderwerp: Betalen van kosten onderzoek politie bij valse aangifte Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik vroeg me af:
Stel iemand doet aangifte van diefstal.
De politie onderzoekt de diefstal en komt er na een tijd achter
dat de aangifte vals is.
De politie maakt proces verbaal op en wil de kosten van het onderzoek
dat zij verricht heeft verhalen op de persoon die de valse aangifte gedaan heeft.
Onder welke wet valt het verhalen van de onderzoekskosten op de verdachte in dit geval?
Valt dit onder strafrecht of civiel recht?

Bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 20 mrt 2006 15:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Valt dit onder strafrecht of civiel recht?

Ik denk dat beide wegen te bewandelen zijn.
Strafrechtelijk is er sprake van valsheid in geschrifte. De politie kan zich als benadeelde partij in het geding voegen, en daarbij de kosten van het onderzoek vorderen.
Privaatrechtelijk is er sprake van een onrechtmatige daad op basis waarvan de politie van de schade kan verhalen.

De strafrechtelijke weg volgen lijkt mij voor de politie echter de meest zuivere. Daarmee laat de politie het sterkst zien dat het niet verstandig is de politie te misbruiken om de verzekering op te lichten of een ander te belasteren (als de aangever een mogelijke dader heeft genoemd).
MaaikeWiksma

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: ma 20 mrt 2006 15:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet dat de straf die op het doen van valse aangifte op zich bepaald is in het wetboek van strafrecht.
Het lijkt mij inderdaad dan ook het meest logisch dat het verhalen van onderzoekkosten die voortvloeien uit valse aangifte ook vallen onder het wetboek van strafrecht, helemaal zeker ervan ben ik niet.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 20 mrt 2006 23:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Justitie heeft het strafrechtelijke traject netjes voor je in een folder gezet.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 21 mrt 2006 1:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is de vraag of de politie of gemeente de kosten van een valse aangifte wel op je kunnen verhalen. De politiewet of gemeentewet heeft er bij mijn weten geen voorziening voor: waarom niet? Kennelijk omdat het niet de bedoeling was. Dan mag de politie of gemeente niet via het privaatrecht alsnog de kosten verhalen.

In ieder geval is het zo voor bluswerk van de brandweer.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 21 mrt 2006 8:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Staat tegenover dat de politie blijkbaar wel een rekening mag indienen voor extra mankrachtinzet tijdens risicovolle voetbalwedstrijden e.d. Wat mij een privaatrechtelijke kwestie toeschijnt. Hm, moeten we eens uitzoeken.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 21 mrt 2006 16:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Simone, dat is wat de minister denkt. Hoogstwaarschijnlijk is er echter een wetswijziging voor nodig. Met college Staats- en Bestuursrecht hebben we het erover gehad. De docent suggereerde (net niet serieus) om 112 te bellen, een valse aangifte te doen, en betaling van de rekening te weigeren.

(De (straf)boete wegens het doen van valse aangifte zou natuurlijk wel inbaar zijn.)
JBA

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: di 21 mrt 2006 20:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar die boete gaat naar het rijk en niet naar het politiekorps. Ik denk dat je het niet op die wijze moet zien. De politie kan toch als rechtspersoon aangifte doen van het doen van valse aangifite en zich civiel partij stellen in de procedure?

Groeten,

Jerry
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 22 mrt 2006 0:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt, de boete staat helemaal los van een eventuele schadevergoeding. Maar dat de strafrechtelijke boete inbaar is, is duidelijk.

Voor een privaatrechtelijke schadevergoeding is dat veel minder duidelijk. In het arrest Vlissingse brandweerkosten heeft de HR beslist dat kosten voor het blussen van een brand inclusief alle nabluswerkzaamheden waaronder lossen van de lading van een schip niet waren terug te vorderen. De redenering was dat de Brandweerwet niet in zo'n vordering voorziet, dat uit de wetsgeschiedenis van de Brandweerwet blijkt dat het ook niet de bedoeling was omdat het werk van de brandweer zo'n essentieel onderdeel is van de publieke taak, en dat de gemeente Vlissingen daarom niet het privaatrecht mag gebuiken om te bereiken wat via de publiekrechtelijke weg met opzet was uitgesloten (eigenlijk gewoon de doorkruisingsleer van Windmill).

Dezelfde redenering kun je toepassen op de politie. Terugvorderen van politiekosten bij grote evenementen is hoogstwaarschijnlijk niet mogelijk zonder nieuwe wetgeving. Terugvorderen van kosten ontstaan door een valse aangifte is misschien een ander verhaal, maar echt duidelijk is het niet. Tenzij iemand een relevant arrest van de Hoge Raad bij de hand heeft Smile.

In ieder geval zal het niet uitmaken of de politie/gemeente zich voegt in het strafproces of een afzonderlijke civiele actie instelt. De basis blijft 6:162 BW. Of de vordering is dus een heel ander verhaal.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 22 mrt 2006 1:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het blijkt dat de Brandweerwet inmiddels wel een voorziening heeft om in bepaalde gevallen de kosten te verhalen. (Ik moet eens uitzoeken welke gevallen dat zijn.) Dittrich plaatst (weliswaar in 1999) grote vraagtekens bij verhaal van politiekosten zonder een wettelijke grondslag. Je kunt zien dat hij rechter is geweest Smile.

Hmm kennelijk ging het daar om verhaal van politiekosten op de plegers van een strafbaar feit. Dat gaat wel wat ver inderdaad.

Volledige vraag & antwoord. Ik vraag me af hoe het in dat geval precies is afgelopen. De minister geeft toe dat er een wettelijke grondslag nodig is, ook al heeft de politierechter de vordering toegewezen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds