Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 28 mei 2024 22:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

verlaten plaats van ongeval
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
paashaas



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: wo 15 sep 2004 17:36    Onderwerp: verlaten plaats van ongeval Reageer met quote Naar onder Naar boven

hmmm, een kleine casus waar ik niet uit kom, missschien heeft iemand anders er een idee over?
een vrachtwagenchauffeur is bezig met lossen, hierdoor staat zijn vrachtwagen dicht bij de geparkeerde auto's. als hij klaar is kan hij niet een keer wegrijden en moet een paar steken maken. hierbij beschadigt hij een geparkeerde auto, hij heeft dit echter niet in de gaten en rijdt weg. twee maanden later krijgt hij een brief in de bus dat hij op het politiebureau een verklaring moet komen afleggen over zijn gedraging. hij doet dit braaf en verklaart daarbij dat hij echt niet in de gaten heeft gehad dat hij een auto geraakt heeft en dat als dat wel het geval was geweest hij wel volgens de regels een schadeformulier had ingevuld. negen maanden lang hoort hij niks, dan valt er een transactievoorstel van het OM in de brievenbus voor het als bestuurder van een motorrijtuig de plaats van het ongeval verlaten, gebaseerd op art. 7 lid 1 sub a wegenverkeerswet. bellen naar het OM leert dat er een getuige is, een fietser die langs fietste, die het ongeluk heeft zien gebeuren, en naar eigen zeggen de chauffeur erop geattendeerd heeft. de chauffeur zou toen zijn uitgestapt, naar de schade hebben gekeken en toen weer doorgereden zonder zijn identiteit bekend te maken. de verklaringen van de getuige zijn echter niet waarheidsgetrouw. wat kan de chauffeur doen? en heeft het OM aan één getuige voldoende om aan hun bewijslast te voldoen?
alvast dank!!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eternity








Berichten: 35


BerichtGeplaatst: ma 20 sep 2004 20:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ga deze blind en uit mijn hoofd proberen.

Ik heb verdiepend formeel strafrecht gevolgd en zover ik weet eist het strafrecht MINIMAAL 2 bewijsmiddelen. De enige uitzondering hierop is het p.v. van een opsporingsambtenaar.

Ik denk (ga even op de stoel van een rechter zitten) dat de ene getuige niet voldoende is.

Daarnaast geloof ik niet dat je als chauffeur iets kan raken maar daar niets van merkt. Op zijn minst moet je (zeker om schade aan te richten) toch iets van een schok voelen.

Indien het de keuze van de chauffeur is geweest niet uit te stappen en te kijken wat er gebeurt was denk ik dat hij gewoon aansprakelijk is van de gevolgen van die onverschilligheid.

Samenvattend:

- Indien bewezen kan worden dat de vrachtwagen de auto geraakt heeft

en

- Indien een getuige verklaart dat de chauffeur op de hoogte was van de schade

en

- De rechter via logische redenatie bedenkt dat het onwaarschijnlijk is dat de aanrijding de chauffeur niet op is gevallen

Denk ik inderdaad dat een rechter een reeele mogelijkheid heeft om de verdachte schuldig te verklaren.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Marco
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
paashaas



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: ma 20 sep 2004 22:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dank voor de reactie!
inmiddels heb ik het artikel dat zegt dat één getuige niet voldoende is ook gevonden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
meloen

meloen




Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 30


BerichtGeplaatst: di 19 okt 2004 20:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet zo vlug!
De rechter moet uit wettige bewijsmidellen de overtuiging hebben bekomen dat de verdachte het telastegelegde feit heeft begaan. Een enkel bewijsmiddel zal dus doorgaans niet volstaan. Maar er zijn er hier veel meer:
- de aangever heeft een verklaring afgelegd dat zijn auto toen en daar beschadigd is.
- de verdachte heeft verklaard dat hij best wel eens toen en daar geweest kan zijn met zijn vrachtauto
- een verbalisant heeft misschien de schade zelf waargenomen
- er is een getuige die vertelt wat er gebeurd is
Bewijsmiddelen genoeg. Het is zeker niet zo dat elk van de telastegelegde onderdelen van de telastelegging elk door twee bewijsmiddelen moeten worden geschraagd.
Waar het hier om zal gaan is de overtuiging van de rechter. Is de verklaring van de getuige geloofwaardig - weet hij bevoorbeeld te beschijven wie de chauffeur was? Hoe ongeloofwaardig is de verklaring van verdachte- bijvoorbeeld in relatie tot de waargenomen schade? Dit zijn bij uitstek afwegingen die aan de rechter zijn. Het kan dus nog alle kanten op.
_________________
Studeren is als reizen. Het gaat niet om het doel, maar om de weg er naar toe.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Diana

Diana

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 430


BerichtGeplaatst: do 21 okt 2004 17:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eternity schreef:
Daarnaast geloof ik niet dat je als chauffeur iets kan raken maar daar niets van merkt. Op zijn minst moet je (zeker om schade aan te richten) toch iets van een schok voelen.


Ik heb nog nooit in een vrachtwagen gereden (en eigenlijk heb ik met de auto ook nog niet ergens tegenaan gereden) maar ik kan me wel degelijk voorstellen dat je ergens langs af rijdt (schraapt als het ware) en dit niet merkt. Vooral als de vrachtwagen niet uit een stuk bestaat. En een schok zou ook altijd een hobbel in de weg kunnen zijn (mmm, zou ik dan toch nog ergens tegenaan gereden kunnen hebben Rolling Eyes ).
_________________
_______________________________________
If you always do what you always did,
you will always get, what you always got.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Arno



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 81


BerichtGeplaatst: do 21 okt 2004 22:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt, maar daarom merkt meloen ook terecht op dat het ook afhangt van de schade. Als het inderdaad een krasje is, zoals jij zei, is het inderdaad een stuk geloofwaardiger dat de chauffeur het niet gemerkt zou hebben of dat redelijkerwijs had moeten merken. Maar als er grote deuken in de auto zitten is het uiteraard al een heel ander verhaal.
Ik ben het dan ook helemaal met meloen eens.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: vr 22 okt 2004 20:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aangezien de chaffeur heeft verklaard dat hij de schade netjes volgens de regels zou hebben afgehandeld wanneer hij het had gemerkt, snap ik het probleem ook niet zo. Het OM biedt hem nu alsnog de mogelijkheid om zijn fout goed te maken!
Of zijn de kosten van het transactievoorstel exorbitant hoog? Dan zou de chaffeur nog kunnen betogen dat hij niet 'te kwader trouw' was zeg maar, en voorstellen om de schade alsnog te settelen met de gedupeerde.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arno



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 81


BerichtGeplaatst: vr 22 okt 2004 20:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Het OM biedt hem nu alsnog de mogelijkheid om zijn fout goed te maken!


Je gaat er kennelijk al vanuit dat hij schuldig is Wink Je moet de transactie los zien van schadevergoeding.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: vr 22 okt 2004 20:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ow, okeej. Dat verandert de zaak. Embarassed
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
oma



Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 16


BerichtGeplaatst: do 23 dec 2004 22:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik het goed heb behelst art. 7 lid 1 sub a van de wvw dat alle partijen die betrokken zijn bij een ongeval in ieder geval als ze weggaan hun identiteit moeten bekend maken. I.c. is er 1 getuigen die een valse verklaring aflegt. 1 getuige is geen getuige, er moeten inderdaad minstens 2 bewijsmiddelen zijn buiten het pv om. Feit blijft natuurlijk dat als inderdaad niet te bewijzen is dat deze chauffeur schuldig is, de benadeelde blijft zitten met de schade. Leuke casus...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 23 dec 2004 23:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

oma schreef:
Als ik het goed heb behelst art. 7 lid 1 sub a van de wvw dat alle partijen die betrokken zijn bij een ongeval in ieder geval als ze weggaan hun identiteit moeten bekend maken. I.c. is er 1 getuigen die een valse verklaring aflegt. 1 getuige is geen getuige, er moeten inderdaad minstens 2 bewijsmiddelen zijn buiten het pv om. Feit blijft natuurlijk dat als inderdaad niet te bewijzen is dat deze chauffeur schuldig is, de benadeelde blijft zitten met de schade. Leuke casus...

Maar die 2 bewijsmiddelen hoeven toch niet elk los van elkaar de gehele te laste legging te bewijzen ?

En dan zijn er zowieso 2 bewijsmiddelen:
* de getuige
* het feit dat de chauffeur daar ter plekke was.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
oma



Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 16


BerichtGeplaatst: zo 26 dec 2004 12:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar die getuige is onbetrouwbaar, dus het bewijs is dan in mijn ogen niet wettig of overtuigend. Daar gaat je ene bewijsmiddel......
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 26 dec 2004 20:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

oma schreef:
Maar die getuige is onbetrouwbaar, dus het bewijs is dan in mijn ogen niet wettig of overtuigend. Daar gaat je ene bewijsmiddel......

En waar baseer je op dat die getuige onbetrouwbaar is ? Dat zal toch echt afhankelijk zijn van informatie die niet in de casus staat.

Wanneer de getuigenis in een PV vastgelegd is, zal de rechter er al snel vanuit gaan dat de politie reeds enig onderzoek heeft gedaan naar de betrouwbaarheid etc...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bouwhelm



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 28


BerichtGeplaatst: di 28 dec 2004 15:45    Onderwerp: Re: verlaten plaats van ongeval Reageer met quote Naar onder Naar boven

paashaas schreef:
... de verklaringen van de getuige zijn echter niet waarheidsgetrouw. wat kan de chauffeur doen? en heeft het OM aan één getuige voldoende om aan hun bewijslast te voldoen?
alvast dank!!!


In de casus staat dat de getuigenverklaring niet waarheidsgetrouw is.

- Wellicht interessant: in de casus staat tevens niet vermeld dat aan de verdachte de cautie is gegeven. Indien dit niet is gebeurd, kan zijn verklaring niet als bewijs worden gebezigd (denk ik). Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
oma



Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 16


BerichtGeplaatst: di 28 dec 2004 20:13    Onderwerp: Re: verlaten plaats van ongeval Reageer met quote Naar onder Naar boven

paashaas schreef:
bellen naar het OM leert dat er een getuige is, een fietser die langs fietste, die het ongeluk heeft zien gebeuren, en naar eigen zeggen de chauffeur erop geattendeerd heeft. de chauffeur zou toen zijn uitgestapt, naar de schade hebben gekeken en toen weer doorgereden zonder zijn identiteit bekend te maken. de verklaringen van de getuige zijn echter niet waarheidsgetrouw.


Uit info haal ik dat de getuige onbetrouwbaar is.
Bouwhelm, de verdachte ic is de chauffeur, als hem inderdaad niet de cautie is aangezegd heb je gelijk. Maar dat heeft niets met de getuige te maken. De verdachte is overigens de enige procespartij die "mag liegen" omdat je in nederland niet aan je eigen veroordeling hoeft mee te werken. Alle andere procespartijen worden geacht de waarheid te spreken onder ede. Doen zij dit niet kunnen ze worden vervolgd voor meineed.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds