Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 06 jun 2024 12:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

tentamenvraag onduidelijk
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dvd-master



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): NTI

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: wo 06 jul 2011 21:09    Onderwerp: tentamenvraag onduidelijk Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo,

ik heb het 2e kans tentamen van IB gemaakt maar ik vond 1 vraag zo vaag dat ik niet wist welk leerstuk ze nou bedoelden. De vraag luidt: In de praktijk komt het wel voor dat een belastingplichtige een voordeel ontvangt waarvan bij nader inzien blijkt dat het ten onrechte is ontvangen en moet worden terugbetaald. Dit kan zich onder meer voordoen in de loonsfeer en in de inkomsten uit aanmerkelijk-belangsfeer. Geef aan aan welke regels de ontvangst en terugbetaling van een ten onrechte ontvangen voordeel in onderworpen. Geef in dit verband tevens aan hoe de toepassing van deze regels verloopt.

Ik dacht dus dat ze hier doelden op het lucratief belang, omdat ik dat in het boek gelezen had dat dat vooral voorkomt bij loon uit dienstbetrekking en ab-sfeer. Maar ik heb het gevoel dat er iets anders werd bedoeld. Wat zou het kunnen zijn?

mvg,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: do 07 jul 2011 10:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me dat er wordt bedoeld dat iemand een voordeel krijgt waar hij geen recht op heeft, en dat later moet terugbetalen. Bijvoorbeeld er wordt een te hoge bonus uitgekeerd en dit moet later terugbetaald worden. Bij een lucratief belang is het juist de bedoeling om te bevoordelen, op een (voorheen) belastingvriendelijke wijze (denk aan die enorme aandelenpakketten die topbestuurders soms krijgen). Dat wordt fiscaal afgestraft, maar leidt niet tot een terugbetalingsverplichting.

Wanneer dat bij loon uit dienstbetrekking gebeurt, dan is er in eerste instantie gewoon sprake van loon, dus wordt er gewoon loonbelasting ingehouden, etc. Bij de terugbetaling is dan sprake van negatief loon.

Bij inkomsten uit aanmerkelijk belang kan ik me dat wat minder goed voorstellen, dan zou ik eerder resultaat uit overige werkzaamheden verwachten.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
De Fiscalist

De Fiscalist

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 83


BerichtGeplaatst: vr 08 jul 2011 16:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook ik kan me bij een aanmerkelijk belang minder goed voorstellen hoe dat er uit zou zien:

een voordeel genieten (dus regulier of vervreemdingsvoordeel, zie artikel 4.12 IB 2001) wat je ten onrechte hebt ontvangen??

Een dividend ten onrechte ontvangen lijkt me niet, misschien iets in de verkoopsfeer dat een deel van de koopprijs onterecht was, omdat later blijkt dat de cijfers onjuist waren oid..

In art 4.29 IB 2001 staat wat over het negatieve vervreemdingsvoordeel, misschien dat men daar op doelt.

Overigens vind ik in het algemeen dat een tentamenvraag duidelijk behoort te zijn. Het is immers een tentamen over fiscale wetgeving en geen tentamen tekstverklaren (alhoewel dat natuurlijk wel weer een belangrijk onderdeel van het vak is.)
_________________
Dit bericht is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet noodzakelijkerwijs de visie uw belastingadviseur in Den Haag
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: di 12 jul 2011 11:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is toch mogelijk dat een ab-houder recht op een dividend-uitkering van 100 maar ten gevolge van een typfout 1.000 ontvangt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds