Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 16:22
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

huis dochter financieren
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tonnyvisser



Leeftijd: 76
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: vr 14 jan 2011 18:40    Onderwerp: huis dochter financieren Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben een alleenstaande vrouw, met een eenmansbedrijf ( adviesbureau geondheidszorg ) en een belastbaar inkomen van ca 95.000 euro per jaar ( werk + eigen woning ).
Ik wil mijn dochter van 32 jaar 50.000 euro schenken voor de aankoop van haar huis en vervolgens 90.00 euro lenen tegen een rente van 6 % p.j. Ze heeft een klein inkomen en hoeft dan geen hypotheek af te sluiten.

Ik vraag haar maandelijks 450 euro aan mij af te lossen. De rente die zij mij betaald kan ze aftrekken van de belasting en kan ik ev. besluiten haar de rente te schenken.

Hoe regel ik dit fiscaal ?
1. medeeigenaar worden van het huis ja / nee ?
2. wat leg ik vast bij een notaris ?
3. zitten er fiscale addertjes onder het gras ?

Zowel ik als mijn dochter zijn alleenstaand.
Gaarne uw reactie,

met vriendelijke groet,

Tonny Visser
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 17 jan 2011 11:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mede-eigenaar worden lijkt me belastingtechnisch contraproductief werken. Meer voor de hand ligt het om hetzelfde te doen als wat een bank doet: verstrek een lening in ruil voor een hypotheekrecht op het huis.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
WimWest



Leeftijd: 124
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1040


BerichtGeplaatst: ma 17 jan 2011 12:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U mag gebruikmaken van de eenmalig verhoogde vrijstelling van € 50.300 als aan alle volgende voorwaarden is voldaan:

De schenking is vastgelegd in een notariële akte, waarin de opschortende voorwaarde is opgenomen dat uw kind de schenking gebruikt om een eigen woning te verwerven of voor kosten voor zijn eigen woning.
U en uw kind kunnen schriftelijk aantonen dat de schenking daadwerkelijk door u en/of uw partner is betaald en door uw kind is gebruikt om een eigen woning te verwerven of voor kosten voor de eigen woning.
Splitsen van vrijstelling voor eigen woning
Maakt u gebruik van de eenmalig verhoogde vrijstelling van € 50.300? Dan kunt u het vrijgestelde bedrag in 1 jaar ook splitsen in € 24.144 gewone vrijstelling en € 26.156 vrijstelling voor de eigen woning.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tonnyvisser



Leeftijd: 76
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 17 jan 2011 14:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
U mag gebruikmaken van de eenmalig verhoogde vrijstelling van € 50.300 als aan alle volgende voorwaarden is voldaan:

De schenking is vastgelegd in een notariële akte, waarin de opschortende voorwaarde is opgenomen dat uw kind de schenking gebruikt om een eigen woning te verwerven of voor kosten voor zijn eigen woning.
U en uw kind kunnen schriftelijk aantonen dat de schenking daadwerkelijk door u en/of uw partner is betaald en door uw kind is gebruikt om een eigen woning te verwerven of voor kosten voor de eigen woning.
Splitsen van vrijstelling voor eigen woning
Maakt u gebruik van de eenmalig verhoogde vrijstelling van € 50.300? Dan kunt u het vrijgestelde bedrag in 1 jaar ook splitsen in € 24.144 gewone vrijstelling en € 26.156 vrijstelling voor de eigen woning.


Dank voor deze reactie. Is er een fiscaal voordeel voor mij of mijn dochter als het bedrag gesplitst wordt ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 17:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Splitsing is bij mijn weten niet toegestaan. De enige manier om dat te kunnen doen is gebruik maken van het overgangsrecht, mits reeds vóór 2010 gebruik is gemaakt van de destijds geldende, eenmalige verhoogde vrijstelling. Dat is niet met terugwerkende kracht mogelijk.

Je kunt maar 1 keer gebruik maken van de eenmalige verhoging, ongeacht voor welk bedrag je dat doet. Het voordeel zou zijn dat een deel van het bedrag niet voor de eigen woning hoeft te worden gebruikt, maar dat lijkt me hier overigens toch al geen optie.

De lening leidt tot aftrek bij dochter in box 1 (maar met een laag inkomen tikt dat wat minder hard aan), terwijl het bedrag bij u in box 3 valt. Daar valt dus een fiscaal voordeel mee te behalen. Let er wel op, dat het wellicht de bedoeling is dat het bedrag uiteindelijk bij uw dochter terecht komt, uiterlijk bij uw overlijden. In dat kader kan een hoge rente juist voor nadeel zorgen, omdat de verschuldigde erfbelasting dan het eerder behaalde voordeel teniet doet. Dat is te voorkomen door jaarlijks (maar niet vooraf toegezegd) een bedrag gelijk aan de rente (of het jaarlijkse vrijgestelde maximum) aan uw dochter te schenken - dan gaat er geen vermogen van haar naar u en gaat het dus ook niet belast weer terug.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
erik-m



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 20


BerichtGeplaatst: wo 02 feb 2011 1:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het splitsen ziet op de bewijslast: dat het gedeelte van € 26.156 gebruikt is voor de aanschaf van een woning. De € 24.144 ziet op de "reguliere" éénmalige verhoogde vrijstelling. Tezamen vormen die bedragen de maximale éénmalige verhoogde vrijstelling die mogelijk is.

Ik wil met name reageren op het voornemen de rente te schenken. Met het maken van afspraken hierover dient voorzichtigheid in acht te worden genomen. Al heel snel kwalificeert een dergelijke overeenkomst als een schenking van een periodieke uitkering. Voorkom afspraken hierover! Laat gewoon de dochter rente betalen en beslis per jaar of en zo ja, welk bedrag er geschonken gaat worden.

De hypothecaire zekerheid is zeker een afweging waard. Zonder een hypothecaire zekerheid is er minder zekerheid, maar het heeft ook voordelen. De rente kan dan namelijk omhoog, dus meer aftrek voor de dochter in box 1. De heffing in box 3 blijft voor de uitlener gelijk. Tevens geeft het de dochter, wanneer daar behoefte aan zou zijn, meer mogelijkheden om in de toekomst een aanvullende lening aan te vragen. Het niet bedingen van hypothecaire zekerheid bespaart overigens ook nog eens kosten.

Vraag is natuurlijk welke rente nog acceptabel is alvorens er een schenking wordt geconstateerd. Raadzaam is een offerte aan te vragen bij een (dure) kredietverstrekker. Neem die voorwaarden over en dan lijkt het me nagenoeg onmogelijk dat onzakelijk handelen (een schenking) kan worden gesteld.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: wo 02 feb 2011 11:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

erik-m schreef:
Het splitsen ziet op de bewijslast: dat het gedeelte van € 26.156 gebruikt is voor de aanschaf van een woning. De € 24.144 ziet op de "reguliere" éénmalige verhoogde vrijstelling. Tezamen vormen die bedragen de maximale éénmalige verhoogde vrijstelling die mogelijk is.


Naar mijn mening is dat dus niet mogelijk, omdat uit de voorwaarden blijkt dat de eenmalige verhoging tot 50.300 alleen van toepassing is als de hele schenking ten behoeve van de eigen woning wordt gebruikt. De eenmalige vrijstelling kan, ongeacht het geschonken bedrag, slechts eenmalig worden toegepast en niet worden verdeeld over twee schenkingen. Dus of de hoge verhoging en helemaal eigen woning, of de lage verhoging en helemaal vrij. Maar niet een beetje van allebei.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: wo 02 feb 2011 15:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben het met Ronald78 eens. Er is een mogelijkheid voor ouders om eenmalig een grote vrijgestelde schenking te doen van € 24.144,-.

Indien je deze schenking doet omdat er een woning wordt aangeschaft mogen de ouders deze schenking verhogen tot een hoger bedrag.

Er is echter nog steeds sprake van één vrijgestelde schenking. De bedragen kunnen niet los gezien worden van elkaar.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
erik-m



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 20


BerichtGeplaatst: do 03 feb 2011 20:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik respecteer jullie mening. Echter is er naar mijn mening meer dan alleen de letterlijke tekst van een wetsartikel. De Staatssecretaris heeft bij de behandeling in de Eerste Kamer aangegeven geen bezwaar te hebben tegen een splitsing. Zie Eerste Kamer, vergaderjaar 2009-2010 31 930, D blz. 57.

Wel dienen de bedragen in één jaar geschonken te worden. Het blijft een éénmalig verhoogde vrijsteling.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds