Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 06 jun 2024 9:10
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

WACHTGELD AANPAKKEN
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
John Smeur



Leeftijd: 83
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2010 8:18    Onderwerp: WACHTGELD AANPAKKEN Reageer met quote Naar onder Naar boven

Al meerdere malen is de WW aangepakt en onlangs is besloten de uitkering tot 1 jaar te beperken.
Maar wie maakt zich nu eens sterk om het wachtgeld van mensen in openbare funkties een halt toe te roepen? Nu krijg je 6 jaar wachtgeld, zelfs als je vrijwilllig opstapt uit een publieke funktie. Zelfs wanneer je dat al 'n week na je aanstelling doet.
Daarom [b]NIEUWE STELLING: de uitkeringsduur van het wachtgeld moet gelijk gemaakt worden aan de uitkeringsduur van de WW
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2010 11:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee niet zondermeer. Dat ligt er ook nogal aan welk wachtgeld jij precies bedoelt. Dat je automatisch aanspraak maakt op 6 jaar wachtgeld is in ieder geval klinklare kletskoek.

Wachtgeld voor politieke bestuurders vind ik overigens zeer goed te billijken. Zij zijn veelal afhankelijk van anderen -in de eerste plaats van de kiezers, vervolgens van de vertegenwoordigers- inhoeverre zij weer in aanmerking komen voor het vervullen van de functie. Met een dergelijke onzekerheid dient er een goede vangnetregeling te zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Paula van O



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 20


BerichtGeplaatst: za 17 apr 2010 15:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er wordt toch ook niet gezegd dat er geen vangnetregeling dient te zijn, want dan ben ik het daar ook niet mee eens. Maar ik vind wel dat deze vangnetregeling moet kunnen worden aangepast aan de normen die in het maatschappelijke verkeer aanvaardbaar lijken.
Zo vind ik bijvoorbeeld dat indien politici vrijwillig opstappen zij een lagere 'compensatie' zouden moeten krijgen, dan wanneer zij dat niet vrijwillig doen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 17 apr 2010 15:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Paula van O schreef:
Zo vind ik bijvoorbeeld dat indien politici vrijwillig opstappen zij een lagere 'compensatie' zouden moeten krijgen, dan wanneer zij dat niet vrijwillig doen.

En wanneer stapt een politicus niet vrijwillig op? Als aanblijven in strijd zou komen met de Grondwet? Wie gaat dat toetsen? De rechter alvast niet.

En wat bijv. als een politicus niet opnieuw of niet hoog genoeg op de kandidatenlijst wordt gezet? Moet hij/zij dan een Twittercampagne gaan voeren om in ieder geval zijn/haar recht op wachtgeld te behouden? Anders zou immers de verdenking kunnen rijzen dat deze persoon op zijn/haar verzoek laag op de lijst is geplaatst.

Geld zou nooit een reden mogen zijn om politicus te willen blijven. Er is dus een wachtgeldregeling nodig, en daar moet juist niet op worden gekort als een politicus er vrijwillig mee ophoudt. Een enkele keer zal de regeling misbruikt worden. Het zij zo.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Paula van O



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 20


BerichtGeplaatst: za 17 apr 2010 16:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nogmaals, ik zeg niet dat er GEEN wachtgeldregeling dient te zijn, ik geef alleen aan dat deze aangepast zou moeten kunnen worden als er sprake is van vrijwillige terugtred. Het voorbeeld van een politicus die buiten zijn schuld niet opnieuw op de lijst wordt geplaatst, treed naar mijn idee niet vrijwillig terug. Deze politicus zou geen twittercampagne hoeven te starten, daar hij ook een verklaring kan verkrijgen waarom hij/zij niet opnieuw op de lijst is gezet.

Ik trek even de lijn met het recht op WW. Als een werknemer zelf zijn baan opzegt of door zijn fout (toedoen) zijn baan kwijt raakt, kan hij geen of minder aanspraak maken op WW. Ik zie niet in waarom dit anders zou moeten zijn voor politici, zij het dat zij niet het recht op wachtgeld volledig dienen mis te lopen gezien hun functie en afhankelijkheid van factoren die buiten hun macht liggen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds