Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 19:58
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Tien jaar cel voor Campina-afperser
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2004 17:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Buiten het feit dat de één meer feiten over de zaak kent dan de andere zijn er ook mensen met meer kennis over het strafrecht dan anderen.

Maar ik denk dat dat juist het leuke aan de discussies is. Ook over datgene waar je misschien niet zoveel verstand van hebt of waar je minder vanaf weet een mening proberen te vormen. Aan de hand van de reacties zul je dan wel zien of anderen het met je eens zijn of dat er een denkfout in je redenatie zit....
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Diana

Diana

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 430


BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2004 17:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is inderdaad ook wel erg leuk. En daarmee bedoel ik dan het tijdens de discussie leren van anderen Very Happy
_________________
_______________________________________
If you always do what you always did,
you will always get, what you always got.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Daniel



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 9


BerichtGeplaatst: do 25 mrt 2004 16:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Terug naar het onderwerp:

Is hier sprake van Moord, zoals een voorganger vertelde?
Blijkbaar wordt er geacht dat er ook sprake van moord kan zijn, wanneer de dader de zodanige persoon niet specifiek aanwijst/ probeert te benadelen.

Primair heeft de dader de bedoeling gehad de rechtspersoon Campina af te persen door nog meer te dreigen met het vergiftigen van haar toetjes. Dus als Campina hier niet op had gereageerd, kan zij aansprakelijk worden gesteld op grond van productaansprakelijkheid, én daarbij dat er een zekere 'goede naam' wordt beschadigt ("Jullie nederlanders maken de beste (poisened) toetjes".

Inderdaad behoort de vraag te worden gesteld of de consumenten van de toetjes inderdaad dood aangetroffen hadden kunnen worden, gezien de minimale toevoeging van het landbouwgif...

Overigens behoort men hier ook de andere strafbare feiten niet uit te sluiten:
a) hoe komt deze verdachte aan landbouwgif?
b) deze persoon heeft hiermee ook geprobeerd een zekere goede naam naar beneden te halen(van Campina, maar ook van de supermarkt(en) die de pakken vla, etc. verkochten)
c) het bedreigen van de rechtspersoon/ het bestuur van de rechtspersoon Campina
d) en daarbij behoort ook de poging tot moord subsidiair doodslag, meer subsidiair 'in zodanig staat van ziekte brengen' van een onbekende dan wel meerdere onbekenden

Ook ik ken de feiten van het arrest niet, maar kan de 10 jaar best voorstellen... Zelfs voor iets wat uiteindelijk aan het licht is gekomen en een slechte uitwerking kende (geen enkele dode), wat misschien ook wel in zijn voordeel heeft gewerkt!!!
_________________
Is er veel plezier na je studie te beleven, studeer dan snel... zo niet, probeer er nu evenredig veel uit te halen uit studie als uit het leven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Diana

Diana

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 430


BerichtGeplaatst: do 25 mrt 2004 20:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daniel schreef:
Terug naar het onderwerp:

Is hier sprake van Moord, zoals een voorganger vertelde?
Blijkbaar wordt er geacht dat er ook sprake van moord kan zijn, wanneer de dader de zodanige persoon niet specifiek aanwijst/ probeert te benadelen.


Wanneer iemand in het wilde weg schiet, wijst hij het slachtoffer ook niet aan of sterker nog wanneer iemand zonder schietervaring op persoon A schiet, maar persoon B treft kan moord nog steeds opgaan. Voorbedachte rade heeft volgens mij met de wil en het geweten van de dader te maken en niet zozeer met de persoon die gedood wordt als men willens en wetens het risico neemt.

Overigens ging het in dit arrest om de poging tot moord. Mediaberichten zijn wat dat betreft niet echt betrouwbaar, omdat die journalisten erg selectief luisteren en het woordje poging dan al gauw vergeten.

Daniel schreef:
Inderdaad behoort de vraag te worden gesteld of de consumenten van de toetjes inderdaad dood aangetroffen hadden kunnen worden, gezien de minimale toevoeging van het landbouwgif...


Als de hoeveelheid landbouwgif zo minimaal zou zijn, zou men volgens mij niet eens tot poging tot moord of doodslag kunnen komen. Een middel wat niet tot de dood kan leiden, kan volgens mij niet tot die veroordeling leiden.

Daniel schreef:

Ook ik ken de feiten van het arrest niet, maar kan de 10 jaar best voorstellen... Zelfs voor iets wat uiteindelijk aan het licht is gekomen en een slechte uitwerking kende (geen enkele dode), wat misschien ook wel in zijn voordeel heeft gewerkt!!!


Ik kan me die 10 jaar ook wel voorstellen, maar denk niet echt dat het feit dat de mensen doordat ze op tijd bij de dokter waren niet zijn overleden niet in het voordeel van de dader heeft gewerkt m.b.t. de straf. Ze hadden zonder tussenkomst van een dokter (die de dader duidelijk niet voor ze heeft ingeschakeld, het zou anders zijn denk ik als hij dat zelf wel zou hebben gedaan) dood kunnen gaan.
_________________
_______________________________________
If you always do what you always did,
you will always get, what you always got.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 25 mrt 2004 23:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoek,zoek,zoek maar ik kan het woord niet vinden. Er is een bepaalde regeling voor als je intenties slecht zijn maar je het misdrijf praktisch nooit kunt voltooien. Een lijk vermoorden etc.
Volgens mij had de veroordeelde het gif eerst uitgeprobeerd op zijn geit. Toen deze er niet aan dood ging besloot hij dat het erg genoeg was als middel om af te persen maar niet dodelijk. (De betrouwbaarheid van dit onderzoek kan je in twijfel trekken, maar dit betekent wel dat hij in principe niemand dood hoefde te hebben.)
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: do 25 mrt 2004 23:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je bedoelt waarschijnlijk het woord 'ondeugdelijk'?Leerstuk wat bij het pogingsvraagstuk aan de orde is. Absoluut ondeugdelijk zou het gif dan zijn als het nooit tot voltooiing (dood) had kunnen leiden of zoals je zelf al als voorbeeld noemde; schieten op een lijk...ik ga eerst maar even het arrest lezen voordat ik probeer daar antwoord op te geven Razz
dus tot later
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 26 mrt 2004 1:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Over de ondeugdelijke poging:

De poging van de man om te vergiftigen via het landbouwgif was relatief ondeugdelijk als de dosering niet hoog genoeg is om iemand te vermoorden. Dat wil dus zeggen dat het middel wat de man gebruikte slechts in dit bepaalde geval niet tot de dood kon leiden maar in andere gevallen wel ( hogere dosering ).

In nederland wordt de objectieve leer aangehangen wat betekent dat de absoluut ondeugdelijke poging niet genoeg is om tot strafbaarheid te komen ( als ie dus bv poedersuiker in de toetjes had gedaan ofzo ) maar de relatief ondeugdelijke poging wordt wel gezien als strafbare poging.
Dit betekent dus dat ookal had de man te weinig gif in de toetjes gedaan, het toedienen van landbouwgif is een deugdelijk middel om een mens te doden en daardoor is er gewoon sprake van poging tot moord . Zie Arsenicum-arrest.

En voor moord maakt het niets uit of je gericht een persoon kent/zoekt, ookal ken je de persoon niet en wil je niet perse die persoon dood kan er altijd nog steeds sprake zijn van moord. Lijkt mij ook vrij terecht overigens.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 26 mrt 2004 17:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om nog even terug te komen over wat ik had geschreven over de ondeugdelijke poging.
Ik heb net pas de uitspraak gelezen in de campina-zaak en in deze zaak was de poging dus sowieso wel deugdelijk omdat er een dosering was toegevoegd die hoog genoeg was om iemand te doden en zonder tussenkomst van dokter waren de betreffende personen waarschijnlijk ook overleden ( vooral slachtoffer 1 en 2), dit na slechts een paar hapjes te hebben genomen. Stel dat degene een ziek iemand of bejaarde was geweest was deze waarschijnlijk meteen overleden, of was de kans daarop iniedergeval groter.
Dus in dit geval was het gewoon een deugdelijke poging, maar zelfs als het een ondeugdelijke poging was had het dus tot zo'n veroordeling kunnen komen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds