Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 17:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Status Aparte voor Curacao en Sint Maarten
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 06 nov 2006 2:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
bona fides schreef:
[...]Een staat kan niet zomaar éénzijdig afstand doen van een deel van zijn territorium. [...]

Waarom niet?

Het zelfbeschikkingsrecht geldt slechts voor minderheden/onderdrukten/kolonies, niet voor Nederland.

Het is al helemaal niet mogelijk om de andere landen tegen hun wil uit het koninkrijksverband te stoten. Nederland zou dus zelf uit het Koninkrijk moeten stappen, en daarmee uit de EU, de VN, de NAVO, etc. Maar afscheiden van het koninkrijk zou ingaan tegen de internationale rechtsorde:
Nollkaemper schreef:
De internationale rechtsorde werpt hoge drempels op voor een eenzijdige afscheiding van een bestaande staat, dat wil zeggen: afscheiding zonder instemming van die staat. De internationale rechtsorde gaat uit van het beginsel van territoriale integriteit van staten en kent overwegend belang toe aan het behoud van soeverein gezag van bestaande staten. De politieke verklaring is dat staten hechten aan hun eigen voortbestaan. Regels die afscheiding eenvoudig zouden maken, zouden de territoriale integriteit van veel staten bedreigen.

Anders zou Spaans Baskenland allang niet Spaans meer zijn, om maar een voorbeeld te noemen. Opsplitsing van België zal dus pas gebeuren zodra Vlaanderen en Wallonië het over de voorwaarden eens zijn.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 06 nov 2006 13:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het stuk gequote van Nollkaemper geldt juist voor provincies of minderheden die zich willen losmaken van de staat. Dat dat niet zomaar kan moge duidelijk zijn. Wanneer een staat een provincie niet meer wil, is het precies omgekeerd.

Dat Nederland i.c. een verantwoordelijkheid heeft, en dat het praktisch onmogelijk zal zijn om de eilanden uit te bonjouren, snap ik ook wel. Maar je stelling was vrij algemeen en rechtdoorzee: een staat kan niet zomaar éénzijdig afstand doen van zijn territorium. Dus toen vroeg ik me af: hoezo dan niet? Het zelfbeschikkingsrecht lijkt me hier inderdaad niet van toepassing.
In het hypothetische geval dat een staat niet meer geïnteresseerd is in een bepaald stuk waardeloos land (voor het gemak zijn er even niet teveel afhankelijke mensen en emotionele banden met het gebied), waarom zou een staat dat niet mogen afstoten?
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mr. NN



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 87


BerichtGeplaatst: ma 06 nov 2006 13:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voorzover ik iets kan zeggen over deze ingewikkelde structuur....

De afgelopen 52 jaar was het al ingewikkeld met één koninkrijk met daarin twee (Nederland en Antiilen), en sinds 1986 drie landen (Nederland, Antillen en Aruba), maar het wordt nu nog ingewikkelder.

Begrijp ik het nu goed dat er binnen het koninkrijk nu vier landen (Nederland, Aruba, Curacao en Sint Maarten) komen en de andere eilanden (Bonaire, Saba en Sint Eustatius) van onderdeel binnen de Antillen nu gemeente van het land Nederland worden?
Question
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: ma 06 nov 2006 14:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is correct Good

Ik heb op de middelbare school staatsinrichting van de Antillen gehad, dat is pas leuk Smile
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
mr. NN



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 87


BerichtGeplaatst: ma 06 nov 2006 15:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, maar hoe gaat het dan verder?

Is een Koninkrijk der Nederlanden met maar liefst vier landen (Nederland en de drie eilanden) wel een realistische organisatie? De situatie onder het bestaande Statuut heeft toch al wel alten zien dat er sprake was van te ongelijke en daardoor onwerkbare verhoudingen?

Krijgen de kleine drie eilanden die onderdeel van het land Nederland worden dan straks ook bijvoorbeeld een bijdrage uit het Gemeentefonds? Worden ze, met andere woorden, gelijk gesteld aan alle andere Nederlandse gemeenten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 06 nov 2006 16:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij worden het openbare lichamen in de zin van art. 134 Gw.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: ma 06 nov 2006 16:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waren er onwerkbare verhoudingen in de huidige situatie?
M.i. was het grootste probleem dat de Antillen als land niet werkte.. Alleen al het feit dat er het gevoel was dat al het geld via Curacao moest waardoor er maar een deel van op de andere eilanden kwam, ongeacht of dat waar is of niet... als de situatie zo is werkt het niet... Ook veel te veel bureaucratie zo... Dat wordt nu denk ik een stuk minder...
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 06 nov 2006 16:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarschijnlijk werd het overwicht van Curacao ongewenst gevonden.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: ma 06 nov 2006 18:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad..
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 06 nov 2006 23:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Het stuk gequote van Nollkaemper geldt juist voor provincies of minderheden die zich willen losmaken van de staat. Dat dat niet zomaar kan moge duidelijk zijn. Wanneer een staat een provincie niet meer wil, is het precies omgekeerd.

Dat het moeilijk is voor een provincie betekent a fortiori dat het moeilijk is voor de hele staat op een stukje na.

Een provincie kan tot op zekere hoogte nog een beroep doen op het recht op zelfbeschikking. Voor zover ik begrijp is dat echter alleen algemeen aanvaard wanneer het om een kolonie gaat, en misschien ook wanneer het om een voormalige kolonie gaat. De reden waarom het stukje land en zijn volk ooit bij de staat is gekomen is kennelijk van belang. Een mooie regel lijkt me: was de aansluiting niet vrijwillig, dan heeft het stukje land het recht om zich wel vrijwillig weer los te maken.

Quote:
Dat Nederland i.c. een verantwoordelijkheid heeft, en dat het praktisch onmogelijk zal zijn om de eilanden uit te bonjouren, snap ik ook wel. Maar je stelling was vrij algemeen en rechtdoorzee: een staat kan niet zomaar éénzijdig afstand doen van zijn territorium. Dus toen vroeg ik me af: hoezo dan niet? Het zelfbeschikkingsrecht lijkt me hier inderdaad niet van toepassing.

Dan zeg ik: hoezo dan wel? Het stukje van Nollkaemper lijkt me gewoon van toepassing. Om van de Antillen af te komen zou het land Nederland zich moeten afscheiden van de staat Nederland (=het koninkrijk). Wij kunnen niet zeggen: vanaf morgen zijn jullie een andere staat. Dan zouden wij voor de Antillen een nieuwe staat moeten oprichten, dat gaat niet lukken zonder hun medewerking. Tenminste, dat denk ik Wink.

(Interessante vraag of ik hier gelijk heb... zou Duitsland een bondsstaat kunnen afstoten, zouden de VS een bondsstaat kunnen uitstoten, zou de EU een staat kunnen uitstoten? Er lopen wel een beetje 2 dingen door elkaar, het unieverdrag (ons Statuut) en het volkenrecht.)

Quote:
In het hypothetische geval dat een staat niet meer geïnteresseerd is in een bepaald stuk waardeloos land (voor het gemak zijn er even niet teveel afhankelijke mensen en emotionele banden met het gebied), waarom zou een staat dat niet mogen afstoten?

Wanneer het stuk land geen bevolking heeft, wordt het terra nullius.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: wo 08 nov 2006 21:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik denk persoonlijk dat een leek die deze materie op een redelijke en klein beetje genuanceerde manier evalueert

Ik denk persoonlijk en ervaar het ook als zodanig dat het met de genuanceerdheid van velen erg tegen valt.
Quote:

Een staat kan niet zomaar éénzijdig afstand doen van een deel van zijn territorium. Daarnaast is er het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden samen met het beginsel pacta sunt servanda. Zie het desnoods als uiting van de redelijkheid en billijkheid in de "contractuele relatie" tussen Nederland en de Antillen.

Deze genuanceerdheid is naar mijn mening echt afwezig hoor bij leken!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mr. NN



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 87


BerichtGeplaatst: vr 10 nov 2006 17:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de bestaande verhoudingen werd inderdaad gevonden dat Curacao een overwicht heeft, dat vond Aruba al de reden voor de aparte status in 1986.

Echter wat ik me dan afvraag is waarom de eilanden zich steeds willen versnipperen. Dat is toch voor de verhoudingen met het veel invloedrijkere Nederland toch alleen maar ongunstig?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: vr 10 nov 2006 18:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat dit vooral voor Sint Maarten het meest belangrijk is... Sint Maarten kan zo een zelfstandige relatie met NL aangaan, ipv alles via Curacao... en het is logisch dat Sint Maarten dat wil omdat het daar redelijk goed gaat met veel toerisme...
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 11 nov 2006 1:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mr. NN schreef:
Echter wat ik me dan afvraag is waarom de eilanden zich steeds willen versnipperen. Dat is toch voor de verhoudingen met het veel invloedrijkere Nederland toch alleen maar ongunstig?

Ik kan me voorstellen dat Curacao en Sint Maarten naar Aruba hebben gekeken. Met Aruba is het sinds het verkrijgen van de status aparte behoorlijk goed gegaan, zelfs ondanks het verdwijnen van de Lago raffinaderij die in die tijd ongeveer als enige wat werkgelegenheid verschafte. (Misschien is het juist goedgegaan dankzij dat verdwijnen, omdat Aruba zich toen wel op het toerisme moest storten. Nu alleen Natalee eens terug zien te vinden Wink)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds