Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 22:01
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Schietpartij op Haagse school
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2004 23:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja inderdaad. 'Met voorbedachte rade' is natuurlijk een juridische term, maar ik bedoel het in de zin van dat hij van tevoren heeft bedacht dat hij iemand ging vermoorden. Anders neem je geen pistool mee naar school.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
josseposse






Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 14


BerichtGeplaatst: zo 25 jan 2004 0:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat ik me nu even afvraag, in tegenstelling tot de materieel-rechtelijke vragen hierboven, is of wanneer Murat inderdaad volgens het meerderjarigenstrafrecht wordt berecht, deze zitting ook openbaar is. Want het blijft een jongen van onder de 18 ten tijde van het delict. Heeft iemand inzichten hieromtrent?

Hoe dan ook, ik maak me in ieder geval nu al zorgen over de strafmaat, en de reactie van de LPF hierop. Ik denk inderdaad dat er iets van 6-8 jaar uit zal rollen, wegens doodslag. You do the calculus. Crying or Very sad
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: zo 25 jan 2004 4:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Enerzijds denk ik een veroordeling volgens het "meerderjarige recht" die besloten zal zijn moreel gezien.
Anderzijds denk ik dat het inderdaad lastig zal zijn om een goede reden aan te voeren voor een besloten zitting.
Misschien dat machiel hier een antwoord op weet.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: zo 25 jan 2004 21:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

zou het verstandig zijn? is een ander vraagje dat bij mij opkomt. Zeker omdat de media heel veel invloed heeft op de publieke opinie, en bij een openbare zitting krijgt de media vrij spel, lijkt mij niet handig, ook niet voor de privacy van die jongen, die hij, hoe dan ook, wel heeft of zou moeten hebben...
Liefs Juul xx
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 26 jan 2004 17:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat betreft het spanningsveld tussen rechtsbescherming van de verdachte en rechtszekerheid d.m.v. openbare rechtzaken.
Enerzijds heeft een verdachte, zelfs een veroordeelde, bepaalde rechten. Anderzijds heeft de maatschappij er recht op dat zittingen openbaar zijn, zodat we kunnen controleren of het allemaal wel volgens het boekje gebeurt. (Enkele uitzonderingen daargelaten, zoals bij berechting van minderjarigen daar weegt het privacy belang zwaarder.)
Dit is voortdurend in ontwikkeling, en ik vind dit ook een van de leukste aspecten van het recht (tot nu toe). Steeds moeten we ons weer afvragen waar de prioriteiten liggen, wat we een humane behandeling vinden, welke inbreuken we in welke gevallen kunnen toestaan, etc. We willen enerzijds natuurlijk heel graag dat De Dader gepakt en berecht wordt. Anderzijds vinden we het ook belangrijk dat er met dat individu rekening wordt gehouden, als verdachte en zelfs als hij De Dader blijkt te zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: ma 26 jan 2004 23:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zittingen zijn openbaar, alleen niet voor pers. Lijkt me duidelijk dat ze zijn gezicht dan niet in beeld mogen brengen.

En tsja van de LPF ligt niemand nog echt wakker....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: di 27 jan 2004 3:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

OK betekent dat dat een journalist wel mag komen en schrijven, en eventueel tapen, maar geen foto's mag maken?
Daar schiet je toch uiteindelijk niets mee op? De media heeft dan nog steeds net zoveel macht, omdat zij bepaalde zaken kunnen uitvergroten, op kunnen blazen en omdat zij de macht hebben 16 miljoen mensen te informeren?
Liefs Juul xx
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 27 jan 2004 18:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zittingen zijn wel degelijk openbaar voor de pers, maar dan alleen de schrijvende pers. Dus geen televisiecamera's, en volgens mij ook geen foto's.
Hoewel ik laatst raar opkeek toen ik ineens een officier van justitie in beeld zag. Ik dacht dat de strijd om wel/geen tv in de rechtzaal nog niet gestreden was?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 27 jan 2004 19:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een verdachte mag niet in beeld worden gebracht.
Een OvJ of rechter volgens mij wel hoot.
Maar ik weet helemaal niet hoe dat precies zit.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: di 27 jan 2004 20:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Media kan misschien wel opblazen (hoewel ik dat betwijfel aangezien een rechter echt niet zijn vonnis laat bepalen door een redactioneel commentaar van de Telegraaf), maar dat moet ook weer niet overschat worden. Een OvJ kan trouwens ook gewoon commentaar geven in de media, alleen over bepaalde dingen moet hij/zij zwijgen.

Volgens mij mag rechter en OvJ idd in beeld worden gebracht, dat is immers wat we zien op het nieuws altijd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 27 jan 2004 20:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet dat verdachten niet in beeld mogen worden gebracht door het portretrecht maar hoe dat precies zit met een OvJ of Rechter???
Ik ben in ieder geval blij dat we hier inderdaad een vrij neutrale rechtspraak hebben die niet beïnvloed wordt door de media en/of de politiek zoals dit wel het geval is in de VS.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds