Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 24 mei 2024 0:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rechten op ontwikkelde software
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marcel Boetius



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: za 07 mrt 2009 19:41    Onderwerp: Rechten op ontwikkelde software Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb jarenlang computer applicaties ontwikkeld voor m'n vorige werkgever zonder ooit eens een arbeidsovereenkomst getekend te hebben. Wat voor rechten heb ik daarop?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 07 mrt 2009 21:10    Onderwerp: Re: Rechten op ontwikkelde software Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marcel Boetius schreef:
Hallo,

Ik heb jarenlang computer applicaties ontwikkeld voor m'n vorige werkgever zonder ooit eens een arbeidsovereenkomst getekend te hebben. Wat voor rechten heb ik daarop?

Een arbeidsovereenkomst hoeft niet op papier te staan. Hoofdregel is dat het auteursrecht bij de werkgever ligt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Marcel Boetius



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: za 07 mrt 2009 22:20    Onderwerp: Re: Rechten op ontwikkelde software Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Marcel Boetius schreef:
Hallo,

Ik heb jarenlang computer applicaties ontwikkeld voor m'n vorige werkgever zonder ooit eens een arbeidsovereenkomst getekend te hebben. Wat voor rechten heb ik daarop?

Een arbeidsovereenkomst hoeft niet op papier te staan. Hoofdregel is dat het auteursrecht bij de werkgever ligt.


Zelfs als mijn naam als copyrights houder op alle software vermeld staat?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: zo 08 mrt 2009 10:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja. Het criterium is niet wiens naam erop staat, maar of het onderdeel van je werk was om dat soort software te maken. Werkte je daar als portier, dan is de software waarschijnlijk wel van jou. Werkte je daar als programmeur maar op een heel ander gebied, dan wordt het twijfelachtig.

Arnoud
_________________
ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Marcel Boetius



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: di 10 mrt 2009 4:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je antwoord. In het begin (lees: 6 jaren) was ik niet in dienst als programmeur. Daarna wel officieel. Volgens jouw definitie kan ik m'n copyrights voor de software die ik in die 6 jaren heb geschreven wel op eisen?

En even verder redenerend, zou ik dus ook alle handelingen die ik niet volgens m'n officiele functie heb verricht wel kunnen opeisen? Ik was namelijk naast programmeur ook nog netwerk beheerder (niet officieel). Hierbij heb ik een standaard ontwikkeld voor de opzet van computer netwerken die het bedrijf momenteel ook nog als standaard hanteert. Daarnaast heb ik alle afdelingen van het bedrijf volledig geautomatiseerd door administratieve applicaties daarvoor te ontwikkelen zonder dat het m'n officiele functie was. Dat zou ik dus ook kunnen op eisen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 10 mrt 2009 4:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat was de eerste 6 jaar dan je functie? Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je 6 jaar lang tijdens je werk hebt geprogrammeerd zonder dat dit in het kader van je functieuitoefening gebeurde. Je functie op papier bepaalt niet alles. Als jij feitelijk iets heel anders deed dan op papier, dan zijn jij en je werkgever in feite stilzwijgend een wijziging van de arbeidsovereenkomst overeengekomen. Idem voor het netwerkbeheer. Als dat in feite een vast deel van je betaalde werk was, dan ligt het auteursrecht op wat je met dat werk produceerde waarschijnlijk bij je werkgever.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 10 mrt 2009 9:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marcel Boetius schreef:
Bedankt voor je antwoord. In het begin (lees: 6 jaren) was ik niet in dienst als programmeur. Daarna wel officieel.

De inhoud van de arbeidsovereenkomst wordt bepaald aan de hand van de feitelijke omstandigheden, niet aan de hand van wat er op papier staat. Als je met je werkgever bent overeengekomen dat je auteursrechtelijk beschermd materiaal produceert, dan ligt het auteursrecht bij de werkgever.
Quote:

En even verder redenerend, zou ik dus ook alle handelingen die ik niet volgens m'n officiele functie heb verricht wel kunnen opeisen?

Nee.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Marcel Boetius



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: di 10 mrt 2009 14:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Wat was de eerste 6 jaar dan je functie? Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je 6 jaar lang tijdens je werk hebt geprogrammeerd zonder dat dit in het kader van je functieuitoefening gebeurde. Je functie op papier bepaalt niet alles. Als jij feitelijk iets heel anders deed dan op papier, dan zijn jij en je werkgever in feite stilzwijgend een wijziging van de arbeidsovereenkomst overeengekomen. Idem voor het netwerkbeheer. Als dat in feite een vast deel van je betaalde werk was, dan ligt het auteursrecht op wat je met dat werk produceerde waarschijnlijk bij je werkgever.


In de eerste 6 jaren was ik parttime docent en administratieve kracht bij een van de afdelingen. Het programmeren heb ik overwegend in m'n vrije tijd gedaan, dus niet tijdens officiele werktijden. Daarna werd ik wel officieel als programmeur in dienst genomen, waarna ik me dus echt alleen daarop (tijdens werktijden) heb gericht. Maar intussen had ik alles wat ik reeds had gedaan (zoals: programma's ontwikkelen, netwerken opzetten, computer reparatie) al netjes overgedragen aan een andere afdeling. In m'n vrije tijd heb ik daarna een vraag en antwoord systeem ontwikkeld die het bedrijf nu ook gebruikt om alle problemen van klanten te registreren en af te handelen. Aangezien dat ook een onderdeel van m'n werk was, namelijk problemen oplossen bij klanten. Het onwikkelen van dit systeem heb ik volledig in m'n vrije tijd gedaan, en niet tijdens werktijden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 10 mrt 2009 15:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marcel Boetius schreef:
In de eerste 6 jaren was ik parttime docent en administratieve kracht bij een van de afdelingen. Het programmeren heb ik overwegend in m'n vrije tijd gedaan, dus niet tijdens officiele werktijden.

In dat geval zou het auteursrecht inderdaad bij jou kunnen liggen.

Quote:
Maar intussen had ik alles wat ik reeds had gedaan (zoals: programma's ontwikkelen, netwerken opzetten, computer reparatie) al netjes overgedragen aan een andere afdeling.

Maar zonder schriftelijke akte waarin je aangaf het auteursrecht over te dragen, neem ik aan.

Quote:
In m'n vrije tijd heb ik daarna een vraag en antwoord systeem ontwikkeld die het bedrijf nu ook gebruikt om alle problemen van klanten te registreren en af te handelen. Aangezien dat ook een onderdeel van m'n werk was, namelijk problemen oplossen bij klanten. Het onwikkelen van dit systeem heb ik volledig in m'n vrije tijd gedaan, en niet tijdens werktijden.

Als ik het goed begrijp valt de ontwikkeling van het systeem dus niet onder je eigenlijke functie. Als je het systeem dan ook niet hebt ontwikkeld ter uitvoering van een door de werkgever gegeven en door jou aanvaarde incidentele opdracht, komt het auteursrecht m.i. aan jou toe.

Zie voor een situatie waarin het auteursrecht wél bij de werkgever lag Rb. Den Haag 20 februari 2008, LJN BD5822. Van belang was dat er wél zo'n incidentele opdracht was, waardoor het niet meer relevant was in wiens tijd het werk was gedaan.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marcel Boetius



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: di 10 mrt 2009 15:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="bona fides"]
Marcel Boetius schreef:
In de eerste 6 jaren was ik
In dat geval zou het auteursrecht inderdaad bij jou kunnen liggen.


Ja... Dat denk ik ook.



Quote:
Maar zonder schriftelijke akte waarin je aangaf het auteursrecht over te dragen, neem ik aan.


Dat klopt.

Quote:
Als ik het goed begrijp valt de ontwikkeling van het systeem dus niet onder je eigenlijke functie. Als je het systeem dan ook niet hebt ontwikkeld ter uitvoering van een door de werkgever gegeven en door jou aanvaarde incidentele opdracht, komt het auteursrecht m.i. aan jou toe.


Ik heb bij wijze van spreken het heel bedrijf geautomatiseerd zonder daarvoor de opdracht toe te hebben gekregen. Ik was jong en vol met idealen. Daar heeft men misbruik van gemaakt, en ik heb het bedrijf verlaten nadat duidelijk werd dat ze me meer wilden uitmelken en me daar niet voor wilden waarderen.

De reden waarom ik ook nog toegelaten werd om alles zelf op te zetten ligt volgens mij in het feit dat het management helemaal geen visie had van wat ze van het bedrijf wilden maken. Desondanks is het bedrijf door mijn bijdrage opgegroeid tot een heel winstgevend bedrijf.

Bedankt voor jullie commentaar. Ik denk dat ik nu wel een redelijke uitganspunt heb van hoe ik dingen moet aanpakken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds