Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 07 jun 2024 17:58
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Populariteit van het notariaat
Moderators: Flash, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: zo 04 feb 2007 19:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Was het krijgen van een vrijstelling voor je scriptie bij de UvA voor jou de grootste reden om daar je studie te volgen of speelden er meer factoren mee? Waarom bijvoorbeeld niet in Leiden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ingrid2



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 20


BerichtGeplaatst: zo 04 feb 2007 21:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marco S schreef:
Ik ben op een notariskantoor gaan werken omdat de rechtsgebieden die ik erg leuk vind (ondernemingsrechten pfe) daar worden beoefend. Daarnaast ben ik geen type voor een advocaat/bedrijfsjurist.

Als je de Master Privaatrecht aan de Eur doet, ben je nog 3 semesters aan de Uva bezig om kand.not. te zijn. Het komt dan vooral neer op uitgebreid huwelijksverm.recht/erfrecht en veel belastingrecht. Groot voordeel bij de Uva is dat je vrijstelling voor je scriptie krijgt, ongeacht het onderwerp.

Quote:
Ik kan natuurlijk de EUR plat gaan mailen
Doen! Very Happy
Overigens zijn er maar kleine aanpassingen nodig aan de EUR. Ze hebben een docent nodig die hvr en erf doet (bijv. Nuytinck). Daarnaast bijv een notaris voor de notariswet en dan iemand voor onroerend goed. De rest heeft de EUR al in huis.


Super Marco die info! Biedt toch wel perspectieven en het valt me alleszins mee!
Die mail wordt al aangewerkt. Vraag me af of je dit ook niet kwijt kan aan bijvoorbeeld een Joke de Wit. Denk dat zij daar best naar wil luisteren en wellicht wat mee wil doen. Een gesprek is vaak veel effectiever. En een Nuytinck lijkt me er ook voor in, dus ze hebben zat mogelijkheden Wink .
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 04 feb 2007 21:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volento Deo schreef:
Was het krijgen van een vrijstelling voor je scriptie bij de UvA voor jou de grootste reden om daar je studie te volgen of speelden er meer factoren mee? Waarom bijvoorbeeld niet in Leiden?

Ik ben vorig jaar ook bezig geweest met de notaris-optie en toen bleek dat ze bij de UvA erg soepel zijn, wat betreft het meedenken met mensen die niet fulltime aanwezig kunnen zijn. Ik kreeg meteen al te horen dat alleen het vak estate-planning aanwezigheid vereiste en meer van dat soort informatie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Marco S

Marco S

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 243


BerichtGeplaatst: ma 05 feb 2007 12:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik ben vorig jaar ook bezig geweest met de notaris-optie en toen bleek dat ze bij de UvA erg soepel zijn, wat betreft het meedenken met mensen die niet fulltime aanwezig kunnen zijn. Ik kreeg meteen al te horen dat alleen het vak estate-planning aanwezigheid vereiste en meer van dat soort informatie.
Die ervaring heb ik ook gehad. Ze staan heel erg open voor part-timers.

Quote:
Was het krijgen van een vrijstelling voor je scriptie bij de UvA voor jou de grootste reden om daar je studie te volgen of speelden er meer factoren mee? Waarom bijvoorbeeld niet in Leiden?
Niet alleen, maar was wel van belang. Tevens het aantal vrijstellingen lag bij de Uva een stuk hoger dan in Leiden of Utrecht. Ik vind het namelijk erg zinloos om dingen 2 x te doen, dus die vrijstellingen waren een belangrijke factor. Overigens heb ik de Amsterdam, Leiden, Utrecht en Nijmegen bekeken. Nijmegen had mijn voorkeur gezien hun reputatie. Echter, dit was qua reistijd voor mij ondoenlijk. Utrecht heb ik ook geprobeerd, maar die hebben een aanwezigheidsplicht en dat is voor mij onmogelijk. (Utrecht is trouwens erg nieuwe student-onvriendelijk, maar dat terzijde) Leiden staat niet zo goed bekend (mijns inziens) en daarnaast spreken mij de studenten in Leiden niet zo aan (niet vervelend bedoeld!!). Dus toen bleef Amsterdam over en eigenlijk heb ik niet naar de VU gekeken, dus werd het de Uva.
Kortom, vrijstellingen zijn wel een belangrijke factor geweest, maar zeker niet allesbepalend.

Quote:
Vraag me af of je dit ook niet kwijt kan aan bijvoorbeeld een Joke de Wit.
Ik heb het bij Rudolph Ladan "gedumpt". Maar Joke de Wit is ook een goed persoon daarvoor!
_________________
Waarvan akte!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: ma 05 feb 2007 14:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beide heren, dank voor de info!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hannie



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 32


BerichtGeplaatst: za 09 mei 2009 16:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb niet de ambitie om kandidaat-notaris te worden, maar ik heb er wel een vraagje over: moet je om notaris te worden altijd een eigen bedrijf hebben, kun je niet bij een notariskantoor gaan werken als notaris(dus niet. kand. Notaris)?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 09 mei 2009 19:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een notaris kan gewoon in loondienst werken.

edit: hmm, daar ben ik misschien iets te snel. Volgens dit oude artikel kunnen notarissen "binnenkort" (ergens in 2007) in loondienst aan de slag. Dat een notaris in loondienst kan werken is dus niet helemaal "gewoon", en of het kan hangt ervan af of die wet inmiddels al door de Eerste Kamer is gekomen.

edit2: het gaat neem ik aan om het wetsvoorstel "Wet notaris in dienstbetrekking", kamerstuknummer 30350. Dit voorstel is nog niet door de Eerste Kamer heen.

Conclusie: een notaris kan op dit moment niet in loondienst werken.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hannie



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 32


BerichtGeplaatst: za 09 mei 2009 23:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het wel mogelijk dat er een v.o.f. is waarbij meerdere notarissen de eigenaar zijn? In de stad waar ik woon, Den Bosch, is namelijk een notarissenkantoor met de naam 'Huijbregts notarissen', aan deze naam zie je dus dat er meerder notarissen zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
GR



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: do 28 mei 2009 16:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hannie schreef:
Is het wel mogelijk dat er een v.o.f. is waarbij meerdere notarissen de eigenaar zijn? In de stad waar ik woon, Den Bosch, is namelijk een notarissenkantoor met de naam 'Huijbregts notarissen', aan deze naam zie je dus dat er meerder notarissen zijn.


Als het een personenvennootschap is, dan zou het een maatschap zijn en geen v.o.f.

Overigens worden veel notariskantoren in de vorm van een B.V. of N.V. uitgevoerd, waarin elke notaris (met soms daarnaast advocaten en fiscalisten) participeert met een eigen werk-BV.

Hiervoor geldt ook dat elke notaris ondernemer en eigenaar is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: do 28 mei 2009 16:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het aparte daarbij is wel dat één van de essentiele aspecten van een B.V. (het uitsluiten van aansprakelijkheid) hier in veel gevallen geen rol bij speelt.

Als notaris kan je om een aantal redenen aansprakelijk gesteld worden. In het merendeel van de gevallen is dit beroepsaansprakelijkheid die voortvloeit uit het ambt van notaris. En daarvan is de notaris per definitie in privé aansprakelijk.

De uitsluiting van aansprakelijkheid zal dan ook met name van toegevoegde waarde zijn bij bijv. faillissement, maar niet bij reguliere aansprakelijkheid.

(overigens is het fiscaal natuurlijk ook voordelig om een dergelijk notariskantoor in de vorm van een B.V.-structuur te gieten)
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds