Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 15:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Overheid wantrouwen
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Davina



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 209


BerichtGeplaatst: za 21 nov 2009 23:35    Onderwerp: Overheid wantrouwen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overheid wantrouwt burgers

Afgelopen dinsdag (17 nov jl.) was ik enigszins verbouwereerd door een artikel in de NRC over de doorgeslagen overheidsbemoeienis van de Britse overheid.

Even in het kort waar de kwestie uiteindelijk op neer komt:
Na enkele incidenten met pedofielen, die –uiteraard- breed waren uitgemeten door de media, heeft de burgermeester van Watford (voorstad London) besloten dat ouders een certificaat moeten aanvragen (kosten: 64 pond) waarin staat dat ze geen pedofiel zijn en waarmee het recht verkregen wordt hun kinderen te begeleiden bij het (buiten) spelen of enig ander ‘outdoor activity’. Alvorens dit te verkregen ondergaat men een uitgebreide ‘screening’.
Dit met als doel elk risico uit te bannen dat pedofielen of anderen met verkeerde intenties in contact komen met kinderen.
Bovendien zullen bij elke openbare speelplaats de zogehete ‘play rangers’ toezicht houden; professionele begeleiders die –in tegenstelling tot de ouders- wél capabel worden geacht kinderen te begeleiden en veiligheid te bieden.

Ik vind het ronduit belachelijk dat de Britse overheid zich dergelijke maatregelen permitteert te nemen onder het mom van de bescherming van kinderen. Schrikbarender nog vind ik het feit dat velen ouders dit genomen initiatief toejuichen…
Gelukkig zijn er enkelen die dit besluit zien als het typerende gedrag waar de Britse overheid zich steeds meer door laat kenmerken: The Supernanny State.

Ten eerste is zo’n ‘screening’ zeer betrekkelijk. Het zou niet voor het eerst zijn dat iemand die zich schuldig maakt aan pedofilie van te voren gescreend is.
Daarnaast is het ook nog eens een zeer tijdrovende en dure onderneming: 64 pond voor en certificaatje dat zegt dat je niet pedofiel bent (!!!)
Bovendien heeft dit besluit ook grote praktische consequenties. Zo las ik in het artikel enkele voorbeelden waaronder twee politieagentes die al jaren met elkaar de regeling hebben getroffen om, als de één werkt dat de ander de kinderen ophaalt. Dit is nu niet meer mogelijk. Of wat dacht je van een vader die zijn zoontje ophaalt en aan het vriendje van zijn zoon aanbiedt om mee te rijden.. Hij kreeg te horen dat dit tegen de regels is. Aangezien de begeleider deze bevoegdheid zelf ook niet heeft, komt het erop neer dat het jochie vervolgens alléén, in het donker, 3 km naar huis loopt.

Dit hele verhaal leidt onontkomelijk tot de welbekende conclusie dat bange ouders bange kinderen voort (groot)brengen.. Ligt het dan ook niet voor de hand om te zeggen dat een bemoeizieke overheid, die constant waarschuwt voor de grote boze wolf, haar volk als bange schapen insluit die ontsteld staan toe te kijken naar de (ongewenste) interventies in hun leven?

Nu, het zal verder geen verrassing zijn dat de Britse overheid over het algemeen bekend staat om haar doorgeslagen controles en het verzamelen van informatie. Zoals:
- Iedereen die op het politie bureau belandt moet DNA afstaan
- Ruim vijf miljoen bewakingscamera’s houden burgers dag in dat uit in
de gaten. Dit komt neer op 1 op elke 12 Britten.. (!!!)
- Identiteitskaarten bevatten biomedische gegevens. Dit in het kader van
‘terrorisme bestrijding’ (gelukkig is dit plan niet tot uitvoering gebracht
wegens demonstraties)
- De regering is al jarenlang bezig een nationale databank te creëren
waarin de gezondheidsinformatie van iedere Brit in een handomdraai te
bemachtigen is.

Na het zien van de documentaire Zeitgeist, was ik op z’n zachtst gezegd erg geamuseerd; feiten werden vervlochten met doorgeslagen desillusies van de toekomst. Maar na dergelijke berichten te lezen weet ik niet meer zo zeker of ik de korrel zout die ik nam bij het zien van die documentaire.. niet iets te groot was…

Wat vinden jullie van deze kwestie? Hoever mag de overheid gaan?
Hebben we in Nederland ook dergelijke weerspiegelingen van het groeiende wantrouwen van de overheid jegens haar burgers?
_________________
There is no perfect justice, just as there is no absolute in ethics. But there is perfect injustice, and we know it when we see it.” ~ A. Dershowitz
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 22 nov 2009 14:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In Nederland kunnen we rustig slapen, want de overheid zal straks niet in de kilometerkastjes kunnen kijken.

Tenzij je pedo bent... anders niet... heus waar.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
John Locke

John Locke

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 343


BerichtGeplaatst: zo 22 nov 2009 15:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Topic lijkt me meer iets voor Pro-Contra.....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: zo 22 nov 2009 19:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet over welk artikel je het hebt en ik deel je verbijstering. Dit gaat echt minstens 5 stappen te ver. O, en bona heeft natuurlijk gelijk. Nog voordat de kastjes er zijn is al toegegeven dat de gegevens gebruikt gaan worden in het strafproces, terwijl eerder gezegd was dat de gegevens niet gebruikt zouden worden. Het lijkt erop dat de enige manier van het echt verzekeren van de privacy is dat er er geen gegevens komen.

Overigens kan ik me nauwelijks voorstellen dat de overheid rechtmatig een non-pedopas kan eisen voor het niet-bedrijfsmatig mogen oppassen op kinderen. Zover mag er toch zeker niet worden ingegrepen achter de voordeur? Zeker niet als dit een sloridige 65 e per persoon kost... Nooo

En trouwens: Wie gelooft er dat dit werkt? Pedo's zullen heus niet denken: 'O ik heb geen non-pedopas dus laat ik maar niet in de buurt van kinderspeelplaatsen komen. Gaat de overheid je dan consistent controleren op het hebben van zo'n pas? Shocked
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
sabri

sabri

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 441


BerichtGeplaatst: zo 22 nov 2009 20:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:

Zover mag er toch zeker niet worden ingegrepen achter de voordeur?


*kuch* Haagse Pandgestapo *kuch*
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Basa



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 256


BerichtGeplaatst: ma 23 nov 2009 0:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe zij Modderman dat ook alweer? Dat de remedie niet erger moet zijn dan de kwaal? Nouja, als je het vanaf die perspectief zou bekijken dan zou ik wel durven verdedigen dat het hier wel opgaat. Het is namelijk helemaal niet voldoende zeker dat het werkelijk bijdraagt aan de veiligheid van de kinderen, en de ouders worden belemmert doordat zij al die procedures moeten volgen. Maargoed als het vrije volk van Engeland daarmee instemt, waarom niet? De overheid mag zover gaan als het volk toelaat, maar dient m.i. zoveel mogelijk daarbij de rechten van minderheden te respecteren. Verder is het niet de groeiende wantrouwen van de overheid jegens de burger, maar de groeiende wantrouwen van burgers onderling. Daar geeft de overheid aan gehoor en doet waar het volk mee instemt. Toch hoor ik om mij heen de angst en onvrede. Ze uiten dat onder elkaar en op het internet. Maar zodra iemand ze roept om actie te stellen, kijken ze eerst naar buiten of het niet regent. Zo zijn veel van mijn leeftijdsgenoten, waaronder, met schaamte, ikzelf. Daardoor kan de overheid misschien makkelijker (mis)gebruik maken van de door de computer en tv gehypnotiseerde massa. Ook als ik naar het nieuws zit te kijken, merk ik dat het voornamelijk ouderen zijn die demonstreren en nog actie durven te ondernemen. Ben ik de enige die dat merk of zijn er meer? Ik weet zeker dat als er nu kernraketten zouden worden geplaatst op Nederlands grondgebied, er maar weinig mensen daartegen zullen zijn. Dat is mijn mening, voor zover die van enige waarde is. Confused
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds