Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
reparatiehuwel...
Top Best Forex...
aansprakelijkh...
Dakvenster zon...
Verplicht uitj...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 19 mrt 2024 8:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Overdracht copyright op maatwerk software
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
PolPaq



Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2018 13:31    Onderwerp: Overdracht copyright op maatwerk software Reageer met quote Naar onder Naar boven

Casus: Als zelfstandig programmeur (ZZP-er) heb ik een maatwerk softwarepakket gebouwd voor een opdrachtgever. Opdrachtgever wenst dat ik het copyright van de broncode aan hem overdraag. Ik heb daar begrip voor, maar ik ben twijfel om de volgende reden:

Het software pakket is opgebouwd met verschillende 'onderdelen'. Denk daarbij aan onderdelen om een PDF-document te genereren, of aan de globale structuur en vormgeving van een backend-beheersysteem. Dat soort onderdelen gebruik ik regelmatig ook in opdrachten van andere opdrachtgevers.

Wanneer ik nu deze specifieke opdrachtgever het copyright zou geven van het softwarepakket, dan vrees ik dat ik daarmee ook het copyright weggeef van de 'herbruikbare onderdelen', en dat ik dus bij opdrachten in de toekomst geen gebruik meer kan maken van die onderdelen.

Ik zoek een oplossing voor dit probleem. Of misschien begrijp ik het wel niet goed en bestaat het probleem niet eens..?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2018 14:37    Onderwerp: Re: Overdracht copyright op maatwerk software Reageer met quote Naar onder Naar boven

PolPaq schreef:
Casus: Als zelfstandig programmeur (ZZP-er) heb ik een maatwerk softwarepakket gebouwd voor een opdrachtgever. Opdrachtgever wenst dat ik het copyright van de broncode aan hem overdraag. Ik heb daar begrip voor, maar ik ben twijfel om de volgende reden:

Het software pakket is opgebouwd met verschillende 'onderdelen'. Denk daarbij aan onderdelen om een PDF-document te genereren, of aan de globale structuur en vormgeving van een backend-beheersysteem. Dat soort onderdelen gebruik ik regelmatig ook in opdrachten van andere opdrachtgevers.

Wanneer ik nu deze specifieke opdrachtgever het copyright zou geven van het softwarepakket, dan vrees ik dat ik daarmee ook het copyright weggeef van de 'herbruikbare onderdelen', en dat ik dus bij opdrachten in de toekomst geen gebruik meer kan maken van die onderdelen.

Ik zoek een oplossing voor dit probleem. Of misschien begrijp ik het wel niet goed en bestaat het probleem niet eens..?


Dat kunt u toch eenvoudig weg contractueel vastleggen?
Wat wel / wat niet onder copyright, waar ik wel, waar ik geen copyright over.etc.

Doe net alsof je volwassen bent en Regel dat Onderling like gentleman.
_________________
Assumption is the mother of all fuck ups.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
PolPaq



Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: do 19 jul 2018 7:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U zegt "Doe net alsof je volwassen bent..".
Dat doet mij vermoeden dat of ik hier op het verkeerde forum ben, of u. Ik hou het maar op het laatste.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22888


BerichtGeplaatst: do 19 jul 2018 22:36    Onderwerp: Re: Overdracht copyright op maatwerk software Reageer met quote Naar onder Naar boven

PolPaq schreef:
Ik zoek een oplossing voor dit probleem. Of misschien begrijp ik het wel niet goed en bestaat het probleem niet eens..?

Als je schriftelijk duidelijk vastlegt om welke source files het gaat, zie ik geen probleem.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: za 21 jul 2018 18:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Schreef ik 3 dagen gelede al, beste BF:

Quote:
BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2018 13:37 Onderwerp: Re: Overdracht copyright op maatwerk software Reageer met quote Bewerk / verwijder dit bericht Naar onder Naar boven
PolPaq schreef:
Casus: Als zelfstandig programmeur (ZZP-er) heb ik een maatwerk softwarepakket gebouwd voor een opdrachtgever. Opdrachtgever wenst dat ik het copyright van de broncode aan hem overdraag. Ik heb daar begrip voor, maar ik ben twijfel om de volgende reden:

Het software pakket is opgebouwd met verschillende 'onderdelen'. Denk daarbij aan onderdelen om een PDF-document te genereren, of aan de globale structuur en vormgeving van een backend-beheersysteem. Dat soort onderdelen gebruik ik regelmatig ook in opdrachten van andere opdrachtgevers.

Wanneer ik nu deze specifieke opdrachtgever het copyright zou geven van het softwarepakket, dan vrees ik dat ik daarmee ook het copyright weggeef van de 'herbruikbare onderdelen', en dat ik dus bij opdrachten in de toekomst geen gebruik meer kan maken van die onderdelen.

Ik zoek een oplossing voor dit probleem. Of misschien begrijp ik het wel niet goed en bestaat het probleem niet eens..?


Dat kunt u toch eenvoudig weg contractueel vastleggen?
Wat wel / wat niet onder copyright, waar ik wel, waar ik geen copyright over.etc.

Doe net alsof je volwassen bent en Regel dat Onderling like gentleman.


Edoch bedankt voor je bevestiging (...)
_________________
Assumption is the mother of all fuck ups.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 23 jul 2018 20:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is een kwestie van vastleggen wat je overdraagt. En de opdrachtgever had dat moeten bedenken voor je aan het werk ging.

Mijn insteek zou zijn dat je gezien de aard van de werkzaamheden een gebruiksrecht (licentie) impliciet hebt verstrekt en dat dat recht - mogelijk - ook zo ver strekt dat de opdrachtgever wijzigingen aan mag brengen, zonder dat jij dat als een onrechtmatige inbreuk op jouw auteursrecht ziet.

Wil de opdrachtgever meer dan dat, dan is dat een nieuwe overeenkomst, waar ook een reële vergoeding tegenover moet staan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
PolPaq



Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 24 jul 2018 10:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemorgen StevenK,

Bedankt voor jouw bericht.
Je zegt: "Mijn insteek zou zijn dat je gezien de aard van de werkzaamheden een gebruiksrecht (licentie) impliciet hebt verstrekt en dat dat recht - mogelijk - ook zo ver strekt dat de opdrachtgever wijzigingen aan mag brengen, zonder dat jij dat als een onrechtmatige inbreuk op jouw auteursrecht ziet. "
Dat is inderdaad hoe ik het ook zie. Opdrachtgever mag bijvoorbeeld gerust een andere programmeur inschakelen om het pakket verder uit te bouwen of te onderhouden, of er zelf aan gaan sleutelen. Immers, de software is van hem, alleen het copyright niet. Maar bijvoorbeeld de software kopiëren en de kopie verkopen zou inbreuk maken op mijn copyright en mag dus alleen wanneer ik er expliciet toestemming voor geeft, al of niet tegen een vergoeding.

Maar mijn vraag ligt eigenlijk nog een laagje dieper: een softwarepakket is meestal opgebouwd uit honderden tot duizenden 'modules' (stukken programmeercode die een bepaalde taak uitvoeren). Zulke modules zijn vaak ook in andere softwarepakketten te gebruiken, en dat gebeurt dus ook regelmatig. Vallen de modules an sich ook altijd onder copyright of niet? Als dat zo is dan kan ik toch helemaal niet meer werken als ik het copyright op het pakket zou hebben overgedragen? Ik kan mij dat niet voorstellen. Sterker nog: bepaalde onderdelen van dat pakket heb ik al in pakketen van andere klanten 'hergebruikt'. Dan is het toch sowieso al onmogelijk om het copyright op die onderdelen over te dragen..?


Groet, Paul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22888


BerichtGeplaatst: di 24 jul 2018 20:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

PolPaq schreef:
Je zegt: "Mijn insteek zou zijn dat je gezien de aard van de werkzaamheden een gebruiksrecht (licentie) impliciet hebt verstrekt en dat dat recht - mogelijk - ook zo ver strekt dat de opdrachtgever wijzigingen aan mag brengen, zonder dat jij dat als een onrechtmatige inbreuk op jouw auteursrecht ziet. "
Dat is inderdaad hoe ik het ook zie. Opdrachtgever mag bijvoorbeeld gerust een andere programmeur inschakelen om het pakket verder uit te bouwen of te onderhouden, of er zelf aan gaan sleutelen. Immers, de software is van hem, alleen het copyright niet.

Dat volgt niet uit "de software is van hem". Sowieso is het onduidelijk wat je met "de software is van hem" bedoelt als je het niet hebt over het auteursrecht op de software.

Als jij het auteursrecht hebt op een programma, dan mag een ander in dat programma in beginsel geen wijzigingen aanbrengen zonder jouw toestemming. Wat StevenK zegt is dat de overeenkomst op basis waarvan je die software voor je klant hebt gebouwd - mogelijk - al dan niet stilzwijgend reeds toestemming geeft voor het aanbrengen van wijzigingen. Maar mogelijk/waarschijnlijk ook niet.

Quote:
Maar bijvoorbeeld de software kopiëren en de kopie verkopen zou inbreuk maken op mijn copyright en mag dus alleen wanneer ik er expliciet toestemming voor geeft, al of niet tegen een vergoeding.

Het houdt al op bij "kopiëren". Dat mag al niet. En software wijzigen zonder te kopiëren is zo goed als onmogelijk (tenzij de software een soort pluginmechanisme heeft).

In de Auteurswet heet kopiëeren verveelvoudigen:
art. 13 Aw schreef:
Onder de verveelvoudiging van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt mede verstaan de vertaling, de muziekschikking, de verfilming of tooneelbewerking en in het algemeen iedere geheele of gedeeltelijke bewerking of nabootsing in gewijzigden vorm, welke niet als een nieuw, oorspronkelijk werk moet worden aangemerkt.

Nogal breed dus. (Er zijn wel wat wettelijke uitzonderingen voor computerprogramma's om het de rechtmatige eigenaar van een kopie van het programma mogelijk te maken zonder schending van het auteursrecht het programma uit te voeren. De computer maakt immers intern allerlei verveelvoudigingen bij het uitvoeren van een programma.)

Quote:
Maar mijn vraag ligt eigenlijk nog een laagje dieper: een softwarepakket is meestal opgebouwd uit honderden tot duizenden 'modules' (stukken programmeercode die een bepaalde taak uitvoeren). Zulke modules zijn vaak ook in andere softwarepakketten te gebruiken, en dat gebeurt dus ook regelmatig. Vallen de modules an sich ook altijd onder copyright of niet?

Ik denk dat je te moeilijk denkt. Het auteursrecht op software begint (en eindigt ook zo'n beetje) bij de source code. Iedere niet geheel triviale file is een auteursrechtelijk werk. Als jij de auteur bent van een file, dan kun je het auteursrecht op die file aan een ander schriftelijk overdragen. Heb je dat eenmaal gedaan, dan heb jij toestemming nodig van die ander om de file nog verder te gebruiken. Zorg er dus voor dat je niet het auteursrecht overdraagt op files die je zelf wilt kunnen blijven gebruiken. Maar het staat je als houder van het auteursrecht vrij om iemand toestemming (een licentie) te geven om die file naar believen te wijzigen en op andere wijzen te verveelvoudigen. (Heb je eenmaal het auteursrecht op een file overgedragen, dan kun je uiteraard zulke toestemmingen niet langer geven; alleen de houder van het auteursrecht kan dat.)

Quote:
Als dat zo is dan kan ik toch helemaal niet meer werken als ik het copyright op het pakket zou hebben overgedragen? Ik kan mij dat niet voorstellen. Sterker nog: bepaalde onderdelen van dat pakket heb ik al in pakketen van andere klanten 'hergebruikt'. Dan is het toch sowieso al onmogelijk om het copyright op die onderdelen over te dragen..?

Vergeet gewoon "copyright op het pakket" en denk aan "auteursrecht op file abc.cpp", etc.

Ik ben het overigens geheel met StevenK eens dat jij niet verplicht bent om achter in te stemmen met overdracht van enig auteursrecht.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
PolPaq



Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 24 jul 2018 20:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona Fides, hartelijk dank voor de uitvoerige reactie! Very Happy
Paul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds