Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 15:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Garantie zonder bon
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Freak



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 183


BerichtGeplaatst: do 08 mei 2008 0:14    Onderwerp: Garantie zonder bon Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste,

In augustus of september j.l. heb ik een voeding (een component voor in een computer) gekocht bij een lokale computerboer. Daarstraks deed ik de stekker van de computer in het stopcontact, wat een vonkenregen in de voeding tot gevolg had .

Nu heb ik geen bonnetje meer van de aanschaf van deze voeding. Op de voeding staat een maand van 1-2007, wat staat voor de periode van productie. Er kan dus geconcludeerd worden dat deze voeding in ieder geval na januari 2007 gekocht is.

Deze feiten gegeven, wat zijn juridisch gezien mijn rechten op garantie, zeker gezien het feit dat ik hier geen bonnetje meer van heb?

Bvd,

Freak

EDIT: Ik zie zojuist dat ik dit topic in een fout forum geplaatst heb. Misschien zou iemand die dat kan 'm even kunnen verplaatsen naar een goed forum (burgelijk recht / rechtshulp) ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 08 mei 2008 1:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Fiscaal recht is belastingrecht, en daar heeft deze vraag niet veel mee te maken. Ik neem aan dat een moderator de vraag zal verplaatsen naar rechtshulp of civiel recht.

Zonder bonnetje zal het je waarschijnlijk niet meevallen te bewijzen waar je de voeding hebt gekocht. Als je dat niet kunt bewijzen, houdt het op.

Kun je dat wel bewijzen, dan heb je de pech dat sinds de koop al meer dan zes maanden zijn verstreken. De bewijslast van het feit dat de voeding bij aanschaf niet conform was rust dan op jou. Het is vrij onwaarschijnlijk dat je nu nog kunt bewijzen dat er bij de aanschaf iets mis was met de voeding: dat de vonkenregen van vandaag zijn oorzaak vindt in een verborgen gebrek dat bij aanschaf al aanwezig was. (Helemaal onmogelijk is het niet. Misschien valt de technische oorzaak te achterhalen en wijst die op zo'n verborgen gebrek. Of misschien is het bekend dat dit type voeding wel vaker een bepaald probleem heeft, zodat moet worden aangenomen dat dit probleem ook bij jou optrad.)

Verder is het denkbaar dat een rechter bereid is om als bewijsvermoeden te formuleren dat als een voeding aanzienlijk minder lang meegaat dan de gemiddelde levensduur, dit duidt op een gebrek bij aanschaf. In dat geval heeft de verkoper een probleem.

In de praktijk kun je geluk hebben dat een welwillende verkoper bereid is aan te nemen dat er met een voeding die snel stuk gaat bij aanschaf al iets mis was. Maar zonder bonnetje zullen weinig verkopers welwillend zijn.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 08 mei 2008 10:07    Onderwerp: Re: Garantie zonder bon Reageer met quote Naar onder Naar boven

Freak schreef:

EDIT: Ik zie zojuist dat ik dit topic in een fout forum geplaatst heb. Misschien zou iemand die dat kan 'm even kunnen verplaatsen naar een goed forum (burgelijk recht / rechtshulp) ?


Done Very Happy
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
GJudge

GJudge

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 173


BerichtGeplaatst: do 08 mei 2008 11:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog even een klein vraagje: hoe heb je de voeding betaald? Als je het bijvoorbeeld via pin hebt gedaan, zou je nog kunnen proberen met het bankafschrift aan te tonen dat je het daar gekocht hebt. Wellicht dat dat de 'welwillendheid' wat verbeterd Razz.
_________________
Justice is in the eye of the beholder.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Freak



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 183


BerichtGeplaatst: do 08 mei 2008 22:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tjah, er was niets in de afschriften terug te vinden, dus moet ie destijds contant betaald zijn. Maargoed, vanochtend naar dezelfde computerboer gegaan, en een nieuwe gehaald. De verkoper was enigzins goedgestemd, en kreeg ik de nieuwe voeding voor 60% van diens normale prijs mee.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds