Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 15:58
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Eigendomsrecht over orkestband
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
KleeneProducties



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: do 15 apr 2010 10:39    Onderwerp: Eigendomsrecht over orkestband Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allen,

Ik maak met mijn bedrijfje orkestbanden voor mijn klanten. Een orkestband is een instrumentale versie van liedjes die op de radio te horen zijn. Mijn klanten gebruiken deze orkestbanden op het podium als basis voor hun optreden, ze zingen zelf de stem die in de orkestband weggelaten is.

Het maken van een orkestband geschiedt door de muziek van het originele lied zo nauwkeurig mogelijk na te spelen en op te nemen. Hierdoor ontstaat een bewerking die lijkt op het originele lied, in de meeste gevallen dus zonder zangstem.

Nu meent een klant dat hij naast de orkestband, die hij heeft betaald en op cd heeft ontvangen, ook de bestanden waarmee ik de orkestband heb gemaakt kan opeisen. Het gaat hier dus om de drums, gitaar, achtergrondkoortjes, etcetera apart, het zogenaamde multi-track bestand.

Volgens mij heb ik op dit multi-track bestand eigendomsrecht, zodat mijn klant deze niet kan claimen. De orkestband is reeds in zijn bezit, maar het gaat hier om de bestanden op mijn computer, mijn instrumenten, mijn "gereedschap" om het zo maar te noemen. Heb ik hierin gelijk?

Een ieder alvast heel erg bedankt voor zijn/haar reactie!

Emiel
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: do 15 apr 2010 12:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als er niet is overeengekomen dat de klant ook die bestanden zou ontvangen, kan hij daar geen aanspraak op maken.

Had de klant een reden om aan te nemen dat ook de bestanden zouden worden geleverd?
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
KleeneProducties



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: do 15 apr 2010 16:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, de klant heeft op mijn website kunnen zien wat het geleverde eindproduct zou worden, namelijk een cd-bestand (.wav) en een .mp3 versie van het door hem bestelde.

Overigens is de eerste bestelling gedaan in november 2009, in de maanden hierna heeft de klant nog 7 orkestbanden besteld zonder verdere problemen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: do 15 apr 2010 17:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mededelingen op de website zijn geen onderdeel van de overeenkomst. Wat heb je in het offertetraject gemaild, gezegd, gebeld met elkaar? Zijn je algemene voorwaarden meegestuurd en zo ja staat daar iets in over bronbestanden vs alleen een MP3?
_________________
ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
KleeneProducties



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: do 15 apr 2010 17:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de algemene voorwaarden staat niets over bestandstypen, maar in mailverkeer met mijn klant heb ik wel uitgelegd wat het verschil was tussen de cd-kwaliteit versie van de orkestband en de mp3-versie (slechtere kwaliteit). Hij is dus wel degelijk op de hoogte gesteld van de bestanden die hij toegestuurd zou krijgen bij een bestelling.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 15 apr 2010 17:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als hij bij het sluiten van de overeenkomst wist dat hij de mp3 zou krijgen, heeft hij geen recht op de versie in cd-kwaliteit of op andere bestanden.

Voor zover hij zich op het auteursrecht meent te kunnen beroepen (we zitten hier in de rubriek Intellectueel Eigendom): dat heb jij noch hij. Het auteursrecht ligt bij de componist(en) van de liedjes.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: do 15 apr 2010 17:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad. Maar KleeneProducties heeft mogelijk wel een naburig recht voor de door hem vervaardigde en voor de eerste maal vastgelegde uitvoering.
_________________
ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
KleeneProducties



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: do 15 apr 2010 18:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor de duidelijkheid, het gaat om het verschil tussen orkestband (danwel cd-kwaliteit en/of mp3) en hetgeen mijn klant nu eist: de bronbestanden waarmee ik het eindproduct, de orkestband, heb gemaakt.

Mijn klant wist van tevoren dat hij alleen een cd-kwaliteit bestand en mp3 zou krijgen van de door hem bestelde orkestband. Hierdoor lijkt het mij dat hij sowieso geen recht heeft op de bronbestanden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: do 15 apr 2010 19:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

KleeneProducties schreef:
Mijn klant wist van tevoren dat hij alleen een cd-kwaliteit bestand en mp3 zou krijgen van de door hem bestelde orkestband. Hierdoor lijkt het mij dat hij sowieso geen recht heeft op de bronbestanden?

Als afgesproken is dat alleen de cd-kwaliteitbestand en mp3-bestand zou worden gegeven, dan kan hij geen aanspraak maken op bronbestanden.

De vraag is echter of dat inderdaad de afspraak was. Hij zal zeggen dat je impliciet toch wel toegezegd hebt bronbestanden te geven, bv omdat je een keer "wijzigingen is geen probleem hoor" hebt gezegd of "dat komt wel goed" toen hij vroeg naar de bronbestanden.

Ik zie op je site en in je algemene voorwaarden nergens staan dat je GEEN bronbestanden krijgt.

Dat je hebt gezegd dat je een WAV en een MP3 zult leveren, betekent nog niet dat je niets anders zult leveren. Analogieën zijn gevaarlijk, maar als ik toezeg schoenen te leveren dan heb jij ook aanspraak op een stel veters.
_________________
ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
KleeneProducties



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: do 15 apr 2010 19:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik citeer uit een mail naar mijn klant (december 2009, zo rond de bestelling van de derde orkestband):
"Ik heb er nog over nagedacht om mijn orkestbanden als multitrack te gaan verkopen (zodat andere studio's alles aan kunnen passen, volumes en dergelijke) maar dan komt de prijs vele malen hoger te liggen dan de prijs van een orkestband. Ik verkoop de orkestbanden dus niet als multitrack, daar komt het op neer."

Het "multitrack" bestand is in dit geval de technische benaming voor het zogenoemde "bronbestand" zoals genoemd in dit topic.

Blijkt hieruit dat de klant op de hoogte is gesteld dat het bronbestand onder geen beding (gratis) bijgeleverd zou worden?

Edit: In de muziekwereld is de term "orkestband" een benaming waarvan velen weten wat het inhoudt, d.w.z. een karaoke-versie van een liedje. Wanneer je het hebt over een multitrack-bestand, zal een ieder met know-how uit ditzelfde wereldje kunnen beamen dat dit om een totaal ander product gaat. Zou dit mij ook nog kunnen helpen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: do 15 apr 2010 20:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ja, de mededeling "Ik verkoop de orkestbanden dus niet als multitrack, daar komt het op neer" lijkt me wel doorslaggevend. Het enige tegenargument daarop is dat je het pas bij de derde band hebt gezegd, zodat de klant zou kunnen zeggen dat hij het bij de eerste en tweede had mogen verwachten en verrast werd door jouw mededeling. Maar daar staat tegenover dat hij na die derde weer met jou in zee ging, dus kennelijk was het toen wel goed genoeg.

Het pleit zeker voor jouw standpunt dat het gebruikelijk is om die banden niet als multitrack te verkopen. Doorslaggevend is het niet, het gaat erom welke indruk jij gewekt hebt bij de onderhandelingen.
_________________
ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2010 18:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En, heeft Arnoud ook van klant "Azijn" een pb ontvangen met de mededeling dat hij het niet heeft begrepen en hier maar niet meer moet reageren?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds