Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 15:35
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

‘du contact de social’ van Rousseau
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2005 20:15    Onderwerp: ‘du contact de social’ van Rousseau Reageer met quote Naar onder Naar boven

Interessant is de uitspraak van Rousseau op basis van het maatschappelijke verdrag dat men 'ongehoorzame burgers moet dwingen om vrij te zijn'.

Zonder uitleg te geven over het maatschappelijke verdrag stel ik onderstaande vraag.

Rousseau, algemene wil waarmee hij bedoelt: datgene wat ieder redelijk denkend persoon zou moeten willen, als hij het algemeen belang voor ogen houdt. De privé wil valt door het contract weg. De vervang van prive wil voor algemeen lijkt vanzelfsprekend maar Rousseau geeft echter niets om meerderheidsbesluiten welke volgens hem een optelsom zijn van privé willetjes. Hij onderscheidt daarentegen volonte generale, de algemene wil van de volonte de tous, de wil van individuen. Meerderheidsbesluiten kunnen impliceren volonte de tous. Volonte generale moet het richtsnoer worden voor wetgeving.

Een tekortkoming echter is het definiëren van redelijk algemeen belang. Rousseau’s impliciete uitgangspunt dat er een duidelijk omschreven algemeen belang was waaraan de algemene wil vastgelegd in de algemene wet uitdrukking kon geven spoort niet aan met het feit dat de meeste politieke kwesties een andere richting uit wijzen, ze zijn kwestie van debat. Het is juist dit debat dat Rousseau ongewenst acht. Hij meent dat er slechts een mening de ware, de redelijke is. Creëert hij hier niet mee wat hij juist wil bestrijden? Een overheid kan namelijk gemakkelijk volharden in het beweren het algemeen belang te dienen en ondertussen privé gunsten verwezenlijken. Bovendien werkt hij niet uit hoe de keuze van een representant van de volkswil in zijn werk gaat. Mede door deze vaagheden te koppelen aan een oppositieverbod speelt hij een dictatuur in de hand.

Rousseau’s erfenis was derhalve dubbelzinnig te noemen. De Franse revolutie kon op grond van zijn denken plaatsvinden (vrijheid , gelijkheid en broederschap) doch tevens bood Rousseau’s werk grond voor de latere jacobijnse terreur, zij handelden immers ook volgens het volk en in overeenstemming met de algemene wil? Zie breder kader: negatieve activiteiten kunnen gemakkelijk plaatsvinden onder het mom van handelen namens het volk en in overeenstemming met de algemene wil.

Hoe moet bovenstaande worden bekeken indien men rekenschap geeft aan de verlating van de 17e eeuwse theorie dat de mens in wezen een rationeel, goed mens is. Ik kan niet aannemen dat de algemene wil los kan worden gezien van een bepaalde definitie nu aanstoot in eerder betoog van Rousseau werd gegeven inzake dat het volk vaak misleid is en het slechte schijnt te willen. De indruk ontstaat dat de algemene wil niet door het volk kan geworden gecorrigeerd en uit handen wordt gegeven aan de representant terwijl eerder werd aangegeven dat de algemene wil voortvloeit uit hetgeen het collectief gezamenlijk vaststelt. Zie voor eerst genoemde ter bevestiging van deze indruk de link naar het marxistisch gedachtegoed waar de gedachte ook is dat de burgers vaak misleid zijn en kortzichtig vasthouden aan individuele belangen. In deze optiek moet de marxistische voorhoedepartij, gezegend met ‘werkelijk inzicht in het algemeen belang’ de leidende rol nemen. Ook hier wordt de leidende rol niet gecorrigeerd door de volonte de tous van de burgers zelf. De vraag is dus de kracht van volonte generale! Volgens mij is de kracht van volonte generale niet die van de representant maar die van de algemene wil, zie ‘De werkelijke vrijheid ontstaat als de gemeenschap zelf de regels opstelt die in het belang liggen van de gemeenschap als geheel ’uit du contract de social. Vanuit dit perspectief bekeken vind ik het moeilijk te begrijpen dat de werking van Rousseau zijn theorie toegespitst op de rechtsstaat en in het bijzonder op de grondwet als negatief wordt aangeduid. Gesteld wordt dat volgens Rousseau’s theorie de grondwet niet meer is dan een product van zelfwetgeving. Het oppositieverbod kan dit begrijpelijk maken maar daar waar vele grondrechten eerder een volonte generale impliceren zou men dit mijn inziens juist kunnen zien als niet of voor een deel niet afwijkend. Het boek geeft later (toch) wel rekenschap aan de combinatie van volonte de tous en volonte generale tav de grondwet. Bijv als men het heeft over de GW inzake besluitvorming: hier is volonte de tous ‘geboren’. Dus in wezen komt de auteur op dit laatste terug. Maar verschil ontstaat er - nu een deel van de grondwettelijke bepalingen kan worden geplaatst onder de noemer volonte generale - ten aanzien van de eerdere stelling aangaande het marxistische gedachtegoed waarbij de voorhoede aangeeft wat ‘het algemeen belang’ is, in tegenstelling tot de gemeenschap (men kan stellen dat bepaalde grondrechten het ‘algemeen wenselijke’ impliceren en dit enigszins los zien van de proceduralistische wijze van wetgeving).

De kernvraag is: wie bepaalt wat Volonte generale is (gezien eerdere potentiële tegenstrijdigheid) en speelt de ruimte die Rousseau tav van dit begrip creëert - samen met het oppositieverbod - de meest ongunstige zaken (dictatuur) in de hand of kan men de algemene wil, omdat er rekenschap wordt gegeven aan een hernieuwde theorie anders dan die van de 17e eeuw (van bijv Locke tav de mens als rationeel wezen die uiteindelijk goed zal doen) en door de definitie aangaande de algemene wil volgens Rousseau (datgene wat ieder redelijk denkend persoon zou moeten willen, als hij het algemeen belang voor ogen houdt) anders opvatten? Is de definitie van algemene wil dan daadwerkelijk zo leeg waardoor er een grondslag ontstaat voor ongunstige processen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 03 nov 2005 10:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zonder zelf SC gelezen te hebben op basis van secundaire literatuur daarover het volgende:

abraxes schreef:
Bovendien werkt hij niet uit hoe de keuze van een representant van de volkswil in zijn werk gaat. Mede door deze vaagheden te koppelen aan een oppositieverbod speelt hij een dictatuur in de hand.


Heel belangrijk voor de theorie van Rousseau is dat hij zich uitspreekt tegen representatie. Hij vindt dat staten klein moeten zijn en dat burger daadwerkelijk ter volksvergadering bijeen moeten komen. T.a.v. meerderheidsbesluiten concludeert hij dat de minderheid zich vergist heeft. Eenieder streeft de volonté générale na, maar dan kunnen mensen alsnog van mening verschillen. De minderheid heeft zich vergist en de meerderheid heeft het blijkbaar 'goed'.

Mijn begeleider is gepromoveerd op politieke representatie. Hij beschrijft Rousseau veel subtieler dan ik hier kan weergeven (ik heb het wel gelezen, maar is te subtiel voor mij om volledig correct weer te geven). Ik raad je dus aan even zijn proefschrift op te duiken (als het niet beschikbaar is voor je, wil ik wel een paar bladzijden kopiëren en opsturen): H.G. Hoogers, [i]De verbeelding van het souvereine, Een onderzoek naar de theoretische grondslagen van politieke representatie[i], Deventer: Kluwer, 1999. Het tweede hoofdstuk (p. 13-74) gaat over Rousseau en beantwoordt je vragen.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: vr 04 nov 2005 1:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Quote:
Heel belangrijk voor de theorie van Rousseau is dat hij zich uitspreekt tegen representatie. Hij vindt dat staten klein moeten zijn en dat burger daadwerkelijk ter volksvergadering bijeen moeten komen. T.a.v. meerderheidsbesluiten concludeert hij dat de minderheid zich vergist heeft. Eenieder streeft de volonté générale na, maar dan kunnen mensen alsnog van mening verschillen. De minderheid heeft zich vergist en de meerderheid heeft het blijkbaar 'goed'.

Mijn begeleider is gepromoveerd op politieke representatie. Hij beschrijft Rousseau veel subtieler dan ik hier kan weergeven (ik heb het wel gelezen, maar is te subtiel voor mij om volledig correct weer te geven). Ik raad je dus aan even zijn proefschrift op te duiken (als het niet beschikbaar is voor je, wil ik wel een paar bladzijden kopiëren en opsturen): H.G. Hoogers, [i]De verbeelding van het souvereine, Een onderzoek naar de theoretische grondslagen van politieke representatie[i], Deventer: Kluwer, 1999. Het tweede hoofdstuk (p. 13-74) gaat over Rousseau en beantwoordt je vragen.


Bedankt! Ik ben erg benieuwd naar het betreffende proefschrift. Hopelijk is dit aanwezig in de bibliotheek en anders ga ik graag op je aanbod in.

Wellicht had ik moeten aangegeven dat het werk van Rousseau bekeken wordt vanuit rechtsfilosofische invalshoek. Men onderzoekt het vraagstuk of een wet moreel toelaatbaar is, regels en gerechtigheid, waarbij men na o.a. de theorieën Augustinus en Thoms van Aquino te hebben waargenomen terecht komt bij Rousseau. Dit is echter niet duidelijk naar voren gekomen in mijn eerder schrijven. Dit mede omdat zulk een vraagstuk mijn inziens tevens werking heeft in het algemeen omdat de beweringen los kunnen worden gezien van de onderzoeksvraag. Bijkomend effect is dat, nu ik niet in ben gegaan op het werk als zodanig de essentie van dit werk niet zichtbaar is waardoor - omdat enkel de punten van kritiek worden getoond - een troebel beeld kan ontstaan. Interessant is dat je aangeeft dat hij zich heeft uitgesproken tegen representatie: heeft dit betrekking op het oppositieverbod of tevens op de representant (Rousseau werkt volgens schrijver niet uit hoe de keuze van een representant van de volkswil in zijn werk gaat)?


Rousseau, algemene wil waarmee hij bedoelt: datgene wat ieder redelijk denkend persoon zou moeten willen, als hij het algemeen belang voor ogen houdt. Hetgeen redelijk is, is afhankelijk van de maatschappelijke toestand. Dictatuur is, zoals blijkt uit de geschieden is eerst ook als zijnde redelijk ervaren. Maar eerder wilde Rousseau het tegenovergestelde bereiken! Bovendien lijkt volonte generale een zekere afstand te creëren waardoor bepaalde waarden minder aantastbaar zijn, en in die tijd zal een van die waarden ongetwijfeld zijn bescherming tegen het absolutisme. Zo gegeven bestaat er ook in een democratie het gevaar van een dictatuur. Misschien dat de kritiek binnen bovenstaande context moet worden bezien. Indien ik echter de essentie bekijk van du contract de social (tevens via secundaire literatuur) rijst bij mij de vraag of deze kritiek wel een zodanige centrale positie moet innemen ten aanzien van zijn werk.


Interessante link (vind ik):

JEAN-JACQUES ROUSSEAU
DU CONTRAT SOCIAL
OU PRINCIPES
DU DROIT POLITIQUE
http://un2sg4.unige.ch/athena/rousseau/jjr_cont.html


THE SOCIAL CONTRACT
OR PRINCIPLES OF POLITICAL RIGHT
by Jean Jacques Rousseau 1762
Translated by G. D. H. Cole, public domain
http://www.constitution.org/jjr/socon.htm

Jean-Jacques Rousseau
http://www.philosophypages.com/ph/rous.htm
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds