|
Auteur |
Bericht |
gedup
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 07 feb 2008 20:49 Onderwerp: vernietiging bouwvergunning |
|
|
Kan bij het intrekken van een bouwvergunning door de bestuursrechter aan de overheid een schade vergoeding worden gevraagd door ontstane schade i.v.m. vernietigen van de bouwvergunning. B.v. door het doen van een bestelling van een schuifpui nadat de bouwvergunning in eerste instantie verleend was. |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: do 07 feb 2008 20:55 Onderwerp: |
|
|
Nee, het bouwen (of voorbereiden daarvan) op grond van een nog niet onherroepelijk geworden bouwvergunning is voor eigen risico. Daar is jurisprudentie over, maar die heb ik helaas nu niet bij de hand. Ik zal er even naar zoeken maar misschien heeft iemand anders het paraat? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 07 feb 2008 20:56 Onderwerp: |
|
|
Bouwen op basis van een bouwvergunning die nog geen formele rechtskracht heeft verkregen (dus waar nog bezwaar en beroep tegen openstaat of nog loopt) is op eigen risico. De overheid is dus niet aansprakelijk wanneer de bouwvergunning wordt vernietigd. Om precies te zijn was de vergunningverlening wel onrechtmatig, maar de schade wegens 100% eigen schuld volledig voor eigen rekening.
Ik kan even niet op de standaarduitspraak komen.
edit: het schiet me nu te binnen: het Schuttersduin-arrest, HR 24 april 1994, NJ 1997, 396. Ook bekend als Gemeenschappelijk Eigendom/Den Haag. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|