Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 16:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

rechten mbt eigen programmeercode
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ikke007

ikke007

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HHs

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: ma 28 mrt 2005 12:30    Onderwerp: rechten mbt eigen programmeercode Reageer met quote Naar onder Naar boven

Situatie
Ik ben een programmeur en heb een vraag over mijn zelf geschreven code. In de loop der tijd heb ik een soort eigen code bibliotheek ontwikkeld welke zeer krachtige en gemakkelijke functies en stukken code bevat welke ik vaak gebruik. Hierdoor kan ik snel en precies een nieuw stuk software ontwikkelen. Echter de taal die ik gebruik is PHP.

PHP is een programmeertaal welke voor websites is bedoeld en word pas gecompileerd (~converteerd naar computertaal) op het moment dat een persoon de website bezoekt. Op de server zelf staat het dus in leesbare programmeer code.

Na deze setting komt dan ook mijn probleem.

Probleem
Ik ontwikkel voor een bedrijf/persoon een nieuwe website/webapplicatie met behulp van mijn eigen code bibliotheek.

Vraag
Nu vraag ik mij af of ik in het geval dat ik mijn code bibliotheek gebruik ik ook mijn rechten weg geef? Dus dat zij deze ook mogen gebruiken voor andere stukken software omdat ik hun mijn bibliotheek heb 'verkocht' bij het ontwikkelen van de eerste website/webapplicatie.

Nu zal er vast een discussie kunnen ontstaan over de aantoonbaarheid ervan omdat dit een lastig onderdeel is maar ik wil enkel weten tot in hoeverre mijn rechten lopen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 28 mrt 2005 12:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eh ... lastige vraag (sorry, ben ook nog niet zo ervaren op dit gebied). Maar heb je die software als werknemer van een bedrijf voor een ander bedrijf ontwikkeld? Want in dat geval heb jij het auteursrecht volgens mij niet.
Wellicht kun je de broncode laten deponeren? Neem eens contact op met Software Borg in Haren, die zijn wel goed thuis in dit soort dingen.

www.softwareborg.nl
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
ikke007

ikke007

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HHs

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: ma 28 mrt 2005 12:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb deze software inderdaad in eigen beheer ontwikkeld, dus niet in opdracht van een bedrijf of tijdens werktijd.

Bedankt voor dat linkje ik zal daar eens rond kijken zowiezo
_________________
There 10 kinds of persons, those who know binary and those who don't....
There are 3 kinds of persons, those who can count and those who can't...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Osewoudt








Berichten: 9


BerichtGeplaatst: di 29 mrt 2005 13:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In principe heb jij als maker auteursrecht op het programma. Dit betekent dat anderen niet zonder jouw toestemming het programma (of een deel daarvan, zoals de bibliotheek) mogen gebruiken in andere software.

Verder hangt het er wel vanaf wat je hebt afgesproken met het bedrijf, met name met betrekking tot de rechten op het programma. Heb je het auteursrecht op het programma overgedragen? Zo ja, dan gaat bovenstaand verhaal niet op.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
ikke007

ikke007

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HHs

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 29 mrt 2005 14:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus als ik jouw reactie goed begrijp zeg je het volgende:

Als ik een overeenkomst met een bedrijf aan ga om een stuk software te ontwikkelen waarbij ik gebruik maak van mijn eigen ontwikkelde bibliotheken dan blijft het auteursrecht hiervan bij mij, dus mogen ze enkel het ontwikkelde stuk software gebruiken en niet mijn bibliotheken gebruiken voor verdere ontwikkelingen (door hun zelf of een door hun ingehuurde andere partij).
_________________
There 10 kinds of persons, those who know binary and those who don't....
There are 3 kinds of persons, those who can count and those who can't...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Osewoudt








Berichten: 9


BerichtGeplaatst: di 29 mrt 2005 14:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad. Alles wat jij hebt ontwikkeld valt onder jouw auteursrecht.

Ik snap overigens niet precies wat die bibliotheken precies zijn. Als ik het goed begrijp heb jij voor dit bedrijf een stuk code geschreven, waarvan een gedeelte bestaat uit bibliotheken (stukken code die je vaker gebruikt). Auteursrechtelijk gezien maakt het niet uit wel deel van jouw code gekopieerd wordt door anderen, of dit nu in jouw bibliotheek zat of niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
ikke007

ikke007

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HHs

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 29 mrt 2005 15:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wil gewoon niet dat er in de toekomst een situatie ontstaat waarbij een bedrijf ongeveer het volgende zegt:

"Jij hebt die code gebruikt om een product voor ons te ontwikkelen, dus geeft ons daarmee het recht om die code te gebruiken. We hebben je tenslotte ook betaald."

En om dat te voorkomen wil ik in ieder geval weten hoe ik wettelijk beschermd ben ondanks dat ik iets ontwikkel in opdracht van. Maar ik zal mijzelf wat gaan verdiepen in de rechten en onrechten mbt tot de auteursrechten. Mijn dank!
_________________
There 10 kinds of persons, those who know binary and those who don't....
There are 3 kinds of persons, those who can count and those who can't...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 07 apr 2005 0:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ikke007 schreef:
Ik wil gewoon niet dat er in de toekomst een situatie ontstaat waarbij een bedrijf ongeveer het volgende zegt:

"Jij hebt die code gebruikt om een product voor ons te ontwikkelen, dus geeft ons daarmee het recht om die code te gebruiken. We hebben je tenslotte ook betaald."

En om dat te voorkomen wil ik in ieder geval weten hoe ik wettelijk beschermd ben ondanks dat ik iets ontwikkel in opdracht van. Maar ik zal mijzelf wat gaan verdiepen in de rechten en onrechten mbt tot de auteursrechten. Mijn dank!

Jij hebt het auteursrecht over de code. Als je een product verkoopt dat die code bevat, krijgt je klant alleen een licentie om die code te gebruiken, niet het auteursrecht (dat lijkt me in ieder geval de bedoeling). Ik snap geloof ik wel je probleem wel: een deel van de code schrijf je puur in opdracht voor die klant, een ander deel heb je de afgelopen jaren in eigen tijd geschreven en in een bibliotheek gestopt. Op zich vind je het vermoedelijk geen probleem om het auteursrecht over dat eerste deel over te dragen, maar het auteursrecht op je bibliotheek wil je natuurlijk houden.

Het lijkt me een beetje te vergelijken met de freelance journalist die de rechten op zijn stuk houdt, ook nadat een krant het tegen betaling heeft gepubliceerd. Ik weet alleen niet precies hoe het contract er in dat geval uitziet.

Ik kan je helaas niet vertellen wat er gebeurt als je niets speciaals in de overeenkomst met je opdrachtgever opneemt, maar als je een clausule opneemt waarin je duidelijk zegt dat jij het auteursrecht behoudt en dat je opdrachtgever slechts een licentie op de code krijgt, zou je volgens goed moeten zitten. Je kunt denk ik precies bepalen wat je klant wel en niet met de code kan doen (wel/niet verder ontwikkelen, etc.).

Ok, toch maar even de Auteurswet erbij gepakt. Artikel 7 zegt dat als je in dienst van een ander iets produceert, die ander het auteursrecht heeft, tenzij anders overeengekomen. Maar in jouw situatie is het meer "in opdracht van" dan "in dienst van", lijkt mij? Je codebibliotheek lijkt me al helemaal buiten schot te blijven.

Maarre... ik weet hier dus duidelijk ook het fijne (nog) niet van Wink.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Martijn



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 599


BerichtGeplaatst: ma 11 apr 2005 10:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het dan niet zo dat je een bepaald programma voor opdrachtgever schrijft en aan hun de licentie verleent om het te gebruiken (en eventueel aan te passen voor intern gebruik etc.) op die manier mogen ze het niet verder verspreiden noch de onderdelen eruit herbruiken?

(of zeg ik nu iets heel vreemds?)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Chang, Steven



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 50


BerichtGeplaatst: ma 11 apr 2005 10:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is PHP een scriptingtaal. Dus wordt het volgens mij niet gecompileerd dacht ik. Je kan beter java gebruiken en dat heeft echt veel meer functionaliteiten vind ik dan PHP. Je zou in de code kunnen schrijven: copyright <naam>. Daarmee geef je aan dat het niet wenselijk is dat anderen de broncode zouden overnemen. Hoe het precies zit met copyright weet ik echter niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
kasper



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 12


BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2005 23:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chang, Steven schreef:
Volgens mij is PHP een scriptingtaal. Dus wordt het volgens mij niet gecompileerd dacht ik. Je kan beter java gebruiken en dat heeft echt veel meer functionaliteiten vind ik dan PHP. Je zou in de code kunnen schrijven: copyright <naam>. Daarmee geef je aan dat het niet wenselijk is dat anderen de broncode zouden overnemen. Hoe het precies zit met copyright weet ik echter niet.


Niet waar. PHP wordt wel degelijk geparsed (gecompileerd) en is derhalve een programmeertaal. Maar inderdaad is het een goed idee een licentie op te nemen in de code (zoals ook vaak te zien is bij de GPL). Ikzelf vermeld dat ook altijd in mijn code.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2005 1:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat Steven bedoelt is dat PHP in source vorm wordt meegeleverd (en dit criterium geeft mijns inziens een redelijke definitie van scriptingtalen), en dat maakt het wel heel makkelijk om de code voor andere doeleinden te gebruiken. Bij Java wordt dit inderdaad iets lastiger omdat de bytecode minder makkelijk is aan te passen (al zijn er wel bytecode decompilers).

Voor de situatie van ikke007 is het overigens niet zo zinvol om te bedenken dat Java wellicht zijn probleem had verkleind; de code is immers al geschreven en wel in PHP.

Nog wat losse opmerkingen... Een scriptingtaal is net zo goed een programmeertaal als een taal als C of C++. PHP staat algemeen bekend als een scriptingtaal. Iedere programmeertaal (uitgezonderd binaire machinecode) wordt geparset, een computer moet immers toch weten wat er staat voordat de code kan worden uitgevoerd. Parsen is niet hetzelfde als compileren. Scriptingtalen worden in beginsel geïnterpreteerd, maar vaak vindt er wel eerst een vertaling plaats naar een tussenvorm, en die vertaalslag kun je compilatie noemen; dit verandert niet veel aan het karakter van de (scripting)taal.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds