Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 24 mei 2024 1:40
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

onderlinge regeling voor kind zonder advocaten en dergelijke
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Help!
Gast









BerichtGeplaatst: wo 01 dec 2004 0:03    Onderwerp: onderlinge regeling voor kind zonder advocaten en dergelijke Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een klein probleempje en hoop dat iemand me hier kan helpen. Het zit nl. zo. Een maandenhalf geleden zijn ik en men vriend uit elkaar gegaan. Nadien bleek ik in verwachting te zijn. Een relatie willen we beiden niet meer, en zeker niet enkel omwille van het kind. Nu zouden wij het graag onderling willen regelen, en het onderling op papier willen zetten. Kan iemand mij vertellen wat er allemaal op het papier moet komen, zodat het juridisch gezien wettig is? Is er misschien een advocaat die me een voorbeeld van zo een papier kan/wil geven?
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 01 dec 2004 13:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij regel je de toekomst en verzorging van zo'n kind niet simpelweg met een zelf in elkaar geknutseld contractje.

Ik 'vrees' dat je hiervoor naar de notaris moet. Ook bestaan er al wettelijke rechten en plichten voor jullie alle 3, die hoef je zelf niet te bevestigen.

Maar wellicht kan 1 van mijn medeforummers het beter/gedetailleerder uitleggen want ik heb nog geen familierecht of iets dergelijks gehad.

In ieder geval gefeliciteerd met de aankomende kleine! Very Happy
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: wo 01 dec 2004 13:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij heeft dit niet zozeer met familierecht te maken maar meer met contractrecht. Bij mijn weten is een onderhandse akte, dus niet gemaakt door de notaris, toch ook gewoon volledig rechtsgeldig. Dus waarom zou je het zelf niet kunnen opstellen?? Alleen een beetje tricky met wat je er allemaal in moet zetten enzo...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Help
Gast









BerichtGeplaatst: wo 01 dec 2004 22:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Volgens mij heeft dit niet zozeer met familierecht te maken maar meer met contractrecht. Bij mijn weten is een onderhandse akte, dus niet gemaakt door de notaris, toch ook gewoon volledig rechtsgeldig. Dus waarom zou je het zelf niet kunnen opstellen?? Alleen een beetje tricky met wat je er allemaal in moet zetten enzo...


Ik vind het ook heel tricky, vandaar dat ik graag een voorbeeldje van een advocaat zou krijgen... Indien iemand me dit zou kunnen tonen?
Help
Gast









BerichtGeplaatst: wo 01 dec 2004 22:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:

In ieder geval gefeliciteerd met de aankomende kleine! Very Happy


Dank je wel.
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: do 02 dec 2004 1:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ik heb daar niet zo even een voorbeeld van.
Waar je natuurlijk sowieso aan moet denken is, een bedrag aan alimentatie, waar het kind woont, wie het gezag heeft, bezoekregelingen etc.
Het is inderdaad wel lastig om dit allemaal zelf precies te regelen, maar het lijkt me niet onmogelijk. Als jullie er allebei welwillend tegenover staan. Maar ik denk dan dat je al snel onenigheid krijgt over de hoogte van het bedrag en hoe vaak de ander het kind mag zien enzo, maar ik zou zo zeggen ga er eens over praten misschien lukt het.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Wekkel








Berichten: 109


BerichtGeplaatst: do 02 dec 2004 12:17    Onderwerp: uitleg Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat in eerste instantie gezag en familieband het belangrijkste zijn. Als moeder ben je zowieso juridisch de moeder van het kind. Bij vader werkt dat niet automatisch want jullie zijn niet gehuwd of geregistreerd partner. Vader zal het kind moeten erkennen bij de burgerlijke stand (gemeente) om een juridische vaderschapsband te creëren. Erkenning kan ook nu al (ongeboren kind) maar voor erkenning heeft hij jouw toestemming nodig. Als je dat niet wil zou hij naar de kantonrechter kunnen om vervangende toestemming te krijgen als hij de verwekker van het kind is. Na erkenning staat het kind zowel in familierechtelijke relatie tot jou als tot vader. Het kind wordt dan ook toekomstig erfgenaam van jou (zowieso) en van vader (na de erkennning).

Met de erkenning is niet het gezamenlijk gezag geregeld. Het gezag zal in eerste instantie bij jou als moeder berusten. Na de erkenning blijft dat zo. Indien je gezamenlijk gezag over het kind wil, zal dat gezamenlijk aangevraagd moeten worden bij de rechtbank. Dit is grotendeels een papieren procedure, maar deze moet wel gevolgd worden als je papa (mede)gezag wil geven over het kind.

Voor onderhoudsverplichtingen kent de wet ook een aantal bepalingen. Papa zal als verwekker van het kind zowieso verplicht zijn tot het voorzien in de kosten van verzorging en opvoeding van het kind en, bij meerderjarigheid van het kind, kosten van levensonderhoud en studie tot 21 jaar. Als ouder (erkenning) heeft hij deze verplichting net zo goed. Daarover een contract maken is leuk maar voegt weinig toe. Indien pa niet of stopt met betalen aan de kosten van verzorging zal je met een contract naar de rechter moeten en zonder contract ook.

Hopelijk ben je met deze informatie enigszins geholpen. Bedenk dat je als moeder enige macht hebt op dit moment ten aanzien van erkenning en gezamenlijk gezag.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: do 02 dec 2004 14:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@wekkel: Ja maar het gaat er nu juist om dat ze er gezamenlijk uit willen komen. Tuurlijk heeft de vader een juridische verplichting tot levensonderhoud en is daar een bedrag voor vastgesteld maar als zij samen zelf iets anders willen regelen kan dat natuurlijk. Dat kan in principe ook een lager bedrag zijn natuurlijk, hoewel het me sterk lijkt dat jullie dat willen, maar het kan wel. Net als je een veel hoger bedrag kunt afspreken en daar zal de vader zich dan gewoon aan moeten houden, als hij ondertekent heeft. Je kan alles zelf erover bepalen natuurlijk, tot een van de twee het er niet mee eens is, dan kan je het via de rechter gaan aanpakken. Maar als je er samen uit kunt komen lijkt dat me prima. Hou alleen ook rekening met dingen die in de toekomst kunnen gebeuren, als bv een van de twee een nieuwe partner krijgt, dan wordt het soms allemaal wat ingewikkelder en heb je misschien spijt van dingen die je eerder hebt afgesproken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Help!
Gast









BerichtGeplaatst: do 02 dec 2004 23:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wij hebben op dat vlak alles al afgesproken, hij moet geen allimentatie betalen, behalve kosten voor school en opvang. Ook moet hij gedeeltelijk mee de kosten van het levensonderhoud bepalen(wij hadden zelf een gedrag van 100 euro per maand in gedacht, natuurlijk dat dit niet alle kosten dekt, maar we zijn dit nu zo overeen gekomen).
Hij erkent het kind als het geboren is en er komt ook een DNA-test. De vader wou dit zo en ik heb er geen enkel probleem mee.
Op vlak van verantwoordelijkheid, ik neem de verantwoordelijkheid op mij.
De vader heeft bezoekrecht: om de twee weken een weekend.
Enige waar we niet uitraken is dat hij niet wil dat het kind zijn familienaam draagt, terwijl ik daar op sta...
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2004 0:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke, nou zo te zien hebben jullie het al vrij goed geregeld. Je kan dan dus zelf een soort akte opstellen waarin je al die punten zet.

Waarom wil je graag dat het kind zijn achternaam krijgt? Als het jouw achternaam krijgt zegt dit dus helemaal niets over gezag of erkenning. Als jullie kind wordt geboren terwijl jullie niet getrouwd zijn ( en dat is dus zo begrijp ik) en de vader erkent het kind dan heeft de baby in beginsel jouw achternaam tenzij jullie gezamenlijk verklaren dat het de achternaam van de vader krijgt. Je kunt dit dus niet afdwingen want jullie moeten het allebei goed vinden. Misschien moet je dat punt dus maar laten vallen of nog eens met hem praten. Maar zoals ik al zei, het is meer symbolisch want het heeft voorderest geen gevolgen ofzo.

Over die alimentatie, dat wordt gewoonlijk bepaald naar draagkracht. Heeft de vader van je kind het dus niet al te ruim dan zou een bedrag van 100 euro genoeg kunnen zijn maar volgens mij is het niet raar als dat bedrag een stukje hoger ligt( ik weet die bedragen even niet precies). Bedenk dus even goed of je het hier wel écht mee eens bent en of je niet aan een hoger bedrag moet denken ( volgens mij kost 1 pak luiers al 25 euro ofzo!). En kosten voor school en opvang is misschien een beetje vaag gedefinieerd. Kun je dat niet wat duidelijk afspreken? Dus in concrete bedragen. Lijkt misschien allemaal een beetje mierenneukerig maar zo krijg je dus geen problemen achteraf, als alles getekend is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds