Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Personalized T...
verkiezingsbed...
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 19 jul 2025 12:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

nieuw HIV-arrest
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 21 feb 2007 1:58    Onderwerp: nieuw HIV-arrest Reageer met quote Naar onder Naar boven

In eerdere HIV-arresten is bepaald dat een besmettingskans van 1 op 200 tot 300 bij een éénmalig seksueel contact onvoldoende is voor het aannemen van een aanmerkelijke kans. Er is nu een soort van vervolg:
HR schreef:
Dat de verdachte en zijn partner veelvuldig seksuele contacten hebben gehad, zoals het Hof heeft vastgesteld, kan weliswaar als een zekere verhoging van vorenbedoeld risico worden beschouwd, maar niet worden aangemerkt als een bijzondere, risicoverhogende omstandigheid als hiervoor onder 4.2 bedoeld.

edit: taalfout in titel na voeging van draad hersteld.

Laatst aangepast door bona fides op zo 11 mrt 2007 19:14, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 21 feb 2007 11:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Na lezing van het krantenbericht over deze zaak kon ik mij ineens veel beter voorstellen waarom zo veel mensen moeite hebben met "recht" en dan specifiek strafrecht. Dat heeft te maken met het gegeven dat de partner in kwestie meerdere keren expliciet heeft gevraagd naar een eventuele HIV-besmetting en dat de verdachte dat heeft ontkend.

Ik moet maar eens flink gaan nadenken wathet verschil is tussen de situatie waar dit arrest over spreekt en bijv. met een paar biertjes op rijden en een ongeluk veroorzaken.......
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 21 feb 2007 12:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Na lezing van het krantenbericht over deze zaak kon ik mij ineens veel beter voorstellen waarom zo veel mensen moeite hebben met "recht" en dan specifiek strafrecht. Dat heeft te maken met het gegeven dat de partner in kwestie meerdere keren expliciet heeft gevraagd naar een eventuele HIV-besmetting en dat de verdachte dat heeft ontkend.

Hoewel het gedrag van de "dader" dan niet strafbaar was, denk ik wel dat de besmette partner schadevergoeding uit onrechtmatige daad kan vorderen.
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 21 feb 2007 13:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

IK mag het hopen. Want dat een HIV-besmette leugenaar hier zo mee wegkomt vind ik errrug vreemd.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 21 feb 2007 16:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kunnen jullie mij het verschil uitleggen tussn zoiets als dit en het (voorwaardelijk) opzet van met drank op rijden?
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 21 feb 2007 17:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het idee niet meer dat de HR deze gevallen gewoon niet wil criminaliseren, aangezien er verder gewoon spraken was van consensuele gemeenschap... Ik meen mij te herrinneren dat De Hullu zoiets zei... Terwijl met drank op rijden een heel ander soort handeling is (er is tenslotte geen consensus met de aangeredene Wink )
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 21 feb 2007 17:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het verschil is het wel of niet aanmerkelijk zijn van de kans. In een HIV-arrest laat de HR zich hier nader over uit. Ik kan het nu niet precies reproduceren, maar ik dacht dat, gegeven de numerieke waarde van de kans, de aard van de handeling hierbij wel een rol speelt maar het (mogelijke) gevolg van de handeling niet. Wat MiriamvL noemt heeft betrekking op de aard van de handeling.

Bij HIV-zaken speelt mee dat de HR aarzelt om te criminaliseren omdat dit het effect kan hebben dat mensen zich juist niet laten testen. Men neemt daarbij aan dat de gemiddelde persoon die seropositief test met die kennis verstandig om zal gaan. Dat lijkt mij geen slechte gedachte. De keerzijde is dat de rotte appels vrijuit gaan.

De HR overwoog in een eerder arrest ook dat het eigenlijk de politiek zou moeten zijn die over criminalisatie beslist. Daarbij zal het argument dat MiriamvL noemt ook een rol spelen. Als ik me niet vergis was Donner het met de HR eens wat betreft de negatieve effecten van criminalisatie.

MiriamvL

BerichtGeplaatst: wo 21 feb 2007 18:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

M.b.t. tot die numerieke waarde van de kans die Bona noemt: het schijnt dat die kans op besmetting bij *gewone* seks nog niet eens zo heel groot is... (de kans schijnt groter te zijn bij anale dan bij vaginale seks, en weer groter als het er ruw aan toe gaat enzo.. meen ik mij ook allemaal te herrinneren van de lezing van De Hullu).
Pet Shop Boys - Integral
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 21 feb 2007 18:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt MiriamvL, en is allemaal terug te vinden in de diverse HIV-arresten. Erg leerzaam materiaal...

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 21 feb 2007 21:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja vond ik ook wel. Beetje vreemd is dat ook wel om te lezen. Er wordt zo heel droog over die kansberekeningen gesproken enzo, terwijl dat toch in zekere zin een nogal treurige zaak was.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2007 11:11    Onderwerp: vrijspraak van liegende serapositieveling Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deze uitspraak (het is een korte samenvatting) snap ik toch echt niet hoor. Dit kan zijn omdat ik het begrip voorwaardelijke opzet nog niet exact door heb. Maar hier kun je toch niet spreken van het niet verwijtbaar zijn van de verdachte?? Hier is toch wel degelijk een verwijt te maken? Dit zou naar mijn mening ook moeten, ook al heeft de ander ook een verantwoordelijkheid om voorbehoedsmiddelen te gebruiken.... Kan iemand deze uitspraak wel waarderen of juridisch beter uitleggen??

wijzigingen in codificatie mbt hyperlink.

Laatst aangepast door cia76 op zo 11 mrt 2007 13:46, in totaal 5 keer bewerkt
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2007 11:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is een andere draad over deze uitspraak, zie hier

Het gaat er vooral om dat de HR consensuele sex tussen twee meerderjarigen niet wil criminaliseren ook al is een van de partners met HIV besmet (aldus prof. De Hullu).
Pet Shop Boys - Integral

Laatst aangepast door MiriamvL op zo 11 mrt 2007 13:49, in totaal 1 keer bewerkt
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2007 13:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Er is een andere draad over deze uitspraak, zie hier

Ok bedankt! Ik zie in deze aanvankelijke draad overigens dat er meerdere mensen zijn die deze uitspraak op zijn minst opmerkelijk vinden en niet eenvoudig uitlegbaar aan het volk.[/quote]
de Webmeester
Webmeester
de Webmeester

Leeftijd: 43

BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2007 14:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onderwerp nieuw HIV-arrest en vrijspraak van liegende serapositieveling samengevoegd.
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 21 feb 2008 1:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat de HR binnenkort voor het eerst bijzondere omstandigheden aanneemt. Maar ik ben er niet zeker van of het vraagstuk van voorwaardelijke opzet er dan wel toe doet.

Quote:
Groningse hiv-zaak in mei voor de rechter
Uitgegeven op maandag 28 januari 2008

De rechtszaak tegen de drie verdachten in de Groningse hiv-zaak dient op 19, 20 en 21 mei. Dat heeft de Groningse rechtbank maandagochtend bepaald tijdens een zitting. Het verzoek om voorlopige vrijlating van een van de verdachten werd daar afgewezen.

De drie mannen worden ervan verdacht hun eigen met hiv besmette bloed op homofeesten in Groningen te hebben toegediend aan andere mannen. Ze zouden hun slachtoffers hebben gedrogeerd en misbruikt. Veertien mannen hebben aangifte gedaan. De verdachten hebben bekend enkele mannen te hebben geïnjecteerd met besmet bloed. Waarschijnlijk wordt hen ernstige mishandeling ten laste gelegd.

Het Openbaar Ministerie wacht nog op een onderzoek waarin een viroloog moet vaststellen of de verdachten hetzelfde virus dragen als de mannen die zij besmet zouden hebben. Een woordvoerder van het OM benadrukt het belang van dat onderzoek.

De rechter achtte het maandag niet verantwoord om de hechtenis van een van de verdachten te schorsen. Het voorarrest van de drie mannen is opnieuw met drie maanden verlengd. Een maand voor de behandeling van de rechtszaak wordt door het OM weer om verlenging van de hechtenis gevraagd.

http://www.nieuws.nl/496428

Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds