|
Auteur |
Bericht |
Michaelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 03 okt 2006 18:45 Onderwerp: |
|
|
faya schreef: | Het is niet anders maar het gaat wel een beetje om principe, nu heb ik het gevoel dat het loont om door te rijden. |
Als je een gewone burger bent zou ik je aanraden nooit door te rijden.
Als buitenlander of buschauffeur is dat weer een ander verhaal.
Ik ben vorig jaar door een stadsbus van de weg gedrukt en deze is doorgereden. s'morgens vroeg om 6:30 of zo.
Op het werk meteen de politie gebeld om dit door te geven en het kenteken van de bus doorgegeven.
Ik kreeg te horen "Kom vanmiddag na je werk maar even langs dan zetten we het op papier."
Het kenteken werd niet opgeschreven. S'middags op het politiebureau kreeg ik te horen dat ze goede contacten hadden met het busbedrijf en dat ik daar maar heen moest gaan en dan zou het wel geregeld worden.
Er werd wel nog een verklaring afgenomen en opgeschreven.
Uiteindelijk heeft het 4 maanden ofzo moeten duren alvorens ik geld kreeg.
Punt waar het om gaat is: De buschauffeur zou best wel eens gezopen kunnen hebben maar dit werd niet gecontroleerd. S'middags werd gezegd dat het op dat tijdstip niet meer te controleren was.
Als een gewone burger tegen een of ander paaltje aanrijdt moet er geblazen worden en weet ik niet wat.
Dus als je een gewone burger bent houd je strikt aan de wet  |
|
|
|
 |
Michaelm
|
Geplaatst: wo 04 okt 2006 1:02 Onderwerp: |
|
|
JBA schreef: | Je belt zelf pas als je aan het bedrijf bent, dan is het logisch dat men zegt dat je aan het bureau aangifte moet komen doen omdat er kennelijk niemand meer op de plaats van het ongeval is en het kenteken van de bus bekend is. |
Ik ben de bus achterna gereden en heb 'm ingehaald en geprobeerd tot stoppen te dwingen. Dit lukte niet. Dit was trouwens al op de snelweg. De bus reed gewoon volle vaart door. Ik zag lichtsignalen in mijn achteruitkijkspiegel en ben samen met de signaalgever langs de snelweg gestopt en heb zijn adres gekregen. Hij had gezien dat de bus me gewoon van de weg gedrukt had. Ook hiervan heb ik naderhand een verbaal van gezien. Mijn werk was vanaf het punt van het ongeval misschien 5 minuten rijden.
JBA schreef: | Je suggereert in mijn ogen dat er een relatie of zoiets tussen politie en buschauffeurs zou zijn? Die link kan ik in de verste verte niet leggen. |
Ik suggereer helemaal niks. Dit is mij door de agent die het verbaal opmaakte mondeling gezegd geworden. Ze hadden hier wel ervaring in en hij zei me nog dat ze zich konden voorstellen dat een chauffeur het niet gehoord heeft. De ervaring was dat het altijd netjes geregeld werd en dan zou er verder toch niks aan de hand zijn.
Hard maken kan ik dit inderdaad niet. Ik loop normaal gesproken niet met geluidsopname apparatuur op zak.
Trouwens mijn excuses aan de Topicstarter voor mijn niet behulpzame berichten  |
|
|
|
 |
JBA
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 04 okt 2006 1:12 Onderwerp: |
|
|
Ik lees tussen de regels door dat er wel een proces verbaal op is gemaakt. Dat betekend in mijn beleving dat er procedureel gezien nergens iets fout is gegaan bij de politie.
Ik reageerde op je stelling dat je als buitenlander door kunt rijden (vrije vertaling). Ik begrijp namelijk niet, met alle respect, waar jij vindt dat het verkeerd is gegaan bij de politie.
Maar wellicht, willen we hier nog over doorpraten, is het handig dat in een nieuwe topic te doen om deze niet verder te vervuilen.
Groeten,
Jerry |
|
|
|
 |
Michaelm
|
Geplaatst: wo 04 okt 2006 20:29 Onderwerp: |
|
|
Wat ik vind dat er verkeerd gedaan is door de politie is dat er niks met de informatie van het kenteken is gebeurd.
Stel de chauffeur was onder invloed van alcohol. Dan is hij door de handelwijze die de politie gehanteerd heeft dus vrijuit gegaan.
Ook dat er gezegd wordt dat de chauffeur het misschien niet heeft gehoord.
Ik heb meermaals geclaxoneerd en kon zowat in de nek van de chauffeur hijgen bij wijze van spreken.
Omdat het een chauffeur van een busbedrijf is krijgt hij door deze handelswijze ook geen verdere last met justitie. Hij zal hooguit door zijn werkgever berispt of geschorst kunnen worden.
Als de gewone burger dit gebeurt met zijn personenauto en hij heeft het werkelijk niet gehoord en rijdt door dan denk ik niet dat deze burger er net zo makkelijk vanaf komt.
Aangezien er in het originele topic al door meerdere verteld werd dat het een langdurige zaak kon worden en faya al aangegeven had in te zien dat het zich dan niet zou lonen kunnen we volgens mij wel concluderen dat het zich in haar specifieke zaak voor de aanrijdende partij geloond heeft om door te rijden.
In mijn zaak ligt het wat anders.
Dat het wat geduurd heeft met het geld is niet de schuld van de politie, dat klopt.
Maar dat er een verschil is in de behandeling van de politie ten opzichte van een gewone burger en andere groepen is in mijn ogen wel aanwezig.
Daarom noemde ik naast de aanrijdende partij in faya's zaak ook de aanrijdende partij in mijn zaak.
Dat ik zelf mijn schade wel vergoed heb gekregen doet niet af aan het feit dat ik er een raar gevoel over de toepassing van de wet in Nederland aan heb overgehouden. |
|
|
|
 |
|