Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 24 mei 2024 0:22
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

de SENA
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jph



Leeftijd: 65
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): Ava

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: wo 30 dec 2009 19:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zou deze Email aan de Commissie van Toezicht Auteursrechthebbende organisaties helpen?


Aan:info@cvta
Ond: vraag werkwijze SENA

Geachte Heer, mevrouw,
Uit een briefwisseling tussen de Minister en de Tweede Kamer van 18 mei 2006, kenmerk 5421248/06/6, begrijp ik dat u als Commissie onafhankelijk toezicht houdt op SENA. Graag leg ik u een vraag over de werkwijze van SENA voor, aangezien deze onrechtvaardig lijkt.

Begin dit werd de stichting Schone Golf opgericht, (ANBI, doel is bevordering van duurzaamheid). De stichting is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel Leeuwarden.
Elke nieuw ingeschreven bedrijf of instelling krijgt vervolgens vele telefoontjes, mailings en invulformulieren, waarvan de meeste niet van toepassing zijn. Ook een mailing van een Stichting geheten SENA. Deze had bovendien een uitgebreid formulier, met het verzoek die in te vullen. Zoals de meeste niet toepasselijke, vul ik die niet in. Hetzelfde geldt voor de herinneringen daarop.

Kort geleden stuurden zij een factuur voor een licentie. Deze is “gebaseerd op gemiddelde marktgegevens”. De brief besluit met “Mocht er geen sprake zijn van enige vorm van openbaarmaking, dan kun u dit vanzelfsprekend te allen tijde schriftelijk kenbaar maken.”
De brief is ondertekend met de tekst: “Sena administratie” en met een handtekening waarvan Sena (Mevrouw Badal) mij de herkomst niet kan duiden.

Voor zover ik weet, is het sturen van een factuur in correct economisch verkeer alleen mogelijk als er concreet diensten of producten zijn afgenomen. Er moet een uitwisseling zijn, verkeer zijn. Dit is hier niet aangetoond.
Als de werkwijze van Sena geldig is, dan moet ik dus hun facturen op basis van hun aanname betalen, tenzij ik weerleg dat de factuur onjuist is.

Mijn vraag is of u deze werkwijze toestaat. Meer specifiek:
• Mag SENA handelen op basis van hun aanname dat de instellingen die zij aanschrijven met een factuur, van hun diensten gebruik maken?
• Staat u toe dat SENA het factuurbedrag baseert op basis van een abstractie?
• Moet SENA niet op zijn minst op basis van enige vorm van concrete grondslag, bijvoorbeeld door een controle-bezoek, factureren?

Ik hoop dat u mijn overwegingen begrijpt. Als dit alles zou worden toegestaan, dan wordt wel erg veel mogelijk. Ik verzoek u om hier inhoudelijk op te antwoorden.

Met vriendelijke groet,

J.Peter Hoefnagels
Stichting Schone Golf
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: wo 30 dec 2009 20:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De factuur van SENA is gebaseerd op de wet: artikel 7 Wet op de Naburige Rechten om precies te zijn. Ze hoeven dus geen product of dienst te leveren.

En ja, jij moet aangeven dat ze ongelijk hebben anders moet je betalen wat zij vragen. Dit is zo verzonnen omdat het voor SENA onmogelijk is om alle bedrijven in Nederland af te lopen of die muziek draaien waarvoor de vergoeding van artikel 7 verschuldigd is.

Het is dus niet "iedereen mag factureren zonder iets te doen en ik moet bewijzen dat de factuur onjuist is", het gaat specifiek op de SENA die een wettelijke taak uitvoert. Het is eerder vergelijkbaar met het CJIB dat je een acceptgiro stuurt wegens een verkeersboete, jij moet dan bewijzen dat deze onterecht is.
_________________
ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
jph



Leeftijd: 65
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): Ava

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: wo 30 dec 2009 22:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Arnoud,
Ik vermoed met een jurist van doen te hebben?
Hoe ik artikel 7 (en 7a) ook lees, ik zie alleen staan dat muziekrechthebbenden betaald moeten worden, maar ik zie niets staan waaruit ik de werkwijze van SENA zou kunnen afleiden. Kun je me helpen?

Bedankt voor de vergelijking, die is waardevol om zaken scherper te krijgen. Zo ook nu: het CJIB heeft nu juist wel de zo noodzakelijke concrete grondslag, namelijk een getuigenis van een agent van politie, of van de foto van mijn auto met kenteken.
Ik zoek dus nog steeds naar een meer passende om de werkwijze van de SENA te verklaren.
De SENA zelf trouwens, kan het niet.

groet
JPeter
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 31 dec 2009 0:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Van belang is in ieder geval ook art. 15 Wet op de naburige rechten.

SENA heeft als vertegenwoordiger van de rechthebbenden recht op een billijke vergoeding. SENA zal m.i. wel aannemelijk moeten kunnen maken dat er actviteiten plaatsvinden als omschreven in art. 7, lid 1. Vervolgens kan worden onderhandeld over de hoogte van de billijke vergoeding. Als geen overeenstemming wordt bereikt is de rechtbank Den Haag in eerste aanleg bevoegd om de hoogte van de vergoeding vast te stellen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: do 31 dec 2009 11:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben bepaald geen fan van de SENA, maar ik zie niet hoe ze het anders kunnen doen dan op deze manier. Je kunt niet verwachten dat de SENA bij ieder bedrijf langsgaat en controleert of ze muziek aan hebben staan. Een "goeie gok" gecombineerd met een bezwaarmogelijkheid is de enige praktisch werkbare manier. (De SENA opheffen en genoegen nemen met CD- en iTunes-inkomsten zou mijn voorkeur hebben maar dat is een andere discussie.)

Misschien is een vergelijking met de Belastingdienst beter? Die doen ook een schatting als jij geen aangifte doet en geen bedrijfscijfers aanlevert.

Een juridische rechtvaardiging zou kunnen zijn: iemand moet het openingsbod doen voor wat de billijke vergoeding zou moeten zijn, en de SENA als incasso-organisatie lijkt de meest aangewezen partij. SENA eist de vergoeding, dus moet ze bewijzen wat deze is. Maar zolang de wederpartij de schatting niet aanvecht, gaan we met dat getal verder.

Ik heb nog even in de parlementaire stukken gezocht en in relevante wetgeving, maar de manier waarop de SENA tot een tarief moet komen lijkt nergens vastgelegd. Ook de literatuur (Kort Begrip en Spoor/Verkade/Visser) gaan hier niet op in.

Ik kan ook geen rechtspraak vinden over deze werkwijze van de SENA. Wel vond ik Hoge Raad LJN AK3694, waarbij in 4.3.3.2 wordt gezegd:
Quote:
In de art. 7 en/of 15 WNR zijn geen aanknopingspunten te vinden voor de opvatting van SENA dat op de partij die de stelling betrekt dat zij een lagere billijke vergoeding verschuldigd is, omdat zij een lager dan gemiddeld percentage Rome-muziek openbaar maakt, de bewijslast rust van die stelling.

Dit gaat over de bijzondere situatie dat je alleen muziek draait uit landen waar geen naburige rechten bestaan (zoals China en Korea - geen lid van de Conventie van Rome over naburige rechten). De HR zegt hier dat niet in de wet staat dat je als gebruiker van muziek moet bewijzen dat je alleen Chinese muziek draait. De SENA moet dus bewijzen dat je "Rome-muziek" draait.

Als in dat bijzondere geval de bewijslast bij de SENA rust, zou je kunnen zeggen dat dat in de hoofdregel ook zo moet zijn. Immers, als je sowieso al moet bewijzen hoe veel muziek je draait, is het logisch dat je ook bewijst hoe veel niet-Rome-muziek je draait.
_________________
ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
GevelT



Leeftijd: 66
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: wo 13 jan 2010 16:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook ik wierp de SENA-brieven stelselmatig in de SPAM-koker, totdat ik nieuwsgierig werd naar die organisatie.

Ik ben sinds kort ZZP-er, geen muzikale activiteiten.

WNR, Art. 15d zegt dat degeen die tot betaling verplicht is is gehouden bescheiden ter inzage te geven waarvan kennisneming noodzakelijk is voor de vaststelling van de verschuldigdheid en de hoogte van de vergoeding.
M.i. ben ik niet verplicht tot betaling en wie weet is de 'Licentie aanvraag algemeen' het voor de vaststelling van de verschuldigdheid noodzakelijke document.
Betekent dit dat ik niet gehouden ben dit document ter inzage te geven?

Gerard.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: wo 13 jan 2010 17:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je muziek draait in je winkel of bedrijf, dan ben je betalingsplichtig.
_________________
ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 14 jan 2010 1:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art. 15d lijkt alleen van toepassing te zijn op (rechts)personen die een vergoeding zijn verschuldigd wegens uitlenen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ctmctm



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: wo 17 feb 2010 23:06    Onderwerp: Stichting SENA terroriseert ondernemers! Reageer met quote Naar onder Naar boven

SENA stuurt een informatiebrief en brochure met hierin een overzicht van de rechten van “de eigenaren” en de plichten van de ondernemers. Zeer praktisch en daarbij het verzoek om aan te geven of de ondernemer muziek ten gehore brengt, zodat er een factuur gestuurd kan worden. Zodra het formulier niet wordt geretourneerd worden de brieven al wat dwingender, u moet en zal….bla bla bla. Daarna verschijnt doodleuk een factuur met een inschatting van SENA. De ondernemers in kwestie hebben niet om een factuur gevraagd, noch aangegeven dat ze muziek ten gehore brengen. Zomaar een factuur sturen is ongewenst en niet professioneel. Daarna volgen er nog facturen maar nu met het dreigement van een incassobureau; intimidatie! Volgens de stichting VOICE, mag SENA dit niet doen. Het staat SENA vrij om te controleren of ondernemers onrechtmatig muziek ten gehore brengen. Andere rechtsmiddelen zijn er niet. Het terroriseren van ondernemers en versturen van spookfacturen behoort niet tot het domein van een stichting die andermans rechten beheert.

http://www.gekopklanten.nl/ongerubriceerd/stichting-sena-terroriseert-ondernemers/
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tilda

Tilda

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 180


BerichtGeplaatst: ma 05 apr 2010 6:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ga met Google voor de grap eens intikken: 'spookfa' en je krijgt meteen de suggesties: 'spookfactuur Sena' en die van dat bedrijf die de KvK imiteert.
Blijkbaar zijn dit de bedrijven die het meeste spookfacturen versturen.
_________________
Dubio ergo sum
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Daphne2010



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2010 9:52    Onderwerp: Sena Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heeft er iemand SENA al eens op bezoek gehad? Wordt dat vooraf aangekondigd?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds