Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 20:58
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

auteursrecht plaatsen eigen werk in magazine
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cata



Leeftijd: 65
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: zo 14 dec 2008 23:46    Onderwerp: auteursrecht plaatsen eigen werk in magazine Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb meegedaan aan een wedstrijd in een magazine. Verschillende door mij gemaakte "werken" zijn geplaatst en ik heb de wedstrijd uiteindelijk gewonnen.

De enige voorwaarde van deze wedstrijd was, dat niets van het voor de wedstrijd gemaakte werk, van te voren ergens geplaatst zou worden, en daar heb ik me ook aan gehouden.

Nu wil ik workshops gaan geven en mijn werk als voorbeeld gebruiken voor deze workshops.

Ik ben al langer verbonden aan een winkel en geef daar ook al langere tijd workshops.

Nu verbied de eigenaar van het magazine, die zelf ook een dergelijke winkel heeft, mij om workshops te geven met mijn eigen werk en beroept zich op het auteursrecht, wat beschreven staat in het colofon van het magazine.

Ik ben zelf van mening, dat het om mijn werk gaat, en dat ik daar mee doen kan wat ik wil, ook al is het geplaatst in het magazine, maar wil dat wel graag zeker weten, voordat ik de confrontatie aanga.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Groetjes Carla
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Prætorianus



Leeftijd: 87
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 89


BerichtGeplaatst: ma 15 dec 2008 0:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Auteursrecht kan alleen met een akte overgedragen worden (art. 2 Auteurswet). Dus tenzij je een overeenkomst getekend hebt waarbij je de auteursrechten op je werk over hebt gedragen, of je hebt het werk gemaakt wanneer je bij het magazine in dienst was (indien toepasbaar; art. 7 Auteurswet), behoud jij het auteursrecht op je werken.

Ik heb zo'n flauw vermoeden dat je niets op papier hebt gezet. Dan kan het opsturen van een werk t.b.v. een wedstrijd gezien worden als een implicente licentie. Maar dat terzijde.

In hoeverre is het magazine betrokken geweest met de vorming van de genoemde werk(en)? Zijn de werken gemaakt volgens instructies?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cata



Leeftijd: 65
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: ma 15 dec 2008 9:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De ene keer werden globale instructies gegeven, de andere keer waren de instructies erg vaag. De uitvoering werd geheel aan jezelf overgelaten en de interpretatie van de instructies ook.

Om een voorbeeld te noemen: om genomineerd te worden moest je een mini-album maken. Dat hadden de meesten wel gedaan. Ik had een album van een apart formaat gemaakt, maar zeker geen mini-album. Daar werd in het magazine naar verwezen als "nogal fors mini-album".

En nee, ik heb idd niets getekend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Prætorianus



Leeftijd: 87
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 89


BerichtGeplaatst: ma 15 dec 2008 13:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan kun je de eigenaar van het magazine melden dat jij de auteursrechthebbende bent; de colofon van het magazine verandert daar niets aan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 552


BerichtGeplaatst: ma 15 dec 2008 13:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben nog wel even benieuwd naar de algemene voorwaarden die gekoppeld zaten aan de wedstrijd. Er moet meer zijn dan enkel de voorwaarde "dat niets van het voor de wedstrijd gemaakte werk, van te voren ergens geplaatst zou worden.". Dingen als: "met het opsturen van de foto's verklaar je dat het magazine de foto's mag plaatsen". Misschien dat er ook iets in stond met betrekking tot de overdracht van de auteursrechten?

Maar zelfs dan is er geen sprake van de vereiste schriftelijke akte (correct me if I'm wrong).

De eigenaar van dat magazine heeft een boel lef, maar geen poot om op te staan.

Om de boel even om te draaien: zij maken naar mijn inziens juist inbreuk op jouw auteursrecht als zij jouw werken gaan gebruiken voor andere doeleinden dan die wedstrijd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cata



Leeftijd: 65
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: ma 15 dec 2008 14:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor de wedstrijd is dat echt de enige voorwaarde.

Het colofon bevat de volgende tekst:

Eerst een rondje met een c erin en dan copyright (naam magazine) erachter.

Daarna:
Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand en/of openbaar worden gemaakt dmv druk, fotokopie, microfilm, of op enige andere wijze, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Toegezonden teksten en illustratie materiaal voor opname in dit blad dient vrij van rechten te zijn.
Redactionele bijdrages mogen worden gebruikt voor publicitaire doeleinden en worden eigendom van de uitgever
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: ma 15 dec 2008 17:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat colofon zegt niets. Alleen de maker van het werk heeft auteursrecht, en zonder stuk papier met handtekening van jullie beiden liggen de auteursrechten bij jou omdat jij het gemaakt hebt.

In de wedstrijdvoorwaarden staat niets, en zelfs als dat daar stond dan was dat m.i. al heel snel onredelijk bezwarend en dus ongeldig.

Kortom, boze brief terugsturen dat ze je dat niet kunnen verbieden omdat je zelf gewoon de rechten nog hebt. Luisteren ze niet, mail of pb mij even dan maak ik een mooie blafbrief op ons briefpapier.

Arnoud
_________________
ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
cata



Leeftijd: 65
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 16 dec 2008 11:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank jullie wel voor jullie reakties Very Happy

Ik voel me een stuk steviger in mijn schoenen staan.

En Arnoud, als het nodig is, maak ik heel graag van je aanbod gebruik. Dank je wel!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds