Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 17:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Zijderveld en het populisme
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Horen bewegingen zoals die van Wilders en Verdonk thuis in een parlementaire democratie?
Ja
80%
 80%  [ 8 ]
Nee
10%
 10%  [ 1 ]
Geen flauw idee
10%
 10%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 10

Auteur Bericht
Basa



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 256


BerichtGeplaatst: di 28 apr 2009 18:47    Onderwerp: Zijderveld en het populisme Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zijderveld (ex CDA-lid) was laatst bij Pauw en Witteman. En hij zei daar iets interessants wat mij aan het denken bracht. Ik was van mening omdat de overheid het volk vertegenwoordigt, het volk zich enorm betrokken moet voelen bij de overheid en de overheid zijn best moet doen om die betrokkenheid te verbeteren. Echter Zijderveld is van mening dat de overheid dat juist niet moet doen op landsniveau. Hij vindt het bijvoorbeeld raar dat de minister-president eerst door het land moest gaan reizen om te horen wat het volk wilt, want hij is al gekozen door het volk en daarom vertegenwoordigt hij al wat de kiezers willen. Hij vindt het een vorm van populisme om te spreken over het Nederlandse volk en vindt ook dat de beweging van Wilders tot dezelfde familie behoort als de NSDAP, want dat was ook een beweging zei hij. De beweging van Wilders acht hij zeer ondemocratisch omdat hij het enige lid is van die beweging en alleen hij bepaalt wie zijn beweging vertegenwoordigt. Met andere woorden,zijn beweging is niet bepaald democratisch omdat hij alles bepaalt. Zijderveld vindt ook dat er afstand moet zijn tussen het volk en het parlement, want er moet kritiek zijn. Degene die wel naar het volk moeten luisteren dat zijn de gemeenten en op landsniveau moeten ze niet naar de individuele burger luister maar het algemeen belang dienen. Ik vroeg mij dus af hoe jullie er over denken. Wat vinden jullie van bewegingen zoals die van Wilders en Verdonk. Wat vinden jullie van de mening van Zijderveld. En tevens zegt hij dat het ook een staatsrechtelijke vraag is of het wel kan, zo’n beweging in de tweede kamer. Ikzelf zie geen enkel probleem, maar hoe denken jullie daarover?

Ik heb ook een poll gemaakt met de vraag of bewegingen zoals die van Wilders en Verdonk thuis horen in de parlementaire democratie.


linkjes:

linkje naar P & W

linkje naar de NRC

linkje wikipedia
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: do 30 apr 2009 15:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heeft het hoofdstembureau de deelname van de PVV aan de Europese verkiezingen eigenlijk goedgekeurd?

Er heeft vast wel iemand beroep hiertegen ingesteld bij de ABRvS. Ben benieuwd wat de Afdeling gaat beslissen.

Bevat de Kieswet niet de eis dat een politieke groepering een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is?

Ik ben gezakt voor het tentamen constitutioneel recht, dus de Kieswet snap ik niet zo goed.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hannie



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 32


BerichtGeplaatst: vr 01 mei 2009 14:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik heb het ook gezien en ik ben het wel met zijderveld eens, maar er is toch helemaal niets mis met populisme?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Basa



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 256


BerichtGeplaatst: do 07 mei 2009 11:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ella schreef:
Heeft het hoofdstembureau de deelname van de PVV aan de Europese verkiezingen eigenlijk goedgekeurd?

Er heeft vast wel iemand beroep hiertegen ingesteld bij de ABRvS. Ben benieuwd wat de Afdeling gaat beslissen.

Bevat de Kieswet niet de eis dat een politieke groepering een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is?

Ik ben gezakt voor het tentamen constitutioneel recht, dus de Kieswet snap ik niet zo goed.



De kiesraad heeft de deelname van de PVV aan de europese verkiezingen al goedgekeurd ja. http://www.nieuwsbank.nl/_payment/order/300623968/inp/2009/03/20/R171.htm

Betreffende de rechtsbevoegdheid wil ik je graag verwijzen naar stukje van een hoogleraar over dat onderwerp. http://www.edwardbruheim.nl/nl/blog/36/de_verdonk_beweging.htm

Probeer eens een samenvatting te lezen over constitutioneel recht. Er staan een hoop goede samenvattingen op internet en dat leert echt een stuk makkelijker. Meestal zijn de boeken over staatsrecht wat omslachtig en daarom hebben veel studenten moeite met het onthouden van de stof. Probeer tijdens het lezen de kern eruit te halen en in je eigen woorden te vertalen, dat helpt echt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: vr 08 mei 2009 12:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Basa, Hartelijk dank voor je reactie. Denk jij soms dat de PVV een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is?!

IK denk het niet.

Maar ik weet niet zeker of de rechter deelname van de PVV aan de verkiezingen dient te verbieden, mede omdat ik art G1 Kieswet niet goed snap.

Maar ik vermoed dat Zijderveld inderdaad vindt dat de PVV om deze reden niet mee mag doen met de verkiezingen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 08 mei 2009 13:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De PVV is bij mijn weten een stichting, en de Kieswet spreekt inderdaad steeds van "een politieke groepering die een vereniging is met volledige rechtsbevoegdheid". Hoe dit zit weet ik niet. Misschien heeft Wilders naast de stichting PVV ook een vereniging opgericht om aan de Kieswet te voldoen, bijv. met de stichting PVV als enig lid?

Hoe dan ook heeft de PVV al eens meegedaan aan verkiezingen.

edit: zie hier.
Wikipedia schreef:
Wilders richtte 24 november 2004 de "Stichting Groep Wilders" op met als doel het uitdragen van standpunten en inzamelen van geld. Wilders is het enige bestuurslid van deze stichting. Omdat de Kieswet voorschrijft dat alleen verenigingen als partij mee kunnen doen bij een verkiezing, richtte hij op 30 maart 2005 ook de "Vereniging Groep Wilders" op. Omdat een vereniging twee oprichters moet hebben werd dit gedaan door de "Stichting Groep Wilders" samen met Wilders in privé-hoedanigheid.

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Basa



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 256


BerichtGeplaatst: ma 01 jun 2009 20:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst mijn excuses voor deze late reactie. Ik ben momenteel erg druk met school en werk, dus het is lastig om tijd vrij te maken. Maar het is bijna zomervakantie! Very Happy

Eerst even de beantwoording van de theoretische vragen en dan zal ik ingaan waarom populisme m.i. niet goed is.
In artikel g1 staat beschreven dat je een vereniging moet zijn met volledige rechtsbevoegdheid om mee te mogen doen aan de verkiezingen. Waarom volledige rechtsbevoegdheid? Nou dat heeft een aantal redenen, maar ik heb daar even geen bronvermelding bij. Dit komt van mijn docent staatsrecht en door tijd gebrek heb ik even geen tijd om er bronnen bij te zoeken, hopelijk vergeven jullie het mij. Ik zal proberen het in de zomervakantie aan te vullen met bronnen voor de liefhebbers. Een vereniging leent zich bij uitstek voor de politiek om de volgende redenen: 1. Een vereniging mag geen winst uitkeren aan haar leden. 2. Een vereniging moet een bepaald doel hebben, zoals een maatschappelijk doel 3. Een vereniging kan een orgaan van afgevaardigde aanstellen om te opereren als leden vergadering, zo bepaalt artikel 16 van de statuten van de PvdA dat het congres het hoogste gezag heeft binnen de partij. Dus om die redenen heeft de wetgever gekozen voor deze rechtspersoonlijkheid als enige rechtspersoonlijkheid die mee mag doen aan verkiezingen. In het verlengde daarvan is de PVV een vereniging, omdat anders zij niet zouden mee mogen doen aan de verkiezingen. Een probleem is echter dat een vereniging opgericht moet worden door een meerzijdige rechtshandeling, daarom heeft een vereniging altijd minimaal twee leden (2:25 lid 2 BW). Wilders komt hier onderuit door een stichting te starten ‘PVV in oprichting’ met als doel de oprichting van de vereniging PVV(2:285 beschrijft dat een stichting een doel moet hebben). En zo kan hij dus als bestuur van de stichting met zichzelf als natuurlijk persoon een vereniging oprichten doormiddel van een meerzijdige rechtshandeling. Dus in theorie heeft Wilders niet 1 lid maar twee leden, namelijk de stichting ‘PVV in oprichting’ en Wilders zelf als natuurlijk persoon. Agema e.d. zijn geen lid, maar staan wel op de kieslijst.
Dit vul ik nog wel een keertje aan met meer diepgang en bronnen.

Wat is er mis met populisme?
Eerst even een definiëring van populisme, zodat we over hetzelfde praten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Populisme
Zullen we dan maar van die beschrijving uitgaan?
Wat er m.i. mis is met populisme is dat het doormiddel van een bepaalde vorm van demagogie, stemmen probeert te winnen zonder dat ze werkelijk hun politieke doelen laten zien. Ze creëren vaak een vijand (in dit geval de islam) om doormiddel van die vijand het volk bang te maken. En wie is dan de redder in nood? De populistische partij natuurlijk, want die heeft alle oplossingen. Je krijgt dan twee kanten: 1. Politiek establishment heeft het zover laten komen, zijn zwak en brengen geen oplossingen. 2 De Islam als de vijand van onze joods-christelijke waarden en normen (? Heb ik die?). Daartussen bevindt zich de populistische partij als enige oplossing.
M.i. is het gevaar dat het volk stemt op een partij waarvan ze niet eens weten waar ze precies opstemmen. Tevens ben ik van mening dat de meeste kiesgerechtigden niet eens het belang weten van een goed uitgewerkt programma, met op elk terrein politieke standpunten. Wilders draait alleen maar om de islam en de politieke elite, erg spannend allemaal, maar wat zijn de oplossingen die naar alle redelijkheid haalbaar zijn? Als iemand mij een voordracht van Wilders kan laten zien waar hij het niet alleen maar heeft over het falen van het establishment, maar ook concrete oplossingen probeert aan te dragen die ook redelijk zijn en zouden kunnen helpen, dan hoor ik het graag. Verder lijkt me dat de beschrijving van wikipedia al voldoende is om te begrijpen wat er allemaal mis is met populisme. Ikzelf ben een groot voorstander van politieke grijze muizen als Donner of Zalm (Sorry ben VVD’r dus). Niet bepaalt charismatisch, maar deskundig tot in den top.


Wink Ook denk ik dat er veel mensen PVV stemmen voor de kick, lekker schoppen tegen het Establishment. Rolling Eyes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mea Culpa



Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 37


BerichtGeplaatst: ma 01 jun 2009 20:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het bevreemdt mij dat een liberaal zich afvraagt of bepaalde partijen thuishoren in een democratie....Zoals Good Old Voltaire het zei; Ik kan uw mening nog zo abject vinden, maar ik zal uw recht verdedigen om die te uiten.
_________________
A little sincerity is a dangerous thing, and a great deal of it is absolutely fatal.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Basa



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 256


BerichtGeplaatst: za 19 sep 2009 13:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mea Culpa schreef:
Het bevreemdt mij dat een liberaal zich afvraagt of bepaalde partijen thuishoren in een democratie....Zoals Good Old Voltaire het zei; Ik kan uw mening nog zo abject vinden, maar ik zal uw recht verdedigen om die te uiten.


Het bevreemdt mij dat u denkt dat mijn politieke standpunten in de weg zouden staan om mij bezig te houden met het rationeel overwegen of bepaalde partijen wel thuis zouden horen in een democratie. Verder heb ik nergens laten blijken dat ik vind dat Wilders niet in een democratie zou thuis horen. Toon mij anders aan waar ik dat gezegd zou hebben en meet mij niet een standpunt aan die ik niet uitgedragen heb.

Verder... mooie quote, waar ik volledig achter sta.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds