Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 24 mei 2024 1:29
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Webwinkel voor digitale bestanden
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jurgenv



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: zo 10 dec 2006 0:58    Onderwerp: Webwinkel voor digitale bestanden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik ben beginnend ondernemer, en minderjarig (17 jr.). Ik ben een jaar geleden met een aantal vrienden een webdesignbedrijf begonnen, en dit loopt heel aardig. We opereren op kleine schaal op de Nederlandse markt (vooral om en nabij onze woonplaats).

Echter wij willen nu met iets groters bezig gaan: we willen een website maken waarop mensen hun digitale bestanden kunnen neerzetten (zoals foto's, geluiden en websiteontwerpen). Vervolgens worden deze op onze website ten toon gesteld, en kunnen bezoekers deze kopen. De eigenaar van het bestand krijgt dan 75% van de verkoopprijs, en wij krijgen de rest.

We willen deze website gaan maken in het Engels, zodat deze voor vrijwel iedereen toegankelijk is. Nu rijzen bij ons de volgende vragen:

> Aan welke wetten moeten wij voldoen?
> Is in dit geval de Nederlandse wet op ons van toepassing, of een 'internationale' wet?
> Waar vinden we goede informatie hierover?

Wij zijn zoals gezegd nog maar beginnend, en u zult begrijpen dat wij als minderjarigen niet veel te besteden hebben. Daarom is het voor ons onmogelijk deze informatie te achterhalen via professionele juristen.

Wij zullen u erg dankbaar zijn voor uw respons!

Met vriendelijke groet,

Jürgen Visser
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 10 dec 2006 6:37    Onderwerp: Re: Online verkopen Reageer met quote Naar onder Naar boven

jurgenv schreef:
Hallo,

Ik ben beginnend ondernemer, en minderjarig (17 jr.). Ik ben een jaar geleden met een aantal vrienden een webdesignbedrijf begonnen, en dit loopt heel aardig. We opereren op kleine schaal op de Nederlandse markt (vooral om en nabij onze woonplaats).

Echter wij willen nu met iets groters bezig gaan: we willen een website maken waarop mensen hun digitale bestanden kunnen neerzetten (zoals foto's, geluiden en websiteontwerpen). Vervolgens worden deze op onze website ten toon gesteld, en kunnen bezoekers deze kopen. De eigenaar van het bestand krijgt dan 75% van de verkoopprijs, en wij krijgen de rest.

We willen deze website gaan maken in het Engels, zodat deze voor vrijwel iedereen toegankelijk is. Nu rijzen bij ons de volgende vragen:

> Aan welke wetten moeten wij voldoen?

Dat zal afhankelijk zijn van de vraag waar de koper vandaan komt en van de vraag of dit wel of niet een 'consument' is.
Quote:

> Is in dit geval de Nederlandse wet op ons van toepassing, of een 'internationale' wet?

Zie boven: als een Duitse consument iets bij jou koopt, zal deze beschermd worden door het Duitse consumentenrecht. En wanneer de rechthebbende een Belg is, zal deze de bescherming van de Belgische auteurswet zoeken. Een gedeelte van deze 'problematiek' kun je ondervangen door specifiek in je voorwaarden te bepalen welk recht van toepassing is, maar juist op het gebied van het consumentenrecht loop je daarmee klem, omdat dat veelal de vorm van 'dwingend recht' is gemaakt en dan is afwijken ervan niet mogelijk.
Quote:

> Waar vinden we goede informatie hierover?

Bij een goede en ter zake kundige adviseur.
Quote:


Wij zijn zoals gezegd nog maar beginnend, en u zult begrijpen dat wij als minderjarigen niet veel te besteden hebben. Daarom is het voor ons onmogelijk deze informatie te achterhalen via professionele juristen.

nofi, maar wanneer je een commerciëel initiatief gaat ontwikkelen, is dit een heel slecht argument. De investering in deze informatie moet je niet doen op grond van het geld wat je (niet) hebt, maar op grond van de commerciële verwachtingen die je hebt.

En zeker wanneer je met auteursrechten gaat spelen lijkt het mij toch heel erg verstandig om te zorgen dat je dit soort zaken waterdicht geregeld hebt, want als straks blijkt dat er op jouw site een door persoon A iets verkocht wordt dat gemaakt is door persoon B en het blijkt dat persoon B uit een land komt waar schending van auteursrechten (mede) bedreigd wordt met een forfaitaire schadevergoeding van 50000 euro of waar deze schending strafrechtelijk vervolgd wordt dan heb je ineens een heel groot probleem, waarbij je ook heel weinig gaat hebben aan het feit dat je het eigenlijk niet kunt betalen.

Succes met je 'onderneming'.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 10 dec 2006 12:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jürgen, niet direct je vraag, maar toch wel belangrijk: hoe hebben jullie je bedrijf nu vormgegeven? Dat is wel belangrijk om even goed te regelen, onder andere in verband met aansprakelijkheid.

Bij "niks", een eenmanszaak, een v.o.f. of maatschap ben je als persoon (met je persoonlijke vermogen) aansprakelijk. nu lijkt dat misschien ver weg, maar stel je bijv. voor dat een opdrachtgever door jullie werk schade zou leiden. Dat kan best oplopen. Ik weet niet waar die websites draaien (vanaf eigen server opdrachtgever?), maar goed, er kan ergens schade ontstaan. Dan is het toch wel erg jammer als je op de 17e al met een torenhoge schuld wordt opgezadeld.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
jurgenv



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: zo 10 dec 2006 15:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

We zijn een VOF. We hebben wel algemene voorwaarden opgesteld (te vinden op http://www.geefmijeenwebsite.nl). Maar als we met dit project aan de gang gaan moeten we helemaal nieuwe AV gaan maken, waarin we ons zo goed mogelijk indekken.

Ik ben er echter al achter dat je jezelf nooit helemaal kunt indekken, dus het is een afweging van risico. We moetne er nu alleen achter zien te komen wat de risico's precies zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jurgenv



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: zo 10 dec 2006 16:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het mogelijk dat ik me in de algemene voorwaarden volledig onaansprakelijk stel van schade die persoon B lijdt door toedoen van persoon A, die bestanden van B verkoopt op mijn website?

Ik zag dat ze het op een soortgelijke website (http://www.flashden.net) ook zo gedaan hebben. Of wordt dit door de wet anders bepaald?

mvg
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 10 dec 2006 17:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jurgenv schreef:
Is het mogelijk dat ik me in de algemene voorwaarden volledig onaansprakelijk stel van schade die persoon B lijdt door toedoen van persoon A, die bestanden van B verkoopt op mijn website?

Je kunt het proberen, maar een bepaling die aansprakelijkheid uitsluit is meestal vernietigbaar, dwz niet rechtsgeldig. Het lijkt me verstandig om alle bestanden met een virusscanner te controleren die je steeds up to date houdt. Mocht er ondanks die voorzorgsmaatregelen dan toch een keer iets gebeuren, dan heb je in ieder geval je best gedaan. In je algemene voorwaarden zet je dan dat alles wordt gescand, en dat je niet aansprakelijk bent mocht dat toch niet voldoende blijken. Zo'n bepaling lijkt me wel rechtsgeldig, want je hebt dan immers gedaan wat redelijkerwijs binnen je mogelijkheden lag.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: zo 10 dec 2006 19:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aansprakelijkheid voor virussen is 1 ding, maar een veel groter risico hier is m.i. aansprakelijkheid voor het helpen verkopen van inbreukmakende werken. Hoe weet je dat iemand werkelijk de rechten heeft op wat hij via jullie site verkoopt?

Je zou met heel zorgvuldig opzetten van de site wellicht onder de bescherming van hosting-providers vallen. Maar dan nog kan en zal het veel geld gaan kosten om je gelijk te krijgen, want de muziek- en filmindustrie is erg hard bezig haar rechten te beschermen.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds