Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 17:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Sociale advocatuur
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Martine
Redacteur


Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 485


BerichtGeplaatst: di 19 sep 2006 22:31    Onderwerp: Sociale advocatuur Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het beeld van de advocatuur dat bij mij op bedrijvendagen en dergelijke wordt gewekt is dat van de grote commerciele kantoren die vooral voor ondernemingen optreden. Over de tweede tak, namelijk de sociale advocatuur, weet ik nagenoeg niets. Neutral Ik ben wel benieuwd hoe het is om bij zo'n kantoor te werken, welke kantoren er zijn (ook grote?) en hoe je er binnenkomt c.q. kennis mee kunt maken. Is het een aantrekkelijke optie en zo nee, waarom niet? Wie o wie kan mij hierover, al dan niet uit eigen ervaring, wat meer vertellen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2006 9:52    Onderwerp: Re: Sociale advocatuur Reageer met quote Naar onder Naar boven

Martine schreef:
Het beeld van de advocatuur dat bij mij op bedrijvendagen en dergelijke wordt gewekt is dat van de grote commerciele kantoren die vooral voor ondernemingen optreden. Over de tweede tak, namelijk de sociale advocatuur, weet ik nagenoeg niets. Neutral Ik ben wel benieuwd hoe het is om bij zo'n kantoor te werken, welke kantoren er zijn (ook grote?) en hoe je er binnenkomt c.q. kennis mee kunt maken. Is het een aantrekkelijke optie en zo nee, waarom niet? Wie o wie kan mij hierover, al dan niet uit eigen ervaring, wat meer vertellen?

Voor de sociale advocatuur kom je vooral bij de kleine kantoren en de éénpitters terecht. Binnen grote kantoren bestaat veelal niet de ruimte om op grond van je maatschappelijke betrokkenheid genoegen te nemen met een lager tarief.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2006 11:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leuk onderwerp Smile .

Misschien inmiddels al bekend, maar ik werk dus (in het kader van mijn duale master) bij zo'n kantoor.
Het kantoor is voortgekomen uit het Bureau voor Rechtshulp, dus bij uitstek sociaal. 95 % van onze cliënten procederen op toevoegingsbasis. Dat levert niet altijd veel op: het aantal punten staat immers vast, dus moet je 'scoren' met zaken waar relatief veel punten voor staan en die je -door ervaring/voorbeelddocumenten uit eerdere zaken- in kortere tijd kunt afwikkelen. Deze praktijk is, zoals StevenK al aangeeft, niet echt interessant voor grote kantoren.
Bij ons werken 3 advocaten, waarvan 1 m.n. strafrecht en vreemdelingenrecht doet (piketdiensten). Verder houden wij ons bezig met arbeidsrecht (altijd de werknemers), familierecht (dat gaat dan bij echtscheidingen altijd over vrij kleine boedels, maar vaak wel met heel veel emoties), uitkeringen (WW,WAO/WIA, bijstand).

Het gaat er een stuk informeler aan toe dan bij commerciëlere kantoren, zo lopen we regelmatig in spijkerbroek en eigenlijk nooit in een 'echt' pak, komen cliënten soms zonder afspraak binnenvallen als ze opeens ergens mee zitten, moet je vaak een luisterend oor bieden in 'bijzaken' die weinig met het juridische te maken hebben (we zeggen altijd dat we erbij 'n beetje maatschappelijk werker zijn Smile ). Wij hebben ook veel te maken met cliënten met één of andere psychische stoornis, daar moet je wel mee om weten te gaan.

Dit is al 'n behoorlijk lang verhaal geworden, als je nog meer wilt weten: vraag gerust.
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2006 12:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wauw, dat is interessant!
Nooit geweten dat ook die kant aan de advocatuur zit!
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Martine
Redacteur


Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 485


BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 13:17    Onderwerp: Sociale advocatuur Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi LeChat,

Ontzettend leuk dat jij over dit onderwerp iets kunt vertellen! Very Happy
Ik vroeg me eigenlijk nog af hoe/waar je kunt opzoeken welke kantoren 'sociale' advocatenkantoren zijn.
En als je advocaat-stagiaire wordt, vergoeden dergelijke kantoren dan ook je opleidingskosten of moet je daar zelf voor opdraaien? Ik heb namelijk begrepen dat dat bij kleinere kantoren vaker regel dan uitzondering is.

En hoe zit het met de werkdruk/werktijden?

In welk deel van het land werk jij?

Het zijn een boel vragen; alvast bedankt voor de info!

Groetjes,

Martine.

p.s. Ik zie dat jij - net als ik - nog vrij jong bent. Zelf hoor ik vaak dat dat een nadeel is, vooral in de omgang met clienten. Hoe ervaar jij dat?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
vaal007



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 41


BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 16:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey Martine, met betrekking tot het jong zijn. Ik ben al een heel lange tijd bezig om een baan te vinden en ik ben een aantal keer niet doorgelaten naar een tweede gespreksronde, omdat ik jong ben/overkom. Ze gaven dan ook aan dat dat met name een probleem kan zijn bij het contact met cliënten. Ik kan me daar ook wel iets bij voorstellen, maar het blijft vervelend, want je kan er nu eenmaal niet zoveel aan doen als je jong bent/er jong uitziet.

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar de antwoorden van LeChat, want ik heb wel interesse voor de sociale advocatuur.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Martine
Redacteur


Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 485


BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 16:48    Onderwerp: Jong zijn als starter Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, het kan soms wel vervelend zijn. Ik hoor wel vaak dat mensen mij ouder schatten dan 22, dus ik hoop daar voordeel van te hebben. Op de één of andere manier lijkt het mij in de sociale advocatuur een minder groot issue dan bij commerciele kantoren, waar je clienten grote bedrijven zijn met internationale financiele belangen. Als man is het ook soms wat vervelender dan voor een vrouw denk ik, misschien gaat men ervan uit dat vrouwen eerder willen starten omdat ze kinderen willen, hoewel dat voor mijzelf niet geldt.

In ieder geval heeft mijn leeftijd een rol gespeeld bij mijn beslissing om nu een tweede masteropleiding te doen.

Ik wens je i.i.g. heel veel succes met solliciteren! Very Happy
Laat je iets weten als je een leuke baan hebt gevonden? Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: vr 22 sep 2006 10:17    Onderwerp: Re: Sociale advocatuur Reageer met quote Naar onder Naar boven

Martine schreef:
Ik vroeg me eigenlijk nog af hoe/waar je kunt opzoeken welke kantoren 'sociale' advocatenkantoren zijn.


Dat zou je op kunnen zoeken op de websites van (kleine) kantoren, maar dan moet je natuurlijk wél weten hoe ze heten Wink . Een andere mogelijkheid is informeren bij een Juridisch Loket, omdat die zaken die te groot/ingewikkeld zijn voor henzelf doorverwijzen naar advocatenkantoren. Ze hebben daarover afspraken gemaakt met bep. kantoren, die dus m.n. toevoegingen doen. Die krijgen dan 'op toerbeurt' zaken toegewezen. Wij krijgen ook zaken via het maatschappelijk werk, dus als je bij een dergelijke instantie -waar veel 'arme' mensen komen- informeert, kunnen die je misschien ook wel verder helpen.

Quote:
En als je advocaat-stagiaire wordt, vergoeden dergelijke kantoren dan ook je opleidingskosten of moet je daar zelf voor opdraaien? Ik heb namelijk begrepen dat dat bij kleinere kantoren vaker regel dan uitzondering is.
Dat zal per kantoor verschillen, weet ik niet precies, omdat het bij mij geen issue is. (Ik kan vrijwel zeker na m'n studie níet blijven, omdat we dan ook ineens 1/4 meer omzet zouden moeten gaan draaien en dat is niet echt realistisch hier in de regio.)

Quote:
En hoe zit het met de werkdruk/werktijden?
Werkdruk: met vlagen, de ene week krijgt een advo 7 nieuwe zaken binnen, de volgende week maar 2. En niet elke zaak is even bewerkelijk natuurlijk... 't Is echter nooit zo dat ik me -als stagiair- zit te vervelen, 'k heb genoeg 'eigen' zaken in m'n bakkie hangen en schrijf regelmatig processtukken in zaken die de advocaat verder zelf afhandeld, of ik doe jurisprudentieonderzoek.
Werktijden: Smile Bij ons hebben ze wat dat betreft nog een beetje een bureau-voor-rechtshulp-mentaliteit: bijna niemand is er lang voor 9 uur en om 10 over 5 is de boel meestal wel dicht. Een voordeel vind ik verder dat je ook (makkelijker dan bij de commerciëlen) parttime kunt werken.

Quote:
In welk deel van het land werk jij?
Zeeland. Maar ik ken ook dit soort kantoren in Brabant en Rotterdam. (Oh ja, zoek eens op de term 'advocatencollectief', dat zijn vaak ook sociale kantoren.)

Quote:
Ik zie dat jij - net als ik - nog vrij jong bent. Zelf hoor ik vaak dat dat een nadeel is, vooral in de omgang met clienten. Hoe ervaar jij dat?

Ik heb er zelf niet zoveel last van, dat komt mede door het soort cliënten: zelf hebben ze er helemáal geen verstand van en zien jou al snel als expert. Wat overigens níet wil zeggen dat ze onderdanig zijn hoor Smile .
En verder heb ik er soms voordeel van dat ik al 2,5 jaar parttime als begeleider werk met mensen met psychische/psycho-sociale problemen. Daardoor sta ik blijkbaar toch wat steviger in m'n schoenen.

Nu is (aangenomen worden voor) zo'n stage natuurlijk wel anders dan solliciteren voor een echte baan: men neemt sneller een jonge stagaire aan dan een jonge advo-stagiaire...

P.S. Maakt niet uit hoor, dat je veel vragen had (en misschien nog hebt). Vind 't juist leuk om erover te vertellen. Smile
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Martine
Redacteur


Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 485


BerichtGeplaatst: vr 22 sep 2006 13:37    Onderwerp: Bedankt Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je antwoorden! Very Happy
Zo kom je tenminste iets te weten van een andere kant van de advocatuur; de grote kantoren hebben ontzettend veel gelegenheid om zichzelf te promoten d.m.v. dure advertentiecampagnes en bedrijvendagen, en zo ontstaat er denk ik wel een vertekend beeld van de beroepsgroep.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds