Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 21:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rechten studie op de WO
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Retorica



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2008 1:28    Onderwerp: Rechten studie op de WO Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe zit het met het 'leren' van het stof. Ik heb vaak gelezen dat het niet veel zinnetjes en regeltjes uit je hoofd leren is, maar eerder regels leren toepassen. Kan iemand dit toelichten tot in de details? Zijn er echt serieus mensen die het stof interessant vinden? Of doet bijna iedereen het omdat ze gewoon een toga aan willen hebben(wat voor reden dan ook).

Ik overweeg om geschiedenis of rechten te gaan studeren namelijk. Geschiedenis trekt me veel meer, maar je kan er niet veel mee. Misschien is rechten niet zo saai als het lijkt, daarom hier mijn vraag.

Groetjes,

Retorica
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gamera

Gamera

Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 17


BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2008 2:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey wat leuk. Ik twijfelde ook tussen rechten en geschiedenis. Ik ben zelf eerstejaars, 6 maanden gestudeerd. Wat betreft het leren van de stof: Je moet het zo zien; je wettenbundels zijn je vrienden. Daarnaast heb je leerboeken waarin een rechtswetenschappelijke uitleg van de regelgeving wordt gegeven. Dat woord "uitleg" is cruciaal. Daarmee bedoel ik vooral de betekenis die de rechtspraak hecht aan een bepaald juridisch begrip. Tijdens de studie zullen daarom veel belangrijke rechterlijke uitspraken voorbijkomen, voornamelijk van de Hoge Raad. Je moet snappen welke normen de rechtspraak hanteert, de rechtspraak is namelijk net als de wet een rechtsbron. De (huiswerk)opdrachten en tentamens bestaan vooral uit casus, verhaaltjes waarin een juridisch probleem geschetst wordt. Het is dan aan de student de casus op te lossen, althans hierover vragen te beantwoorden. Wat is de rechtspositie van A? Is B een bestuursorgaan? Welke rechter is bevoegd kennis te nemen in het geschil tussen C en E? Wat wordt de uitspraak van de strafrechter in deze casus?
Dit soort vragen. Het zijn gewoon puzzeltjes.

Hebben de oudejaars nog iets toe te voegen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
M




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 275


BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2008 10:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Soorten opdrachten en tentamens zal afhangen van de universiteit waar je studeert.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gamera

Gamera

Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 17


BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2008 12:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is zo. Je zou je kunnen aanmelden voor een meeloopdag ofzo.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
felice



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 33


BerichtGeplaatst: di 26 feb 2008 14:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

je leert ook vooral de juridische taal. Wanneer moet je hoe en op welke manier welk artikel toepassen.
wetteksten zijn voor niet-juristen vaak een baksel van moeilijke woorden aan elkaar geplakt in een veel te lange zin.

Ik zelf ben ook 1e jaars studente en ik vind het zelf erg interessant, de stof. Je krijgt namelijk heel erg met hedendaagse maatschappelijke problemen te maken.
Daarnaast beantwoord de studie bij mij ook een heeeele hoop vragen (voornamelijk op staatsrecht gebied en strafrecht). Hoe komt het dat wij zo gebonden zijn aan de regels? Waarom word diegene niet veroordeeld voor moord maar voor doodslag?

Sommige dingen zijn uiteraard ook wel erg droog, daar moet je even doorheen. maar als je je er dan in verdiept is het toch best leuk.

En daarnaast is een rechtenstudie een uitdaging, net als de beroepen later.
Je moet veel lezen, de stof begrijpen en dan uiteindelijk een probleem oplossen oftewel de gelezen stof toepassen en vaak ontstaan dan erg leuke discussies in een college. Het is een studie waarin je heel erg leert je eigen standpunt te kiezen maar ook de standpunten van anderen te begrijpen. Denk dat dat bij geschiedenis minder het geval is.

Maar inderdaad, ik zou gewoon een meeloopdag doen maar niet teveel op de informatie daarvan focussen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lieke V



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 23


BerichtGeplaatst: di 26 feb 2008 18:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hoeft niet echt veel uit je hoofd teleren. Het is vooral de regels begrijpen en de regels toepassen.
Tuurlijk zal je ook de juridische termen moeten leren, maar daar wen je vanzelf aan.
Als je rechten interessant vind, dan is het ook echt leuk. Maar er zijn af en toe stukken tekst die aardig droog zijn en lastig te behappen, maar eigenlijk zijn de meeste wel goed te lezen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Wingie



Leeftijd: 34
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 37


BerichtGeplaatst: ma 10 mrt 2008 0:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat raar om te denken dat mensen die rechten studeren allemaal een toga aan willen doen... aangezien je als fiscaal-jurist of notarieel-jurist dat ding niet eens aan kunt doen. En een deel van de juristen gaat ook daadwerkelijk de advocatuur in, maar verder heb je natuurlijk ook het bedrijfsleven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 10 mrt 2008 10:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En de overheid!
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Semafoor

Semafoor

Leeftijd: 124
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 13


BerichtGeplaatst: za 15 mrt 2008 16:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je moet je ook bedenken dat je als het ware 'boven de stof' gaat staan.
Vaak gaat het dus niet om de stof zelf, maar de manier waarop bijvoorbeeld een auteur het interpreteert in vergelijking met een andere.
Daarnaast denk ik dat je wel een goed geheugen moet hebben, rijtjes uit je hoofd leren is heel iets anders dan denkstappen in je hersenen krijgen en analyseren/toepassen.
Als je het leuk vindt om te weten hoe de samenleving in elkaar steekt, over veel onderwerpen mee wilt praten en een breed maatschappelijk beeld wilt dan is rechten echt de perfecte studie (althans dat waren voor mij de redenen om rechten te gaan doen Smile ).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds