Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 21:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Problemen autorijschool
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tengo_Dinero

Tengo_Dinero

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 15


BerichtGeplaatst: vr 18 feb 2005 12:42    Onderwerp: Problemen autorijschool Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo mensen,

Mijn pa heeft een probleem met een autorijschool. Hij heeft eind 2003 / begin 2004 een cursus voor rij-instructeur gevolgd (in Nieuwegein) en om het geld van deze studie vergoed te krijgen, moest hij "hard bewijs" laten zien bij de uitkeringsinstantie, dat hij na deze cursus ook daadwerkelijk bij een rijschool als instructeur aan de slag kon. Daarom heeft hij een intentieverklaring getekend bij een rijschool. waarin staat dat de rijschool hem, na het behalen van het 1e deel van de cursus, zou gaan begeleiden en verklaarde het zich bereid om hem een proefcontract aan te bieden voor 6 maanden. Indien hij na deze 6 maanden niet verder zou wensen te gaan bij deze rijschool, dan zou hij een som van 1500 euro dienen te betalen aan deze rijschool.

Na het behalen van deel 1 heeft mijn pa zijn cursus netjes afgemaakt, maar hij heeft geen proefperiode bij die rijschool afgelegd. De rijschool heeft ook nooit enig contact met hem proberen te leggen gedurende deze periode. Na het behalen van zijn cursus heeft hij meerdere malen geprobeerd contact te krijgen met de rijschool, waar hij de intentieverklaring bij getekend heeft, en na flink aandringen heeft hij 2 keer met een begeleider mee mogen rijden. Hier is hij echter niet voor betaald. Na aandringen bij de rijschool op toewijzing van een mentor en het afsluiten van een proefcontract van 6 maanden, is er geen contact meer geweest vanuit de rijschool. Hij heeft naast de intentieverklaring ook nooit iets getekend (geen contract ofzo). (Hij heeft ook nooit enige vorm van loon ontvangen van de rijschool, waar hij de intentieverklaring getekend heeft). Ziek van deze gang van zaken is hij nooit aan de slag gegaan in de rijinstructeurssector (ook niet bij andere rijscholen) en is hij in zijn "oude" sector (iets totaal anders) terug gaan werken. Nu, bijna 1 jaar en 2 maanden later, ontvangt hij een aangetekend briefje van de rijschool, waarin staat dat hij binnen 8 dagen het bedrag van 1500 euro dient te betalen.

Nu zijn mijn vragen:
1) Is een intentieverklaring juridisch afdwingbaar? Mag de rijschool de 1500 euro vorderen, terwijl er eigenlijk nooit een prestatie van haar zijde is geleverd? Er is toch geen sprake van enige overeenkomst tussen mijn pa en de rijschool? (Wij denken dat het puur een dreigement is van de kant van de rijschool!)
2) Is de termijn van "betaling binnen 8 dagen" redelijk te noemen? Normaal gesproken geldt, mijn inziens, een veel langere periode voor betaling toch? Twee weken ofzo.

Nu is mijn pa bang dat er een incassobureau of een deurwaarder binnenkort aan gaat bellen, maar ik meen dat het incassobureau sowieso geen poot heeft om op te staan (zij bedreigen puur, ze kunnen verder niets) en de deurwaarder dient met een gerechtelijk bevel te komen.
3) Echter voor dat de deurwaarder evt. langskomt, dan moet je toch al voor een rechter gedaagd zijn geweest of niet? Wanneer mag ik de deurwaarder weigeren? Sowieso toch als hij niet met een gerechtelijk bevel op de proppen komt en zonder een (hulp)OvJ (Wet op Binnentreden)?

Zouden jullie mij hiermee kunnen helpen a.u.b.? Ik ben zelf 2e jaars student Nederlands recht in Tilburg, maar proces- en arbeidsrecht heb ik nog niet gehad en dus weet ik er niet het fijne van. Ikzelf denk dat de rijschool geen poot heeft om op te staan en heb mijn vader dan ook aanbevolen om de 1500 euro zeker niet te betalen en een incassobureau evt. links te laten liggen. Eventuele verwijzingen naar literatuur en wetsartikelen zou ik zeer op prijs stellen. De mensen van dit forum hebben me al vaker gigantisch goed geholpen en ik zou graag weer goed geholpen willen worden, want de situatie bij ons thuis is momenteel vrij gespannen Crying or Very sad.

Alvast hartelijk bedankt!
_________________
The future is where we spend the rest of our lives...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 18 feb 2005 13:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begrijp niet helemaal wie de kosten van de cursus nou vergoed heeft. Is dat de rijschool waar hij daarna 6 maanden proef zou draaien???
En wat bedoel je precies met die 6 maanden proeftijd, want een arbeidscontract van 6 maanden mag maar een proeftijd van maximaal 1 maand hebben (of 2 maanden als dat in de CAO staat).
Wat heeft de rijschool precies voor hem gedaan/betaald?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 18 feb 2005 14:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De uitkeringsinstantie betaalt de opleiding, op voorwaarde dat ...
De rijschool maakte een intentieverklaring waarin paps een tijdelijk contract (6 mnd) werd aangeboden. Zou hij na dit contract niet verder gaan met deze "werkgever", dan moest paps de rijschool Eur 1500 betalen (zullen ze wel "begeleidingskosten" noemen ofzo, want in het tijdelijke contract zat immers begeleiding tijdens die 6 maanden)

Maar goed, zo ver is het dus nooit gekomen.

Zo lees ik het.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: vr 18 feb 2005 15:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kort antwoord op de vragen:

Quote:
Is een intentieverklaring juridisch afdwingbaar?

Ja, een intentieverklaring is een overeenkomst. Je vader had in principe af kunnen dwingen dat de rijschool hem het proefcontract aanbood.

Quote:
Mag de rijschool de 1500 euro vorderen, terwijl er eigenlijk nooit een prestatie van haar zijde is geleverd?

Dat lijkt mij niet. De rijschool heeft geen proefcontract aangeboden, dat is wanprestatie. De € 1.500,-- is een boete die in de intentieverklaring is opgenomen om de investering van de rijschool te beschermen (6 maanden begeleiden van je vader). Nu geen sprake is van deze investering is deze boete ook niet in redelijkheid af te dwingen.
Tevens is de boete mogelijk niet eens opeisbaar. Als in de intentieverklaring inderdaad staat "indien na afloop van het contract voor 6 maanden [vader] niet verder wenst te gaan bij [rijschool]" of iets in die trant, dan zou deze uberhaupt pas na de afloop van dit contract opgeeist kunnen worden. De voorwaarde voor het verschuldigd zijn van de boete is dan nog nooit ingegaan.

Quote:
Is de termijn van "betaling binnen 8 dagen" redelijk te noemen? Normaal gesproken geldt, mijn inziens, een veel langere periode voor betaling toch?

8 dagen lijkt mij een redelijke termijn voor het verrichten van de benodigde betalingshandelingen , of te reageren.

Quote:
maar ik meen dat het incassobureau sowieso geen poot heeft om op te staan (zij bedreigen puur, ze kunnen verder niets) en de deurwaarder dient met een gerechtelijk bevel te komen.

Een incassobureau heeft meestal deurwaarders in dienst.

Quote:
Echter voor dat de deurwaarder evt. langskomt, dan moet je toch al voor een rechter gedaagd zijn geweest of niet?

Een deurwaarder kan pas met een vonnis tot bijvoorbeeld tot beslagname overgaan, maar dan zijn er ondertussen kosten bijgekomen.

Quote:
Wanneer mag ik de deurwaarder weigeren?

Ik zou de eerste aanmaning van de deurwaarder al reageren, je kunt het het beste zo snel mogelijk de kop indrukken.

Quote:
Sowieso toch als hij niet met een gerechtelijk bevel op de proppen komt en zonder een (hulp)OvJ (Wet op Binnentreden)?

Pas in het uiterste geval komt binnentreden met politiehulp aan de orde, bij openbare verkoop. Dit is een stap die pas heel laat in de route ligt, ver na een eventuele rechtzaak.

Is er al een brief naar de rijschool gestuurd waarin wordt aangegeven dat de boete betwist wordt omdat je vader nooit een proefcontract heeft gehad? Dan breng je in ieder geval de discussie op gang en kan je het probleem misschien snel oplossen, zonder incassobureaus, deurwaarders of rechters.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: vr 18 feb 2005 16:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:

Ja, een intentieverklaring is een overeenkomst.
Niet per definitie, dat zal afhangen van het inhoudelijke karakter van de letter of intent.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Gast
Gast









BerichtGeplaatst: vr 18 feb 2005 19:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
De uitkeringsinstantie betaalt de opleiding, op voorwaarde dat ...
De rijschool maakte een intentieverklaring waarin paps een tijdelijk contract (6 mnd) werd aangeboden. Zou hij na dit contract niet verder gaan met deze "werkgever", dan moest paps de rijschool Eur 1500 betalen (zullen ze wel "begeleidingskosten" noemen ofzo, want in het tijdelijke contract zat immers begeleiding tijdens die 6 maanden)

Maar goed, zo ver is het dus nooit gekomen.

Zo lees ik het.


Klopt ook helemaal Simone, zoals het hierboven staat. Ik had het misschien iets duidelijker moeten formuleren.

Ik zal voor de duidelijkheid betreffende de intentieverklaring, de belangrijkste overwegingen hieronder eruit pikken. Ik denk niet dat deze intentieverklaring als overeenkomst te beschouwen is (dat terzijde).

(...) De volgende intentie op papier vast te leggen:
Kandidaat is voornemens om met ondersteuning (financieel) van het CWI, de opleiding te volgen tot rij-instructeur cat. B. Na het behalen van het 1e deel is [rijschool] bereidt om kandidaat in dienst te nemen op basis van proefcontract van max. 6 maanden.
In deze periode van 6 maanden zal aan Kandidaat een mentor worden toegewezen, die Kandidaat zal coachen v.w.b. de verder opleiding, waarbij kandidaat voorzien zal worden van de nodige tools voor de uitoefening van zijn werk.
(...) Mocht om een of andere reden, als gevolg van de beoordeelde zaken, [rijschool] tot de conclusie komen dat het niet zinvol is om Kandidaat blijvend binnen zijn organisatie aan te trekken, dan zal na verloop van de genoemde periode van 6 maanden geen arbeidscontract worden aangeboden. Mocht de conclusie positief uitpakken, dan zal aan Kandidaat een arbeidscontract voor bepaalde tijd worden aangeboden, dan wel een contract voor onbepaalde tijd.

Nu dan het belangrijkste uit de intentieverklaring:
(...) in het geval geen arbeidscontract wordt aangeboden, verplicht Kandidaat zich tot het vergoeden van de kosten die [rijschool] heeft moeten maken tijdens de periode van 6 maanden (coaching-periode / interne opleiding), welke kosten tussen partijen op voorhand worden begroot en vastgelegd op een bedrag van 1500 euro.

----------
Nogmaals zal ik de belangrijkste feiten even opsommen. Er was officieel wel een mentor toegewezen, maar die heeft nooit contact met pa opgenomen, ook niet na lang aandringen van pa zelf. (Hij zou wel worden teruggebeld, maar is nooit gebeurd). Voor de rest heeft pa geen verdere coaching of opleiding bij de rijschool genoten en ook geen "tools" tot zijn beschikking gekregen. Hij heeft ook nooit een proefcontract aangeboden gekregen. Hij heeft eens 2 keer eventjes mogen meerijden, maar dit was van verwaarloosbaar korte duur.

Volgens mij hoeft mijn pa niks te betalen en is hij niks verschuldigd. Deze intentieverklaring is toch niet als een overeenkomst te beschouwen? Kan mijn pa het hierbij laten zitten of dient hij te laten weten dat hij niet hoeft te betalen?

Alvast hartelijk bedankt. Jullie hebben me nu al ontzettend goed geholpen. Nogmaals bedankt!
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 18 feb 2005 23:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, uit wat jij citeert zegt dit eerstejaarsje dat er wel degelijk een overeenkomst is, maar de rijschool heeft wanpresatie gepleegd. Dit gaat wel verder dan een intentieverklaring (of liever: de intentieverklaring gaat over het deel na de 6 maand "proefperiode".... dat is dan de intentie om met elkaar verder te gaan als het goed bevalt).

Je vader heeft duidelijk zijn best gedaan de overeenkomst na te komen door contact op te nemen e.d.

Maar goed, even praktisch blijvend (ik denk dat ik hier al zo bekend sta): waarom schrijft je pa niet even een (aangetekend) briefje waarin hij stelt dat de rekening hem ERG verbaast, omdat hij er immers alles aan gedaan heeft de overeenkomst na te komen, maar dat hij tot zijn spijt heeft moeten constateren dat "rijschool" daar blijkbaar niet aan wilde.
Dat dat heel vervelend is, maar dat hij daardoor absoluut geen reden ziet welk bedrag dan ook te betalen, aangezien men aan de voorwaarden voor het terugbetalen helemaal nooit is toegekomen.
Jammer van het misverstand, maar dat hij er op vertrouwt dat de zaak hiermee is afgedaan. En een vriendelijke groet, natuurlijk! (altijd netjes blijven he? Very Happy ).

Het staat er nu een beetje briek, maar ik denk dat je de bedoeling wel begrijpt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Tengo_Dinero

Tengo_Dinero

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 15


BerichtGeplaatst: za 19 feb 2005 15:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even op jouw laatste antwoord reagerend tikSimone. Ik sluit me aan bij wat je voorstelt, want dat lijkt me inderdaad nog het beste idee.... een brief terugschrijven. Ik vrees alleen dat de rijschoolhouder het hier niet bij zal laten zitten, want hij heeft mijn vader al vaker gedreigd met betaling van die 1500 euro (toen had hij overigens zijn studie nog niet helemaal afgerond). Die rijschoolhouder is een nogal onredelijke man, maar zoals gezegd, hij kan helemaal niets eisen van mijn pa, want de voorwaarden zijn niet ingetreden. Mijn vader vindt het overigens helemaal niet "vervelend" dat hij niet is aangenomen bij die rijschool en dat hij uberhaupt geen proefcontract aangeboden gekregen heeft, maar hij wenst alleen die 1500 euro niet te betalen en daarmee moet het, wat hem betreft, gewoon afgelopen zijn. Netjes blijven is daarom soms wel moeilijk, maar een nette brief gaat die rijschoolhouder sowieso van ons krijgen!

In ieder geval bedankt!
_________________
The future is where we spend the rest of our lives...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 19 feb 2005 20:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Anonymous schreef:
Nu dan het belangrijkste uit de intentieverklaring:
(...) in het geval geen arbeidscontract wordt aangeboden, verplicht Kandidaat zich tot het vergoeden van de kosten die [rijschool] heeft moeten maken tijdens de periode van 6 maanden (coaching-periode / interne opleiding), welke kosten tussen partijen op voorhand worden begroot en vastgelegd op een bedrag van 1500 euro.

----------
Nogmaals zal ik de belangrijkste feiten even opsommen. Er was officieel wel een mentor toegewezen, maar die heeft nooit contact met pa opgenomen, ook niet na lang aandringen van pa zelf. (Hij zou wel worden teruggebeld, maar is nooit gebeurd). Voor de rest heeft pa geen verdere coaching of opleiding bij de rijschool genoten en ook geen "tools" tot zijn beschikking gekregen. Hij heeft ook nooit een proefcontract aangeboden gekregen. Hij heeft eens 2 keer eventjes mogen meerijden, maar dit was van verwaarloosbaar korte duur.

Lijkt me klip en klaar: die 1500 euro is een vergoeding voor iets wat nooit gepresteerd is en dus er geen grond om die 1500 euro te vorderen.

Ik zou een briefje van deze strekking aan de rijschool sturen en wanneer je kunt bewijzen dat er van jullie zijde wel degelijk gepoogd is die 'stage' in gang te zetten, zou ik er meteen een claim bijvoegen vanwege het missen van de rijschoolbranchecarriëre door de nalatigheid van genoemde rijschool, of in ieder geval die toko uitnodigen je vader te dagvaarden, met de aanzegging dat je dan bij diezelfde rechter een tegenvordering zoals hierboven genoemd in zult dienen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds