Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 07 jun 2024 2:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Nationaliteit bewindslieden
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 5 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 01 mrt 2007 9:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor uw speurwerk!!! Good
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: do 01 mrt 2007 12:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef: "Wat mij betreft zou het logisch zijn dat bewindslieden een band met Nederland moeten hebben, en het hebben van de Nederlandse nationaliteit is daar een uiting van. Daarom zou ik ervoor zijn die eis in te voeren, aangezien die tot op heden niet bestaat. Ook kan ik me voorstellen dat ergens wordt neergeld dat iemand niet minister van twee landen kan zijn enzo. Daarbij moet echter worden opgemerkt dat dit soort eisen m.i. wel wenselijk zijn maar, GEZIEN DE VERTROUWENSREGEL, zeker niet noodzakelijk."

Hieruit destilleer ik dat D. gelooft dat de vertrouwensregel niet volstrekt ineffectief is. Ik heb D. nooit sterkere geloofsovertuiging willen toeschrijven. Het spijt mij als ik D. - onbedoeld - een sterkere geloofsovertuiging heb toegeschreven.

Verder vind ik nog steeds dat D. de positie van Locke tendentieus heeft weergegeven: er is echt een verschil tussen iemand onderdrukken en hem niet toleren.

Ook denk ik dat D. onderschat hoe gevaarlijk de Katholieke Kerk in de 17de eeuw was.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: do 01 mrt 2007 12:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oei, ik las dat Michele schreef dat ik niet geschuwd heb de woorden van Duch te verdraaien.

Ik denk nog steeds dat ik de woorden van D. niet verdraaid heb...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 01 mrt 2007 13:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik meen inderdaad dat de vertrouwensregel niet volstrekt ineffectief is. En wat mij betreft is 'geen tolerantie hebben voor' een vorm van 'onderdrukken.' Geen tolerantie hebben voor betekent namelijk dat katholieken minder vrijheid genieten dan anderen en dat enkel op basis van hun geloof. Er is, zo bezien, een conceptueel verschil tussen onderdrukken en geen toleratie hebben voor, namelijk: de tweede is een vorm van de eerste, terwijl de eerste vele vormen kan kennen.
ella schreef:
Ik denk nog steeds dat ik de woorden van D. niet verdraaid heb...

Ik denk nog steeds van wel, maar wat mij betreft kunnen we deze punten nu laten rusten.

Ik ben wel nog steeds razend benieuwd wat je nou bedoelde me "geitenneukers." Is dit een verwijzing naar wat Wilders ooit gezegd heeft? Of breng je term zelf in in de discussie? En zo ja, op wie doel je met die term?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mieke2

mieke2

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 305


BerichtGeplaatst: do 01 mrt 2007 13:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Had je nog een bron, Ella, voor wat je een uitspraak van Wilders lijkt te noemen?

silverback schreef:
ella schreef:
Het oordeel van Wilders dat er in de Nederlandse regering geen ruimte is voor geitenneukers, stuit op dit forum op een selectieve verontwaardiging.

Aangezien ik geen Wilders-fan ben, ken ik eigenlijk alleen maar een paar fotootjes van die man (online) en weinig woorden. Maar als jij hier serieus wilt overkomen, dan denk ik dat je Theo van Gogh en Geert Wilders niet door elkaar moet halen.

Oftewel van Wilders is me geen uitspraak bekend zoals jij hem die hier "in de mond legt".

Tot slot: hoe jammer dat misschien ook is, Wilders lijkt me in dit opzicht iets meer hersens aan boord te hebben dan Van Gogh had. Anders gezegd: LINK, alsjeblieft (naar een geloofwaardige bron met die uitspraak van Wilders).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 01 mrt 2007 13:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ella schreef:

Ik denk nog steeds dat ik de woorden van D. niet verdraaid heb...


Van wie?
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: vr 02 mrt 2007 9:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1. Is het koninklijk besluit om Aboutaleb vanwege zijn controversiele godsdienst af te schepen met een staatssecretariaat, in plaats van hem te benoemen tot minister, in strijd met art. 3 GW?

2. Mag de rechter dit besluit toetsen aan art. 3 GW?

3. Wat is de meest vergaande rechtshandeling die een rechter kan verrichten bij gebleken strijd met art. 3 GW?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: vr 02 mrt 2007 11:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1. Nee, dat is het niet. Het is immers volledig een politieke afweging wie welke post krijgt. Zolang niet blijkt dat Aboutaleb vanwege zijn (dubbele) nationaliteit 'slechts' staatssecretaris kon worden, lijkt het me zo dat niet aangetoond kan worden dat art. 3 Gw geschonden zou zijn.

2. De rechter mag KB's toetsen aan de Grondwet en dus ook aan art. 3 Gw. Alleen zie ik niet hoe een KB dat belsuit Aboutaleb tot staatssecretaris wordt benomed in strijd kan zijn met art. 3 Gw. Zolang er geen discriminatie uit blijkt. Zou het KB gestaan hebben dat Aboutaleb hooguit staatssecretaris zou kunnen worden wegens zijn dubbele nationaliteit, dan zou imho art. 3 Gw. geschonden zijn. Het gevolg ervan is (voor zover ik nu zo snel kan overzien) dat de rechter in beginsel bevoegd zou zijn het KB te vernietigen.

3. De rechter mag alle algemeen verbindende voorschriften, met uitzondering van wetten in formele zin, toetsen aan art. 3 Gw, en bij gebleken strijd kan hij de regelingen die hij mag toetsen onverbindend verklaren.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mieke2

mieke2

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 305


BerichtGeplaatst: vr 02 mrt 2007 11:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ella is een beetje Oostindisch blind, geloof ik...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: vr 02 mrt 2007 11:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe bedoeld je dat?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 02 mrt 2007 11:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kunnen we het hier leuk houden? Ik vind ella's bijdragen waardevol, ze heeft originele ideeën. Van nadenken over theoretische grondwettelijke kwesties wordt niemand slechter.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: vr 02 mrt 2007 12:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even voor de goede orde: volgens mij is er een ongeschreven regeeraccoord dat zegt dat PdvA alles gaat doen om de zaak-Irak in de doofpot te stoppen. En in dat ongeschreven regeeraccoord is ook overeengekomen dat Aboutaleb geen minister mag worden vanwege zijn godsdienst.

Kan de rechter de benoeming van minister Vogelaar ex art. 3 GW vernietigen?

Zou Aboutaleb zich kunnen beroepen op een gerechtvaardigde verwachting minister te worden, door uitlatingen van Bos?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: vr 02 mrt 2007 13:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik las op NOS.nl dat de SP-motie over Irak inderdaad is afgeketst, terwijl PvdA in de verkiezingen wel pleitte voor een onderzoek.
De term 'ongeschreven regeerakkoord' klinkt mij persoonlijk iets te conspiracy-theory achtig. Maar ik wil best geloven dat de heren afspraken hebben gemaakt waar ze het liever niet vóór de camera over hebben, ja.
Als Aboutaleb geen minister zou mogen worden vanwege zijn godsdienst, zouden mijn oren wel gaan klapperen. Van schaamte.

Edit: bedoel je met die laatste zin, dat als er genoeg vertrouwen is gewekt iemand een bepaalde functie kan afdwingen? Dat denk ik niet, want het hele politieke proces draait om speculaties, toezeggingen en veranderingen. Om van gerechtvaardigd vertrouwen te kunnen spreken moet het contract dan zo'n beetje al ondertekend zijn.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: vr 02 mrt 2007 14:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het hier gezellig houden lijkt me een goed plan. Good

Volgens mij zijn er een paar onderwerpen door elkaar gaan lopen. De discussie over wat er moet gebeuren als Aboutaleb zou gediscrimineerd zou voelen door benoeming tot staatssecretaris gaat hier verder. Deze discussie ging over de mogelijke dubbele nationaliteit van bewindslieden en de wenselijkheid daarvan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 31 mrt 2007 10:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marijnissen: één paspoort leden kabinet
Quote:
De uitspraken zijn opmerkelijk omdat de SP zich bij het debat over de dubbele nationaliteit lijnrecht opstelde tegenover de VVD en de PVV.

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 5 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds