Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 20:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Art. 3 geschonden door benoeming tot staatssecretaris?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: za 03 mrt 2007 10:04    Onderwerp: Art. 3 geschonden door benoeming tot staatssecretaris? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deze thread is afgesplitst van het topic Dubbele nationaliteit bewindslieden.

Ik denk dat Duch - misschien expres - mijn derde vraag onjuist heeft beantwoord.

Als de rechter oordeelt dat het koninklijk besluit om Aboutaleb af te schepen met een staatssecretariaat in strijd is met art. 3 GW, kan Jan Peter "met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren" worden bestraft (art. 355 WvS). Dit is goed nieuws!

Nu het slechte nieuws: er is heel veel discriminatie in Nederland. Als je Marokkaan bent en je wil in Amsterdam naar de disco, of je zoekt een stage-plek, of je wil 's Konings minister worden, dan lukt dat niet. Nu zijn er rechtse mensen die zeggen: ja, bewijs jij maar dat dat discriminatie is, de disco is gewoon vol, en "[h]et is immers volledig een politieke afweging wie welke post [in de regering] krijgt".

Nu sta ik met mijn mond vol tanden: moet Aboutaleb bij de rechter gaan bewijzen dat hij het slachtoffer van discriminatie is, of moet Jan Peter gaan bewijzen dat Aboutaleb niet het slachtoffer van discriminatie is - ter zake van het verzoek tot vernietiging van het KB?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 03 mrt 2007 11:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Nu sta ik met mijn mond vol tanden: moet Aboutaleb bij de rechter gaan bewijzen dat hij het slachtoffer van discriminatie is, of moet Jan Peter gaan bewijzen dat Aboutaleb niet het slachtoffer van discriminatie is - ter zake van het verzoek tot vernietiging van het KB?


Dat ligt er aan voor welke rechter ze staan. Als je denkt in termen van een strafzaak (je noemt immers een sr artikel) dan bewijst de rechter. Het OM komt met stellingen waarin hij/zij probeert aan te tonen dat Jan Peter het ambtsmisdrijf van 355 Sr gepleegd zou hebben en JP kan zijn verdediging voeren. Aboutaleb speelt daarin geen rol, hij is immers "slachtoffer". Overigens wordt zo'n procedure niet voor de "gewone" strafrechter gevoerd, maar voor de HR. Zie art 119 GW.

In een civiele procedure ligt het anders, want daar geldt de regel: "wie eist bewijst" (of hier wellicht ook beter: wie eist stelt).

Verder kan natuurlijk nog de procedure van de Wet Gelijke Behandeling worden gevoerd, maar ja, uitspraken van de Cie. Gelijke Behandeling zijn niet bindend.

Overigens kan die hele toetsing aan 3 GW nog wel eens lastig zijn in verband met het toetsingsverbod van 120 GW, maar daar weet ik nog even te weinig van op dit moment, dus dat laat ik aan staatsrechtspecialist Duch.

En tot slot: ik begrijp je verontwaardiging over discriminatie en hoe lastig het in het algemeen is daar de vinger op te leggen.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: za 03 mrt 2007 13:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, tikSimone, toetsing van het besluit aan art. 3 GW door de rechter is geen enkel probleem: art. 120 GW verbiedt toetsing VAN DE FORMELE WET aan de GW.

Koninklijke besluiten en ministeriële regelingen zijn geen formele wetten. Ook wetssystematisch zou het raar zijn als het koninklijk besluit niet aan de GW getoetst mag worden: dan zou art. 355 WvS een heel rare status krijgen (een soort van dode letter, maar ik sluit niet uit dat Duch sowieso gaat stellen dat art.355 WvS een dode letter is, maar IK heb nog geen overlijdensakte van dit artikel gezien).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 03 mrt 2007 13:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vergeet wat betreft de strafrechtelijke ministeriële verantwoordelijkheid art 483 Sv niet. Dit artikel verwijst naar de Wet ministeriële verantwoordelijkheid. Vervolging geschiedt slechts op last van de regering of de Tweede Kamer (en wel door de P-G bij de HR).

Edit: art 119 Gw zegt hetzelfde, maar compacter Wink. In ieder geval maakt art 483 Sv duidelijk dat de normale procedures niet ook van toepassing zijn (zonder dat de rechter het wetboek van Sv aan de grondwet hoeft te toetsen).

Een aangifte door Aboutaleb of wie dan ook zou dus alleen procedureel al geen enkele kans maken. Ook materieel lijkt me dat overigens uitgesloten, tenzij er nog heel merkwaardige documenten boven water komen.

Art 355 Sr lijkt me geen dode letter, maar het artikel is wel overvleugeld door de politieke verantwoordelijkheid. Maar wie weet wordt het ooit nog eens toegepast. Ik ben het met je eens dat art 355 Sr niet reeds door art 120 Gw geblokt wordt.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: za 03 mrt 2007 17:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ella schreef:
Ik denk dat Duch - misschien expres - mijn derde vraag onjuist heeft beantwoord.

ella schreef:
Koninklijke besluiten en ministeriële regelingen zijn geen formele wetten. Ook wetssystematisch zou het raar zijn als het koninklijk besluit niet aan de GW getoetst mag worden: dan zou art. 355 WvS een heel rare status krijgen (een soort van dode letter, maar ik sluit niet uit dat Duch sowieso gaat stellen dat art.355 WvS een dode letter is, maar IK heb nog geen overlijdensakte van dit artikel gezien).


@ Ella: Nu heb ik het eerlijk gezegd wel een beetje gehad met je. Waarom zou ik 's hemenlsnaam expres vragen verkeerd beantwoorden? Je speelt het nu op de man en daar heb ik totaal geen zin in. Dat je het structureel met me oneens bent: prima; dat meent beter dan ik mijn eigen standpunt te kunnen verwoorden: tot daar aan toe; maar de suggestie wekken dat ik tegen beter weten in onjuisten heden aan het posten ben gaat mij ter ver. Ik werp dat verre van me, en ik hoop dat je dat zoort onzin niet weer post.

Natuurlijk beschouw ik art. 355 WvS niet als een dode letter. En stel dat aangetoond zou kunnen worden dat het benoemingsKB van Aboutaleb op discriminatoire gronden genomen is, dan ik dat wat mij betreft vernietigbaar door de rechter. Het porbleem is alleen dat ik niet inzie waarom de regering zou moeten aantonen dat er geen sprake was van discriminatie, zoals ella lijkt te willen. Dat is immers volkomen onmogelijk en daarom kan je dat niet redelijkerwijs van de regering verlangen. Daar komt bij dat hij nog steeds staatssecretaris is. Kennelijk heeft de regering niet zo'n hekel aan Marokkanen dat ze hem überhaupt geen bewindspersoon willen maken. Stel nou dat we vinden dat Aboutaleb ze discrimineerd is omdat hij 'slechts' staatssecretaris is, moeten we dan ook vinden dat Van der Hoeven ook gediscrimineerd is omdat ze slechts minister van Econimische Zaken is i.p.v. minister van Onderwijs, wat ze veel liever wilde?

Tot slot zie ik niet dat Balkenende de gevangenis in zou moeten, en nog minder waarom dat goed nieuws zou zijn. De minister wiens ministeriële regeling in het arrest Pocketbooks I werd vernietigd wegens strijd met art. 7 Gw. is ook (en m.i. terecht) nooit vervolgd. Hoe het precies werkt met het wetboek van Strafvordering weet ik niet en dat laat ik hier dus even liggen.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: zo 04 mrt 2007 10:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Bona Fides,

Wat heeft de grondwetgever (art. 119) bewogen om de bevoegdheid van de HR te beperken bij de vervolging van ambtsmisdrijven? Trix heeft het druk met vakantie vieren, en die 76 sukkels in de Tweede Kamer hebben alle tijd nodig om de zaak-Irak in de doofpot te stoppen.

Zou het niet beter zijn om de HR een autonome vervolgingsbevoegdheid te geven?

Of zullen we de bevoegdheid van het OM om overtredingen van de Warenwet te vervolgen ook gaan beperken door voorafgaande opdracht van de Vereniging van Keurslagers?

Nog een prettige zondag, het schijnt mooi weer te worden!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 04 mrt 2007 14:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ella schreef:
Wat heeft de grondwetgever (art. 119) bewogen om de bevoegdheid van de HR te beperken bij de vervolging van ambtsmisdrijven?

Het zal iets te maken hebben met machtenscheiding (lees: het vinden van een goede balans). De rechterlijke macht mag niet zomaar de wetgevende macht onderuit kunnen halen, zoals het andersom ook niet kan.

Quote:
Nog een prettige zondag, het schijnt mooi weer te worden!

Daar valt hier maar weinig van te merken. (De maansverduistering daarentegen...!)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: ma 05 mrt 2007 12:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar zou het niet veel méér recht doen aan machtenscheiding / checks and balances / als de Hoge Raad kan gaan vervolgen zónder voorafgaand verlof van de regering of Tweede Kamer?

Nu kunnen Trix en 76 TK-leden de vervolging van hun gezamenlijke misdrijven blokkeren.

Let ook op de strafmaat bij art. 355 WvS. Een minister van Biza geeft opdracht aan de AIVD om het probleem-Fortuin op te lossen. Een minister van Volkshuisvesting geeft opdracht om bij Schiphol een cellencomplex te bouwen dat niet voldoet aan het Bouwbesluit opdat 19 allochtonen verbrand worden. En een minister van Defensie stuurt een groepje van 600 VN-militairen naar Bosnië omdat daar teveel moslims wonen.

Is de strafmaat nog wel van deze tijd?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Machiel

Machiel

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 176


BerichtGeplaatst: ma 05 mrt 2007 14:40    Onderwerp: Lites finiri oportet... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Ella, je draaft geweldig door en je plaatst jezelf daarbij buiten de discussie. En dat is jammer, want je stipt interessante problemen aan. Maar je doet dat op zo'n manier dat na een of twee reactierondjes niemand meer zin heeft om de discussie voort te zetten.

Ik volg rechtenforum al een tijdje en ik doe zelf slechts nu en dan mee aan de discussie, meestal in de staatsrechtelijke sfeer. En ik moet helaas constateren dat ik steeds hetzelfde patroon zie in de (op zichzelf zinvolle en terechte) discussies die jij de laatste weken bent gestart. In eerste instantie ben je prikkelend en uitdagend (dat is goed) en daarna draaf je of veel te ver door (waardoor je de rest gewoon kwijtraakt) of je neemt zulke keiharde posities in dat het voor de ander niet leuk meer is om mee te doen. En ja: iedereen doet hier vrijwillig aan mee, dus er is een ijzeren voorwaarde voor het succes van een forum als dit, namelijk dat het wel leuk en aantrekkelijke moet blijven.

En ja, om mensen als Duch (lid van het forum van het eerste uur en net als ik docent bij een juridische faculteit) tegen je in het harnas te jagen is gewoon niet slim. Het mag van mij, je moet het zelf weten en je mag ook op mij heel boos worden, maar het heeft niet zo veel zin. Het enige wat je doet is jezelf van ons vervreemden.

Verder zou ik een beetje oppassen om zo'n grote broek aan te trekken als je nog zo jong & onervaren bent in de juristenrij. Tegelijkertijd wil ik je enthousiasme en drive absoluut niet breken, wat dat betreft: ga zo door, alleen hoe wat meer rekening met je gesprekspartners, neem ze serieus en vul niet van tevoren in (ook niet in gedachten!) wat de reactie van de ander zal zijn.

Dan over de lopende discussie.

De discussie begon met de affaire rond de dubbele paspoorten. Laat ik mijzelf even positioneren voor alle duidelijkheid: ik weet iets van het nationaliteitsrecht - ik geef het vak nationaliteits- en vreemdelingenrecht aan de EUR - en ik beschouw de hele door Wilders, Verdonk en Rutte aangezwengelde discussie als een grote onzindiscussie. Veruit de meeste bipatride Nederlanders zijn dat van rechtswege en niet door naturalisatie dus daar valt in het geheel niets aan te doen. Bovendien wil ik er ook helemaal niets aan doen: bi- en multipatriden horen bij een moderne, kosmopolitische samenleving en een globaliserende wereld. En de link met loyaliteit is al helemaal bizar, even als de idiotie dat een landje als Nederland mogelijk de pretentie heeft andere naties te gebieden hun nationaliteitsrecht aan te passen. (Marokko, Argentinië, Griekenland, ze zien ons al aankomen...)

Dan ontstaat er een spin-off discussie over art. 3 Gw, de benoemingsbesluiten van het nieuwe kabinet en de Wet ministeriële verantwoordelijkheid c.q. art. 355 Sr.

Ella, je gaat in deze discussie vervolgens zó los, dat het aantal items waarop ik zou moeten reageren niet meer te tellen is. Daarvoor ontbreekt mij de moed en de tijd. Daarom reageer ik alleen even op je laatste inbreng, naar mijn mening ook de belangrijkste.

Eerst over de bevoegdheid van de HR. De HR zal nooit de bevoegdheid moeten krijgen om te vervolgen, want een rechter mag nooit vervolgen èn beoordelen. Het OM vervolgt, de rechter oordeelt. In dit geval zou de PG bij de HR dus moeten vervolgen, waarna de HR de zaak in behandeling kan nemen.

Gaat het ambtsmisdrijven van ministers dan heeft de PG bij de HR kort gezegd een bevel van hetzij de regering hetzij het parlement nodig om tot vervolging over te kunnen gaan. Dat is logisch, want de ministers zijn in eerste instantie verantwoording schuldig aan het parlement. Een strafrechtelijke procedure zou het afleggen van die verantwoordelijkheid kunnen belemmeren. Bovendien voorkomt deze constructie dat het OM te machtig zou worden, want het OM hoeft in beginsel geen verantwoordelijkheid af te leggen over de toepassing van het opportuniteitsbeginsel. Met andere woorden: voorkomen moet worden dat het OM ministers te lichtzinnig of op verkeerde/politieke gronden gaat vervolgen.

Onnodig te zeggen dat dit hele verhaal niet geldt voor de minister die een gewoon delict pleegt danwel dat delict niet als minister pleegt: dan geldt de normale procedure voor vervolging. Mind you: als een minister iets doet als minister waartoe hij echteraf niet bevoegd bleek te zijn dan heeft hij dat achteraf gezien dus niet als minister gedaan en kan hij dus op de normale manier vervolgt worden. Bovendien zal in een dergelijk geval naar ik verwacht vrijwel zeker het vertrouwen in die minister worden opgezegd, of zal die minister het daar niet op laten aankomen.

Maar er is meer aan de hand: als ik jou postings bekijk heb je eigenlijk gewoon geen vertrouwen in het systeem. Het doet mij een beetje denken aan de kreet van de krakersbeweging in de jaren '80 of de RAF in Duitsland: "Uw rechtsorde is de onze niet!" Niet dat ik je wil associeren met krakers of de RAF, daar ken ik je niet goed genoeg voor, neem dat van me aan, maar volgens mij heb jij fundamentele bezwaren tegen de uitgangpunten van het systeem.

Dat is goed, het is prima dat je daar mee bezig bent. Er is ook fundamentele kritiek mogelijk, en ik zal het soms met je eens zijn en soms ook niet.

Maar als je het niet eens bent over de fundamentele uitgangspunten dan is het verstandig om daar eerst eens over te praten. Hoe zie jij je staatsrechtelijke idealen? Wellicht iets voor een nieuwe draad?

Tot slot over je laatste posting:

MAO heeft gezegd: macht komt uit de loop van een geweer. Een grondwet is maar van papier en mensenrecht zijn au fond slechts filsofische denkbeelden, hypothetische constructies. Je hebt goedwillende mensen nodig om ze handjes en voetjes te geven. Zijn die er niet, dan heb je niets.

Zouden de ministers, de kamerleden en onze geliefde vorstin (alleen door intimi soms Trix genoemd) zich gedragen zoals jij omschreef, dan omschrijf je een in en in corrupt land. Een verstandige corrupte minister zorgt er dan natuurlijk voor dat hij een paar raadsheren van de HR in de pocket heeft.

Dus blijft er helemaal niets over. Het hele systeem is op vertrouwen gebaseerd.
_________________
Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
JvB



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: di 06 mrt 2007 23:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat een beroep op art. 3 GW (voor de HR) sowieso zal falen en wel hierom: De wetgever heeft destijds art. 3 GW in het leven geroepen om te voorkomen dat alleen mensen 'op stand' bepaalde ambstfunctities konden bekleden. De vraag is dus maar in hoeverre dit artikel in casu dus ook van toepassing geacht kan worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 06 mrt 2007 23:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een wet die bepaalt dat Nederlanders met een dubbele nationaliteit geen minister of kamerlid kunnen worden lijkt me in ieder geval in strijd met art 3 Gw.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: wo 07 mrt 2007 14:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap niet waarom de procureur-generaal bij de Hoge Raad niet naar eigen inzicht tot strafrechtelijke vervolging van ambtsmisdrijven van ministers en parlementsleden kan overgaan. Art. 119 Gw bepaalt dat de PG eerst een opdracht van de regering of Tweede Kamer daartoe moet krijgen. (Waarom kan de Eerste Kamer eigenlijk niet een dergelijke opdracht geven?)

Zowel Bona Fides als Machiel proberen dit uit te leggen. Ik wil eerst iets zeggen over het antwoord van Bona Fides. Bona Fides vertelt nadrukkelijk NIET wie dit art. 119 Gw heeft geschreven, of wanneer dit artikel is geschreven, of wat de schrijver met dit artikel heeft bedoeld. Jammer. Ik denk dat dat best interessant is.

In mijn wettenbundel heeft de vorige bezitter bij art. 119 Gw met potlood in de marge aangetekend: "art. 159 Gw-1848"...

Artikel 159 van de Gw-1848 luidde: "De leden der Staten-Generaal, de hoofden der ministeriële departementen, de gouverneurs-generaal of de hooge ambtenaren onder een anderen naam met gelijke magt bekleed in de koloniën of bezittingen des Rijks in andere werelddeelen, de leden van den Raad van State en de commissarissen des Konings in de provincie staan, wegens ambtsmisdrijven, ter vervolging hetzij van Koningswege, hetzij van wege de Tweede Kamer, te regt voor den Hoogen Raad."

Nu wil ik proberen het antwoord van Bona Fides in eigen woorden weer te geven.

(1) Ik ben conservatief.
Ergo (2) Alles moet blijven zoals het in 1848 was.
(3) In de Gw-1848 is er een bepaalde balans en scheiding tussen wetgevende macht en rechtspraak tot stand gekomen.
Ergo (4) Dit machtsevenwicht tussen wetgever en rechter mag niet gewijzigd worden [vanwege (2) en (3)].
(5) Het voorstel van Ella veroorzaakt een verschuiving in het machtsevenwicht tussen wetgever en rechter.
Ergo (6) Het voorstel van Ella is onredelijk [vanwege (4) en (5)].

Ik vind bewering (4) opmerkelijk. In de loop van de 20ste eeuw is de rechter - buiten de Grondwet om - materiële wetten (vooralsnog met uitzondering van formele wetten) gaan toetsen aan ongeschreven rechtsbeginselen. En de civiele rechter is - wederom buiten de Grondwet om - gaan oordelen over bestuurshandelingen van bestuursorganen (Guldemond-Noordwijkerhout).

Je moet niet het machtsevenwicht tussen wetgever en rechter dat in 1848 - bij wijze van compromis - is gedefinieerd, onaantastbaar verklaren.
Er is - waarschijnlijk - niks mis met de toenemende bevoegdheid van de rechter om wetten te toetsen aan ongeschreven rechtsbeginselen, en er is - waarschijnlijk - evenmin iets mis met de rechterlijke veroordeling van bestuurshandelingen als onrechtmatig.

Waaom zou er dan wél iets mis zijn met mijn voorstel?

Ik heb nu geen tijd om te reageren op het antwoord van Machiel. Ik kondig alvast aan dat ik de indruk heb dat er iets vergelijkbaars mis mee is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 07 mrt 2007 14:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ella schreef:
Nu wil ik proberen het antwoord van Bona Fides in eigen woorden weer te geven.

(1) Ik ben conservatief.
Ergo (2) Alles moet blijven zoals het in 1848 was.

Interessant dat je mij dit in de mond legt. Wanneer ik hier schrijf geef ik eerder niet mijn persoonlijke mening dan wel!

Kun je niet gewoon reageren op wat ik wel schreef:
bona fides schreef:
Het zal iets te maken hebben met machtenscheiding (lees: het vinden van een goede balans). De rechterlijke macht mag niet zomaar de wetgevende macht onderuit kunnen halen, zoals het andersom ook niet kan.


ella schreef:
Waaom zou er dan wél iets mis zijn met mijn voorstel?

Hoe gaat jouw voorstel om met een corrupte procureur-generaal?

Het is niet dat jouw voorstel per se onwerkbaar is, maar het lost ook niet alles op. Wel geef je iemand van buiten de politiek grote politieke macht.

ella schreef:
Ik heb nu geen tijd om te reageren op het antwoord van Machiel. Ik kondig alvast aan dat ik de indruk heb dat er iets vergelijkbaars mis mee is.

Machiel stelt dat ieder systeem uiteindelijk gebaseerd is op vertrouwen. Dat is nu eenmaal een gegeven waarmee we moeten leven. Of zie jij dat anders?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 07 mrt 2007 17:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Art. 119 Gw bepaalt dat de PG eerst een opdracht van de regering of Tweede Kamer daartoe moet krijgen. (Waarom kan de Eerste Kamer eigenlijk niet een dergelijke opdracht geven?)
Ik denk dat de achtergrond van die bepaling is, dat uiteindelijk "het volk" (via die democratische vertegenwoordiging zoals vermeld) daarover moet beslissen, juist vanwege de ernst van zoiets. De EK wordt indirect gekozen, dus dat is minder direct-democratisch. En de PG heeft een heel andere rol dan een OvJ of AG, zoals je in de diverse uitspraken van de HR wel kunt zien. Dus vandaar die opdracht, denk ik.

Quote:
Bona Fides vertelt nadrukkelijk NIET wie dit art. 119 Gw heeft geschreven, of wanneer dit artikel is geschreven, of wat de schrijver met dit artikel heeft bedoeld. Jammer. Ik denk dat dat best interessant is.
Dat is ook zo, maar hoe moet hij dat allemaal weten? 't Is wel een wonderkind, maar niet zo'n wonderkind.

Quote:
In mijn wettenbundel heeft de vorige bezitter bij art. 119 Gw met potlood in de marge aangetekend: "art. 159 Gw-1848"...
Werk jij met oude wettenbundels? Shame on you

Het idee van de scheiding der machten is natuurlijk niet van 1848. Het gaat verder terug en het is een van onze basisconcepten in wat de staat leefbaar en werkbaar maakt. Daar mag je van mij best anders over denken, maar mensen hebben blijkbaar ervaren dat het wel een prettig principe is en ze voelen niet zo duidelijk die drang tot verandering.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 13:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb vandaag geen tijd om te reageren op tikSimone, Bona Fides, en Machiel.

Ik heb gemerkt dat Machiel bij zijn antwoord geprofiteerd heeft van bestudering van de artikelen van Bos, "Vervolging en opsporing door de P.-G.", NJB 1976, pp. 589-596, en van De Wijkerslooth en Simonis, "De vervolgbaarheid van ministers en staatssecretarissen", NJB 2004, pp. 672-678.

Dat ga ik maar eerst lezen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds