Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 07 jun 2024 14:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Moeite met betoog
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Deejay



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 16


BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 19:38    Onderwerp: Moeite met betoog Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben eerstejaars student rechtsgeleerdheid. Ik heb als opdracht gekregen een werkstuk te schrijven met als thema internationaal interventionisme.

Laatst aangepast door Deejay op di 16 okt 2007 20:08, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 20:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou als deelvraag zéker ook iets in de trant van "in hoeverre is het landen toegestaan zelfstandig initiatief te ontplooien?: opnemen, anders mis je al de verbinding met de hoofdvraag.

2400 woorden is echt niet zo veel, hoor! Wij hebben voor een opdracht juist enorm zitten vloeken omdat dit tot 1200 woorden beperkt moest blijven.

Zoek nog even wat meer jurisprudentie. Misschien helpt ook in de inleiding een verhaal over waarom dit een belangrijke vraag is. Dat van de eigenrichting is natuurlijk wel actueel. Denk bijv. aan de huidige ontwikkelingen in Turkije.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Deejay



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 16


BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 20:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Ik zou als deelvraag zéker ook iets in de trant van "in hoeverre is het landen toegestaan zelfstandig initiatief te ontplooien?: opnemen, anders mis je al de verbinding met de hoofdvraag.

2400 woorden is echt niet zo veel, hoor! Wij hebben voor een opdracht juist enorm zitten vloeken omdat dit tot 1200 woorden beperkt moest blijven.

Zoek nog even wat meer jurisprudentie. Misschien helpt ook in de inleiding een verhaal over waarom dit een belangrijke vraag is. Dat van de eigenrichting is natuurlijk wel actueel. Denk bijv. aan de huidige ontwikkelingen in Turkije.


Bedankt!

"In hoeverre is het landen toegestaan zelfstandig initiatief te ontplooien?" is inderdaad een goeie deelvraag, die zorgt voor verbinding. Alleen weet ik niet in wat voor boeken (of andere bronnen) ik informatie over zelfstandig initiatief en relevante wetgeving en jurisprudentie kan vinden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 20:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Welke boeken gebruiken jullie voor dit vak?

Maar goed, denk bijv. aan een algemeen stukje over de soevereiniteit van de staat een overizchtje van mogelijkheden die er zijn wanneer een staat zich niet aan de regels (geschreven of ongeschreven) houdt. zo zou ik dat een beetje aanpakken geloof ik.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Deejay



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 16


BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 20:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Welke boeken gebruiken jullie voor dit vak?


Recht een introductie (REI)

Ik heb ook nog geleend van de bieb:

- Handboek internationaal recht (2007, T.M.C. Asser Press)
- Jurisprudentie en documentatie internationaal publiekrecht (2004, Boom Juridische uitgevers)
-
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 20:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoewel het hier om een afstudeerscriptie gaat, kan het toch handig zijn dit te bekijken. Het werkt "in het klein" hetzelfde.
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 21:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kijk ook even in de boeken van Kooijmans en Nollkaemper.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: za 13 okt 2007 5:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:

2400 woorden is echt niet zo veel, hoor! Wij hebben voor een opdracht juist enorm zitten vloeken omdat dit tot 1200 woorden beperkt moest blijven.


Als je enorm gaat zitten vloeken overschrijd je die 1200 woorden toch alleen maar sneller?? Ik kan me trouwens niet voorstellen dat dit gewaardeerd wordt door de nakijkend docent.... Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 13 okt 2007 9:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hihi... het was geen vloekopdracht, hoor... grinnik ...

Maar 2400 woorden is ongeveer 6-8 A4tjes, dus dat valt best mee.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Deejay



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 16


BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2007 20:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reacties, ik ben nu aardig opweg met mijn werkstuk. Ik zit op dit moment alleen even vast.

Laatst aangepast door Deejay op di 16 okt 2007 20:07, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2007 21:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deejay schreef:
Daarna wil ik als argument geven dat Iran niet naar het IAEA hoeft te luisteren omdat de VS destijds ook niet naar het IAEA heeft geluisterd en tegen de wil van het agentschap Irak is binnengevallen.

Ik zie wel een groot verschil tussen het niet luisteren naar een wens of suggestie van een organisatie wanneer die wens of suggestie niet gebaseerd is op een specifieke bevoegdheid van die organisatie, en het negeren van een juridisch dwingende resolutie van diezelfde organisatie.

Nu heb ik geen idee van de bevoegdheden van het IAEA, maar het lijkt mij niet waarschijnlijk dat het IAEA de bevoegdheid had om de VS wel/geen toestemming te geven Irak binnen te vallen.

Daarentegen kan ik mij wel goed voorstellen dat Iran juridisch verplicht is om gehoor te geven aan een verzoek van het IAEA om bijv. informatie te verstrekken over Iran's nucleaire activiteiten. Of dat zo is weet ik overigens niet. Daarvoor moet je uitzoeken wat precies de juridische basis van het IAEA zelf is, en wat voor bevoegdheden het IAEA hieraan tegenover Iran kan ontlenen.

Zonder eerst de precieze juridische aard van dit "niet luisteren" volledig bloot te leggen, is een redenering als "als jij niet luistert, dan hoef ik ook niet te luisteren" niet erg sterk.

Quote:
Iemand een tip hoe ik dit argument het beste kan onderbouwen?

Je kunt beter kijken naar vergelijkbare plichten (als het inderdaad om een plicht van Iran gaat... vermoedelijk wel) die ooit door de VS zijn geschonden. Volgens mij hebben de VS wel eens geweigerd mee te werken aan de controle op biologische of chemische wapens, bijvoorbeeld.

Verder zou je moeten uitzoeken of zo'n verweer van Iran jegens de VS, nl. dat de VS een soortgelijke plicht hebben geschonden, wel een rechtsgeldig verweer is. Tegenover derde landen zal Iran zich met dit argument in ieder geval niet kunnen verdedigen.

Ik begrijp niet helemaal wat zo'n opdracht in het eerste jaar doet! Het jaar is zelfs nog maar net begonnen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds