Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 21:40
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Inbreuk merkenrecht bij indirect gebruik
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Annemarieke



Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2007 8:07    Onderwerp: Inbreuk merkenrecht bij indirect gebruik Reageer met quote Naar onder Naar boven

Situatie:
Op onze website worden agendapunten weergegeven. Deze activiteiten worden doorgegeven door de organiserende partijen en wij controleren dit op hun website. Zij geven zelf een naam op voor deze activiteiten.

Nu komt het nogal eens voor dat we berichten krijgen van andere (concurrerende) partijen dat er inbreuk wordt gemaakt op het merkenrecht.

Ik vraag sowieso altijd even naar een inschrijvingsbewijs bij BBIE, maar mijn vraag is eigenlijk: ben ik als beheerder verplicht deze naam uit onze agenda te schrappen?

Mijn gevoel zegt dat de twee organisaties dit onderling moeten 'uitvechten' en dat bij een schikking of een uitspraak door de rechterlijke macht dit aan ons kenbaar gemaakt kan worden en dat wij dan pas op verzoek de naam moeten wijzigen / aanpassen..... of kan de houder van de merknaam mij als beheerder direct verzoeken de merknaam te verwijderen bij dit agendapunt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2007 8:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waar gaat het precies om? Dat je meldt dat op 1 juli het huppeldepup danceevent plaatsvindt en dat dat 'huppeldepup' een geregistreerd merk is?

In dat geval zou ik zeggen 'vrije nieuwsgaring'.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Annemarieke



Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2007 9:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat inderdaad om een weergave van een event in een agenda-overzicht waarin alle events van de komende tijd in heel Nederland worden weergegeven.

Het is dus puur informatief en er wordt door ons niets gedaan met deze events behalve dit weergeven en er eventueel reclame voor maken als men dit wil.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2007 9:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedrijven willen dus zelf niet vermeld staan? Daar zullen ze toch een zakelijke reden voor hebben, ken jij die?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2007 9:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het gaat om de naam van een evenement, en je presenteert dat op een zakelijke manier in een agenda, dan is daar niets mis mee.

Waar je voor moet uitkijken, is de indruk wekken dat jullie site op een of andere manier "officieel" iets te maken heeft met het evenement. Ga je dus allerlei banners maken, of een speciale pagina voor elk evenement, dan moet je heel duidelijk maken dat dat geen officiële pagina is. Want verwarring stichten over je relatie met de organisator van het evenement kan best merkinbreuk opleveren.

Ik probeer me voor te stellen wat voor merkenclaim een concurrerende organisatie zou kunnen leggen op jullie site. Het enige wat ik kan bedenken, is dat organisator A. vindt dat organisatie B. met hun naam inbreuk maakt op een merk van A. Als het daar om gaat, dan zou ik ze dat inderdaad lekker onderling laten uitvechten. Maar als organisatie A de exclusieve rechten heeft gekregen op promotie van het evenement van B, dan is er wel degelijk de mogelijkheid dat ze jullie gaan aanklagen op grond van het merkrecht van B.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Annemarieke



Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2007 12:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Bedrijven willen dus zelf niet vermeld staan? Daar zullen ze toch een zakelijke reden voor hebben, ken jij die?


De bedrijven willen JUIST wel vermeld staan.

Maar als voorbeeldje:

Organisatie x noemt zijn / haar feest ID&T loves Tiesto. Dit staat op 1 juli in onze agenda vermeld. ID&T mailt echter dat zij de rechten hebben op de naam ID&T. Dat kan ik controleren in het merkenregister.

Moet ID&T dan contact opnemen met organisatie x? Of moet ik dit event verwijderen omdat organisatie inbreuk maakt op het merkenrecht.

Zowel ID&T als organisatie X willen hun events graag in onze agenda geplaatst hebben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2007 12:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Annemarieke schreef:
bona fides schreef:
Bedrijven willen dus zelf niet vermeld staan? Daar zullen ze toch een zakelijke reden voor hebben, ken jij die?


De bedrijven willen JUIST wel vermeld staan.

Maar als voorbeeldje:

Organisatie x noemt zijn / haar feest ID&T loves Tiesto. Dit staat op 1 juli in onze agenda vermeld. ID&T mailt echter dat zij de rechten hebben op de naam ID&T. Dat kan ik controleren in het merkenregister.

Moet ID&T dan contact opnemen met organisatie x? Of moet ik dit event verwijderen omdat organisatie inbreuk maakt op het merkenrecht.

Wanneer x inbreuk maakt op het merkrecht van ID&T en u wordt daarvan op de hoogte gebracht, dan zult u die inbreuk eveneens moeten verwijderen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2007 13:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In principe kun jij als uitgever van die gids aangesproken worden voor een eventueel merkinbreuk. Natuurlijk kun je doorverwijzen, maar een merkhouder hoeft zich daar niet per se iets van aan te trekken. Het is aan de andere kant natuurlijk wel weer jouw recht om bedrijven die jou aanklagen, niet langer in die gids op te nemen.

Ik zou bedrijven die hun evenement vermeld willen hebben, laten verklaren dat ze het recht hebben om de namen, teksten en afbeeldingen die ze aanleveren te gebruiken bij de promotie van het evenement. Dan heb je in ieder geval een mogelijkheid voor het verhalen van jouw schade als blijkt dat de naam merk inbreuk was, maar ook als bijvoorbeeld een afbeelding auteursrechten blijkt te schenden.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds