Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 22:09
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Casus koopovk
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Diana

Diana

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 430


BerichtGeplaatst: vr 09 jul 2004 15:28    Onderwerp: Casus koopovk Reageer met quote Naar onder Naar boven

Twee mensen (A en B) kopen samen een huis. B besluit op een gegeven moment om de hypotheek niet meer te betalen, waardoor er een achterstand ontstaat en uiteindelijk de bank besluit om het huis te verkopen.
Wat zijn dan de mogelijkheden voor A? Voor de kosten kan A B aanspreken voor een gelijk deel, maar zou er nog iets van schadevergoeding voor A uit te halen zijn? En zo ja, hoeveel?
Voor zover ik weet, is er geen samenlevingscontract of iets dergelijks geregeld en staat alleen de koopovk op naam van beiden.

Ik zat zelf aan onrechtmatige daad te denken, maar vraag me af of dat wel haalbaar is.
_________________
_______________________________________
If you always do what you always did,
you will always get, what you always got.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: vr 09 jul 2004 18:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1)Het kopen van een huis en het vestigen van een recht van hypotheek zijn twee verschillende dingen.
2)art 3:260 over het vestigen van een recht van hypotheek vereist in het algemeen een notariële akte+inschrijving. Vraag is dan natuurlijk wie er als hypotheekgever in de de akte vermeld staat:A,B of A en B beiden?
In het laatste geval rust de plicht tot betaling niet alleen op B, maar ook op A...Dit was even vlug, moet zo weg namelijk, kom er nog wel op terug.
Goodbye

ps hoe zie jij die o.d. voor je?
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: vr 09 jul 2004 20:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben bang dat A weinig te verhalen heeft hoor. Alhoewel het wel erg afhankelijk is van de situatie. Als beide in de comparitie van de hypotheekakte staan, zijn zowel A als B hoofdelijk schuldenaar en beiden aansprakelijk voor de betaling. Oftewel A heeft net zoveel schuld en zal B niet aan kunnen spreken.

Theoretisch is het denkbaar dat het huis aan beiden geleverd is, maar dat de hypotheekakte alleen op de naam van B staat. Denk alleen niet dat er een notaris te vinden is die deze constructie zal passeren. Het zou zelfs kunnen dat er hier sprake is van een soort 'schenking', A zou dan namelijk niets betalen (lees: op papier niet aansprakelijk zijn), maar verkrijgt wel een aandeel in de woning.

Dus wat dat betreft is het geheel afhankelijk van de situatie. Onthoudt echter wel goed dat er hier drie aspecten bij komen kijken! Je hebt de koopovereenkomst, de hypotheekakte en de akte van levering. De koopovereenkomst betekend uiteindelijk niet zo heel veel omdat het meeste daarvan overgenomen wordt in de akte van levering en deze prevaleert boven de koopovereenkomst.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Diana

Diana

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 430


BerichtGeplaatst: zo 11 jul 2004 14:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik die od vorm moet geven. Het zou er dan om gaan dat doordat B gestopt is met betalen A nu zonder huis zit. Als B gewoon zijn deel van de betaling na was gekomen, had A nog steeds een woning gehad.
Maar ja, je bent als je met zijn tweeen een huis koopt natuurlijk ook zelf verantwoordelijk voor de partner die je daarbij kiest. Alleen lijkt het me niet helemaal rechtvaardig dat door het niet betalen van de een de ander de dupe wordt.
Kijk, de bank zijn positie begrijp ik volkomen en dat is ook zeker wel rechtvaardig. De relatie waar het mij om gaat is de A-B relatie en of daar onderling nog wat te 'regelen' valt.

B is op het moment niet van plan om snel met geld over de brug te komen voor de schulden die ontstaan zijn te betalen, terwijl die logischerwijs wel voor rekening van beiden kwamen (denk aan servicekosten, gas, water & licht)

In ieder geval bedankt voor de info. Ik had de leveringsakte even over het hoofd gezien, zat alleen aan de koopovk te denken Anxious
_________________
_______________________________________
If you always do what you always did,
you will always get, what you always got.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 12 jul 2004 8:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zou toch zeggen dat A en B ergens een keer afgesproken hebben om allebei de helft o.i.d. van de hypotheekkosten te betalen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat twee mensen een huis kopen zonder enige vorm van afspraken. In dat geval zou er sprake zijn van wanprestatie door B tegenover A, aangezien hij tekortkomt in zijn verplichting t.o.v. A om de bank te betalen, en A daardoor schade lijdt. Maarje zo'n modelinge ovl is natuurlijk nooit te bewijzen.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: ma 12 jul 2004 20:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Meestal worden dat soort afspraken inderdaad gemaakt en vastgelegd in een samenlevingsovereenkomst. Daarom is het ook zo belangrijk om als ongehuwde samenwoners dit soort dingen te regelen. Indien je gehuwd bent hangt het samen met de vorm waarin dit gebeurd is. Indien het in algehele gemeenschap is, is ieder voor de helft aansprakelijk. Indien er sprake is van huwelijkse voorwaarden hangt het af van wat de voorwaarden bepalen.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Diana

Diana

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 430


BerichtGeplaatst: di 13 jul 2004 12:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Je zou toch zeggen dat A en B ergens een keer afgesproken hebben om allebei de helft o.i.d. van de hypotheekkosten te betalen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat twee mensen een huis kopen zonder enige vorm van afspraken. In dat geval zou er sprake zijn van wanprestatie door B tegenover A, aangezien hij tekortkomt in zijn verplichting t.o.v. A om de bank te betalen, en A daardoor schade lijdt. Maarje zo'n modelinge ovl is natuurlijk nooit te bewijzen.


Ik hoop inderdaad ook dat er ergens iets vastgelegd is, maar zeker weten doe ik dat vrijdag pas, aangezien A dan op bezoek komt met alle papieren die hij heeft.
Ik hoop op een samenlevingscontract, maar omdat het gaat om twee "vrienden" en dus geen vriend&vriendin-situatie, vraag ik me af of ze er de noodzaak wel van ingezien hebben Rolling Eyes
_________________
_______________________________________
If you always do what you always did,
you will always get, what you always got.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds