Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 29 apr 2024 19:29
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Beveiligingsmedewerker fouillering/visitatie aan kleding.
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hakkelaar



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 151


BerichtGeplaatst: do 17 jul 2014 0:57    Onderwerp: Beveiligingsmedewerker fouillering/visitatie aan kleding. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geachte lezers,

Onlangs werd ik geconfronteerd met het volgende verhaal van een kennis van mij.

Hij was in een discotheek en deelde GHB uit aan z'n vriendjes uit een flesje. Kennelijk had een beveiligingsmedewerker iets opgemerkt want deze vroeg de kennis of hij alcohol aan het uitdelen was. Deze antwoordde daarop (naar eigen zeggen) 'nee' waarop de medewerker het flesje ineens uit zijn binnenzak trok.

Vervolgens zijn de kennis en het flesje overgedragen aan de politie.

Na mijn aanvankelijke reactie dat hij vrij dom was geweest en op de blaren moest zitten, begon er toch iets te knagen over de gang van zaken. Ik kreeg het idee dat de beveiligingsmedewerker te ver was gegaan, en adviseerde de jongen toch een advocaat (toevoeging) in de arm te nemen.

Later vernam ik dat echter dat de rechter geen problemen zag in de fouillering door de beveiligingsmedewerker.

Volgens de kennis zei de rechter zoiets als "dat is al jaren zo".

Voorzover ik weer heeft hij verder in de uitspraak berust en z'n taakstrafje aanvaard.

Wél ben ik nu achtergebleven met het gevoel een ontwikkeling in het strafrecht gemist te hebben.

Uit bijvoorbeeld art. 53 Sv haal ik nog geen recht tot fouillering van een beveiligingsmedewerker (dat is volgens mij een doodgewone burger zonder extra rechten).

Quote:
In geval van ontdekking op heeter daad is ieder bevoegd den verdachte aan te houden.


Of is de beveiligingsmedewerker een soort BOA en mis ik iets?

Bij voorbaat dank voor constructieve reacties![/quote]


Laatst aangepast door Hakkelaar op za 19 jul 2014 16:04, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: do 17 jul 2014 6:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even uit m'n hoofd, omdat ik nu geen tijd heb de regels erbij te halen.

Er zijn volgend mij 2 gronden voor deze foullering:
1) je gaat er mee akkoord op moment dat je de discotheek binnen gaat (huisregels)
2) de wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: do 17 jul 2014 8:15    Onderwerp: Re: Beveiligingsmedewerker fouillering/visitatie aan kleding. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hakkelaar schreef:
Geachte lezers,

Hij was in een discotheek en deelde GHB uit aan z'n vriendjes uit een flesje. Kennelijk had een beveiligingsmedewerker iets opgemerkt want deze vroeg de kennis of hij alcohol aan het uitdelen was. Deze antwoordde daarop (naar eigen zeggen) 'nee' waarop de medewerker het flesje ineens uit zijn binnenzak trok.

Vervolgens zijn de kennis en het flesje overgedragen aan de politie.


Uit bijvoorbeeld art. 53 Sv haal ik nog geen recht tot fouillering van een beveiligingsmedewerker (dat is volgens mij een doodgewone burger zonder extra rechten).

Of is de beveiligingsmedewerker een soort BOA en mis ik iets?

Bij voorbaat dank voor constructieve reacties!


Naast wat Hilde aangeeft, speelt hier mijns inziens nog iets. Onrechtmatig verkregen bewijs door het OM wordt door de rechter uitgesloten. Maar in dit geval is het een derde die het bewijs heeft vergaard en dan mag de rechter het toch meenemen (HR 11 april 1995, NJ 1995, 537).

Het kan best zijn dat de portier zich onrechtmatig heeft gedragen ten opzichte van je vriend maar daar hoeft de rechter geen consequenties aan te verbinden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hakkelaar



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 151


BerichtGeplaatst: do 17 jul 2014 13:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aan dat 'automatisch akkoord gaan' met huisregels kleven toch wat haken en ogen.

Dergelijke huisregels gelden volgens mij alleen voorzover ze kenbaar zijn gemaakt.

Vandaar dat de grotere supermarkten vaak grote borden met huisregels bij de ingang zetten. Zo geven sommigen aan dat je 'verzocht kan worden mee te werken aan een tassencontrole'.

Ook valt er een analogie te trekken met Algemene Voorwaarden, welke terhand moeten zijn gesteld, om geldig te zijn.


Laatst aangepast door Hakkelaar op do 17 jul 2014 14:15, in totaal 3 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hakkelaar



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 151


BerichtGeplaatst: do 17 jul 2014 14:10    Onderwerp: Re: Beveiligingsmedewerker fouillering/visitatie aan kleding. Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartL schreef:
Onrechtmatig verkregen bewijs door het OM wordt door de rechter uitgesloten. Maar in dit geval is het een derde die het bewijs heeft vergaard en dan mag de rechter het toch meenemen (HR 11 april 1995, NJ 1995, 537).

Het kan best zijn dat de portier zich onrechtmatig heeft gedragen ten opzichte van je vriend maar daar hoeft de rechter geen consequenties aan te verbinden.

Daar heb ik inderdaad eens over gelezen ja! Ook het Europese Hof vindt een hoop goed zolang de (lid)staat zelf maar schone handen heeft.

Een cynicus zou zeggen dat op deze manier een schimmige agent een burger in zou kunnen zetten om bewijs te vergaren, waartoe hij zelf de bevoegdheden mist. Fijn.


Laatst aangepast door Hakkelaar op do 17 jul 2014 16:31, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: do 17 jul 2014 14:31    Onderwerp: Re: Beveiligingsmedewerker fouillering/visitatie aan kleding. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hakkelaar schreef:
BartL schreef:

Onrechtmatig verkregen bewijs door het OM wordt door de rechter uitgesloten. Maar in dit geval is het een derde die het bewijs heeft vergaard en dan mag de rechter het toch meenemen (HR 11 april 1995, NJ 1995, 537).

Het kan best zijn dat de portier zich onrechtmatig heeft gedragen ten opzichte van je vriend maar daar hoeft de rechter geen consequenties aan te verbinden.


Een cynicus zou zeggen dat op deze manier een schimmige agent (stiekem) een burger in zou kunnen zetten om bewijs te vergaren, welke z'n eigen bevoegdheden te buiten gaan. Fijn.


In dat geval is het wel onrechtmatig verkregen bewijs. Probleem opgelost.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hakkelaar



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 151


BerichtGeplaatst: do 17 jul 2014 16:00    Onderwerp: Re: Beveiligingsmedewerker fouillering/visitatie aan kleding. Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartL schreef:
In dat geval is het wel onrechtmatig verkregen bewijs.

Klopt helemaal.

BartL schreef:
Probleem opgelost.

Dat niet, want het valt natuurlijk niet (of nauwelijks) te bewijzen dat de vage kennis door agent op pad is gestuurd.


Laatst aangepast door Hakkelaar op vr 18 jul 2014 19:02, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hakkelaar



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 151


BerichtGeplaatst: do 17 jul 2014 16:30    Onderwerp: Re: Beveiligingsmedewerker fouillering/visitatie aan kleding. Reageer met quote Naar onder Naar boven

dit bericht mag weg.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 17 jul 2014 23:10    Onderwerp: Re: Beveiligingsmedewerker fouillering/visitatie aan kleding. Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartL schreef:
Naast wat Hilde aangeeft, speelt hier mijns inziens nog iets. Onrechtmatig verkregen bewijs door het OM wordt door de rechter uitgesloten.

Meestal niet. Art. 359a Sv somt op wat de rechter kan doen: niet-ontvankelijkverklaring OM, bewijsuitsluiting, strafvermindering. De rechter kan ook besluiten geen gevolgen te verbinden aan de onrechtmatigheid van de bewijsgaring.

Zie HR 19 februari 2013, LJN BY5321, rov. 2.4.1-2.4.6.

Quote:
Maar in dit geval is het een derde die het bewijs heeft vergaard en dan mag de rechter het toch meenemen (HR 11 april 1995, NJ 1995, 537).

Inderdaad.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: vr 18 jul 2014 7:45    Onderwerp: Re: Beveiligingsmedewerker fouillering/visitatie aan kleding. Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
BartL schreef:
Naast wat Hilde aangeeft, speelt hier mijns inziens nog iets. Onrechtmatig verkregen bewijs door het OM wordt door de rechter uitgesloten.

Meestal niet. Art. 359a Sv somt op wat de rechter kan doen: niet-ontvankelijkverklaring OM, bewijsuitsluiting, strafvermindering. De rechter kan ook besluiten geen gevolgen te verbinden aan de onrechtmatigheid van de bewijsgaring.

Zie HR 19 februari 2013, LJN BY5321, rov. 2.4.1-2.4.6.



Je hebt uiteraard gelijk. Dat was iets te ongenuanceerd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hakkelaar



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 151


BerichtGeplaatst: vr 18 jul 2014 19:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor de reacties.

Wel vind ik het een vreemde visie van de Hoge Raad en het Europese Hof.

Het systeem van het Wetboek van Strafvordering welke bevoegdheden van opsporingsambtenaren tot in detail regelt, wordt als het ware omzeild.

Ik moet denken aan een aflevering van Alberto Stegeman waarbij hij met een cameraploeg een pedofiel verraste en bombardeerde met vragen, waarop de pedofiel zelf-incriminerende antwoorden gaf.

Een agent had in die situatie allang de cautie moeten geven.

Het kan toch niet de bedoeling zijn dat de tape van Stegeman dan gewoon als bewijs kan dienen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: za 19 jul 2014 11:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Precies wat je zegt.
Het wetboek van strafvordering geldt voor opsporingsambtenaren (even heel simpel gesteld) en niet voor burgers.

Mbt burgers is er dus geen onrechtmatig verkregen bewijs, in ieder geval niet obv strafvordering.
Als justitie het dan van een burger krijgt, krijgt zij rechtmatig verkregen bewijs.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hakkelaar



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 151


BerichtGeplaatst: za 19 jul 2014 15:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hilde12

Wat je typt, was inmiddels al duidelijk.

Er rijzen echter rechtsfilosofische vragen.

Wederom geef ik het voorbeeld van de cautie. Waarom dient die gegeven te worden?

Waaróm worden agenten überhaupt in hun bevoegdheden beperkt en mogen ze niet ongebreideld opsporen?

Burger Stegeman is niet gebonden aan WvSv en kan met een cameraploeg iemand overrompelen, bombarderen met vragen en zo zelf-incriminerende antwoorden ontlokken.

De tape overhandigt hij dan aan de politie.

Ik hoop dat je inziet dat zo de cautie wordt omzeild. M.i. rijzen daarbij rechtsfilosofische vragen. M.i. zou de rechter in dat geval ook - naar analogie - kunnen oordelen dat Stegeman zodanig agentje aan het spelen is, dat hij ook de cautie had moeten geven.

Ook kan de rechter oordelen dat het geweldsmonopolie van de politie tevens de opsporing omvat.

Bij succesvolle acties van Stegeman zouden agenten zelfs anoniem Stegeman kunnen tippen over verdachte personen waarbij hun eigen bevoegdheden niet toereikend zijn.

Dan krijgen we hier allemaal van die niet-opgeleide private-investigators zoals in de VS. Fijn.


Laatst aangepast door Hakkelaar op za 19 jul 2014 16:04, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: za 19 jul 2014 16:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die zijn er al, er zijn legio private recherchebureau's
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hakkelaar



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 151


BerichtGeplaatst: za 19 jul 2014 16:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok goed,

Kunnen we dan nu de discussie naar een rechtsfilosofisch niveau tillen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds