Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 27 jul 2025 10:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Conflict met TNT-Post over plaatsing brievenbus
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Peter Vos

Leeftijd: 66
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: zo 07 sep 2008 13:08    Onderwerp: Conflict met TNT-Post over plaatsing brievenbus Reageer met quote Naar onder Naar boven

De situatie is deze: Mijn woning ligt op 10,8 meter van de openbare weg, dus net iets meer dan de grens van 10 m waarop de brievenbus zich van de openbare weg mag bevinden.

Daarom heb ik op ca. 9 meter van de openbare weg een brievenbus gemetseld die los staat van de woning. De brievenbus staat echter ca. 2 meter van de woning af, in de richting van de openbare weg. Volgens TNTPost voldoe ik dan niet aan de eisen omdat die 10 meter grens alleen geldt als de brievenbus aan de woning vastzit. Nu gaf die postmedewerker al aan dat ik wel aan de eisen voldoe als ik een muurtje tussen de woning en die brievenbus metsel, want dan zit de brievenbus aan de woning vast en wordt die een geheel met de woning.

Zo'n muurtje komt me slecht uit, omdat het dan onhandig wordt om de tuin te betreden en bovendien vind ik het ook niet mooi staan.

Nu vermoed ik dat die postmedewerker op natrekking of bestanddeelvorming doelde, toen hij mij dat meedeelde. Zowel het huis als die brievenbus staan gewoon op mijn grond.

Mijn vragen zijn de volgende:

1. stel dat ik een sleuf graaf tussen mijn woning en de brievenbus en daar beton in stort zodat de fundering van de brievenbus vast komt te zitten aan de woning, is er dan sprake van 1 geheel?

2. Als het vorige punt ontkennend wordt beantwoord: hoe hoog moet dat muurtje op die fundering worden? Mag dat muurtje alleen ondergronds verlopen (zodat het dus niet zichtbaar is)? of moet het ook boven het maaiveld uitsteken?

3. Als het muurtje boven het maaiveld uit moet steken: is het voldoende om dat muurtje een paar centimeter of laten we zeggen 1 baksteen hoog boven het maaiveld uit te laten steken? Zo nee: hoe hoog moet het dan minimaal zijn?

4. Is er hier sprake van natrekking of van bestanddeelvorming? Ik dacht van het laatste omdat beide dingen zich op mijn grond bevinden.

Alvast bedankt voor de moeite!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 07 sep 2008 16:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat hier om het Besluit brievenbussen. (Wetstechnisch gezien een foute benaming, want het gaat om een ministeriële regeling.)
artikel 1 schreef:
1. Brievenbussen bestemd voor de aflevering van postzendingen behoren te zijn aangebracht zo dicht mogelijk bij de rijbaan van een voor motorrijtuigen op meer dan twee wielen berijdbare openbare weg. Ze dienen van de weg af zonder belemmering bereikbaar te zijn.
2. (...)
3. (...)
4. Brievenbussen in of aan gebouwen of woningen voldoen aan de in het eerste lid gestelde voorwaarde, indien zij zich niet meer dan tien meter gaans bevinden van de grens van een daar omschreven weg, waaronder mede worden verstaan de daartoe behorende trottoirs, paden, bermen en taluds.
(...)

Er is geen reden waarom je "in of aan gebouwen" zou moeten beoordelen aan de hand van de regels van bestanddeelvorming of natrekking. Je moet dit m.i. beoordelen door de ogen van een redelijk mens of die van een redelijke postbode. Een brievenbus die via een ondergrondse truc "aan het huis" is bevestigd, lijkt mij geen brievenbus die aan lid 4 voldoet.

BerichtGeplaatst: zo 07 sep 2008 23:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus dat betekent dat alleen een bovengronds muurtje als mogelijkheid overblijft? De TNT-medewerker gaf nl. uit eigener beweging aan dat het dan wel aan de voorwaarden voldoet. Maar hoe hoog moet zo'n muurtje dan zijn?
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2008 15:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eigenlijk zou je heel goed kunnen stellen dat art. 1 lid 4 van het Besluit brievenbussen slechts een voorbeeld geeft van een brievenbus die aan lid 1 voldoet, en dus niet een uitzondering vormt op lid 1. In lid 4 staat niet "in afwijking van lid 1" of "worden geacht aan lid 1 te voldoen". Er staat gewoon dat brievenbussen in of aan een gebouw of woning op minder dan 10 meter van de weg (in ieder geval) aan lid 1 voldoen.

Voor een losse brievenbus die via een looppad van 9 meter vanaf de weg is te bereiken valt dus wel te verdedigen dat deze ook aan lid 1 voldoet. Zie ook de tweede zin van lid 1: "Ze dienen van de weg af zonder belemmering bereikbaar te zijn." Dat gaat dus niet alleen om brievenbussen waar je direct vanaf de weg bij kan.

BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008 2:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb al met de betreffende afdeling in Zwolle gecorrespondeerd. Bureaucraten van de ergste soort.

Ik heb daarom besloten om een een nieuwe brievenbus van 1,10 meter lengte aan mijn huis vast te bouwen, dan komt de brievenbus op 9.95 m van de openbare weg en moet de postbesteller nog een paar meter verder lopen / fietsen

Verder nadeel voor hem: nu is de brievenbus op ca. 1.20 m hoogte en kan hij de post dus zittend op zijn fiets zonder enige inspanning in de bus doen, de nieuwe brievenbus komt op 61 cm hoogte (1 cm meer dan het vereiste minimum), waardoor hij van z'n fiets af zal moeten stappen en bukken om de post te bezorgen. Een hogere brievenbus vind ik absoluut niet staan. Hij moet dus zo laag mogelijk zijn. Ik overweeg verder nog om de klep met een strookje lood te verzwaren als bescherming tegen inwaaien van regen bij harde wind Twisted Evil .

Bedankt voor de reacties.
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008 12:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Peter Vos schreef:

Verder nadeel voor hem: nu is de brievenbus op ca. 1.20 m hoogte en kan hij de post dus zittend op zijn fiets zonder enige inspanning in de bus doen, de nieuwe brievenbus komt op 61 cm hoogte (1 cm meer dan het vereiste minimum), waardoor hij van z'n fiets af zal moeten stappen en bukken om de post te bezorgen. Een hogere brievenbus vind ik absoluut niet staan. Hij moet dus zo laag mogelijk zijn. Ik overweeg verder nog om de klep met een strookje lood te verzwaren als bescherming tegen inwaaien van regen bij harde wind Twisted Evil .

En met postbodetje pesten haal je dus maar je gram? Rolling Eyes
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 22 dec 2008 20:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het nu zo dat je je brievenbus gewoon bij de stoep moet hebben geplaatst dan? De 10 meter afstand gaat kennelijk enkel op als de brievenbus is verbonden met het huis. Dus een losse brievenbus mag je dan (bijvoorbeeld in verband met vuurwerkgevaar) officieel niet meer naar achter verplaatsen.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 27 aug 2009 22:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
(Wetstechnisch gezien een foute benaming, want het gaat om een ministeriële regeling.)

Deze fout is inmiddels hersteld: Postregeling 2009

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: do 27 aug 2009 22:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben een zaterdag postbode als bijbaantje, en nou, ik zal mijn emoties er nu buiten houden. Mij gaat het meer hierom:

Waarom maak jij het de mensen die je elke dag post brengen zo moeilijk, ze doen hun werk zodat jij elke dag je krant en post kan lezen, en jij gaat het hun zo moeilijk mogelijk maken? Koop een buitenbus, zet die op 10meter afstand van de stoep, en je bent klaar.
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: vr 28 aug 2009 11:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Peter Vos schreef:
Ik heb al met de betreffende afdeling in Zwolle gecorrespondeerd. Bureaucraten van de ergste soort.

Ik heb daarom besloten om een een nieuwe brievenbus van 1,10 meter lengte aan mijn huis vast te bouwen, dan komt de brievenbus op 9.95 m van de openbare weg en moet de postbesteller nog een paar meter verder lopen / fietsen

Bedankt voor de reacties.

Wees blij dat ik niet in jou buurt hoef te bezorgen, je kreeg van mij geen post.
ouwe sloeber

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 28 aug 2009 12:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
En met postbodetje pesten haal je dus maar je gram?

Is ook wel een beetje postbodetje pesten....aan de andere kant....de huidige brievenbus voldoet niet, maar als er een muurtje tussen zit voldoet het wel. Dit is een muurtje waar de postbode geen enkel voordeel uit haalt. Is echt alleen maar om aan de papieren regels te voldoen. Wordt de postbode blij van een muurtje?

Maar goed. Deze overwegingen helpt TS niet verder. Toch maar een brievenbus aan de straat dan maar? Is het niet lelijk en is makkelijk voor de postbode.
ouwe sloeber

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 28 aug 2009 12:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
En met postbodetje pesten haal je dus maar je gram?

Is ook wel een beetje postbodetje pesten....aan de andere kant....de huidige brievenbus voldoet niet, maar als er een muurtje tussen zit voldoet het wel. Dit is een muurtje waar de postbode geen enkel voordeel uit haalt. Is echt alleen maar om aan de papieren regels te voldoen. Wordt de postbode blij van een muurtje?

Maar goed. Deze overwegingen helpt TS niet verder. Toch maar een brievenbus aan de straat dan maar? Is het niet lelijk en is makkelijk voor de postbode.
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: vr 28 aug 2009 23:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ergens kan ik het wel begrijpen, als je toch een losse brievenbus moet maken: waarom dan niet zo dicht mogelijk bij de weg? Aan de andere kan waarom moeilijk doen als je tien meter moet lopen voor een losse brievenbus en niet als ie in het huis zit?
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds