Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 29 apr 2024 11:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Staande gehouden op eigen terrein
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ericchieff



Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: wo 30 jul 2008 12:56    Onderwerp: Staande gehouden op eigen terrein Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vanmorgen is mijn collega aangesproken op het niet dragen van de autogordel. Het is alsvolgt verlopen.

Ik reed ongeveer gelijk met mijn collega ons eigen terrein op. Mijn collega was al enige tijd (ca 10 min) uitgestapt en kantoor binnen gegaan. Ik zat nog in mijn auto en verliet die. Korte tijd later, toen ik nog niet in het pand was, werd ik aangesproken door twee agenten in aan opvallend voertuig (1 van de agenten zat te roken in de auto.....rookverbod op werkplek???) die ondertussen ons terrein was opgereden. Hij sprak mij aan omdat hij dacht dat ik bestuurder was van de auto van mijn collega. Ik wees hem erop dat dat niet het geval was. Daarop hebben ze mijn collega aangesproken en een procesverbaal uitgeschreven voor het niet dragen van de autogordel.

Mijn vraag is de de volgende. Is een ambtenaar in functie bevoegd om op eigen terrein een procesverbaal uit te schrijven voor het niet dragen van de autogordel terwijl ze mijn collega niet hebben kunnen staande houden?

Alvast dank

Groet

Eric
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 31 jul 2008 0:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik neem aan dat de agenten je collega even daarvoor zonder autogordel hebben zien rijden?

Het lijkt mij dat er nog steeds sprake was van ontdekking op heterdaad. Verder zal het parkeerterrein wel voor iedereen toegankelijk zijn, dus dat is ook het probleem niet. (En toch al niet, omdat een agent bij ontdekking op heterdaad iedere plaats mag doorzoeken, art. 55a lid 1 Sv. Alleen voor een woning is een machtiging nodig.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 1661


BerichtGeplaatst: do 31 jul 2008 17:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Off-Topic: En hoe zit het met dat rookverbod ?
Bij veel bedrijven geldt een rookverbod al op de parkeerplaats.
_________________
All errors are intentional but mistakes could have been made.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 31 jul 2008 17:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat het bedrijven vrijstaat om op eigen terrein een rookverbod in te stellen. In overdekte ruimtes zijn bedrijven verplicht een rookverbod in te stellen.

Het lijkt me dat de politie het agenten moet verbieden om in een politieauto te roken. Ook als een agent alleen in de auto zit, want die rooklucht blijft hangen en er zullen nog andere agenten in die auto moeten rijden. Dus of de politie heeft verzuimd zo'n rookverbod in te stellen, of de agent overtreedt interne regels.

Mocht er op dat parkeerterrein een rookverbod hebben gegolden, dan maakt de agent in principe inbreuk op het eigendoms- of gebruiksrecht van het bedrijf op het terrein (je hebt immers alleen toestemming om je op het terrein te begeven als je je aan het rookverbod houdt), maar dat is in dit geval geen probleem omdat de agenten gezien art. 55a lid 1 Sv geen toestemming nodig hebben het terrein te betreden.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lexus



Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: ma 18 aug 2008 20:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De geleverde commentaren lokken bij ook een commentaar uit.
De agenten die de collega van Ericchief bekeurden (WAHV-zaak) waren werkzaam in het bestuursrecht. Zij traden dus op als toezichthouder, als bedoeld in art. 5.11 AWB. Ingevolge art. 5.15 lid 1 AWB zijn zij bevoegd om elke plaats te betreden. (moet wel noodzakelijk zijn)
Sommige commentaren spreken over 'heterdaad'. Juridisch gezien kan dat niet, omdat dat een term is uit het strafrecht. (art. 128 WvSr) Alleen dus in het strafrecht kan een feit op heterdaad worden ontdekt.
Nu we het er toch over hebben: voor het betreden van plaatsen heeft de opsporingsambtenaar geen bevoegdheden voor het staande houden.
Wel voor aanhouden.
Bona Fides schreef dat opsporingsambtenaren mochten zoeken om aan te houden, maar strikt genomen is dat onjuist. Art. 55a Sv (zoeken) bepaalt dat zij daarvoor een machtiging van de OvJ voor moeten hebben, tenzij dringende noodzaak. Zij zijn wel bevoegd om ter aanhouding elke plaats te betreden. (art. 55 Sv)
Ik praat nu even uit mijn herinnering, omdat ik niet (zomaar) terug kan naar het berichtje van Bona Fides. Of ik ken dat kunstje nog niet natuurlijk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 18 aug 2008 23:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lexus schreef:
De agenten die de collega van Ericchief bekeurden (WAHV-zaak) waren werkzaam in het bestuursrecht. Zij traden dus op als toezichthouder, als bedoeld in art. 5.11 AWB. Ingevolge art. 5.15 lid 1 AWB zijn zij bevoegd om elke plaats te betreden. (moet wel noodzakelijk zijn)

Waarom kan men hier niet bij de opsporing op basis van het Wetboek van Strafvordering optreden? Het gaat om een strafbaar feit.

Quote:
Bona Fides schreef dat opsporingsambtenaren mochten zoeken om aan te houden, maar strikt genomen is dat onjuist. Art. 55a Sv (zoeken) bepaalt dat zij daarvoor een machtiging van de OvJ voor moeten hebben, tenzij dringende noodzaak. Zij zijn wel bevoegd om ter aanhouding elke plaats te betreden. (art. 55 Sv)

Ah, ik heb art. 55a lid 1 Sv inderdaad niet goed gelezen. Maar op grond van art. 55 lid 2 Sv bestaat dus wel de bevoegdheid om ter aanhouding van de verdachte iedere plaats te betreden (waarbij voor het betreden van een woning nog steeds een machtiging nodig zal zijn). De bevoegdheid tot aanhouding bestaat hier vanwege de ontdekking op heterdaad. Het artikel dat ik noemde is duidelijk niet het juiste, maar de strekking van mijn antwoord lijkt wel te kloppen, tenminste: als inderdaad op grond van het WvSv kan worden opgetreden.

Quote:
Ik praat nu even uit mijn herinnering, omdat ik niet (zomaar) terug kan naar het berichtje van Bona Fides. Of ik ken dat kunstje nog niet natuurlijk.

Bij het intikken van een reactie kun je de bestaande reacties onderin je browserwindow bekijken. Andere mogelijkheden zijn het openen van een nieuw browserwindow of het openen van een browsertab.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Annemarieke



Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: di 19 aug 2008 8:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gedragingen die als zogenaamde Muldergedragingen gelden worden toch altijd administratief (bestuursrechtelijk) afgehandeld?

Bij mijn weten worden alleen situaties waarbij letsel of schade ontstaat / is ontstaan afgehandeld via het strafrecht........
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 19 aug 2008 10:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Annemarieke schreef:
Gedragingen die als zogenaamde Muldergedragingen gelden worden toch altijd administratief (bestuursrechtelijk) afgehandeld?

Ok, maar waarom zou er niet op grond van het WvSv kunnen worden opgespoord?

Misschien bieden de bevoegdheden van een toezichthouder in dit geval al voldoende mogelijkheden, maar is een burgerarrest mogelijk bij de ontdekking op heterdaad van een Mulderfeit?

art. 2 lid 1 WAHV schreef:
Ter zake van de in de bijlage bij deze wet omschreven gedragingen die in strijd zijn met op het verkeer betrekking hebbende voorschriften gesteld bij of krachtens de Wegenverkeerswet 1994, de Provinciewet of de Gemeentewet (Stb. 1992, 96), kunnen op de wijze bij deze wet bepaald administratieve sancties worden opgelegd. Ingeval een administratiefrechtelijke sanctie wordt opgelegd zijn voorzieningen van strafrechtelijke of strafvorderlijke aard uitgesloten.

Zolang er geen administratiefrechtelijke sanctie is opgelegd, staat het WvSv nog ter beschikking, althans zo lees ik dit. Mis ik nog iets?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Annemarieke



Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: di 19 aug 2008 11:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Zolang er geen administratiefrechtelijke sanctie is opgelegd, staat het WvSv nog ter beschikking, althans zo lees ik dit. Mis ik nog iets?


Grammaticaal zou ik het misschien ook zo uitleggen Wink Maar omdat er geen sprake is van letsel of schade zal het een administratieve afhandeling worden.

AWB art 5.15 lijkt inderdaad aan te geven dat elke plaats betreden mag worden.

Volgens mij is het onderscheid tussen strafrechtelijk danwel bestuursrechtelijk optreden van polite van belang wanneer het gaat om een aanhouding / staandehouding..... (?)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lexus



Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: ma 01 sep 2008 19:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Optreden op grond van het (formeel) strafrecht is uitgesloten door de bepaling van art. 2 lid 1 WAHV. (Wet Mulder) Daarin staat nadrukkelijk dat voorzieningen van strafrechtelijke of strafvorderlijke aard zijn uitgesloten.
Degene die optreedt is derhalve toezichthouder, en geen opsporingsambtenaar. Hij kan niet staande houden, aanhouden, in verzekering stellen etc.etc. Dat hoeft ook niet, want de Algemene wet bestuursrecht geeft in hfdst. 5 ruim voldoende mogelijkheden. Bovendien stelt art. 34 WAHV het niet voldoen aan een vordering strafbaar ! (het enige artikel dat strafrechtelijk gesanctioneerd is) en het niet voldoen aan art. 30 van die wet. Dit strafbare feit levert een overtreding op, zegt lid 2.
Kortom, deze wet en het bestuursrecht biedt voldoende mogelijkheden.
In eerste instantie ging het meen ik om plaatsen betreden: voor een bestuurlijke overtreding hebben de toezichthouders de bevoegdheid om elke plaats te betreden, uitgez. woningen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 01 sep 2008 19:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lexus schreef:
Optreden op grond van het (formeel) strafrecht is uitgesloten door de bepaling van art. 2 lid 1 WAHV. (Wet Mulder) Daarin staat nadrukkelijk dat voorzieningen van strafrechtelijke of strafvorderlijke aard zijn uitgesloten.

Ik wil wel geloven dat er niet op basis van het wetboek van strafvordering kan worden opgetreden, maar uit de formulering van art. 2 lid 1 WAHV haal ik dit niet. Er staat alleen nadrukkelijk dat ingeval een administratiefrechtelijke sanctie wordt opgelegd, voorzieningen van strafrechtelijke of strafvorderlijke aard zijn uitgesloten. Het kan goed zijn dat de wetsgeschiedenis en/of de jurisprudentie uitsluitsel geven, daar ben ik wel benieuwd naar.

Dus een burger kan niet tot aanhouding overgaan bij ontdekking op heterdaad van een Mulderfeit? (Ik weet dat dit in de casus waar deze draad mee begon niet speelt, maar het lijkt me een valide vraag.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: ma 01 sep 2008 20:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb ook geleerd dat opsporing van mulder feiten uitgesloten is. Maar het kan zijn dat er iets veranderd is en wel de formulering van artikel 2 lid 1 WAHV zodat het nu beide mogelijk is. Zoiets lijkt af te leiden te zijn uit het verhaal van deze site
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 01 sep 2008 21:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art. 2 lid 1 WAHV (zie een paar berichten hierboven voor de tekst!!) betekent wel degelijk wat er staat. Het strafrecht is van toepassing op Mulderfeiten, zolang er geen administratieve sanctie is opgelegd. Strafvorderlijke bevoegdheden als staandehouding en aanhouding (bij ontdekking op heterdaad) kunnen dus gewoon worden toegepast.

Lexus denkt waarschijnlijk aan de oude formulering van art. 2 lid 1 WAHV die tot de invoering per 1 februari 2008 van de Wet OM-afdoening heeft gegolden:
Quote:
Ter zake van de in de bijlage bij deze wet omschreven gedragingen die in strijd zijn met op het verkeer betrekking hebbende voorschriften gesteld bij of krachtens de Wegenverkeerswet 1994, de Provinciewet of de Gemeentewet (Stb. 1992, 96), worden op de wijze bij deze wet bepaald administratieve sancties opgelegd. Voorzieningen van strafrechtelijke of strafvorderlijke aard zijn uitgesloten.

Ik blijf me trouwens afvragen of onder de oude formulering een burgerarrest mogelijk was bij ontdekking op heterdaad van een Mulderfeit. Zoals ik de oude bepaling lees gaat het over de afdoening en niet over de opsporing van dergelijke feiten, maar ik sluit niet uit dat ik er op dit punt naast zit.

edit: @cia76: inderdaad Wink
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lexus



Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: ma 01 sep 2008 21:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona Fides: bedankt. Ik heb inderdaad vanavond een zakboekje van 2007 erbij gepakt. M'n 08-boekje ligt nu elders. Door de bestuurlijke strafbeschikking die al gedeeltelijk is werking is, wordt mogelijk -voor zover mij bekend- de gehele Wet Mulder afgeschaft. We zitten wat dat betreft dan in een overgangsfase. De verandering van art. 2 Wahv heb ik dus vanavond even gemist.
Ik weet niet hoe het anderen vergaat, maar ik lees me af en toe suf om alle veranderingen en jurisprudentie bij te houden. Dat lukt me trouwens niet.
Het lastige is dat ik ook strafrecht en een gedeelte van het civielrecht en bestuursrecht probeer bij te houden. En het milieurecht valt daar ook nog onder. Het is in feite niet mogelijk om al die velden bij te houden.
Denk maar eens aan het nieuwe Activiteitenbesluit. (Wet milieubeheer)
Dit forum is een mooi medium om dit eens in de groep te gooien.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Johannes



Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 02 sep 2008 13:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Lexus schreef:
Optreden op grond van het (formeel) strafrecht is uitgesloten door de bepaling van art. 2 lid 1 WAHV. (Wet Mulder) Daarin staat nadrukkelijk dat voorzieningen van strafrechtelijke of strafvorderlijke aard zijn uitgesloten.

Ik wil wel geloven dat er niet op basis van het wetboek van strafvordering kan worden opgetreden, maar uit de formulering van art. 2 lid 1 WAHV haal ik dit niet. Er staat alleen nadrukkelijk dat ingeval een administratiefrechtelijke sanctie wordt opgelegd, voorzieningen van strafrechtelijke of strafvorderlijke aard zijn uitgesloten. Het kan goed zijn dat de wetsgeschiedenis en/of de jurisprudentie uitsluitsel geven, daar ben ik wel benieuwd naar.

Dus een burger kan niet tot aanhouding overgaan bij ontdekking op heterdaad van een Mulderfeit? (Ik weet dat dit in de casus waar deze draad mee begon niet speelt, maar het lijkt me een valide vraag.)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds