Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 6:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verjaringstermijn vordering waterleiding
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tilda

Tilda

Leeftijd: 60
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: do 07 feb 2008 22:49    Onderwerp: Verjaringstermijn vordering waterleiding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wie kan mij vertellen wat de verjaringstermijn is van een vordering van het waterleidingsbedrijf. Zelf beweren ze dat een vordering van een nutsbedrijf nooit kan verjaren maar dat geloof ik niet.

Aangezien het een levering betreft van een dienst/goed van een bedrijf aan een particulier zou ik zeggen dat het hier onder consumentenrecht valt er de vordering dus na 2 jaar verjaart.

Volgens Art. 3:307 van BW is de verjaring van een contractuele overeenkomst 5 jaar. Ik weet niet of de levering van water hier ook onder valt.
De algemene verjaringstermijn van 20 jaar is hier volgens mij niet van toepassing.

Een aantal van mijn buren heeft een brief ontvangen waarin gesteld wordt dat het energiebedrijf vergeten is het waterleidingsbedrijf in te lichten. Zij willen met terugwerkende kracht het geleverde water vanaf 2002 incasseren van de gebruikers. Het probleem is dat een aantal woningen huurwoningen zijn waar eerst al andere bewoners hebben gewoond.
Ligt de bewijslast (meterstanden) nu bij deze huurders?

Alvast dank voor jullie reacties!

Groet, Tilda

Laatst aangepast door Tilda op vr 08 feb 2008 1:01, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Freak

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: vr 08 feb 2008 0:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb geen wetteksten voor je, maar wel deze link, van toch ook wel een betrouwbare partij..
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 08 feb 2008 0:25    Onderwerp: Re: Verjaringstermijn vordering waterleiding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tilda schreef:
Aangezien het een levering betreft van een dienst/goed van een bedrijf aan een particulier zou ik zeggen dat het hier onder consumentenrecht valt er de vordering dus na 2 jaar verjaart.

De levering van water is nu net van die regeling uitgesloten. Vraag mij niet waarom.

Quote:
Volgens Art. 3:307 van BW is de verjaring van een contractuele overeenkomst 5 jaar. Ik weet niet of de levering van water hier ook onder valt.

De levering van water valt hieronder, mits op contractuele basis.

Quote:
Een aantal van mijn buren heeft een brief ontvangen waarin gesteld wordt dat het energiebedrijf vergeten is het waterleidingsbedrijf in te lichten.

In te lichten over wat?

Quote:
Zij willen met terugwerkende kracht het geleverde water vanaf 2001 incasseren van de gebruikers. Het probleem is dat een aantal woningen huurwoningen zijn waar eerst al andere bewoners hebben gewoond.

Heeft het waterleidingbedrijf geleverd zonder een voorafgaand contract? Dan mag het waterleidingbedrijf eerst uitleggen op welke rechtsgrond het zijn vordering baseert. Er zijn wel mogelijkheden hoor, bijv. onverschuldigde betaling en ongerechtvaardigde verrijking. Maar op basis van een contract zal niet lukken zonder contract.

Quote:
Ligt de bewijslast (meterstanden) nu bij deze huurders?

Stel dat het voor de rechter komt. Als eenmaal vast staat dat het waterleidingbedrijf recht heeft op een vergoeding wegens de levering van water over een bepaalde periode en de precieze meterstanden missen, dan zal de rechter denk ik het bedrag begroten/schatten op basis van de gegevens die wel bekend zijn.

Tilda

BerichtGeplaatst: vr 08 feb 2008 0:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je freak: dit is ook ongeveer wat ik weet. Even ter verduidelijking: een aantal bewoners van dit appartementencomplex krijgen sinds 2002 energie (inclusief water) van leverancier Nuon. Op 31 juli 2005 heeft Nuon de levering van water overgedragen aan Vitens. Twee van de 15 bewoners hebben hiervan bericht gehad, ontvingen een aparte rekening van Vitens en hebben deze steeds betaald.

Blijkbaar is Nuon vergeten de gegevens van de andere 13 klanten door te geven aan Vitens. Die mensen komen er nu pas achter dat het water helemaal niet meer op hun energierekening voorkomt.
Vitens heeft hen een brief gestuurd, zij moeten zich binnen twee weken als klant aanmelden anders wordt hun water afgesloten.

Het is dus een beetje een vreemde situatie: deze mensen zijn geen klant van het waterleidingbedrijf maar die eist nu dat zij zich alsnog aanmelden. Ook willen zij met terugwerkende kracht de levering van water in rekening brengen.
Er is dus wel water geleverd maar blijkbaar zonder dat hieraan een contractuele overeenkomst ten grondslag ligt. Het waterbedrijf wil immers dat ze zich alsnog als klant aanmelden, blijkbaar zijn ze nog geen klant.

Het lijkt er dus op dat de verjaringstermijn van 5 jaar niet van toepassing is omdat er geen contract tussen klant en leverancier is. Dus zou je kunnen stellen dat het consimentenrecht hier van toepassing is en er voor een vordering een verjaringstermijn is van 2 jaar.
Klopt deze redenatie?
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 08 feb 2008 0:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tilda schreef:
Even ter verduidelijking: een aantal bewoners van dit appartementencomplex krijgen sinds 2002 energie (inclusief water) van leverancier Nuon. Op 31 juli 2005 heeft Nuon de levering van water overgedragen aan Vitens.

Het jaar 2001 in je eerste bericht is een tikfout?

Quote:
Vitens heeft hen een brief gestuurd, zij moeten zich binnen twee weken als klant aanmelden anders wordt hun water afgesloten.

Dat moeten ze dan maar doen. Anders kunnen ze slechts Nuon aanspreken, want daar hebben ze het contract mee.

Quote:
Het is dus een beetje een vreemde situatie: deze mensen zijn geen klant van het waterleidingbedrijf maar die eist nu dat zij zich alsnog aanmelden. Ook willen zij met terugwerkende kracht de levering van water in rekening brengen.

In principe staan de huurders bij Nuon in het krijt. Nuon kan deze vordering cederen aan Vitens (met mededeling aan de huurders). Vitens kan vervolgens de huurders op betaling aanspreken. Dit is wat Vitens nu lijkt te doen.

Quote:
Er is dus wel water geleverd maar blijkbaar zonder dat hieraan een contractuele overeenkomst ten grondslag ligt. Het waterbedrijf wil immers dat ze zich alsnog als klant aanmelden, blijkbaar zijn ze nog geen klant.

Er was een contract met Nuon, en er is wel water geleverd maar nog niet betaald. De verjaringstermijn is 5 jaar, en die is nog niet verstreken (uitgaande van 31 juli 2005).

Quote:
Het lijkt er dus op dat de verjaringstermijn van 5 jaar niet van toepassing is omdat er geen contract tussen klant en leverancier is. Dus zou je kunnen stellen dat het consimentenrecht hier van toepassing is en er voor een vordering een verjaringstermijn is van 2 jaar.
Klopt deze redenatie?

Als er geen contract was geweest, zou de verjaringstermijn van onverschuldigde betaling of ongerechtvaardigde verrijking hebben geteld. Die is ook 5 jaar, maar zou wellicht op een ander moment zijn gaan lopen. Maar bij bijv. ongerechtvaardigde verrijking zou Vitens niet méér kunnen vragen dan wat het Vitens heeft gekost. Consumentenrecht is juist niet van toepassing zonder contract.

Tilda

BerichtGeplaatst: vr 08 feb 2008 0:59    Onderwerp: Re: Verjaringstermijn vordering waterleiding Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Stel dat het voor de rechter komt. Als eenmaal vast staat dat het waterleidingbedrijf recht heeft op een vergoeding wegens de levering van water over een bepaalde periode en de precieze meterstanden missen, dan zal de rechter denk ik het bedrag begroten/schatten op basis van de gegevens die wel bekend zijn.

Ja dat denk ik ook bona fides. Het waterleidingbedrijf wil ook de vorige adressen van deze mensen weten zodat ze hun verbruik beter in kunnen schatten. Maar bijna iedereen is kleiner gaan wonen en verbruikt minder energie. Het zijn hoofdzakelijk ouderen waarvan de partner is overleden. Dus hoe ga je nu het verbruik inschatten?

Voor de goede orde: iedereen vind dat er betaald moet worden aangezien er ook water geleverd is, eerlijk is eerlijk. Maar de gang van zaken is wel wat vreemd. Waarom dreigen met afsluiting? Deze mensen hebben niks fout gedaan, de fout is door Vitens zelf of door Nuon gemaakt.
Tilda

Tilda

BerichtGeplaatst: vr 08 feb 2008 1:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ bona fides: Ja sorry 2001 was fout, het moet begin 2002 zijn. Ik heb de tekst hierboven al aangepast. Het blijkt dat twee huishoudens bericht hebben gehad en eentje was er toevallig zelf achter gekomen omdat die hier sinds kort woont. Ik ben trouwens één van die drie waarbij het wel goed is gegaan.
Ook wel eens leuk voor de verandering Laughing

Moet ik 'ongerechtvaardigde verrijking' opvatten als het leveren en in rekening brengen van water zonder dat hierdoor door de ontvanger is gevraagd?
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 08 feb 2008 2:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tilda schreef:
@ bona fides: Ja sorry 2001 was fout, het moet begin 2002 zijn.

31 juli 2005 lijkt mij. Tot die datum werd betaald aan Nuon via de energierekening.

Tilda

BerichtGeplaatst: vr 08 feb 2008 15:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
31 juli 2005 lijkt mij. Tot die datum werd betaald aan Nuon via de energierekening.

Ja daar begint het op te lijken, alhoewel dat ook weer niet weer voor iedereen lijkt op te gaan. Een was overgestapt op Oxxio en een ander naar Essent, maar die leverden al nooit water. Ze kregen wel een aparte rekening van Nuon en zijn er van uitgegaan dat het water hier bij in zat, maar dat lijkt nu (sinds 31 juli 2005 tenminste) alleen voor het energietransport geweest te zijn. Aanvullende informatie druppelt hier bij mij langzaam binnen.
Is het misschien handig dat alle bewoners samen één brief schrijven en om opheldering vragen? Ik heb net telefonish contact gehad met Vitens maar het is hen ook nog niet helemaal duidelijk wat er nu precies mis is gegaan.
Als je zo'n energiebedrijf zelf een inschatting laat maken schatten ze dat altijd veel te hoog in (weet ik uit ervaring) en deze mensen willen natuurlijk niet meer betalen dan hun werkelijke verbruik.
Vitens beweert dat zij zelf de inschatting mogen maken en wekt de indruk de mening van de afnemers niet relevant te vinden.
Bovendien vind ik de dreigende toon heel vreemd, ongevraagd iets leveren en dan een paar jaar later dreigen met afsluiting als je je niet onmiddelijk als klant aanmeld.
In het verleden waren deze mensen ook geen klant en toen was levering immers ook geen enkel probleem.

Ze hebben net wel telefonisch toegezegd niet onmiddelijk tot afsluiting over te gaan. Dat is in elk geval positief. De medewerkster van Vitens zei dat deze mensen 'formeel' nooit klant van Vitens zijn geweest. Vreemde zaak.

bona fides schreef:
Er was een contract met Nuon, en er is wel water geleverd maar nog niet betaald. De verjaringstermijn is 5 jaar, en die is nog niet verstreken (uitgaande van 31 juli 2005).

Nee, het schijnt dat niemand (inclusief ikzelf) die ik gesproken heb formeel een contract heeft afgesloten met Nuon. Toen het gebouw werd opgeleverd in 2002 werd de energie al geleverd door Nuon, die stuurden rekeningen en die zijn door de bewoners betaald. Dus puur juridisch gezien is er geen sprake van een contract, wel een soort van stilzwijgend akkoord voor de levering van energie. Ik neem aan dat dit dezelfde status heeft?

Laatst aangepast door Tilda op vr 08 feb 2008 15:57, in totaal 1 keer bewerkt
Freak

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: vr 08 feb 2008 15:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien niet geheel ontopic, maar als je geen klant van een bedrijf bent, heeft deze toch ook het recht niet om je af te sluiten? Lijkt me niet dat een bedrijf je kan afsluiten omdat je geen klant bij hun wilt worden (weet overigens niet hoe dit zit bij nuts/water-bedrijven).
Tilda

Tilda

BerichtGeplaatst: vr 08 feb 2008 16:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Freak schreef:
Misschien niet geheel ontopic, maar als je geen klant van een bedrijf bent, heeft deze toch ook het recht niet om je af te sluiten? Lijkt me niet dat een bedrijf je kan afsluiten omdat je geen klant bij hun wilt worden (weet overigens niet hoe dit zit bij nuts/water-bedrijven).

Een goeie opmerking freak, dat dacht ik dus ook. Ik bekijk het gewoon even vanuit het consumentenrecht. Je krijgt bijv. iedere maand een boek toegestuurd terwijl je helemaal geen lid bent van hun boekenclub. Maar het bedrijf gaat op een bepaald moment eisen dat je klant bij hen wordt. Doe je dit niet dan staken zij de toezending.
Vreemd voorbeeld misschien maar ik kan zo snel niks anders bedenken.

Vitens beweerde zonet duidelijk dat deze mensen nooit klant zijn geweest. En door hun af te sluiten zouden ze geen klant meer zijn. Maar dat waren ze immers al niet?
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 08 feb 2008 16:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is Vitens die levert, en als je geen klant bent hoeft Vitens dus niet te leveren.

Een persoon die bij Nuon klant is, moet bij Nuon klagen. Niet bij Vitens.

JetKroket

Leeftijd: 105
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 08 feb 2008 20:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Dus hoe ga je nu het verbruik inschatten?

Met het gemiddeld waterverbruik per persoon per dag.
Zal een aardig rekensommetje worden.
Is het gemiddeld waterverbruik per persoon per dag de afgelopen jaren gestegen?!

Nuon factureerde voor Vitens. Daar is Nuon mee gestopt.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 08 feb 2008 20:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:
Nuon factureerde voor Vitens. Daar is Nuon mee gestopt.

Er staat dat Nuon t/m juli 2005 water leverde. Ik lees hierin dat de huurders met Nuon een contract hebben gesloten. In de praktijk zal Nuon de levering misschien door Vitens hebben laten plaatsvinden, maar dan blijft het een contract huurder-Nuon.

JetKroket

Leeftijd: 105
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 09 feb 2008 13:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je er niet uitkomt met Vitens, dan kun je de hulp inroepen van de
Geschillencommissie Energie en Water.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds