|
Auteur |
Bericht |
MDrechten
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: di 22 jan 2008 17:49 Onderwerp: Tot wanneer mag de OvJ de tll wijzigen? |
|
|
Welk artikel hoort hierbij? Ik weet dat voor de wijziging zelf art. 313 SV hoort maar tot wanneer in het proces mag de tll gewijzigd worden?
Bedankt alvast. |
|
|
|
 |
liis
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HHs
|
Geplaatst: di 22 jan 2008 18:45 Onderwerp: |
|
|
Indien de OvJ fouten heeft gemaakt in de tenlastelegging - bijv. OvJ is bij nader inzien van oordeel dat de verdachte niet slechts eenvoudige diefstal heeft gepleegd, maar diefstal met geweld- dan kan de OvJ de tenlastelegging mondeling aanvullen tijdens de zitting (ex. art. 312 Sv).
Gaat het echter om een ander soort wijziging, dan is het afhankelijk v/d rechtbank of de tenlastelegging nog kan worden aangepast. Op grond van art. 313 Sv dient de OvJ namelijk schriftelijk de inhoud v/d voorgestelde wijzigingen aan de rechtbank te overleggen, met vordering dat deze zal worden toegewezen. |
|
|
|
 |
GJudge
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: di 22 jan 2008 19:33 Onderwerp: |
|
|
liis schreef: |
Gaat het echter om een ander soort wijziging, dan is het afhankelijk v/d rechtbank of de tenlastelegging nog kan worden aangepast. Op grond van art. 313 Sv dient de OvJ namelijk schriftelijk de inhoud v/d voorgestelde wijzigingen aan de rechtbank te overleggen, met vordering dat deze zal worden toegewezen. |
Met inachtneming van de voorwaarden gesteld in het Meindert Tjoelker-arrest (NJ 2000, 174): "verwantschap van de verschillende delictsomschrijvingen en voldoende verband met betrekking tot de gelijktijdigheden van die gedragingen en de wezenlijke samenhang in het handelen en de schuld van verdachte". Overigens mag het evenmin een ander feit in de zin van art. 68 Sr gaan betekenen (dan een nieuwe vervolging).
Er is geen temporele beperking meer, zoals Corstens het zo mooi noemt op pagina 537. Eerst was het totdat de OvJ aan zijn requisitoir begon, nu mag het daarna ook nog gewijzigd worden. Ook in HB en na (terug-)verwijzing door de HR is het toegestaan. _________________ Justice is in the eye of the beholder. |
|
|
|
 |
MDrechten
|
Geplaatst: di 22 jan 2008 19:50 Onderwerp: |
|
|
Het is mij duidelijk in welke situatie de tll gewijzigd kan worden. Wat mij alleen niet duidelijk wordt is to welke fase de tll gewijzigd mag worden.[/b] |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 22 jan 2008 20:16 Onderwerp: |
|
|
Dat mag in elke fase, zelfs nog in hoger beroep.
edit: zie het antwoord van GJudge. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MDrechten
|
Geplaatst: di 22 jan 2008 23:17 Onderwerp: |
|
|
Aha. Ik kwam er maar niet uit.
Thnx iedereen!! |
|
|
|
 |
liis
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HHs
|
Geplaatst: do 31 jan 2008 16:07 Onderwerp: |
|
|
Volgens artikel 415 Sv (schakelbepaling) zijn de artikelen 312 en 313 Sv van overeenkomstige toepassing op het onderzoek ter terechtzitting in hoger beroep.
Dat betekent - zoals Bona fides al aangaf - dat de OvJ ook in hoger beroep nog wijziging van de tenlastelegging zal kunnen vorderen. Dat moet wel plaatsvinden vóór het einde van het onderzoek ter terechtzitting. Blijkt tijdens de beraadslaging dat de tenlastelegging gewijzigd had moeten worden, dan zou de rechtbank de officier daartoe nog in de gelegenheid kunnen stellen door de zitting te heropenen (art. 346 Sv). |
|
|
|
 |
Bram en Max
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: wo 12 dec 2012 13:24 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij kan de OvJ het niet meer wijzigen na het laatste woord van de verdachte of zit ik er nu naast?  |
|
|
|
 |
vandie
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 05 okt 2013 15:36 Onderwerp: |
|
|
Dank jullie! |
|