Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 15:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Weigeren functioneringstest Scientology
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rons3



Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 13:15    Onderwerp: Weigeren functioneringstest Scientology Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,
In het bedrijf waar ik werk moeten werknemers een test ondergaan van het buro Silhouet/Performia. Deze wordt als zeer intimiderend ervaren. Er is niet verteld dat Silhouet banden heeft met Scientology. Kunnen werknemers weigeren aan de test mee te werken, zoja op welke juridische gronden.

groetjes Ron
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 13:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is die test onderdeel van een sollicitatieprocedure, of voor mensen die al in dienst zijn?

Waarom wil het bedrijf dat je die test doet?

Is die test ooit gemeld bij sollicitatie of eerste werkdag of zo?

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Rons3



Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 15:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Arnoud,
De test (en vervolgtest en evt cursussen) zijn voor het gehele personeel wat al in dienst is.
Waarom? Tjsa, achterhalen of het peroneel bekwaam is neem ik aan.
Bij mijn weten is bij niemand iets gemeld bij sollicitatie of eerste werkdag.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sietske1980



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 551


BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 17:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou daar niet zomaar aan meewerken nee. Laat ze eerst maar helder (schriftelijk) uitleggen waarom dat volgens hen nodig is en wat ze met uitslagen van plan zijn te gaan doen. Misschien even bellen met de vakbond, rechtsbijstandsverzekering of het juridisch loket (0900-8020, lokaal tarief)..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 20:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat zoekwerk leerde me dat het om de Oxford Capacity Analysis gaat.
Ik heb geen idee waarom de werknemers aan deze test worden onderworpen en of ze dat vooraf wordt meegedeeld, maar het lijkt me dat de kerk wel in het midden kunt houden door een nuttig gebruik kunt maken van wat onder het kopje Criticism and controversy op deze Wikipedia-pagina staat: wetenschappelijk is de test nogal omstreden.

Kortom: stel gewoon dat je best wilt meewerken aan een psychologisch onderzoek of assessment, maar dan een ander onderzoek.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 20:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is de eigenaar van het bedrijf een aanhanger van Scientology?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 20:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op de site van de Abvakabo vond ik
Quote:
De werknemer is verplicht deel te nemen aan scholing en ontwikkelingstrajecten voor zover dit vereist is voor het vervullen van de overeengekomen functie of voor het behoud van passende arbeid in het kader van werkgelegenheidsbeleid.


Ik had zelf altijd begrepen dat dat in de CAO zou moeten staan, of bij het indiensttreden gemeld had moeten zijn. Maar dat kan ik nergens vinden, en het klinkt ergens wel redelijk dat je als goed werknemer een cursus moet volgen als die vereist is om je werk goed te kunnen (blijven) doen.

Voor een assessment-achtige cursus lijkt me verplicht stellen lastig. Hoe ik mijn persoonlijke ontwikkelplan inricht, maak ik zelf wel uit lijkt me zo.

Het zou natuurlijk wel heel lastig zijn als de baas van de OP van $cientology is. Want dan krijg je dat niet uitgelegd.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Rons3



Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 21:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank alvast voor jullie reacties.
Of zich in de direktie aanhangers van Scientology bevinden wordt op dit moment uitgezocht.
Bij Silhouet/Performia worden de banden met de sekte verzwegen.
Tot de tijd dat eea duidelijk is zou ik graag zien dat de testen stoppen.
Wij dachten dat de test op religieuze gronden geweigerd kon worden maar ik lees dat Scientology geen erkend kerkgenootschap is in Nederland.
Hopelijk blijft de emotionele schade beperkt.

Groetjes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 22:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat je niet zomaar mee wilt werken aan een vage test, waarvan je niet weet wat ze met de uitslag gaan doen snap ik. Wat ik echter niet helemaal begrijp is wat het uitmaakt of het bedrijf in kwestie banden heeft met Scientology of niet. Het is (in Nederland) toch geen criminele organisatie?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 22:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als mijn katholieke baas voorstelde dat ik eens ging biechten in het kader van je persoonlijke ontwikkeling, dan zou ik me daar toch ook heel ongemakkelijk bij voelen.

En als jij deze documentaire over die sekte had bekeken, zou je vast anders over ze gaan denken. Smile

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 22:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Ron3: doe gewoon samen met je collega's een tegenvoorstel, dan wordt het voor je baas denk ik al een stuk lastiger jullie te dwingen juist déze test te doen (en bij niet doen eventueel een sanctie op te leggen).
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Rons3



Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: ma 17 dec 2007 0:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hi,
@Duch,
Zoals tikSimone al schreef, het gaat hier om de Oxford Capacity Analysis test. M.b.v. 80 merkwaardige vragen wordt jou persoonlijkheid uitgeplozen op een uiterst negative wijze met als doel je te overtuigen dat je een aantal serieuze psychologische problemen hebt die alleen met vele zeer dure scientology-cursussen zijn op te lossen. Dit is misschien niet crimineel maar toch zeker smeerlapperij.
@tikSimone,
Eigenlijk hebben we met z'n allen helemaal geen test meer nodig. We draaien uitstekend Smile

Ik vraag me toch af, hoe dat zit juridisch. Je weigert een test vanwege het feit dat prive-informatie verzameld wordt en met naam en adres e.d. in de bestanden van een sekte terechtkomt hetgeen er niet meer uit te verwijderen is.(zo werkt scientology).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
felice



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 33


BerichtGeplaatst: ma 17 dec 2007 20:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

momenteel heb ik van dit gebied nauwelijks tot geen verstand maar zoals ik kan opmaken gaat het in de test oa om bijzondere persoonsgegevens.

misschien kan jouw deze site verder helpen:
http://www.justitie.nl/onderwerpen/opsporing_en_handhaving/wbp/

daarin worden de bijzondere persoonsgegevens beschreven en ook de regels
omtrent wie deze gegevens mag verwerken.

ik zie scientology of het bedrijf nou niet bepaald als een instelling in de gezondheidszorg.

mijn excuus in ieder geval als dit hier helemaal niets mee te maken heeft.

groetjes, felicitas
Bekijk profiel Stuur privé bericht
felice



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 33


BerichtGeplaatst: ma 17 dec 2007 20:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

http://en.wikipedia.org/wiki/Oxford_Capacity_Analysis

hmm, al niet bepaald een prettig gevoel over wat de test beinhoud.

"heb je af en toe spiertrekkingen terwijl daar geen aanleiding/reden voor is?"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 17 dec 2007 22:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rons3 schreef:
Ik vraag me toch af, hoe dat zit juridisch. Je weigert een test vanwege het feit dat prive-informatie verzameld wordt en met naam en adres e.d. in de bestanden van een sekte terechtkomt hetgeen er niet meer uit te verwijderen is.(zo werkt scientology).
Maar ja, dat geldt natuurlijk ook voor een ander onderzoeksbureau.

Wat geeft je werkgever nou aan als reden voor de noodzaak van zo'n test? En nogmaals:is jullie dat vooraf verteld of komt het nu zo op de proppen?(Dat laatste kan natuurlijk best; een werkgever kan ook best zo'n test willen gebruiken voor het inventariseren van opleidingsbehoeftes).

Hoe dan ook: ik zou dus dat tegenvoorstel doen (schriftelijk!) en bij niet accoord weigeren, juist omdat de test wetenschappelijk erg omstreden is en jullie in je omgeving blijkbaar hebben meegemaakt hoe je je daarna voelt. Dat kán eenvoudigweg de bedoeling van zo'n test niet zijn.
Knappe jongen die jullie dan kan dwingen die test tóch te doen.

Mij bekruipt het gevoel dat je graag wetsartikelen ofzo wilt horen om je sterker te voelen staan. Een artikel dat m.i.in dit geval zéker van toepassing is is 7:611 BW. Juist door het doen van een tegenvoorstel stel jij je redelijk en billijk op. Verder mag ik je wel even wijzen op artikel 3 van de Arbowet:

Quote:
Artikel 3
1. De werkgever zorgt voor de veiligheid en de gezondheid van de werknemers inzake alle met de arbeid verbonden aspecten en voert daartoe een beleid dat is gericht op zo goed mogelijke arbeidsomstandigheden, waarbij hij, gelet op de stand van de wetenschap en professionele dienstverlening, het volgende in acht neemt:

a. tenzij dit redelijkerwijs niet kan worden gevergd organiseert de werkgever de arbeid zodanig dat daarvan geen nadelige invloed uitgaat op de veiligheid en de gezondheid van de werknemer;

b. tenzij dit redelijkerwijs niet kan worden gevergd worden de gevaren en risico's voor de veiligheid of de gezondheid van de werknemer zoveel mogelijk in eerste aanleg bij de bron daarvan voorkomen of beperkt; naar de mate waarin dergelijke gevaren en risico's niet bij de bron kunnen worden voorkomen of beperkt, worden daartoe andere doeltreffende maatregelen getroffen waarbij maatregelen gericht op collectieve bescherming voorrang hebben boven maatregelen gericht op individuele bescherming; slechts indien redelijkerwijs niet kan worden gevergd dat maatregelen worden getroffen die zijn gericht op individuele bescherming, worden doeltreffende en passende persoonlijke beschermingsmiddelen aan de werknemer ter beschikking gesteld;

c. de inrichting van de arbeidsplaatsen, de werkmethoden en de bij de arbeid gebruikte arbeidsmiddelen alsmede de arbeidsinhoud worden zoveel als redelijkerwijs kan worden gevergd aan de persoonlijke eigenschappen van werknemers aangepast;

d. monotone en tempogebonden arbeid wordt, zoveel als redelijkerwijs kan worden gevergd, vermeden dan wel, indien dat niet mogelijk is, beperkt;

e. doeltreffende maatregelen worden getroffen op het gebied van de eerste hulp bij ongevallen, de brandbestrijding en de evacuatie van werknemers en andere aanwezige personen, en doeltreffende verbindingen worden onderhouden met de desbetreffende externe hulpverleningsorganisaties;

f. elke werknemer moet bij ernstig en onmiddellijk gevaar voor zijn eigen veiligheid of die van anderen, rekening houdend met zijn technische kennis en middelen, de nodige passende maatregelen kunnen nemen om de gevolgen van een dergelijk gevaar te voorkomen, waarbij artikel 29, eerste lid, derde zin, van overeenkomstige toepassing is.


2. De werkgever voert, binnen het algemeen arbeidsomstandighedenbeleid, een beleid gericht op voorkoming en indien dat niet mogelijk is beperking van psychosociale arbeidsbelasting.

3. Ter uitvoering van het eerste lid draagt de werkgever zorg voor een goede verdeling van bevoegdheden en verantwoordelijkheden tussen de bij de werkgever werkzame personen, waarbij hij rekening houdt met de bekwaamheden van de werknemers.

4. De werkgever toetst het arbeidsomstandighedenbeleid regelmatig aan de ervaringen die daarmee zijn opgedaan en past de maatregelen aan zo dikwijls als de daarmee opgedane ervaring daartoe aanleiding geeft.

_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds