|
Auteur |
Bericht |
f.witte011
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: ma 11 sep 2006 20:00 Onderwerp: Overeenkomst of niet? Afgebroken plaatsing gestolenauto.nl |
|
|
Hallo,
Ik heb een interessante casus, waar ik momenteel mee te maken heb.
Onze auto was gestolen. Dat wilde ik opgeven via gestolenauto.nl
Dan ga je naar auto opgeven en krijg je een formulier te zien waar je al je gegevens op kan geven. Dit heb ik gedaan.
Ik heb het bovenste deel over het hoofd gezien, waar in staat dat de advertentie 15 uro kost.
Vervolgens klik je onderaan op "opgeven" . Daarna kan je een foto toevoegen en vervolgens krijg je dit op je scherm te zien:
---------------
Wilt u dat de auto terug te vinden is door onze bezoekers maakt u Euro 15 over naar:
Rabo: xx.xx.xx.xx.xx
T.n.v.: xxxxxxxx
Vermeld ook het kenteken van de door u opgegeven auto!
----------------
Ik las dit en wilde geen 15 euro betalen. Ik ging ervan uit dat er geen overeenkomst zou zijn, als ik geen 15 euro zou overmaken. Er staat verder dat de advertentie alleen na het overmaken van de 15 euro zichtbaar zou zijn.
Ik heb het programma afgesloten en heb er niks meer ermee gedaan.
Nu krijg ik plotseling een aanmaning en word ik gebeld dat ik nog 15 euro moet betalen en 2 euro aanmaningskosten, omdat ik een advertentie geplaatst heb.
De vraag: Moet ik betalen?
Naar mijn mening heeft er geen overenkomst plaatsgevonden en ben ik ze niks verplicht. Wat denken jullie?
geanonimiseerd |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 11 sep 2006 20:54 Onderwerp: Re: Overeenkomst of niet? Afgebroken plaatsing gestolenauto. |
|
|
f.witte011 schreef: | Naar mijn mening heeft er geen overenkomst plaatsgevonden en ben ik ze niks verplicht. Wat denken jullie? |
Waarom denk je dat er geen overeenkomst is gesloten ? Omdat jij niet hebt gelezen dat er staat:
Quote: |
Deze advertentie kost u 15 Euro voor 6 maanden.
Overmaken naar:
T.n.v.: xxxxxxx
|
Je kunt natuurlijk proberen te argumenteren dat het opgeven van de informatie slechts tot doel had een offerte te vragen, maar veel kans geef ik je daarbij niet.
geanonimiseerd |
|
|
|
 |
f.witte011
|
Geplaatst: ma 11 sep 2006 21:24 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Stel dat ik betaal, dan mogen ze toch niet zomaar 2 euro extra in rekening brengen? (zonder aanmaning tussendoor)
Ik weet dat het hier om lage bedragen gaat, maar het gaat om de case.
Maakt hun mededeling op het laatste scherm "als.... dan" en het feit dat ik verder geen enkele bevestiging heb gestuurd dan totaal niet uit?
Je mag dan toch aannemen dat als je verder geen stappen onderneemt, je ook niks verplicht bent. Hun mededeling op het laatste scherm is erg duidelijk. Als je niet betaald, zal de advertentie niet geplaatst worden.
Ook al wil je de advertentie en de overeenkomst (als die er was) beindigen, dan wekt dat bericht de indruk dat dat vanzelf gebeurd. (zonder tegenbericht)
Ze hebben volgens mij dus de advertentie ten onrechte geplaatst .
Wat denken jullie?
Gr. Frank |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 11 sep 2006 23:02 Onderwerp: |
|
|
Ik betwijfel of ZIJ je advertentie geplaatst hebben. Ik kan me niet voorstellen dat je gegevens op de site bewaard blijven als je:
Quote: | Ik heb het programma afgesloten en heb er niks meer ermee gedaan. |
Misschien heb je het toch (per ongeluk) geplaatst? |
|
|
|
 |
Igor
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 17
|
Geplaatst: ma 11 sep 2006 23:44 Onderwerp: overeenkomst op afstand tot het verrichten van diensten |
|
|
Geachte heer Witte,
Om eerlijk te zijn ben ik van mening dat er tussen partijen geen overeenkomst is ontstaan. Dit nu u de wil en (eventueel geopenbaarde) verklaring dusdanig ver uit elkaar liggen en u niet aan de wederpartij gestelde wijze van aanvaarding (betaling ad € 15,00) heeft voldaan.
Het zal niet meevallen om de wederpartij hiervan te overtuigen en het eventueel in een procedure te bewijzen. Dit te meer nu de door de wederpartij gehanteerde omschrijving:
“Wilt u dat de auto terug te vinden is door onze bezoekers maakt u Euro 15 over naar:
Rabo: xx.xx.xx.xx.xx T.n.v.: xxxxxxxx ook het kenteken van de door u opgegeven auto!” aan alle duidelijkheid te wensen overlaat.
Om de problemen als hierboven omschreven te voorkomen wil ik u graag attenderen op artikel 46c boek 7 BW juncto 46d lid 1 boek 7. In deze artikel(en) wordt op een eenvoudige wijze aangegeven hoe een overeenkomst op afstand tot het verrichten van diensten binnen de daarin gestelde termijnen (7 dagen bij het vermelden van alle gegevens en 3 maanden als ze iets vergeten zijn) kan worden ontbonden.
Kortom: Naar alle waarschijnlijkheid bent u nog in de gelegenheid om de overeenkomst te ontbinden en het enige wat u hoeft te doen is een simpel e-mailtje te zenden naar de web-host.
(Deze afdeling is geheel dwingendrecht!)
Igor
geanonimiseerd |
|
|
|
 |
f.witte011
|
Geplaatst: di 12 sep 2006 0:34 Onderwerp: |
|
|
Volento Deo: Ik heb mijn gegevens ingevuld en op "opgeven" gedrukt.
Igor:
Zover ik kan zien hebben ze aan artikel 46c lid 1 boek 7 BW voldaan. Ik heb helaas de oorspronkelijke mail niet meer om dit te controleren.
Ik zal ze zowieso om de oorspronkelijke mail vragen. De auto is 2 dagen erna weer teruggevonden, dus het is echt 15 euro voor niets besteed.
Kan iemand nog iets bevestigen m.b.t. de 2 euro aanmaningskosten? Ik heb geen enkel bericht gehad tussendoor, dus dan kunnen ze me nooit ineens 2 euro in rekening brengen.
Is de aanmaning trouwens vormvrij? (mag het per mail)
Is er nog iemand die denkt dat je het niet hoeft te betalen?
Ik sta zelf echt te kijken dat je zo makkelijk een overeenkomst sluit.
Ik heb alleen mijn gegevens ingevuld en op "opgeven "gedrukt.
Alleen door de laatste "als...dan" melding ging ik ervan uit dat het geen gevolgen zou hebben. Hoef je voor zoiets nou echt niet nog een keer de overeenkomst te bevestigen? Het stelt namelijk zo weinig voor.
Gr. Frank |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 12 sep 2006 1:14 Onderwerp: Re: Overeenkomst of niet? Afgebroken plaatsing gestolenauto. |
|
|
Zoals StevenK opmerkte staat er echt:
Quote: | Deze advertentie kost u 15 Euro voor 6 maanden.
Overmaken naar:
T.n.v.: xxxxxxxx
Vermeld ook het kenteken van de door u opgegeven auto! |
Misschien staat er later nog een keer iets dat minder stellig is, maar dat maakt de eerste tekst niet meer ongedaan. Op het moment dat je op "Opgeven!" klikt, aanvaard je de eerste tekst en komt de overeenkomst tot stand.
Dat gezegd hebbende, lijkt het me dat Igor gelijk heeft wat betreft de mogelijkheid tot ontbinding van de overeenkomst. Ik denk dat f.witte011 Igor's reactie nog niet goed gelezen heeft. Igor, stuur een mailtje terug met de mededeling dat je de overeenkomst ontbindt met een beroep op de Wet koop op afstand. Dit kan binnen 7 dagen, of wanneer niet aan art 7:46c lid 2 wordt voldaan, binnen 3 maanden. Het lijkt me niet dat aan dat lid is voldaan (dwz ik vermoed dat je niet op de mogelijkheid tot ontbinding op grond van Koop op afstand bent gewezen, zie 7:46c lid 2 sub b).
Misschien zou ook een beroep op art 6:227c BW kunnen werken. Er moet een herstelmogelijkheid zijn voor wanneer je per ongeluk op "Opgeven!" drukt. Tenminste, zo lees ik dit artikel. De meeste internetshops geven na het invullen van alle gegevens nog eens een overzicht van wat er precies is ingevuld, en vragen om een extra bevestiging. Bij deze site echter lijkt het erop (ik heb het niet geprobeerd, maar Igor's beschrijving bevestigt mijn indruk) dat na het invullen van je gegevens een enkele klik op "Opgeven!" definitief is. Dus ook geen mogelijkheid om tikfouten in je gegevens te herstellen. Lid 5 lijkt me dan duidelijk aan te geven dat vernietiging gaat slagen. Ook art 6:227b BW lijkt me duidelijke mogelijkheden te geven.
Dus:
1. je kunt ontbinden dankzij de Wet koop op afstand.
2. je kunt inderdaad zo makkelijk als dit een overeenkomst sluiten, maar de wet geeft je m.i. dan wel de mogelijkheid om die overeenkomst te vernietigen.
Mijn advies is om de eerste weg te kiezen, dus ontbinding via Koop op afstand.
geanonimiseerd _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
f.witte011
|
Geplaatst: di 12 sep 2006 11:49 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Bedankt. Dat is duidelijk. De overeenkomst is tot stand gekomen.
De plaatsing heeft 14 augustus plaatsevonden, dus de 7 dagen zijn reeds verstreken. Inderdaad zijn er amper gegevens verstrekt, voor het sluiten van de overeenkomst. (voordat ik op "ppgeven" drukte).
Dus de overeenkomst kan nog steeds worden ontbonden, omdat niet is voldaan aan de voorwaarden gesteld in 7:46d lid 1 sub f en sub h
Ik lees nu inderdaad 7:46c lid 2 . Dus de overeenkomst kan ik dus ook ontbinden omdat deze gegevens niet zijn verstrekt.
UI
Ik mail de verkoper dus:
Dat ik de koop wil ontbinden, omdat niet is voldaan aan de voorwaarden , die gesteld zijn in de artikelen 7:46c lid 1 sub f en sub h , jo 7:46c lid 2 sub b .
Ik kan de koop binnen 3 maanden ontbinden in overeenstemming met artikel 7:46d lid 1
(of is het al voldoende als ik alleen zeg dat ik de koop wil ontbinden zonder verdere artikelen?)
Wil iemand hier nog iets aan toevoegen?
M.vr.gr. Frank |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: di 12 sep 2006 12:27 Onderwerp: |
|
|
Het is niet noodzakelijk om wetsartikelen te noemen, maar het maakt het voor de wederpartij wel duidelijk(er) op welke gronden ontbonden wordt. _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 12 sep 2006 21:34 Onderwerp: |
|
|
Ziet er goed uit. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |