Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 21 aug 2025 22:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Komen plichten voort uit rechten of rechten voort uit plicht
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 16 aug 2006 10:24    Onderwerp: Komen plichten voort uit rechten of rechten voort uit plicht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wist niet waar ik dit moest zetten dus heb ik maar voor rechtshulp gekozen.

Omdat ik in een situatie verkeer waarin ik mij afvraag waaruit nu eigenlijk rechten en plichten voort komen vroeg ik mij af of er hier misschien mensen zijn die dit goed uit kunnen leggen ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 16 aug 2006 10:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In zijn algemeenheid en betrekking hebbende op de context van het rechtenforum zou ik zeggen:

Zowel plichten als rechten komen voort uit regels.
Michaelm

Michaelm

BerichtGeplaatst: wo 16 aug 2006 10:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Smile Ok, laat ik het anders stellen dan.

Indien iemands rechten worden verloochend blijven de plichten dan toch gelden ?
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 16 aug 2006 11:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michaelm schreef:
Smile Ok, laat ik het anders stellen dan.

Indien iemands rechten worden verloochend blijven de plichten dan toch gelden ?

In beginsel wel, tenzij er een regel is die zegt dat het anders is. Je moet feitelijk elke verbintenis zelfstandig bekijken.
Bekijk de homepage
Michaelm

Michaelm

BerichtGeplaatst: wo 16 aug 2006 12:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmm, ok.

In Januari van dit jaar werd mijn inlening via Manpower met onmiddelijke ingang beëindigd met een reden die gelogen is.
Feit is dat de inlener eigenlijk helemaal geen reden had om de inlening te beëindigen maar dit slechts door het verdraaien van de waarheid heeft kunnen bewerkstelligen.

Het uitzendbureau schorst mij zonder loondoorbetaling zonder mij een kans tot weerwoord te bieden.
Ik ga hier tegen in en open een geschil bij de geschillencommissie.
De eerste twee maanden heeft Manpower mij verkeerd ingelicht over het loon waar ik recht op zou hebben. Ze boden mij een baan aan waar ik nog maar de helft zou verdienen en dit heb ik geweigerd.
Vanaf dat er duidelijkheid bestaat over het loon is mij geen functie meer worden aangeboden.

Op 30 juni krijg ik ineens te horen dat ontslag voor mij is aangevraagd om bedrijfseconomische redenen.
Toevallig verneem ik op dezelfde dag ook dat de zitting van de geschillencommissie op 25 juli zal dienen.
Ik voer bezwaar in en maak duidelijk dat dit persoonlijke redenen moeten zijn en geen economische.
Vervolgens verneem ik dat op verzoek van Manpower de zitting is uitgesteld tot 26 september.

Het CWI neemt de email met de verdraaide waarheid aan.
Het zegt namelijk dat de werkgever, Manpower, aannemelijk heeft gemaakt dat de inlening beëindigd werd.
Verder zegt het CWI dat mijn bezwaren buiten het toetsingskader vallen.
Het ontslag volgt dus op bedrijfseconomische gronden.

Dus aan de ene kant neemt het CWI de leugen over als waar en aan de andere kant tellen mijn bezwaren tegen de leugen niet mee.

Effectief word ik dus van mijn rechten beroofd door Manpower en nu ook door het CWI.
Vervolgens krijg ik wel een leuke folder meegestuurd waarin over mijn plichten wordt gesproken nu ik werkeloos wordt.

Ik heb dus geen rechten maar kennelijk wel plichten.
Het leuke van dit alles is dat ik door deze plichten ook weer werk bij een uitzendbureau zal moeten aannemen met als gevolg dat ik grote kans heb dat ik weer in dezelfde situatie beland.

Volgens mij bewijst bovenstaande dat het woord "uitzendkracht" gewoon een modern synoniem is voor het woord "slaaf".
Dat ik niet graag verder door het leven ga als "slaaf" moge duidelijk zijn.

Laatst aangepast door Michaelm op wo 16 aug 2006 21:35, in totaal 1 keer bewerkt
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 16 aug 2006 14:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
In Januari van dit jaar werd mijn inlening via Manpower met onmiddelijke ingang beëindigd met een reden die gelogen is.

In beginsel kan een inlener de opdracht met Manpower op elk moment beeindigen, zonder opgaaf van reden.

Quote:
Het zegt namelijk dat de werkgever, Manpower, aannemelijk heeft gemaakt dat de inlening beëindigd werd.

Maar de inlening werd door de inlener toch ook beeindigd?

Quote:
Ik voer bezwaar in en maak duidelijk dat dit persoonlijke redenen moeten zijn en geen economische.

Daar gaat het (juridisch) fout. De toetsingsgrond bij het CWI is of op de aangegeven bedrijfseconomische redenen een ontslagvergunning kan worden verstrekt. Een bezwaar dat niet op bedrijfseconomische gronden moet worden getoetst, maar op persoonlijke redenen (wat voor persoonlijke redenen bedoel je daarmee?) is daarmee onjuist.
Aangezien je niets hebt aangevoerd tegen de door Manpower aangegeven bedrijfseconomische redenen heeft het CWI deze voor juist aangenomen, en op basis hiervan een beslissing genomen.

Ik zie mogelijkheden met de schorsing zonder loondoorbetaling. In welke fase (van de CAO) bevondt je je? Aangezien er een ontslagvergoeding moest worden aangevraagd, zul je zeker in de latere fases hebben gezeten, met een jaarcontract of een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. In dat geval kan de werkgever (Manpower) niet zomaar een zo vergaande beslissing nemen als schorsing zonder loondoorbetaling. Dit zou in rechte aan kunnen vechten, en alsnog betaling voor die onbetaalde maanden kunnen vorderen.
Michaelm

Michaelm

BerichtGeplaatst: wo 16 aug 2006 21:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De persoonlijke redenen zijn bijvoorbeeld het weigeren van mijn recht op weerwoord, het pas na 2 maanden duidelijkheid verschaffen over het loon waar ik recht op heb, het schorsen zonder loondoorbetaling voor onbepaalde tijd.

Ik had een contract voor onbepaalde tijd.
Ik heb in februari meteen het geschil bij de geschillencommissie geopend.
Manpower heeft zich niet ingespannen want het kost ze toch niks.
De zitting zou op 25 juli dienen.
Op 30 juni wordt ontslag aangevraagd.
Ik stuur een ontslagbezwaar van 79 pagina's in.
Op 10 juli vraagt Manpower uitstel van de zitting aan met als reden dat ze niemand vrij zouden hebben die dag.
Een paar dagen later krijg ik bericht dat de zitting verschoven is naar 26 september.
Gisteren viel de ontslagvergunning in de bus.

Mijn punt wat ik wil maken is dat ik dus niet meer bereid ben om als uitzendkracht te gaan werken door deze ervaringen. Want wie garandeerd mij dat het niet nog eens gebeurd, om de woorden van de inlener te gebruiken.
Maar ik zal dus wel gedwongen worden uitzendwerk aan te nemen door onze overheid.
Ook speelt mee dat hierdoor mijn bijna voltooide open leren cursus Vapro-B stil ligt en ik een stageplek nodig heb om mijn laatste 8 taken te kunnen maken.
Met die cursus af zal het niet zo moeilijk zijn werk te vinden zonder uitzendbureau er tussen. Op dit moment heb ik dus gewoon een groot probleem.
LeChat

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 10:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals Suikerbuijk al aangeeft, zijn dergelijke persoonlijke redenen geen juridisch geldige argumenten in een CWI-procedure.

Wil je nog ingaan op de vraag die Suikerbuijk stelde in dit stukje:
Quote:
Ik zie mogelijkheden met de schorsing zonder loondoorbetaling. In welke fase (van de CAO) bevondt je je? Aangezien er een ontslagvergoeding moest worden aangevraagd, zul je zeker in de latere fases hebben gezeten, met een jaarcontract of een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. In dat geval kan de werkgever (Manpower) niet zomaar een zo vergaande beslissing nemen als schorsing zonder loondoorbetaling. Dit zou in rechte aan kunnen vechten, en alsnog betaling voor die onbetaalde maanden kunnen vorderen.

Werd die cursus betaald door het uitzendbureau of door de inlener, of kwam die voor eigen rekening? Vertel daar 's meer over, ajb.

Overigens zal 'niet meer voor welk uitzendbureau dan ook willen werken' niet als redelijk worden bestempeld. Wie zegt dat 't overal mis gaat? Er zijn ook zat mensen die wel met tevredenheid uitzendarbeid doen... Daarbij komt dat 't bij élke werkgever mis kan gaan, uitzendbureau of niet.. 'k Denk dat je je daar niet teveel op vast moet bijten.

Michaelm

BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 11:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had een contract voor onbepaalde tijd.
Ik werkte al sinds maart 2003 bij deze werkgever via een ander uitzendbureau. Ik ben in Maart 2004 overgestapt omdat mij de Vapro-B opleiding en een vast contract in het vooruitzicht werden gesteld.
De cursus werd betaald door het uitzendbureau.
(Trouwens heb ik begin 2005 rechtstreeks bij DSM gesolliciteerd en werd toen afgewezen met als reden dat ze niet 2 keer voor dezelfde opleiding wilden betalen. De opleiding werd echter betaald door Manpower en toen ik hiervoor opbelde om dat recht te stellen kreeg ik te horen "jammer, maar voor dit jaar zit het vol")
(Oh ja, in 2002 heb ik ook 3 maal bij de inlener gesolliciteerd en de personeelsfunctionaris is mij 3 maal vergeten om mij in januari 2003 uit te nodigen om me mee te delen dat ze vol zaten en dat het jammer was dat ik niet een jaar eeder gesolliciteerd had, wat ik dus wel degelijk gedaan had)

Er loopt een geschil bij de geschillencommissie tegen de schorsing.
Stel ik krijg gelijk, blijft het ontslag dan staan ?

Was de zitting eerder geweest en ik zou gewonnen hebben dan had ik allang werk aangeboden gekregen door Manpower omdat ze dan geld gekost zou hebben. Iets wat het ze nu niet doet.

Of het nu kan of niet ik ga niet meer voor een uitzendbureau werken, Dan houden ze hun geld maar. Daar krijg ik toch nooit wat van. Dat hebben ze nodig voor al die langdurig werklozen en niet voor mensen die altijd werken en eens af en toe werkloos zijn. Wat dat betreft wil ik eigenlijk van dat hele premie betalen af.

Ik ben in 1999 voor omscholing bij het arbeidsbureau geweest en toen kreeg ik te horen dat iemand als mij binnen 2 weken werk zou hebben via een uitzendbureau dus omscholing was niet mogelijk.
In hetzelfde jaar werd ik door een bedrijf afgewezen omdat een andere kandidaat op dat moment werkloos was. Daar zullen ze dan wel subsidie voor gekregen hebben neem ik aan.
Anders had ik al in 2000 met de cursus kunnen beginnen.
Ondanks mijn continu aangeven dat ik graag met de cursus zou willen beginnen heeft het tot maart 2003 moeten duren eer het zover was.

Wat uiteraard ook niet onbelangrijk is is dat ik een goed loon had en het weer lang zal gaan duren voordat ik dat weer bereik.
Heb ik daarom de afgelopen jaren zo hard gewerkt ?
Zodat een droplul dmv een leugen hier mooi roet in kan gooien.
Ik weet in ieder geval dat ik geen "slaaf" ben en mij niet meer in die positie zal begeven.
Michaelm

Michaelm

BerichtGeplaatst: vr 18 aug 2006 14:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ja, Ik schijn dus wel recht te hebben op een WW uitkering omdat het ontslag om bedrijfseconomische redenen is.

Manpower had ook toegezegd, indien er binnen 26 weken na het ontslag passend werk zou voordoen, mij hiervoor te benaderen.
Echter gisteren zag ik weer vacatures van Manpower staan die passend zouden kunnen zijn maar waarvoor zij me niet benaderd hebben.

Nadat ik dit weer bij het CWI gemeld heb krijg ik te horen dat het CWI daar verder niet over gaat. Dat moet ik zelf regelen.

Ik vind dit zeer vreemd.
Manpower heeft al zeer duidelijk laten blijken niet naar mij te luisteren.
Het CWI gaat er wel van uit dat dit gebeurt volgens hun standpunt.
De ontslag aanvraag komt voort uit Manpower's houding sinds de schorsing.
Dit is volgens het CWI totaal niet belangrijk.

Nog even over mijn standpunt ten opzichte van uitzendbureaus.

Als de overheid mij nu verplicht om een lagere functie via een uitzendbureau aan te nemen waarom verplichten ze Manpower dan niet om mij zo'n functie aan te bieden.
Ik zal alleen een uitzendbaan aannemen als ik daarmee mijn opleiding af kan maken. Elke andere uitzendbaan zal ik weigeren.
Volgens mij ben ik hierin zeker niet onredelijk maar ik ben dus wel bang dat de overheid mij zal dwingen een lagere functie aan te nemen.
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 18 aug 2006 15:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Nou ja, Ik schijn dus wel recht te hebben op een WW uitkering omdat het ontslag om bedrijfseconomische redenen is.

Was daar dan twijfel over?

Quote:
Nadat ik dit weer bij het CWI gemeld heb krijg ik te horen dat het CWI daar verder niet over gaat.

De opzegging door de inlener van de opdracht is voor Manpower waarschijnlijk wel aanleiding geweest om (uiteindelijk) het ontslagtraject op te starten, maar richting het CWI hebben ze niet dit voorval ten grondslag gelegd, maar bedrijfseconomische redenen. Dit hebben ze kennelijk voldoende hard kunnen maken om een ontslagvergunning te krijgen.
Het CWI staat dan buiten dit voorval, en is ook niet de instantie om daarover te oordelen.

Quote:
Er loopt een geschil bij de geschillencommissie tegen de schorsing. Stel ik krijg gelijk, blijft het ontslag dan staan ?

De afwikkeling van het geschil door Manpower zal voor het ontslag ook niet veel uitmaken. Als je gelijk krijgt, dan zal Manpower wel de tijd van de onbetaalde schorsing moeten betalen, maar feit is dat het werk voor de betreffende inlener is komen te vervallen (die opdracht mocht de inlener waarschijnlijk zelfs zonder opgaaf van reden intrekken). De aan het ontslag ten grondslag gelegde bedrijfseconomische redenen houden waarschijnlijk in dat er geen alternatief werk was. Gelijk krijgen in het geschil maakt dit niet anders.

Quote:
Ik zal alleen een uitzendbaan aannemen als ik daarmee mijn opleiding af kan maken.

Informeer eens bij het CWI naar dergelijke scholingstrajecten.

Quote:
Zodat een droplul dmv een leugen hier mooi roet in kan gooien.

Leugenachtige droplullen zijn niet voorbehouden aan uitzendovereenkomsten. Jouw situatie had zich evengoed kunnen voordoen bij andere bedrijven dan uitzendbureau's. Ook dan had zich de onplezierige situatie voorgedaan dat je van een overeenkomst voor onbepaalde tijd wordt teruggeworpen naar een onzekere uitzendovereenkomst of contract voor bepaalde tijd.
Michaelm

Michaelm

BerichtGeplaatst: za 19 aug 2006 15:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Quote:

Was daar dan twijfel over?

Ik ging er van uit dat het UWV de email als ontslaggrond zou aanhouden en mij dus als verwijtbaar werkloos zou kwalificeren.
Volgens het CWI moet het UWV echter de bedrijfseconomische reden aanhouden en zodoende ben ik dus niet verwijtbaar werkloos.
Michaelm

Michaelm

BerichtGeplaatst: ma 21 aug 2006 11:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:

Zou je me misschien kunnen vertellen hoe jij zoiets aan zou pakken ?
Mijn advocaat zegt me steeds dat ik er niet teveel van moet verwachten.
Volgens hem zou de kans klein zijn.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds