Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 01 aug 2025 15:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

terugbetaling studiekosten bij onbepaalde tijd contract?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
karin2009

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: do 27 nov 2008 14:40    Onderwerp: terugbetaling studiekosten bij onbepaalde tijd contract? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi allen,

Per 01/01/2009 heb ik een nieuwe baan gevonden. Afgelopen maandag heb ik ontslag genomen bij mijn huidige werkgever.
Ik werk daar al 5 jaar. Nu verwacht hij van mij dat ik alle gemaakte studiekosten moet terugbetalen circa € 6000. De opleiding heb ik echter nooit afgemaakt.
Ik heb maar één keer een contract getekend voor bepaalde tijd in april 2003. Daarna is het altijd stilzwijgend doorgegaan. Tot op heden heb ik nooit meer een nieuwe contract gezien en/of ondertekend.
Mijn vraag is moet ik de volledige kosten terugbetalen? Volgens mij heb ik nooit een nieuwe contract gekregen waarin staat dat ik moet terugbetalen wat betreft de studiekosten, na ruim 5 jaar hier gewerkt te hebben behoor ik een contract voor onbepaalde tijd te krijgen? Deze heb ik nooit gekregen.
Ook is het zo dat ik mijn studie niet heb afgerond en in het contract staat daarin niets over bepaald over een verplichte terugbetaling, alleen wanneer ik de studie succesvol heb afgerond?

Hieronder staat een gedeelte van mijn arbeidscontract die ik in april heb getekend.

Contractsduur/opzegging

Het dienstverband vangt aan op 1 april 2003 en eindigt op 1 september 2003.

De dienstbetrekking voor bepaalde tijd zal van rechtswege eindigen op laatstgenoemde datum zonder dat over en weer voorafgaande opzegging vereist zal zijn en zonder dat partijen toestemming behoeven van de Regionaal Directeur van de Arbeidsvoorziening.

De eerste maand van de arbeidsovereenkomst geldt als proeftijd.

Het dienstverband kan door beide partijen gedurende de arbeidsovereenkomst worden opgezegd met in achtneming van de wettelijke opzegtermijn.

Studiekostenvergoeding

De werkneemster volgt de opleiding xxxxx aan de xxxxxx. De kosten van deze studie bestaande uit aanschafkosten van studieboeken en cursusgelden worden door de werkgever aan de werkneemster vergoed tegen overlegging van deugdelijke specificaties en betalingsbewijzen voor maximaal € 2000 per jaar.

Indien de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd niet wordt omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd is werkneemster gehouden de vergoede studiekosten onmiddellijk aan werkgever terug te betalen.

Indien de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd wordt beëindigd is de werkneemster gehouden de tot dan toe door werkgever betaalde studiekosten ineens terug te betalen, met dien verstande dat de verplichting tot terugbetaling van de studiekosten na het succesvol afronden van de studie jaarlijks met 1/6 gedeelte daalt. Voorzover nodig machtigt werkneemster de werkgever dit bedrag te verrekenen met salarisbetalingen.

Indien werkneemster onvoldoende studiepunten behaalt, zonder dat de inschrijving als duale student wordt beëindigd, is het aan de keuze van de werkgever de studiekosten van het volgende jaar voor zijn rekening te nemen.

In geval van volledige arbeidsongeschiktheid gedurende meer dan 31 dagen vervallen de rechten van de werkneemster op de hierboven in dit artikel genoemde vergoedingen met ingang van de 32e dag na de eerste dag van de arbeidsongeschiktheid.

In geval van schorsing of non-actiefstelling van de werkneemster vervallen deze rechten met ingang van de dag waarop de schorsing of non-actiefstelling plaatsvindt en dient de werkneemster de door werkgever betaalde studiekosten onmiddellijke terug te betalen.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties!
Gr. Karin
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 27 nov 2008 15:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U bent overeengekomen dat u dit bedrag terug zou betalen. Naar mijn mening is een regeling waarbij het bedrag in zijn geheel verschuldigd blijft tot het afronden van de opleiding wel erg zwaar, maar u zult zich tot een rechter moeten wenden om dit aangepast te krijgen.
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 27 nov 2008 20:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij het ontbreken van een echt contract voor onbepaalde tijd wordt jouw contract te zijn aangegaan onder dezelfde voorwaarden als het eerdere contract.

Lichtpuntje: volgens mij kun je wel alsnog die kosten gedeeltelijk via de Belastingdienst terugvragen (aftrekbaar maken). Informeer daar eens naar.
klokluider

Leeftijd: 57
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 01 jan 2009 23:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

volgens mij zit hier nog wel een lichtpuntje. Er is geen contract voor onbepaalde tijd en je zou evenzogoed kunnen stellen dat er een contract voor bepaalde tijd is gegeven voor de duur van 4 jaar. De terugbetalingsregeling geldt dan niet blijkens de tekst van het contract. Als er al terugbetaald moet worden zijn deze kosten afhankelijk van de datum dat de studie is beëindigd en hangt het af van de reden van beëindiging.

Bij de omzetting van een contract van bepaalde tijd naar onbepaalde tijd dient namelijk opnieuw te worden afgesproken dat er een terugbetalingsverplichting ontstaat. In casu is er m.i. nog steeds sprake van een contract voor bepaalde tijd.
sam2

Leeftijd: 67

BerichtGeplaatst: vr 02 jan 2009 14:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een contract voor bepaalde tijd wordt toch stilzwijgend verlengd met eenzelfde periode als de persoon gewoon blijft werken? In dit geval lijkt het erop dat het contract dus stilzwijgend meerdere malen voor 5 maanden is verlengd, en alsnog over is gegaan naar een contract voor onbepaalde tijd met dezelfde voorwaarden.

En valt er dus volgens het contract niets meer te vorderen:

Quote:
Indien de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd niet wordt omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd is werkneemster gehouden de vergoede studiekosten onmiddellijk aan werkgever terug te betalen
klokluider

BerichtGeplaatst: vr 02 jan 2009 20:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Sam2

je hebt mij door jouw reactie gewezen op een foute redenatie mijnerzijds.

Indien er nog steeds een bepaalde tijd contract zou zijn zou er terugbetaald moeten worden.

vanaf 1 september 2003 is het contract stilzwijgend verlengd met vijf maanden tot 1 februari 2004 en vervolgens verlengd tot 1 juli 2004. Op 1 december 2004 had betrokkene een contract voor onbepaalde tijd.

In het contract staat ook dat indien er een contract is voor onbepaalde tijd dat er terugbetaald dient te worden bij een afgeronde opleiding met dien verstande 1/6 per jaar in mindering.

De volgende periode van 4 jaren + 1 jaar bepaald houdt derhalve in dat er nog 1/6 van het door werkgever betaalde bedrag zou moeten worden terugbetaald. Echter deze zinsnede gaat niet op nu er geen sprake is van een afgeronde opleiding. De werkgever kan derhalve geen terugbetaling vorderen.
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: za 03 jan 2009 17:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

klokluider schreef:

vanaf 1 september 2003 is het contract stilzwijgend verlengd met vijf maanden tot 1 februari 2004 en vervolgens verlengd tot 1 juli 2004. Op 1 december 2004 had betrokkene een contract voor onbepaalde tijd.

Helemaal mee eens.

Quote:
De werkgever kan derhalve geen terugbetaling vorderen.

Jawel, dat kan hij wel.
Er staat letterlijk in het contract: Indien de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd wordt beëindigd is de werkneemster gehouden de tot dan toe door werkgever betaalde studiekosten ineens terug te betalen.

Pas als deze opleiding is afgerond, wordt deze verplichting langzaam steeds minder. Helaas is de opleiding niet afgerond, dus moet het volledige bedrag worden terugbetaald.
klokluider

BerichtGeplaatst: za 03 jan 2009 17:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
awel, dat kan hij wel.
Er staat letterlijk in het contract

Helaas ben ik dat niet met je eens. Er staat letterlijk ..........betalen, met dien..................

Ik ben derhalve van mening dat jouw uitleg vwb de terugbetalingsregeling te restrictief voor de werknemer wordt uitgelegd. Ik zou wel graag willen weten wat de reden is geweest waarom de opleiding niet is afgemaakt. Indien deze reden gelegen is in een omstandigheid die niet aan de werknemer is te wijten onderstreept dit mijn betoog.

Bij een volledige afgeronde opleiding vervalt de terugbetaling na 6 jaar. Je zou derhalve kunnen beredeneren dat de terugbetalingsregeling van een niet afgeronde opleiding naar evenredigheid afneemt. Ook al is de opleiding niet afgerond, heeft de werkgever er wel profijt van gehad. (de werknemer ook maar die heeft vervolgens de verworven kennis gedurende 4 jaren toegepast.

Ik ben benieuwd wat de reden is geweest.
Chantalle

Chantalle

BerichtGeplaatst: za 03 jan 2009 18:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

klokluider schreef:
Quote:
awel, dat kan hij wel.

Helaas ben ik dat niet met je eens. Er staat letterlijk ..........betalen, met dien..................

Vraagje: heb je überhaupt verstand van of ervaring met het lezen van wetsartikelen en contracten?

Er staat: werkneemster moet terugbetalen, maar in het geval ze de studie succesvol heeft afgerond, daalt deze verplichting jaarlijks met 1/6e deel.
klokluider

BerichtGeplaatst: za 03 jan 2009 19:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chantalle schreef:
klokluider schreef:
Quote:
awel, dat kan hij wel.

Vraagje: heb je überhaupt verstand van of ervaring met het lezen van wetsartikelen en contracten?

Er staat: werkneemster moet terugbetalen, maar in het geval ze de studie succesvol heeft afgerond, daalt deze verplichting jaarlijks met 1/6e deel.

wedervraagje: Hoe goed kun je lezen als je stelt dat er letterlijk een punt staat terwijl dat feitelijk niet zo is?

Voor de rest was jouw nadere uitleg onnodig en onzinnig indien je de rest van mijn reactie verder had gelezen.
Chantalle

Chantalle

BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 15:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

klokluider schreef:

Voor de rest was jouw nadere uitleg onnodig en onzinnig indien je de rest van mijn reactie verder had gelezen.

Nee, jouw nadere "uitleg" was onnodig en onzinnig en heb ik opzettelijk genegeerd omdat het compleet nergens op slaat.

"Beredeneren dat de terugbetalingsregeling van een niet afgeronde opleiding naar evenredigheid afneemt. Ook al is de opleiding niet afgerond, heeft de werkgever er wel profijt van gehad." is leuk en aardig, maar kan alleen indien dit is overeengekomen tussen de beide partijen. Uit niets blijkt dat dit het geval is. Ditzelfde geldt voor de reden van het niet afronden. Deze reden is in beginsel totaal niet relevant, aangezien ook hier niks over is vastgelegd.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 19:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij twijfelachtig of een studiekostenregeling volgens welke de terugbetalingsverplichtings pas vermindert na succesvolle afronding van de studie is toegestaan. Zie NJ 1983, 796 (en dit bericht): een regeling is toegestaan als zij:
HR schreef:
a. de tijdsspanne vaststelt gedurende welke de werkgever geacht wordt baat te hebben van de door de werknemer tijdens diens studiewerkzaamheden verworven kennis en vaardigheden,

b. bepaalt dat de werknemer, indien de dienstbetrekking tijdens of onmiddellijk na afloop van de studieperiode eindigt, het loon over die periode aan de werkgever zal moeten terugbetalen en

c. deze terugbetalingsverplichting vermindert naar evenredigheid van het voortduren van de dienstbetrekking gedurende de onder a. bedoelde tijdsspanne.

Een dergelijke regeling komt er immers op neer dat het bedrag aan loon dat de werknemer uiteindelijk over de studieperiode geacht zal worden te hebben verdiend, in evenredigheid staat tot de duur van het dienstverband na afloop van de studie, in welke periode de studiewerkzaamheden van de werknemer pas mede ten bate van de werkgever hebben kunnen strekken.

De regeling waar karin2009 onder valt lijkt te stellen dat de werkgever geen baat heeft bij de opleiding zolang de werknemer de studie niet heeft afgerond. Dat lijkt mij onredelijk.

Zoals het er nu voor staat kan ik me voorstellen dat een beroep door de werkgever op de terugbetalingsregeling naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is (art. 6:248 lid 2 BW). Een andere mogelijkheid is wellicht om via de aanvullende werking van de redelijkheid en billijkheid (art. 6:248 lid 1 BW) de terugbetalingsregeling aan te vullen op de manier die klokluider voorstelt: vermindering met 1/6e per jaar sinds de beëindiging van de studie. De reden waarom de studie niet is afgerond is kan denk ik ook van belang zijn.

Ik ben benieuwd of hier jurisprudentie over is te vinden.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds