|
Auteur |
Bericht |
Sjengske
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 19 jan 2008 18:18 Onderwerp: Verkeersovertreding België via Nederlandse Justitie? |
|
|
Hallo,
Ik heb denk ik een "klein" (internationaal) justitieel probleempje...
Ik kreeg heden een brief van het Internationaal Rechtshulp Centrum (IRC), ondertekend door de Officier van Justitie in mijn omgeving, met hieraan vastgeniet een Aanvankelijk Proces-Verbaal uit België waarin wordt beweerd dat de Inspecteur van de lokale politie te Lanaken (B) twee verkeersovertredingen heeft vastgesteld, die door mij of in ieder geval met mijn voertuig begaan zouden zijn.
Deze overtredingen zouden zijn gebeurd op 10 juni 2007 in Lanaken (B). Het zou hierbij gaan om een 3de-graad-overtreding (door rood-licht rijden) en een snelheidsovertreding.
Mijn vragen hieromtrent:
1) Ben ik (wettelijk) verplicht om antwoord te geven aan de oproep van de Officier om de vragenlijst in te vullen en terug te sturen?
2) Wat zijn de consequenties als ik dit niet doe?
3) Aangezien dit om boetes gaat van ruim vóór 1 december 2007 (sinds die datum is het mogelijk dat een buitenlandse boete in Nederland dwingend ten uitvoer wordt gelegd (geïnd), maar hierbij moet het wel gaan om een land die de Europese wet in zijn nationale wetgeving heeft opgenomen, en België heeft dat (nog) niet), kan ik er dan ook met enige zekerheid vanuit gaan dat het CJIB hier NIET verder achteraan gaat? Tenminste, ze zullen misschien wel een acceptgiro versturen, maar ben ik verplicht deze dan te betalen, aangezien het gaat om een Belgische verkeersovertreding?
4) Wat zijn de consequenties als ik verder geen enkele actie onderneem en deze Belgische boetes voor verkeersovertredingen weiger te betalen?
5) Wat adviseren jullie mij verder in deze zaak?
Alvast hartelijk dank voor alle antwoorden en reacties! |
|
|
|
 |
Raymonm
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 19 jan 2008 19:52 Onderwerp: |
|
|
Hoi,
Het CJIB of een deurwaarder kan naar mijn idee deze vordering zeker gaan vorderen als vastgesteld kan worden dat jij of met jouw voertuig de overtreding begaan is.
Je kunt volgens mij ook fotomatriaal opvragen van de overtreding, als er een eikingsrapport bijzit (volgens mij standaard in belgie) dan zal naar mijn idee de vordering voldaan moeten worden. (en ook zo snel mogelijk om administratiekosten/deurwaarderskosten/aanmaningskosten of verhogingen te voorkomen. )
Maar ik ben geen jurist! Corrigeer me gerust |
|
|
|
 |
Sjengske
|
Geplaatst: zo 20 jan 2008 16:16 Onderwerp: |
|
|
Raymonm schreef: | Het CJIB of een deurwaarder kan naar mijn idee deze vordering zeker gaan vorderen als vastgesteld kan worden dat jij of met jouw voertuig de overtreding begaan is. |
Weet je dit wel ZEKER? Ik vraag het me dus af, of het CJIB juridisch gezien werk hiervan kan maken en beslag kan laten leggen op goederen en/of je bankrekening, als het gaat om een verkeersovertreding in een ander land.
Op de site van het CJIB staat het volgende:
http://www.cjib.nl/Organisatie/jaarbericht_2006/processen_en_cijfers/europese_kentekenuitwisseling_en_belgische_boetes/#paragraph3
Het CJIB schreef: | Belgische boetes
Naast het uitwisselen van kentekengegevens, int het CJIB boetes die door de Belgische rechter zijn opgelegd aan Nederlandse ingezetenen. Het innen van deze boetes vindt haar oorsprong in ministeriële afspraken tussen België en Nederland. Het CJIB heeft hiervoor contact met Justitie in België.
Het proces
In het kort is de werkwijze rond Belgische boetes als volgt:
- De veroordeelden ontvangen vanuit België een aanschrijving met een betalingsverzoek.
- Als de betaling uitblijft of als de acceptgiro onbestelbaar retour komt, wordt de zaak overgedragen aan het CJIB.
- Het CJIB controleert de gegevens en zendt vervolgens een acceptgiro aan de veroordeelde.
- De ontvangen bedragen worden overgedragen aan België.
- Wanneer de betaling uitblijft, wordt de zaak weer overgedragen aan de Belgische autoriteiten die vervolgens de betrokkene op kan nemen in het Centraal Signalerings Blad. |
Meer zeggen ze er niet over. Het LIJKT erop dat daarmee dan de kous af is. Het is niet duidelijk of het CJIB hierna verder doorgaat met het vorderen van de boete, via een deurwaarder of door verhaal nemen op (onder meer) bank- of girorekening... Of doet het CJIB alleen uit naam van de Belgische justitie een "poging" om de boete te innen, maar kunnen ze je er juridisch gezien helemaal niet toe dwingen??? Wat zijn precies die "ministeriële afspraken tussen België en Nederland"???
Iemand die hier meer over weet, GRAAG een reactie!
Overigens, dit is ook wel interessant (op dezelfde site): Het CJIB schreef: | In 2006 zijn in totaal 1782 zaken aangeleverd en dit is aanzienlijk meer dan de instroom van 2005. De instroom bedroeg toen 1358 zaken.
In het jaar 2006 zijn er op 461 zaken betalingen gedaan. In 387 gevallen werd na onze aanschrijving betaald. Het geïnde bedrag bedroeg € 195.525,42. In het zelfde jaar zijn er 74 zaken met een betalingsregeling afbetaald, het geïnde bedrag bedroeg € 55.154,70. |
Uit deze cijfers maak ik op dat 'slechts' 26% daadwerkelijk heeft betaald... De andere 74%, die niet betaald heeft, weet blijkbaar dat het toch niet hoeft??? Als IEMAND van die 74% dit leest en dus meer weet, graag reacties!!! |
|
|
|
 |
Raymonm
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 20 jan 2008 22:56 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt mij dat een vordering alleen retour gaat op het moment dat de vordering oninbaar is of blijft.
Quote: | - Wanneer de betaling uitblijft, wordt de zaak weer overgedragen aan de Belgische autoriteiten die vervolgens de betrokkene op kan nemen in het Centraal Signalerings Blad. |
Ik zou niet willen weten wat de mogelijke gevolgen zouden zijn als je de vordering niet voldoet en je word aangehouden in Belgie.
Maar wat belangrijker is, wat is het probleem eigenlijk, heb je eerder genoemde overtredingen wel of niet begaan? |
|
|
|
 |
Sjengske
|
Geplaatst: zo 20 jan 2008 23:15 Onderwerp: |
|
|
Raymonm schreef: | Maar wat belangrijker is, wat is het probleem eigenlijk, heb je eerder genoemde overtredingen wel of niet begaan? |
Doet er niet toe...
Feit is: mijn auto en kenteken (althans, de auto die ik toen in mijn bezit had) staat op de foto's (tenminste, zo staat het in het "Aanvankelijk Proces-Verbaal" van de Belgen).
Feit is: er liggen twee boetes, voor enkele honderden euro's op mij te wachten (ja, slechts 2 boetes, maar die zijn prijzig in België!)
Feit is: de Belgische justitie heeft na enkele vergeefse pogingen om de boetes bij mij te innen de zaak doorgespeeld aan de Nederlands justitie.
Waarschijnlijk is het ook een feit dat de kosten nu al zodanig zijn opgelopen dat ik het net zo goed kan doorzetten en "kijken waar het schip strandt". Maar ik wil niet zo ver gaan dat ik straks hier een strafblad heb ofzo... Dat gaat me nèt iets te ver!
Nee, ik wil ook niet weten wat er gebeurt als ik in België zou worden aangehouden. Ik heb nu een andere auto, dus op kenteken kunnen ze me al niet meer pakken. Pas als ik om een andere reden staande wordt gehouden, kom ik in de problemen. Dus, ALS ik al in België kom, geen gekken dingen doen en me netjes aan de regels houden. Is sowieso verstandig met die achterlijk hoge boetes (weet ik NU)...
Wat IK belangrijk vind is: wat doet het CJIB met deze boetes??? Kan de Nederlandse staat mij vervolgen voor het niet betalen van een boete voor een BELGISCHE verkeersovertreding???
Ik kan wel de foto's en de rapporten opvragen, maar dat trucje heb ik in Nederland ook al meerdere malen geprobeerd. Vergeefs. Wel uitstel, geen afstel. Moest alsnog gewoon betalen! Als de Belgen net zo werken, dan zal dat alleen maar de zaak vertragen... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 20 jan 2008 23:42 Onderwerp: |
|
|
De vraag van Sjengske is of het CJIB de bevoegdheid heeft om boetes te innen die door de Belgische justitie is opgelegd. Dit is helemaal niet vanzelfsprekend. Het gaat er dus niet om of de boete op zichzelf terecht was of niet, maar of Sjengske door het CJIB tot betaling kan worden gedwongen.
Aan dit bericht te zien heeft het CJIB die bevoegdheid sinds 1 december 2007:
Quote: | Op die dag trad een wet in werking, die het voor het Centraal Justitieel Incasso Bureau mogelijk maakt, om in het buitenland opgelegde geldboetes te incasseren. Andersom kan Nederland een boete, die een buitenlander in Nederland opgelegd krijgt, innen in het buitenland. De wet geldt niet alleen voor verkeersboetes. Elke buitenlandse boete opgelegd door de strafrechter kan nu over en weer in de Europese Unie worden geïnd. Ook een door de strafrechter opgelegde verplichting om het slachtoffer schadevergoeding te betalen, valt onder de wet. |
Vermoedelijk geldt dit ook voor boetes die vóór 1 december 2007 zijn opgelegd, maar helemaal zeker ben ik daar niet van.
De informatie op de site van het CJIB die Sjengske vond lijkt mij dus verouderd. Hoe het juridisch precies in elkaar stak met die ministeriële afspraak om Belgische boetes door het CJIB te laten innen weet ik niet. Het zou inderdaad kunnen dat het daadwerkelijk afdwingen van betaling op basis van die oude regeling niet goed mogelijk was. Maar nu kan dat waarschijnlijk op dezelfde manier als bij het incasseren van Nederlandse verkeersboetes. De opbrengst komt volgens mij nu ook ten goede aan de Nederlandse staat, in plaats van de Belgische (de Belgische staat profiteert dan weer van boetes die in Nederland aan Belgen worden opgelegd).
Ik kan helaas niet zo snel de wetgeving vinden die op 1 december 2007 in werking is getreden. Weet iemand dit toevallig? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Sjengske
|
Geplaatst: vr 15 feb 2008 0:15 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Ik kan helaas niet zo snel de wetgeving vinden die op 1 december 2007 in werking is getreden. Weet iemand dit toevallig? |
Blijkbaar niet...
In ieder geval bedankt, Bona Fides... |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Leeftijd: 120
Sterrenbeeld: 
|
|
|