|
Auteur |
Bericht |
aanniittaa
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 19 nov 2007 19:33 Onderwerp: Hulp gevraagd |
|
|
Op advies van de politie zoek ik hulp bij iemand die verstand heeft van civiel recht.
Naar aanleiding van een bijtincident tussen honden waarbij volgens de politie geen strafbaar feit is gepleegd omdat de honden allen aan de lijn waren word ik door de eigenaren van de andere hond aansprakelijk gesteld voor alles + betalen onkosten dierenarts.
De vrouw van de hond heeft mijn hond lopen schoppen waardoor deze knieletsel heeft opgelopen en er foto's gemaakt moeten worden en misschien een operatie.
Wie kan mij vertellen wat mijn mogelijkheden zijn,de politie raad het af om tot civielrecht over te gaan ivm onkosten en papierwerk.
alvast bedankt. |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: ma 19 nov 2007 19:47 Onderwerp: |
|
|
Aansprakelijkheid voor gedrag van huisdieren is geen eenvoudige kwestie, ik wil een poging doen om er iets over te zeggen maar ik hoop dat iemand anders er ook nog even op reageert.
U bent in principe aansprakelijk voor het 'gedrag' van uw huisdier, ook, of juist als u 'er niets aan kon doen'. Aansprakelijkheid ontbreekt alleen, als het gedrag niet verwijtbaar zou zijn geweest als u het had kunnen beïnvloeden. Bijvoorbeeld: een waakhond bijt een inbreker in zijn been.
Op het moment dat twee dieren elkaar iets aandoen, zijn dus beide eigenaren (in principe) aansprakelijk. Dat kan denk ik anders zijn, als bijvoorbeeld de ene eigenaar zijn dier heeft opgehitst om het andere dier te bijten, terwijl de tweede eigenaar juist geprobeerd heeft om zijn dier weg te trekken. Maar dat weet ik niet precies. Uit uw verhaal is niet op te maken om wat voor 'n situatie het precies gaat.
Een andere zaak is de procedure op zichzelf: wat nu te doen? De andere vrouw stelt ú aansprakelijk. U kunt ervoor kiezen om daar niet op in te gaan en dus niet te betalen. In dat geval zal zíj een civiele procedure moeten starten (bij de rechter) om u tot betaling te dwingen.
Als u zélf uw schade bij haar wilt verhalen, dan kunt u dus dezelfde route bewandelen: eerst haar per brief aansprakelijk stellen, en als zij weigert te betalen, naar de rechter stappen. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: ma 19 nov 2007 20:19 Onderwerp: |
|
|
Dus aangeven dat je haar ook aansprakelijk acht voor de schade die zij heeft toegebracht aan je hond en welke schade er nog meer is en zeggen dat wanneer ze er een zaak van maakt bij de rechter je jezelf ten eerste zal verweren tegen haar vordering en ten tweede haar aansprakelijk zal stellen voor de door jou geleden schade.
Kunnen jullie er niet met zijn tweeën uitkomen door kosten te vergelijken en te salderen? |
|
|
|
 |
aanniittaa
|
Geplaatst: ma 19 nov 2007 20:53 Onderwerp: |
|
|
Alvast bedankt voor de snelle reacties,enig overleg tussen beide partijen lijkt uitgesloten.
Ik zal haar een brief doen toekomen waar ik haar verantwoordelijk stel voor mijn schade.
De politie vind het ook een vreemde gang van zaken aangezien dit altijd onderling word opgelost maar deze mensen gaan door tot ze gelijk hebben en deze niet bij de politie kregen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 19 nov 2007 23:29 Onderwerp: |
|
|
Als je een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren hebt, kun je die inschakelen.
Zoals gezegd valt op basis van de gegevens niet te zeggen wie hier voor wat aansprakelijk is. Om aansprakelijkheid vast te stellen zou je moeten kijken naar de denkbeeldige situatie waarin ieder eigenaar zijn of haar hond opdracht had gegeven tot het gedrag dat de hond hier heeft vertoond. De eigenaar die in die denkbeeldige situatie aansprakelijk is, is hier ook aansprakelijk. (Het is goed mogelijk dat de twee eigenaren ieder aansprakelijk zijn voor een deel van de totale schade.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
aanniittaa
|
Geplaatst: zo 25 nov 2007 11:16 Onderwerp: |
|
|
Kan iemand mij ook vertellen wat de positie is van een burgemeester staat ze als hoofd van de politie ook boven de a.i.d./l.n.v van minister Verburg.
Als ze een beslissing neemt aangaande 1 van mijn honden(die verboden kan zijn maar is ondergedoken)om deze terug te laten komen kan de aid daar tegen in beroep gaan.
En moet ik bij een positieve beslissing in mijn voordeel dat door een advocaat vast laten leggen.
Dinsdag heb ik een afspraak bij de burgemeester.
Landelijk bekend is de zaak van de hond Cookie deze was inbeslag genomen en door de aid als pitbull geschouwd en door een onafhankelijke schouwer als geen pitbull en zo besloot burgemeester Wallage van groningen tot vrijlating,de aid heeft van vervolging afgezien.
Mijn hond is dus niet in beslag genomen maar zit ondergedoken alle tips hartelijk welkom.
Mijn hond is geen pitbull maar een kruising dog/boxer maar heeft wel een aantal kenmerken dus het risico is te groot om hem zo ff te laten schouwen door de aid die bijna altijd in het nadeel van de hond zijn. |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: zo 25 nov 2007 12:48 Onderwerp: |
|
|
Als ik het goed begrijp heb je je hond "onder laten duiken" omdat je bang bent dat de AID hem in beslag neemt omdat ze zullen denken dat hij een pitbul is, en hoop je dat de burgemeester kan besluiten dat de hond OK is, zodat de AID je niets meer kan maken.
Volgens mij kan dat niet. De burgemeester heeft geen bevoegdheid om te oordelen of een hond "legaal" is of niet. Het maakt niet uit hoe je een eventuele beslissing van de burgemeester laat vastleggen, op dit punt gaat de burgemeester niet "voor" de AID. |
|
|
|
 |
DannyBoy
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: zo 25 nov 2007 16:04 Onderwerp: |
|
|
De burgemeester kan volgens mij wel degelijk beslissen of de hond legaal is of niet, namelijk o.g.v. art. 74 lid 1 Gezondheids- en welzijnswet voor dieren (Gwwd) (arizona: tenzij je met legaal bedoeld 'strafrechtelijk toegestaan'). Op basis van art. 73 Gwwd en de Regeling agressieve dieren (zie de foto's in de bijlage, had toch wel in kleur gemogen anno 1993 ) is het houden/fokken/invoeren/kopen/verkopen van pitbulls verboden.
Daarnaast is er nog art. 425 Sr:
Quote: |
Met hechtenis van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft:
1°. hij die een dier op een mens aanhitst of een onder zijn hoede staand dier, wanneer het een mens aanvalt, niet terughoudt;
2°. hij die geen voldoende zorg draagt voor het onschadelijk houden van een onder zijn hoede staand gevaarlijk dier.
|
Besluit de burgemeester dat de hond mag blijven leven, o.g.v. art. 74 lid 1 Gwwd, dan bestaat er - theoretisch gezien - nog wel de mogelijkheid dat het OM gaat vervolgen op basis van art. 425 Sr. |
|
|
|
 |
arizona
|
Geplaatst: zo 25 nov 2007 16:14 Onderwerp: |
|
|
Nogmaals, het lijkt me handig om deze draad weer samen te voegen met deze, want in díe draad was dit inmiddels inderdaad alweer rechtgezet, maar hier nog niet.
Quote: | Ik heb me vergist. De burgemeester én de AID hebben allebei iets te zeggen m.b.t. de Regeling agressieve dieren.
Als je een verboden hond houdt, dan kan de burgemeester het dier laten afmaken ("bestuursrechtelijke sanctie"), en de AID kan je vervolgen wegens een misdrijf. Ook kan de AID de hond in beslag nemen en eventueel de rechter vragen de hond af te laten maken. (Althans volgens deze informatie van de gemeente Assen.) |
|
|
|
|
 |
DannyBoy
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: zo 25 nov 2007 17:32 Onderwerp: |
|
|
Juist. Op het moment van posten was ik niet op de hoogte van die draad. |
|
|
|
 |
aanniittaa
|
Geplaatst: zo 25 nov 2007 19:21 Onderwerp: |
|
|
Iedereen bedankt voor het meedenken,ik zal dus gewoon af moeten wachten op een beslissing van de burgemeester.
In maart gaat de rad op de schop want inmiddels is er door min. Verburg een raad van wijzen ingesteld om de rad te beoordelen en te herzien aangezien er steeds meer weerstand komt tegen deze regeling. |
|
|
|
 |
aanniittaa
|
Geplaatst: do 29 nov 2007 20:23 Onderwerp: |
|
|
Om even terug te komen op de schade ik heb die vrouw aansprakelijk gesteld voor alles en mijn hond moet dus geopereerd worden.
Is zij verplicht om te betalen(via verzekering)of kan ze dit weigeren en wat moet ik doen.
Beide knieen van mijn hond zijn beschadigd. |
|
|
|
 |
|