Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 8:40
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Trouwen zonder samenwonen.
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Elly Jansen

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 16 aug 2007 11:35    Onderwerp: Trouwen zonder samenwonen. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo, mijn vriend en ik hebben een LAT relatie maar zouden op termijn willen trouwen. Wel willen wij graag apart blijven wonen (ivm kinderen). Is dit mogelijk en zoja, wat voor financiele consequenties heeft dit bv fiscaal gezien? Ik werk parttime en ontvang huursubsidie. Mijn partner werkt fulltime en heeft een eigen woning. Hopelijk kan iemand ons informatie geven of doorverwijzen. Bij voorbaat dank!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 16 aug 2007 20:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is in Nederland sinds 2001 niet meer verplicht om samen te wonen als je getrouwd bent. Het kan nog wel zo zijn dat bepaalde regels bijv. m.b.t. sociale zekerheid oid vereisen dat gehuwden samenwonen om voor bepaalde zaken in aanmerking komen, maar welke precies, dat weet ik helaas niet.

Zie Wet van 31 mei 2001 tot wijziging van de titels 6 en 8 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (rechten en plichten echtgenoten en geregistreerde partners) en Memorie van Toelichting
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 16 aug 2007 22:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zowel de Wet inkomstenbelasting 2001 als de Wet op de huurtoeslag beschouwen duurzaam gescheiden levende echtgenoten niet als partner. Bovendien beschouwt de Wet op de huurtoeslag de niet duurzaam gescheiden levende echtgenoot die in de gemeentelijke basisadministratie niet op het adres van de huurder staat ingeschreven, ook niet als partner.

Voor de huurtoeslag zouden jullie dus duidelijk geen partners zijn. Voor de inkomstenbelasting vraag ik me dat af.

Je zou kunnen denken dat je duurzaam gescheiden leeft wanneer je niet samenwoont, maar juridisch gaat het vermoedelijk om twee verschillende begrippen. De MvT lijkt hier van pas te komen:
Quote:
Tot slot wordt in het licht van de invoering van de Wet inkomstenbelasting 2001 opgemerkt dat het schrappen van de verplichting tot samenwoning geen consequenties heeft voor de eigenwoningregeling, zoals die is opgenomen in de Wet inkomstenbelasting 2001. Gehuwden met meer dan één woning komen slechts voor één van die woningen in aanmerking voor de eigenwoningregeling.

Als gescheiden wonende gehuwden geen fiscale partners waren, dan zouden ze volledig gescheiden aangifte kunnen doen en zouden ze dus ieder een eigen woning kunnen aftrekken. Dat kan blijkbaar niet, dus niet samenwonenden gehuwden zijn normaal gesproken wel verplicht fiscale partners en dus "niet duurzaam gescheiden levend". Tenminste, zoals ik het interpreteer. Volgens dit besluit is van duurzaam gescheiden leven sprake indien beide echtgenoten na verbreking van de echtelijke samenleving ieder een afzonderlijk leven leiden en deze toestand door beiden als bestendig is bedoeld.

Op de hoogte van de huurtoeslag heeft het geplande huwelijk volgens mij geen invloed. Maar de Wet op de huurtoeslag verwijst naar de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen voor de vraag wanneer het vermogen te hoog is om recht te hebben op huurtoeslag. Dit is het geval wanneer jij of je partner boven het heffingvrije vermogen uitkomen.

Artikel 3 van de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen merkt niet duurzaam gescheiden levende echtgenoten als partner aan zonder naar de gemeentelijke basisadministratie te kijken (zoals de Wet op de huurtoeslag wel doet). Als het klopt dat jullie "niet duurzaam gescheiden levend" zouden zijn, dan betekent dit volgens mij dat je geen recht op huurtoeslag zou hebben wanneer jullie gezamenlijke "box 3"-vermogen boven het gezamenlijke heffingsvrije vermogen uit zou komen.

Voor de inkomstenbelasting betekent het feit dat jullie fiscale partners zouden zijn dat jij, voor zover dat gunstig uitpakt, 'zijn' hypotheekrente kunt aftrekken. Aangezien hij fulltime werkt en jij parttime, levert dat waarschijnlijk niets op.

Het is goed mogelijk dat ik iets over het hoofd heb gezien of iets niet goed heb gelezen. Als ik het mis heb op het punt van "duurzaam gescheiden leven", dan klopt van het overige ook niet veel meer.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds