Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 18:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

zorgplicht 7:658 ook op parkeerterrein?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Anna27



Leeftijd: 31
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 18


BerichtGeplaatst: do 19 jan 2012 21:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank Bona Fides en excuses voor mijn onduidelijk geformuleerde vraag. De vraag was:

de jurisprudentie die geldt voor de wegbeheerder, over de aansprakelijkheid voor gladheidssituaties, kan die naar analogie worden toegepast op de aansprakelijkheid voor bedrijven ?
Dus wanneer een particulier de overheid als wegbeheerder aansprakelijk stelt doordat zij een gladheidssituatie niet voldoende heeft bestreden, geldt de rechtsregel uit dat arrest dan ook wanneer een particulier een bedrijf aansprakelijk stelt doordat deze de gladheid niet voldoende heeft bestreden?

Ik hoop dat mijn vraag zo duidelijk is.
Ik heb gezocht in de parlementaire geschiedenis en tekst& commentaar, maar ik heb het antwoord niet kunnen vinden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 19 jan 2012 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aha, een heel andere vraag dus dan die ik probeerde te beantwoorden.

De regel van art. 6:174 lid 1 BW geldt voor iedereen, maar bij de uitwerking daarvan kan het natuurlijk wel verschil maken of het gaat om een openbare weg of om een tuinpad. Ook bij de toepassing van de tenzij-clausule kan er verschil zijn: in sommige situaties zal van de overheid wel iets mogen verwacht dat van je buurman niet kan worden verwacht.

Hetzelfde geldt voor wegbeheerdersaansprakelijkheid die onder art. 6:162 BW valt.

Dus de rechtsregels lijken mij hetzelfde, alleen kunnen er bij de toepassing op de feiten heel snel verschillen optreden.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Anna27



Leeftijd: 31
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 18


BerichtGeplaatst: vr 20 jan 2012 11:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt! Smile
Zoiets dacht ik al.

Kan ik dit aannemen zonder te verwijzen naar een bron? Ik heb namelijk gezocht in de parlementaire geschiedenis, tekst en commentaar etc, maar kan niet vinden waar dit expliciet wordt gezegd.

Ik wil bijvoorbeeld het volgende arrest toepassen op de situatie voor een particulier sneeuwruimersbedrijf.
Rb. Amsterdam 1 augustus 2001, rolnr 99/2983.
Op de gemeente rust een inspanningsplicht om bij bevriezing maatregelen te nemen de gladheid te bestrijden. Uitgangspunt is dat van de gemeente niet kan worden verwacht dat zij binnen haar grondgebied instaat voor de afwezigheid van gladheid.

Mag ik hieruit afleiden dat voor de een particulier bedrijf de zorgvuldigheidsnorm een inspanningsplicht betreft en dat van haar niet kan worden gevergd dat zij instaat voor afwezigheid van gladheid ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 20 jan 2012 18:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmm, misschien is het beter om de vraag of zo'n verplichting bestaat te beantwoorden aan de hand van de Kelderluik-criteria. Het bestaan van zo'n verplichting lijkt me af te hangen van de omstandigheden van het concrete geval, zodat het gevaarlijk is om iets af te leiden uit de feitelijke vaststellingen in een andere zaak.

Quote:
voor een particulier sneeuwruimersbedrijf

Dit doet me weer denken aan wat ik eerder schreef. Wordt dat bedrijf ingehuurd door een wegbeheerder ten einde aan zijn verplichtingen te voldoen? Dan is er sowieso sprake van een heel andere situatie.

Het (ingehuurde) sneeuwruimersbedrijf heeft verplichtingen jegens de inhuurder (bijv. de gemeente), niet jegens de gebruikers van de weg. Uitlegging van de overeenkomst tussen sneeuwruimersbedrijf en inhuurder zal moeten opleveren of het gaat om een inspanningsverplichting of een resultaatverplichting.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds