Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 29 mei 2024 3:43
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

werken als griffier
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mariek

Mariek

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 22


BerichtGeplaatst: ma 15 mrt 2004 15:47    Onderwerp: werken als griffier Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is zeker mogelijk om als griffier te werken wanneer je nog studeert. Ik werd gevraagd toen ik al in het 4de jaar zat (werd gewoon in een werkgroep gevraagd wie er interesse had), maar het criterium is dat je je strafrechtvakken uit het tweede jaar hebt gehaald.

Een griffier houdt alles bij wat er op zitting gebeurt. Ik lees van te voren de te behandelen zaken even door om ongeveer te weten wat de verdachte al allemaal bij de politie heeft verklaard. Vervolgens schrijf ik tijdens de zitting kort op wat verdachte/raadsman/OvJ/ rechter/getuigen te melden hebben. Niet in steno, maar gewoon korte zinnen en trefwoorden (word je vanzelf heel handig in)

De griffie maakt vervolgens de vonnissen en ik kijk die dan na, corrigeer ze eventueel en stuur ze vervolgens door naar de rechter. Bij een aanhouding, ontneming, hoger beroep ed maak ik een proces verbaal van de zitting.

Je verdient er €90 per zitting mee (zitting is 1 ochtend of 1 middag). Het verdient dus niet super, maar de ervaring die je opdoet is van onschatbare waarde. Je leert omgaan met rechters en advocaten en bovendien komt al die theorie uit het strafrecht hier pas tot leven (en blijkt het allemaal helemaal niet zo moeilijk te zijn als je dacht Wink)

Bovendien staat het nooit slecht op je C.V.

Ik zelf vind het nog steeds erg leuk om de verdachten te zien en hun verhalen te horen. Sommigen worden emotioneel, anderen agressief (dan roep je dus de parketpolitie erbij) terwijl je af en toe je lachen weer bijna niet kan inhouden....het is in ieder geval niet saai!

Als je tegen die tijd geïnteresseerd bent in dit baantje moet je het maar even laten weten, dan geef ik je een telefoonnummer van degene die ons begeleidt. Er komen regelmatig nieuwe griffiers bij...

wb jouw eigen zaak: mishandeling komt heel vaak voor bij de politierechter, dus zeker wel de moeite om een zitting bij te wonen en aantekeningen te maken.

Standaard vraag trouwens van de OvJ aan verdachte: heb je je excuses aan het slachtoffer aangeboden en is de schade vergoed? (dit ivm met de hoogte van de wrs te eisen geldboete)

Moderatie: bericht oorspronkelijk geplaatst bij het onderwerp: Rota Criminalis (iemand tips/ervaringen?)
_________________
An apple a day keeps the doctor away, but if the doctor is cute, screw the fruit!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: ma 15 mrt 2004 16:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In Tilburg zijn er geen tweedejaars strafrechtelijke vakken.
Het tweede jaar bevat 28 ECTS aan privaatrechtelijke vakken, en het derde jaar aan 31 ECTS aan strafrechtelijke vakken.
De functie van griffier zul je dus alleen als Tilburger kunnen vervullen als je je derdejaars strafrechtelijke vakken afgerond hebt.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Mariek

Mariek

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 22


BerichtGeplaatst: ma 15 mrt 2004 17:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In Nijmegen is je tweede jaar publiekrechtelijk en je derde jaar privaatrechtelijk...maar als je in Tilburg studeert, kun je dus eerder griffier worden bij de civiele sector...is ook leuk!
_________________
An apple a day keeps the doctor away, but if the doctor is cute, screw the fruit!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
STEEF
Redacteur
STEEF

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 268


BerichtGeplaatst: wo 17 mrt 2004 11:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartstikke bedankt Mariek! Ik denk dat ik maar eens tussen nu en 12 mei (de dag dat ik zitting heb) bij de rechtbank in Arnhem langsga.

En het lijkt me wel wat om als griffier te werken, maar eerst natuurlijk nog ff een paar jaar studeren....

O ja en tijdens de rota zitting is er geen verdachte dus helaas kan ik die vraag niet stellen (al is die wel handig om te onthouden, je weet maar nooit)

Greetz, S.
_________________
When it is too good to be true, it is not true! (Oprah)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Mariek

Mariek

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 22


BerichtGeplaatst: wo 17 mrt 2004 11:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is inderdaad geen verdachte....is voor mij ook al weer zo lang geleden!! Maar je kunt dat natuurlijk wel aan zijn raadsman vragen, als het goed is zou hij daarvan op de hoogte moeten zijn!
_________________
An apple a day keeps the doctor away, but if the doctor is cute, screw the fruit!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Janice




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 18


BerichtGeplaatst: vr 19 mrt 2004 20:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hai Mariek,

klinkt wel als een interessant baantje, maar ook best wel moeilijk. Gaat het soms niet allemaal heel erg snel? En ben je niet bang dat je fouten maakt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mariek

Mariek

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 22


BerichtGeplaatst: vr 19 mrt 2004 22:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In het begin is het zeker wel lastig ja. Na een paar zittingen weet je beter hoe het allemaal gaat en weet je dat er een aantal "standaard dingen" zijn die altijd terug komen (tijdens het requisitoir van de OvJ bijv. hoef je nauwelijks iets op te schrijven en heb je tijd om alles even bij te werken)

Er zijn een aantal essentiële dingen die je persé moet noteren, maar daar ben je snel genoeg achter (zeker als je ze een keer vergeet!) Verder kun je de uitwerkingen gewoon na de zitting doen.

In het begin maak je natuurlijk wel fouten, maar het komt nu toch niet meer voor dat ik echt iets fout doe, bovendien controleert de rechter ook nog de vonnissen...Maar ik doe het inmiddels ook al weer een dik jaar.

Ik vind het nog steeds hartstikke leuk werk! Smile
_________________
An apple a day keeps the doctor away, but if the doctor is cute, screw the fruit!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Magdalena

Magdalena

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 2313


BerichtGeplaatst: do 01 apr 2004 17:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klinkt erg leuk! Maar eisen ze ook een minimumaantal uren dat je per week moet werken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Mariek

Mariek

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 22


BerichtGeplaatst: vr 02 apr 2004 16:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, geen minimum aantal uren. Je hebt gewoon 2 zittingen in de maand (dus 2 ochtenden of 2 middagen....of 1 ochtend en 1 middag Wink)

Ik vind dat juist het fijne eraan: wanneer je de voorbereidingen, de appellen e.d. doet, mag je gewoon zelf weten!
_________________
An apple a day keeps the doctor away, but if the doctor is cute, screw the fruit!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Magdalena

Magdalena

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 2313


BerichtGeplaatst: vr 02 apr 2004 19:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klinkt wel erg leuk! Ik ben wel geinteresseerd!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
STEEF
Redacteur
STEEF

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 268


BerichtGeplaatst: di 06 apr 2004 12:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey Mariek ---> Zou je ook als je je 2e jaar van Internationaal en Europees recht heb afgerond en de vakken van strafrecht hebt gehaald als griffier kunnen werken?
Want bij Int&Europees krijg je namelijk minder studiepunten (je besteed er dus minder aandacht en tijd aan) voor het vak strafrecht 2 (strafrecht1 blijft hetzelfde aantal studiepunten als bij de opleiding Nederlands recht)....
Ben benieuwd!

Greetz, Stefhanie Very Happy
_________________
When it is too good to be true, it is not true! (Oprah)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Mariek

Mariek

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 22


BerichtGeplaatst: di 06 apr 2004 13:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, volgens mij wel hoor! Het gaat er gewoon om dat je een idee hebt hoe het strafrecht in elkaar zit...meisje dat bij mij op de kamer zit was ook 2de jaars Europees Recht toen ze kwam..

Je moet bijvoorbeeld strepen in delictsomschrijvingen en dan is het wel handig als je weet wat de verschillende kwalificaties betekenen...
_________________
An apple a day keeps the doctor away, but if the doctor is cute, screw the fruit!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Linde

Linde

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 373


BerichtGeplaatst: do 29 apr 2004 12:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klinkt inderdaad als een (bijna) ideaal bijbaantje. Ik heb er ook wel eens over zitten denken om daar naar te informeren, maar ik hoorde laatst van een meisje die hier in rotterdam griffier is/was, dat ze alle deeltijders eruit willen, en dus ook geen studenten meer in dienst nemen... Jammer! Nou moet ik zeggen dat ik al een vrij ideaal bijbaantje heb (ik werk op de uni als typmiep, oftewel secretaresse), maar goed, dat is ook maar voor beperkte tijd... Dus als iemand weet wat de huidige stand van zaken is, ik houd me aanbevolen!
Liefs Linde
_________________
Pluk de dag!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Elisabeth








Berichten: 18


BerichtGeplaatst: do 06 jan 2005 10:30    Onderwerp: griffier Reageer met quote Naar onder Naar boven

hoi,
nadat ik dit allemaal gelezen had was ik ook helemaal enthousiast over een bijbaantje als griffier.
Maar toen kreeg ik een reactie van de rechtbank utrecht dat zij alleen mensen voor 32 uur per week aannemen....
heeft iemand ervaring met de rechtbank in utrecht?Zijn er toevallig mensen die daar nu parttime werken?
En bij welke rechtbanken kan het anders sowieso wel?
groetjes!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sietske1980



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 551


BerichtGeplaatst: vr 14 jan 2005 14:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik heb het in haarlem gedaan, griffierswerk, bij sector civiel (getuigenverhoren). maar dat was oproepbasis, dus niet vast!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds