Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 06 jun 2024 16:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

selectief berichten verwijderen op forum. Nettiquette?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
estherfalka



Leeftijd: 65
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: wo 08 nov 2006 21:15    Onderwerp: selectief berichten verwijderen op forum. Nettiquette? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forumgebruikers, weet iemand van jullie of dit mag?

Ik heb een filmpje en foto s op een forum geplaatst ter discussie , door mijn waarnemingen en observaties heb ik kunnen zeggen dat de beelden verkeerd uitgelegd konden worden. Hier is een heftige discussie over ontstaan met gevolg dat alle bijdragen uit de discussie zijn verwijderd behalve het filmpje en de foto's die zo behoorlijk uit de context gehaald zijn. Er is zelfs in mijn berichten geknipt door de moderators zelf. Ik heb zelf de backup van de discussie, dus ook de nuanceringen die ik zelf heb aangebracht over deze beelden.
Na het verwijderen van alle bijdragen aan deze discussie en het overblijven van het verminkte bericht hebben wij verzocht het hele bericht te verwijderen. Dat is nu een maand geleden.
We hebben de forumbeheerders dit verzocht: "We willen jullie vragen om het onderwerp geheel te verwijderen omdat het niet etisch is om slechts een kleine selectie van de berichten over te houden, door dit onderwerp te laten staan zonder de nuanceringen wordt het helemaal uit de context gehaald."
Hierop kwam de volgende schriftelijke reactie van het forumbeheer, we hebben nu ook de laatste post bewerkt, alleen de foto s en film laten staan maar alle tekst uit het laatste bericht is verwijderd. Er zijn nu 3 berichtjes over van de zeker wel 9 pagina's discussie.
Ook is dit hele forum gesloten voor discussie, niemand mag ergens nog op reageren, dus niemand kan ook nog maar iets nuanceren, alleen de moderators posten selectieve berichten.
Vandaag heb ik nogmaals verzocht de foto s en het filmpje weg te halen, en duidelijk gezegd dat ik de backup heb van de discussie en ik mijn toestemming intrek om deze beelden te gebruiken omdat het uit de context is gehaald. Zij hebben deze beelden van mijn webruimte gedownload. In eerste instantie waren de beelden bedoeld voor discussie, nu het iedereen onmogelijk is gemaakt om nog op dat forum te kunnen reageren en het helemaal uit de context is gehaald vraag ik me af of dit zomaar mag? Kan ik me beroepen op auteursrecht ook al heb ik zelf in eerste instantie deze beelden geplaatst? Ik heb er nu geen enkele zeggenschap meer over omdat zij de beelden van mijn webruimte hebben gedownload en de discussie selectief is verwijderd.

Esther
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: za 11 nov 2006 13:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is een hele lastige. Ik snap niet helemaal wat de reden was voor het selectieve weghalen van bijdragen. Op zich mag een forumbeheerder selectief zijn met berichten toelaten, en ze mogen ook geplaatste berichten weghalen wanneer die buiten de op het forum gestelde grenzen gaan.

Wat niet mag is iemands bijdragen zo bewerken dat er iets anders komt te staan dan de auteur bedoeld had. Dat is verminking van diens werk.

Dat geldt ook voor foto's, filmpjes en ander materiaal. De maker van die foto's kan zich op zijn persoonlijkheidsrechten beroepen wanneer deze ergens zo geplaatst worden dat zijn eer en goede naam aangetast wordt. Zelfs als hij oorspronkelijk toegestemd had met plaatsing!

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
estherfalka



Leeftijd: 65
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: za 11 nov 2006 13:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Dit is een hele lastige. Ik snap niet helemaal wat de reden was voor het selectieve weghalen van bijdragen. Op zich mag een forumbeheerder selectief zijn met berichten toelaten, en ze mogen ook geplaatste berichten weghalen wanneer die buiten de op het forum gestelde grenzen gaan.


Arnoud


Dank je wel Arnoud. De reden voor het selectief verwijderen is dat er een enorme moddersmijtpartij ontstond richting mijn persoon, zelfs de moderators deden daar aan mee. Wat ik schreef pastte niet in het straatje van de 'werkelijkheid" van de forumbeheerders. Er is door meer mensen gevraagd de hele discussie te verwijderen en niet alleen een kleine selectie zonder nuanceringen te laten staan omdat het bericht nu helemaal uit de context is gehaald. Er kan nu ook enkel nog maar via prive mails gecommuniceerd worden het hele forum is voor iedereen gesloten, alleen de moderators mogen nog posten, echt democratisch is dat niet, zo kun je een hele gekleurde werkelijkheid geven. Wat het erger maakt is dat het om een maatschappelijke discussie gaat waar een petitie naar de tweede kamer aan is vooraf gegaan.
Op mijn prive mails met het verzoek de hele draad te verwijderen wordt niet gereageerd. Ook heb ik ze op de hoogte gesteld dat ik een backup van die betreffende discussie heb. Mijn verzoek om dan maar mijn hele profiel te verwijderen is ook niet gehonoreerd. Ik moet dus nu een manier vinden om wel een reactie te krijgen van die moderators. De berichten vielen binnen de gestelde grenzen en waren on topic.
Misschien heb je een tip voor me hoe ik dit kan bewerkstelligen.

Vriendelijke groet Esther
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: za 11 nov 2006 14:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb gen verstand van auteursrecht e.d., maar als het inderdaad zo is dat jouw rechten geschonden worden (of dat zo is laat ik even aan andere forumleden over), is het nuttig om te weten of je namen en adressen enzo hebt.

Als je naw-gegevens hebt lijkt het beste om een mooie brief op te stellen waarin je de beheerders van het forum duidelijk maakt dat ze jouw rechten schenden (specificeren welke dan en hoe dan). Vervolgens geef je ze een redelijk termijn om de schending te stoppen en kondig je aan dat als ze na afloop van de termijn niet voldaan hebben aan je verzoek, je juridische stappen onderneemt. Als ik me niet vergis zou het mogelijk moeten zijn om (als je gelijk krijgt) proceskosten te verhalen op de wederpartij en een dwangsom te vragen voor iedere dag dat de berichten online blijven staan.

Maargoed, voor dat dat zover is, is het nuttig om helder te krijgen welk recht hier geschonden wordt en hoe je dat juridisch moet kwalificeren...
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
estherfalka



Leeftijd: 65
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: za 11 nov 2006 14:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Ik heb gen verstand van auteursrecht e.d., maar als het inderdaad zo is dat jouw rechten geschonden worden (of dat zo is laat ik even aan andere forumleden over), is het nuttig om te weten of je namen en adressen enzo hebt.


Dit moet lukken, ik heb de namen wel ik ben er zelf moderator geweest. Het gaat me nog het minste om mijn goede naam, maar wel om het maatschappelijk belang om mijn berichten te bewerken en uit de context te halen. Net zoals dat er berichten van anderen zijn verwijderd die mee deden aan deze discussie. Ook hun rechten zijn geschonden.
Een heel discussie forum sluiten omdat er een discussie niet goed in het straatje past is buiten iedere verhouding. Iedereen is het recht ontnomen om nog mee te discussieren. Het belachelijke is dat er in de disclaimer staat dat je als lid wordt verwijderd als je twee maanden niet mee discussieert. Niemand kan er nog mee discussieren behalve de forumbeheerders.

Esther
Bekijk profiel Stuur privé bericht
estherfalka



Leeftijd: 65
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2006 17:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inmiddels is er voor de derde maal verzocht het gehele topic te verwijderen i.p.v. een kleine selectie te laten staan waardoor de context weg is. Ik heb me beroepen op mijn persoonlijkheidsrechten. Het ziet er naar uit dat ze niets zullen doen.
Ook vraag ik me af of ik gedwongen lidmaatschap van dat forum hoef te accepteren, ik heb maanden geleden al verzocht mij lid af te maken. Dit is schriftelijk geweigerd, ik ben gedwongen lid, maar toen hield ik de mogelijkheid to meediscussieren nog wel, het gaat niet zomaar om een forum, het gaat om een aktiegroep. Ik ben lid geworden van die groep en forum om mee te kunnen doen aan discussie. Door meer inzicht sta ik niet meer achter de standpunten en wil me distancieren van deze groep.
Het is nu alle leden onmogelijk gemaakt mee te kunnen discussieren. De moderators kunnen alles bewerken verwijderen en aanpassen, wat dus ook is gebeurd.
Kortom de definitie van forum is volgens mij een platform waar de bezoeker een vraag kan stellen, stelling deponeren of reageren op een bericht van een ander. Ik mag toch hopen dat forumbeheerders zich ook aan regels te houden hebben. Het zit me behoorlijk dwars, dat merk ik wel. Ik vraag me af wat ik verder hier nog aan kan doen.

Vriendelijke groet Esther
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2006 18:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Forumbeheerders moeten zich aan de wet houden, maar hebben verder zo goed als volledige vrijheid om toe te laten en te weren wat ze willen. Er is geen plicht tot hoor en wederhoor, noch om stukken weg te halen (tenzij dat inbreuk maakt op rechten) dan wel om juist iets te publiceren.

Een rechter kan in voorkomende gevallen een forum of ander medium veroordelen tot het publiceren van een rectificatie of juist tot weghaling van een publicatie, maar dat is achteraf en bovendien moet dan specifiek worden aangetoond waarom dat nodig is. Bijvoorbeeld smaad, laster, inbreuk auteursrechten, racistische informatie, enzovoorts.

Ik begrijp dat het vervelend voor je is, maar ik vrees dat er juridisch weinig aan te doen is.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
estherfalka



Leeftijd: 65
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2006 20:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eigenlijk wordt het nu dus wel interessant zij hebben al mijn stukken gedownload van mijn website, ook een rapport naar de tweede kamer, ik zou dit rapport dus ook mogen aanpassen om mezelf te rectificeren want het auteursrecht ligt bij mij. Als ik er maar bij vermeld dat het de tweede versie is en ik en de medeauteur uit deze beweging zijn gestapt.
Ik zou zelfs de hele backup van deze discussie mogen publiceren op mijn eigen website? Niet dat ik dat echt van plan ben, ( ik houd het liever netjes) maar ik zou het dus wel in principe wel mogen? In de discussie die verminkt is heb ik herhaalde malen geschreven dat de beelden verkeerd uit werden gelegd. Het laatste bericht wat is blijven staan is ook de nuance verwijderd, dus het is niet wat ik heb bedoeld.
Ik denk dat ik daar wel het grootste punt mee heb, aantoonbaar is er geknipt en gerommeld en de beelden zijn nu uit de context, en ze stellen de dingen anders voor dan ze zijn.
Ik vermoed dat het nu het beste is om de rechtsbijstand te gaan vragen ze nogmaals te verzoeken het bij de waarheid te houden en mocht er niets gebeuren de rechter om een oordeel gevraagd moet gaan worden.
Dat kan dus of het verwijderen van de beelden zijn, of een rectificatie? Heb ik het zo goed begrepen?

Vriendelijke groet Esther
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2006 21:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt inderdaad via de rechter weghaling of rectificatie eisen. Dat kan een lastig verhaal worden, en zeker een langdurig iets. Met name omdat het zo te lezen gaat om context en interpretatie en niet zozeer om onjuiste feiten. Iemand kan het anders zien dan jij en vinden dat er wel genoeg context is. Een geschil daarover via de rechter uitvechten is een heilloze weg, vrees ik.

Je kunt natuurlijk een eigen site/pagina beginnen waar je met citaten, relevante stukjes screenshot en zo laat zien waar die beheerders de fout in gegaan zijn. Dus niet de volledige teksten reproduceren met "kijk zelf maar" er boven, maar je eigen uitleg met ter illustratie relevante passages. Vat samen, leg uit, en citeer met bronvermelding als dat nuttig is.
(Die andere posters hebben auteursrecht op hun postings, vandaar dat je mag citeren maar niet integraal reproduceren)

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
estherfalka



Leeftijd: 65
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2006 21:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Je kunt inderdaad via de rechter weghaling of rectificatie eisen. Dat kan een lastig verhaal worden, en zeker een langdurig iets. Met name omdat het zo te lezen gaat om context en interpretatie en niet zozeer om onjuiste feiten. Iemand kan het anders zien dan jij en vinden dat er wel genoeg context is. Een geschil daarover via de rechter uitvechten is een heilloze weg, vrees ik.


Arnoud


Hallo Arnoud, ja het gaat wel om onjuiste feiten. Het gaat er om dat ik heb geschreven dat mijn waarneming de wetenschappelijke literatuur bevestigt. Dát is wat ik nooit had mogen schrijven. En juist dat is dus verwijderd. Ik denk dat de wetenschappelijke literatuur wel degelijk zwaar weegt.
Het probleem is dat ik foto s en film heb neergezet en me daar afvraag of het juist is wat ik waarnam. Na middagen filmen met meerdere mensen en betere filmbeelden kwam ik tot de conclusie dat de filmbeelden de wetenschappelijk literatuur bevestigen. Dat is allemaal verwijderd. Alleen de berichten die er nu nog over zijn die zijn verknipt ( teksten verwijderd) waar ik me nog afvroeg er een risico was, ik heb ze nooit geplaatst met het doel waarom de beelden er nu staan. De beelden impliceren nu een risico. Dat klopt pertinent niet en ikheb ze ookniet met dat doel geplaatst.

Vriendelijke groet Esther
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2006 21:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Afgaande op je zeer algemene beschrijving blijf ik toch me afvragen of de feiten en de context wel genoeg uit elkaar gehaald kunnen worden hier. Waarneming en conclusie zijn twee heel verschillende dingen, en naar de rechtbank ga je over foute waarnemingen en niet over conclusies.

Misschien dat het in jouw geval anders ligt omdat de specifieke feiten daar duidelijk jou gelijk geven. Maar dat is denk ik toch echt iets om met je eigen advocaat/rechtsbijstand te bespreken en niet hier op een forum.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
estherfalka



Leeftijd: 65
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2006 21:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heel erg bedankt voor de adviezen, het heeft mij heel veel duidelijk gemaakt, ik kan er goed mee uit de voeten nu en weet nu wat ik kan doen. Het was voor mij ook even puzzelen wat nu feiten waarnemingen en context zijn. Maar door deze adviezen is het me helder geworden.
Erg bedankt voor de hulp.

Vriendelijke groet Esther ( ik zal de afloop laten weten)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds