Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 06 jun 2024 16:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

schenkingsbelasting
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2010 20:47    Onderwerp: schenkingsbelasting Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik studeer in Leiden. Ik wooon daar op kamers. Dat is een dure grap. Dan nog dat collegegeld. En aanschaf van studieboeken.

Gelukkig heb ik een rijke pa. Hij gaf me vorige week 7.000 euro. Voor de huur van de kamer. En voor die dure studieboeken.

Nu zegt mijn vriendje: Je moet belastingaangifte doen van deze schenking van 7.000 euro. Klopt dat?

[Vorig jaar had mijn vader al 22.000 euro geschonken, met een beroep de eenmalig verhoogde ouder-kind-vrijstellinig.]
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 30 okt 2010 2:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die 7000 euro lijken mij volledig bestemd om te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie.

Volgens art. 395a lid 1 BW zijn ouders verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die de leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt. Dus als jonger was dan 21, dan zou er in ieder geval geen sprake zijn van een schenking.

Je bent volgens je profiel echter 23 jaar. De verplichting van art. 395a lid 1 BW geldt dus niet meer. Een ouderlijke bijdrage is volgens mij dan echter nog steeds mogelijk. De Wet studiefinanciering 2000 gaat bijvoorbeeld uit van een veronderstelde ouderlijke bijdrage.

Er lijkt mij daarom een dringende morele verplichting te bestaan voor ouders om bij te dragen aan de kosten van levensonderhoud en studie van studerende kinderen. Dit levert een natuurlijke verbintenis op. Nakomen van een natuurlijke verbintenis levert geen schenking op.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: za 30 okt 2010 11:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Moet er marginaal worden getoetst of de financiele steun van pa kwalificeert als een juridisch verplichte bijdrage in de kosten van mijn levensonderhoud?

Of juist integraal?

Mijn vader vindt dat ik mezelf best op een fles Château Margaux mag trakteren als ik een tentamen heb gehaald.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LM



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 569


BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2010 12:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De eenmalige vrijstelling voor studie kan onder omstandigheden verhoogd worden tot EUR 50k.

Een morele verplichting wordt niet zomaar aangenomen. Zie bijv:

http://www.schenking-info.nl/Belastingvrije_schenking.html

Ik maak hieruit op dat er een objectieve maatstaf gehanteerd wordt. Het zal afhangen van de motivatie, maar de dure fles wijn kun je wel vergeten denk ik.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2010 14:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Betaling van de ouderlijke bijdrage die op basis van de Wet Studiefinanciering 2000 valt te berekenen zal in ieder geval zeker worden gezien als voldoening van een dringende morele verplichting. De WSF 2000 gaat er nota bene vanuit dat ouders dit betalen. Ik weet echter niet of je daarmee aan 7000 euro kunt komen (maar er is natuurlijk ook nog het vrijgestelde bedrag).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LM



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 569


BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2010 16:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat vraag ik mij af, de ouderlijke bijdrage kent volgens deze rekenmethode geen bovengrens, maar loopt op naarmate het inkomen oploopt. Zodra de ouderlijke bijdrage boven een bepaalde bedrag uitkomt vervalt het recht op een aanvullende beurs. Men gaat er van uit dat de ouders dan bijspringen. Een aanvullende beurs is (meen ik) maximaal zo'n EUR 330 per maand, de normale schenkingsvrijstelling dekt dit echter voldoende. Deze ouder - kind vrijstelling heeft ook al oog voor de bijzondere relatie. Ik vraag mij af of daar bovenop nog vrijstelling op morele gronden kan worden geplust, daarbij is dan de vraag hoe hoog dit bedrag dan zou kunnen zijn. De ouders kunnen immers aan hun morele plicht voldoende invulling geven binnen de normale schenkingsregels.

Helemaal vergelijkbaar met een ouderlijke bijdrage is de aanvullende beurs trouwens niet, want de aanvullende beurs is een prestatiebeurs die (in ieder geval deels) terugbetaald moet worden als de student zijn diploma niet haalt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2010 16:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
De ouders kunnen immers aan hun morele plicht voldoende invulling geven binnen de normale schenkingsregels.

Daar gaat het niet om. Als er zo'n dwingende morele plicht is, dan is het voldoen aan zo'n plicht geen schenking. Vervolgens valt niet in te zien waarom een ouder niet ook nog eens kan schenken.

Verder kan de schenkingsrechtvrije voet van een dwingende morele verplichting geen niet-dwingende morele verplichting maken.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LM



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 569


BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2010 18:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat begrijp ik, maar of die morele plicht ook "dwingend" is, zal naar objectieve maatstaven beoordeeld worden. In beginsel zijn ouders niet verplicht hun meerderjarige kinderen te onderhouden.

Het lijkt mij dan dat bij de beoordeling in hoeverre er sprake is van een "dwingende morele plicht" er rekening gehouden wordt met in hoeverre de wetgever hier al in voorzien heeft. In dit geval gaat het om de morele plicht om bij te dragen in studiekosten van meerderjarige kinderen. Er is een algemene vrijstelling, daarnaast een specifieke vrijstelling om ingeval van een dure studie, eenmalig tot EUR 50k belastingvrij te schenken. De ouders hebben ook gebruik gemaakt van deze eenmalige vrijstelling, waardoor "noodzakelijkheid" voor verdere schenkingen mij lastig te onderbouwen lijkt.

Ik zie de schenkingsvrijstelling die voortvloeit uit een morele verplichting als een vangnet om onrechtvaardige situatie te voorkomen. In de praktijk volgens mij vooral toegepast bij de verdeling van de boedel na een echtscheiding.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2010 18:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
Dat begrijp ik, maar of die morele plicht ook "dwingend" is, zal naar objectieve maatstaven beoordeeld worden. In beginsel zijn ouders niet verplicht hun meerderjarige kinderen te onderhouden.

De WSF 2000 gaat ervan uit dat ouders die bijdrage betalen. Ik zie niet in hoe dat geen dwingende morele plicht op kan leveren.

Quote:
Het lijkt mij dan dat bij de beoordeling in hoeverre er sprake is van een "dwingende morele plicht" er rekening gehouden wordt met in hoeverre de wetgever hier al in voorzien heeft.

De wetgever gaat ervan uit dat ouders de bijdrage betalen...

Quote:
In dit geval gaat het om de morele plicht om bij te dragen in studiekosten van meerderjarige kinderen. Er is een algemene vrijstelling

Nu draai je de boel om. De morele verplichting verdwijnt niet doordat ouders belastingvrij kunnen schenken. Dat is volstrekt onlogisch.

Quote:
Ik zie de schenkingsvrijstelling die voortvloeit uit een morele verplichting als een vangnet om onrechtvaardige situatie te voorkomen.

Het is geen vangnet. Voldoen aan een dwingende morele verplichting is als het betalen aan de bakker voor je brood.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.


Laatst aangepast door bona fides op ma 01 nov 2010 18:35, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
KMvdB

KMvdB

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 71


BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2010 18:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De 1e 5000,- is iig vrijgesteld.

artikel 33 lid 1 sub 5 Successiewet schreef:
“Van schenkbelasting is vrijgesteld, hetgeen wordt verkregen: door een kind van de ouders, tot een bedrag van € 5 000, met dien verstande dat dit bedrag voor een kind tussen 18 en 35 jaar voor één kalenderjaar wordt verhoogd, mits op deze verhoogde vrijstelling in de aangifte een beroep wordt gedaan, tot een bedrag van € 24 000 dan wel, indien het bedrag is geschonken ter zake van de verwerving van een eigen woning als bedoeld in artikel 3.111, eerste lid, van de Wet inkomstenbelasting 2001 of is bestemd voor de betaling van kosten van een studie of de opleiding voor een beroep ten behoeve van dat kind, welke kosten aanzienlijk hoger zijn dan gebruikelijk, onder bij ministeriële regeling te stellen voorwaarden tot een bedrag van € 50 000;
.


Je zou kunnen kijken of je de overige 2000 onder een kosten verplichting van je vader in het kader van de verplichte bijdrage volgens de wet op de studiefinanciering kwijt kunt. (167,- in de maand is geen vreemde bijdrage o.i.d.)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2010 18:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik bedenk nu dat er vermoedelijk strikt genomen wél aangifte moet worden gedaan, ook al hoeft er m.i. niets te worden betaald... (Of ben je niet verplicht tot het doen van aangifte als je terecht van mening bent dat de aanslag toch nihil zal zijn?)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LM



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 569


BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2010 20:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De IB er nog eens bij gepakt. De regel berust volgens mij op art. 6.3. 1 onder f ..."in rechte vorderbare periodieke uitkeringen en verstrekkingen die berusten op een dringende morele verplichting tot voorziening in het levensonderhoud".

Vervolgens 6.4. art. 2: "Tot de onderhoudsverplichtingen, bedoeld in artikel 6.3, eerste lid, onderdelen e en f, behoren niet de periodieke uitkeringen en verstrekkingen die worden gedaan aan:

a. bloed- of aanverwanten in de rechte lijn of in de tweede graad van de zijlijn;

b. personen die behoren tot het huishouden van de belastingplichtige".

Dit lijkt mij ook wel logisch omdat de deur anders opengezet wordt naar constructies waarbij inkomsten binnen de familie verschoven worden. Er zijn specifieke vrijstellingen die zien op de ouder-kind relatie met een extra eenmalige extra verruiming ingeval van studiekosten. De vergelijking met de bakker gaat niet op, hele andere context (koop-verkoop).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2010 20:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
De IB er nog eens bij gepakt. De regel berust volgens mij op art. 6.3. 1 onder f ..."in rechte vorderbare periodieke uitkeringen en verstrekkingen die berusten op een dringende morele verplichting tot voorziening in het levensonderhoud".

Nee, dat gaat over de aftrekbaarheid voor de inkomstenbelasting. We hebben het hier over schenkingsbelasting.

De vader van TS kan de geschonken 7000 euro inderdaad waarschijnlijk niet aftrekken van zijn belastbaar inkomen, zie ook art. 6.13 en 6.14 lid 1 sub c Wet IB 2001. Maar dat was de vraag niet.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LM



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 569


BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2010 23:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke, ik zie het nu, dat had ik inderdaad verkeerd begrepen.

Het gaat (BW 6:3) om een niet-afdwingbare verbintenis, die ontstaat

"wanneer iemand jegens een ander een dringende morele verplichting heeft van zodanige aard dat naleving daarvan, ofschoon rechtens niet afdwingbaar, naar maatschappelijke opvattingen als voldoening van een aan die ander toekomende prestatie moet worden aangemerkt".

Gelet op deze tekst gaat het voorbeeld van de bakker mijn inziens niet op.

De WSF gaat uit van een bijdrage door de ouders, kunnen de ouders dit niet opbrengen dan vult de overheid dit in met een aanvullende studiefinanciering van max (+/-) EUR 330 per maand. De objectiveerbare morele verplichting die hieruit voortvloeit zou dan max. 330*12 zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 02 nov 2010 0:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Doe daarbij de vrijgestelde € 5000 als schenking en je zit boven de € 7000.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds