Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 29 mei 2024 8:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

ontslag nemen, andere baan en ontslagen worden
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
faya




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 61


BerichtGeplaatst: di 23 jan 2007 15:05    Onderwerp: ontslag nemen, andere baan en ontslagen worden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo mede studenten en juristen,

Ik heb een vraagje. Ik heb een baan voor 2 dagen in de week als secretaresse. Ik ben al ruim 6 maanden aan het solliciteren en wordt daar behoorlijk moedeloos van. Ik overweeg nu om als uitzendkracht aan de gang te gaan om zo ervaring om te kunnen doen. Nou vraag ik me af hoe het zit met de WW uitkering. Heb ik daar recht op mocht ik ontslagen worden? Ik werk al 10 jaar 2 dagen in de week en woon op mezelf en heb het geld echt nodig daarom vraag ik me af of het verstandig is om mijn vaste baan/onbepaalde tijd op te zeggen voor uitzendwerk.

Ps: ik bedoel dus niet dat ik nu werkloos thuis ga zitten. Ik wil alleen weten of ik risico loop als ik mijn vaste baan opzeg en de nieuwe na bijv 2 maanden werken niets wordt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 26 jan 2007 23:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is dat allemaal wel aardig soepeler geworden en hoef je (een paar uitzonderingen daargelaten) alleen aan de wekeneis te voldoen om in aanmerking te kunnen komen voor een uitkering. Kijk ook eens hier.

Ik herken je twijfel wel. Ben zelf ook uit een vaste baan gestapt, de uitzendtoekomst in. In mijn geval wilde de nieuwe werkgever vanwege mogelijke reorganisaties(nog) een tijdelijk contract geven. Ikzelf heb voor de zekerheid een briefje laten maken dat we per 1 september jl. zouden starten op uitzendbasis en dat men de intentie had om tot een dienstverband te komen. Maar ja, dat was meer om mezelf ook in te dekken voor de periode tussen mijn ontslagindiening en de start van het werk. Stel dat opdrachtgever in die periode de uitzendopdracht zou intrekken .... brrr....

Aan de andere kant moet je je misschien niet te veel zorgen maken. Als je overstapt naar een andere baan op tijdelijke of vaste basis is er immers ook de proeftijd te overbruggen en daarin kan het best misgaan. Dus tja, dan zou men je net zo goed een verwijt kunnen maken uit een vaste baan te zijn gestapt.

En als jij bereid bent om voor een periode alles aan te pakken wat mogelijk is wanneer er zich nog geen geschikte of ideale baan voordoet, dan heb je volgens mij ook niet echt een probleem. D'r is altijd wel IETS te doen en je hoeft echt niet snel terug te vallen op een WW-uitkering, helemaal niet als je nog jong bent.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 27 jan 2007 0:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je een baan opzegt in ruil voor een nieuwe baan, ben je niet verwijtbaar werkloos als die nieuwe baan (niet-verwijtbaar) niets wordt.

Of er sprake is van verwijtbare werkloosheid is alleen afhankelijk van hoe je laatste baan is geëindigd.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 27 jan 2007 9:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En zelfs daarin is men volgens mij veel soepeler geworden.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
wim spijker



Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 8


BerichtGeplaatst: ma 29 jan 2007 10:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Bona fides:
Ik weet niet helemaal zeker of dit zo is. In het verleden was het zo, dat als je een zeker dienstverband voor onzeker dienstverband omruilde, je wel verwijtbaar kon handelen. bijvoorbeeld: omda je van te voren wist dat deze nieuwe baan niet geschikt voor je was, of omdat je wist dat het maar om een half jaar werk ging.

Het UWV heeft de verwijtbaarheidstoets op zij geschoven. Het UWV gaat akkoord, als het initiatief bij de werkgever ligt. Wat ik mij afvraag of dit dan ook voor het bovenstaande geldt. Hoe denk jij hierover?

Wim
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 29 jan 2007 12:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wim spijker schreef:
Ik weet niet helemaal zeker of dit zo is. In het verleden was het zo, dat als je een zeker dienstverband voor onzeker dienstverband omruilde, je wel verwijtbaar kon handelen. bijvoorbeeld: omda je van te voren wist dat deze nieuwe baan niet geschikt voor je was, of omdat je wist dat het maar om een half jaar werk ging.

Dat verbaast me. Dat zou de uitkeringsinstantie wel veel ruimte geven om jouw handelen te beoordelen met de wijsheid van achteraf. Het zou ook niet bevorderlijk zijn voor de economie, omdat het mensen ontmoedigt een betere baan te zoeken.

In ieder geval heb je wel gelijk:
UWV schreef:
Als u had kunnen voorkomen dat u werkloos wordt, krijgt u mogelijk geen WW-uitkering. Dat kan ook het geval zijn als u bewust een vaste baan heeft opgezegd voor een nieuwe baan met een tijdelijk contract.

Natuurlijk bent u altijd vrij om van werkkring te wisselen. Maar als u kunt voorzien dat deze wisseling op korte termijn tot werkloosheid leidt, dan verliest u uw recht op een WW-uitkering. Pas als u weer 26 weken in de laatste dienstbetrekking heeft gewerkt, heeft u nieuw WW-recht opgebouwd.

Ik mag hopen dat het alleen om voorzienbare werkloosheid gaat (zoals ook in jouw voorbeelden). Dus niet wanneer je onverwachts al tijdens de proeftijd ontslagen wordt (al lijkt de tekst dat tegen te spreken), of wanneer onverwachts je jaarcontract niet wordt verlengd. Anders werkt de WW alleen maar contraproductief.

In elk geval bedankt voor de correctie Smile.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
2poesjes



Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: ma 29 jan 2007 13:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toen ik een aantal jaren geleden ontslag nam (was een vast contract) en daarna aan de slag ging o.b.v. een tijdelijk contract, kreeg ik na afloop van dat tijdelijke contract géén uitkering, omdat ik bij mijn vorige werkgever zelf ontslag had genomen. De reden waarom ik ontslag had genomen deed er niet toe, volgens de alles-behalve-behulpzame vrouw van het UWV. Die verwijtbaarheid werd dus erg snel aangenomen. Ik heb geen bezwaarschrift ingediend, maar nu ik voorgaande berichten heb gelezen, vraag ik me af of ik dat beter wel had kunnen doen...?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 29 jan 2007 15:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat ik uit de informatie op internet opmaak is dat je weer "normaal" recht hebt op WW zodra je 26 weken bij je nieuwe werkgever hebt gewerkt. Of de wet dit ook precies zo voorschrijft heb ik niet nagezocht.

Als het klopt, dan kun je met een redelijk gerust hart een jaarcontract tekenen, maar niet een contract voor 3 maanden.

Wanneer duidelijk is dat je bij je vorige baan intussen ook zou zijn ontslagen om bedrijfseconomische redenen (of wanneer je daar niet-verwijtbaar bent gestopt), dan geldt die periode van 26 weken niet.

Het lijkt er dus op dat het UWV kijkt of jou over de laatste 26 weken iets valt te verwijten waardoor je nu zonder werk zit. Maar ik heb dit vooralsnog dus slechts afgeleid van wat ik op websites gelezen heb...
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 29 jan 2007 17:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu ben ik wel even dubbel blij met dat briefje dat ik heb laten opstellen .... oei!
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
faya




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 61


BerichtGeplaatst: ma 29 jan 2007 20:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga de stap toch wagen, ik word ondertussen str*ntziek van al die bedrijven die tegen je liegen wanneer ze zeggen dat de afdeling/selectiecommissie er nog mee bezig is. Ondertussen zie ik op hun eigen website de vacature is verlengd of erger: je komt de vacature tegen op een site van een uitzendbureau. Dit maakt me zo depressief elke dag wel janken, mijn spaargeld heb ik ondertussen al bijna er door heen gejaagd. Mijn cv is nu door 2 uitzendbureau's gezien en ze zijn alleen maar positief. Dit is toch nog wat anders dan op antwoord wachten terwijl de brieven al voor Sinterklaas de deur uit zijn gegaan.

Ik heb trouwens ook contact gehad met een W&S bureau. Zij zoeken alleen mbo'ers en die bieden ze dan een cursus bestuursrecht aan.
Niets ten nadele van de hbo-rechtenstudenten maar ik ben echt bang voor ze wat de arbeidsmarkt betreft.

Ik heb nu al heel wat jaartjes als secretaresse achter de rug en kan dus altijd als secretaresse aan de slag maar na zo hard te hebben gestudeerd wil ik echt wel iets juridisch doen, wat maakt me dan nog niet eens zo veel uit.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 29 jan 2007 22:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art 24 WW schreef:
1. De werknemer voorkomt dat hij:
a. verwijtbaar werkloos wordt;
b. werkloos is of blijft, doordat hij:
1°. in onvoldoende mate tracht passende arbeid te verkrijgen;
2°. nalaat aangeboden passende arbeid te aanvaarden of door eigen toedoen geen passende arbeid verkrijgt;
3°. door eigen toedoen geen passende arbeid behoudt; of
4°. in verband met door hem te verrichten arbeid eisen stelt die het aanvaarden of verkrijgen van passende arbeid belemmeren.

2. De werknemer is verwijtbaar werkloos geworden indien:
a. aan de werkloosheid een dringende reden ten grondslag ligt in de zin van artikel 678 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek en de werknemer terzake een verwijt kan worden gemaakt;
b. de dienstbetrekking is beëindigd door of op verzoek van de werknemer zonder dat aan de voortzetting ervan zodanige bezwaren waren verbonden, dat deze voortzetting redelijkerwijs niet van hem kon worden gevergd.

Op het eerste gezicht vind ik de interpretatie die het UWV aan deze regeling geeft op zijn minst getuigen van fantasie! Ik zie in lid 2 niets dat verwijst naar een vorige dienstbetrekking, laat staan een periode van 26 weken.

Verder vind ik art 17 WW dat bepaalt dat recht op WW pas ontstaat bij 26 weken als werknemer te hebben gewerkt, en art 17a lid 2 WW dat bepaalt dat voor de vaststelling van dit aantal weken slechts wordt gekeken naar de dienstbetrekking waaruit de werknemer werkloos is geworden en een of meer dienstbetrekkingen waarvoor eerstgenoemde dienstbetrekking in de plaats is gekomen. Dus hier kan ik de uitleg van het UWV ook niet uit halen.

Toch merkt ook mijn boek op dat het opgeven van een vaste betrekking in ruil voor een tijdelijke kan leiden tot verwijtbare werkloosheid.

Het volgt blijkbaar uit de jurisprudentie van de Centrale Raad van Beroep. Een voorbeeld over verwijtbare werkloosheid door uit een dienstbetrekking bij een uitzendbureau te gaan werken. Mijns inziens maatschappelijk onwenselijke jurisprudentie wanneer dit ook geldt bij het overstappen naar een functie waarbij het de bedoeling is op termijn tot een vaste aanstelling te komen.

In ieder geval heb ik weer het één en ander geleerd Smile.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
faya




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 61


BerichtGeplaatst: di 30 jan 2007 15:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je antwoord bonafides. Ik denk dat een rechtzaak ondanks de jurisprudentie toch mogelijkheden oplevert. Als ik erover nadenk heeft het voor mij geen zin omdat ik toch maar 700 euro verdien. Maar ben het wel met je eens dat het normaal is wanneer je eerst voor een uitzendbureau aan de slag gaat alvorens je bij het bedrijf in dienst komt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: di 30 jan 2007 22:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Faya,

Even off-topic. Is de OU voor jou financieel niet voordeliger? Hier kun je met flinke korting studeren als een inkomen hebt op jouw niveau, mits je geen partner met een inkomen hebt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 30 jan 2007 22:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met alle respect, maar laten we proberen het on-topic te houden. (Zoals de netiquette het voorschrijft.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
wim spijker



Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 8


BerichtGeplaatst: ma 05 feb 2007 10:08    Onderwerp: doorwerking Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb de uitspraak van de CrvB gelezen en constateer dat dit nog staads actueel is. In mijn werkverleden bij (een voorloper van het) UWV heb ik in de jaren 80 tot en met 95 regelmatig van dit soort onderzoeken gedaan. N.a.v. het resultaat van zo'n onderzoek werd er een besluit genomen, inzake recht op WW.
Er werd onderzocht of er sprake van 'doorwerking' was. De kern van dergelijke onderzoeken was: ruilde je een vast en zeker dienstverband in voor een kort en/of onzeker dienstverband.

Nu ik nadenk over deze 'doorwerking' in relatie tot de nieuwe verwijtbaarheidstoets, stel ik dat doorwerking nog steeds actueel is. Een werknemer wordt niet geacht verwijtbaar werkloos te zijn, als het initiatief voor ontslag bij de werkgever ligt. Bij doorwerkingsituaties ligt het initiatief bij de werknemer. Die veranderd van werkgever.

Graag jullie reacties hierop.

Wim
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds