Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 29 mei 2024 2:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

incassobureaus & deurwaarders...
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 27 mei 2004 9:19    Onderwerp: incassobureaus & deurwaarders... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Haai,
kan iemand mij uitleggen wat de verschillen tussen en bevoegdheden van incassobureaus en deurwaarders zijn?
Ik dacht dat een deurwaarder, de bekende boeman, alleen in dienst van de Staat aan je deur mag komen waarden om schulden te innen. Er gaan wel eens spookverhalen op dat ze als je dan niet betaalt gewoon je tv meenemen ofzo. Mag dat? (Sowieso het binnentreden zonder toestemming van de bewoner mag al niet zomaar!)
En dan heb je ook nog de wondere wereld der incassobureaus. Die kunnen toch gewoon door particulieren onderling op elkaar afgestuurd worden? Het begeleidend briefje is altijd heel stoer, iets in de trant van dokken anders sturen we een deurwaarder op je af. Maar dat lijkt me sterk, als ik voor de gein een incassobureau + deurwaarder op mijn buurman afstuur krijgt ie misschien uiteindelijk voor de rechter wel gelijk, maar dan heeft ie wel 2 jaar zonder tv gezeten, nog afgezien van het gezeik!
Wie o wie kan mij duidelijkheid verschaffen?! Blond
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: do 27 mei 2004 11:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

INcassobureau mag helemaal niets, alleen boze briefjes sturen... Zij dreigen, maar mogen niets. Deurwaarder daarentegen mag dat wel. Maar volgens mij mag dat ook pas nadat je bij de rechter bent geweest.
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 27 mei 2004 12:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

OK, dus stel ik krijg een brief op poten van een incassobureau, maar ik hoef naar mijn mening het bedrag niet te betalen. Dus dat doe ik lekker niet. Een incassobureau kan de zaak dan dus alleen aan de rechter voorleggen, zoals burgers dat onderling ook kunnen doen, maar kunnen niet Big Harry en z'n Motorgang op mij afsturen?
Een deurwaarder kan dan alleen door het Centraal Jusitieel Incassobureau (in naam van de Staat dus) of na weigering betaling na een uitspraak van de rechter worden ingeschakeld? En wat mag die deurwaarder dan precies?
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: do 27 mei 2004 12:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hey, jullie studeren rechten, ik niet....
Incassobureau mag helemaal niets, behalve brieven sturen...
En de rest van deurwaarderskantoor weet ik niet, maar zal ik even vragen aan vriendinnetje van mij die bij deurwaarderskantoor werkt
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 27 mei 2004 12:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juul schreef:
hey, jullie studeren rechten, ik niet....


Wink Doe dan niet alsof je het wel weet! Razz

OK, iemand anders geleerd hierin?
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: do 27 mei 2004 12:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik doe ook niet alsof! Rolling Eyes
Ik vertel alleen wat ik weet....
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: do 27 mei 2004 14:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die "stoere" briefjes van het incassobureau zullen op een gegeven moment ophouden waarna de deurwaarder( die werken niet alleen voor de staat, maar ook gewoon particulier nu het privaatrechtelijk is. CJIB is alleen het incassobureau van de Staat) in het spel komt en je zal dagvaarden voor de som die je moest betalen+ nog een hoop deurwaarderskosten.

Hij wordt dus ingeschakeld door jouw tegenpartij...mocht iemand geld aan jou verschuldigd zijn dan kan jij ook een deurwaarder inschakelen. Iemand dagen voor het gerecht kan alleen via dagvaarding of verzoekschrift, waar formaliteiten aan verbonden zijn... een geldige dagvaarding kan bijv. alleen worden uitgebracht door een deurwaarder op bepaalde in de wet geregelde manieren( RV art. 111 j 45e.v)

Is er een veroordelend vonnis ten nadele van jou door de rechter gewezen( wat derhalve een executoriale titel zal opleveren) dan kan de deurwaarder inderdaad de boeman uithangen en desnoods met de hulp van oom agent jouw tv meenemen en later verkopen.

Niet betalen kan dus tot op een zekere hoogte, waarbij je in je achterhoofd moet houden dat een eventuele rechtzaak waarbij je in het ongelijk wordt gesteld een hoop extra geld kost...deurwaarderskosten, proceskosten etc
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 27 mei 2004 15:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

OK duidelijk.
Het is logisch dat je door niet betalen het risico loopt nog veel meer te moeten betalen. Vaak weten beide partijen dondersgoed wie moet betalen en zit de schuldenaar gewoon te wachten of het die ander 'menens' is of niet.
Ik denk dat veel mensen de dagvaarding door de deurwaarder en het huis leegroven door de deurwaarder niet uit elkaar houden.
Ik vroeg me af wat te doen in het hypothetische geval dat iemand hier zomaar aanbelt en beweert deurwaarder te zijn en ff naar binnen wil voor wat spulletjes :S. Dat gaat dan dus mooi niet door, want voor het zover komt heb je eerst heel wat post ontvangen en moet er uitspraak door de rechter zijn geweest. Dan zijn het dus gewoon crimineeltjes met een nieuwe taktiek.
(Ja, paranoia is a way of life...)
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: do 27 mei 2004 15:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nou zo hypothetisch is het niet hoor, heb wel eens dat soort zaken gehad bij de rechtswinkel...deur dicht gooien! Als het echt een deurwaarder is met een veroordelend vonnis in zijn hand dan komt ie maar terug met de politie.
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 27 mei 2004 15:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Echt waar?! Cool!
Maar zoiets komt dus niet uit de lucht vallen, en als ze je ermee verrassen zijn het oplichters.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 1645


BerichtGeplaatst: vr 28 mei 2004 0:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik dacht dat het gros van de bezoekers van deze website juristen waren. In Nijmegen wordt nog een blauwe maandag aan procesrecht besteed maar blijkbaar is dat op andere universiteiten niet meer zo. Je kunt overigens ook opzoeken, wat je als daadwerkelijk werkende jurist straks alleen maar doet, wat een deurwaarder is/doet/mag, hoe de procesgang in elkaar zit en wat een incassobureau dan doet. Zelf met Internet kom je volgens mij nog wel een heel eind. Duik eens een bibliotheek in.
Een deurwaarder is geen overheidsorgaan en werkt niet voor de overheid maar heeft een publiekrechtelijke bevoegdheid tot het verrichten van ambtshandelingen welke rechtens erkend worden. Zo moet een dagvaarding door een deurwaarder worden uitgebracht om zorg te dragen dat aan alle formaliteiten wordt voldaan en kun je niet volstaan met een aangetekend schrijven. Een deurwaarder mag/kan dus bepaalde handelingen verrichten die een incassobureau niet zelfstandig kan verrichten maar weer wel met behulp van een deurwaarder! Onderschat om die reden een incassobureau niet en overschat om diezelfde reden ook de deurwaarder niet. De deurwaarder werkt in opdracht van en gaat niet zomaar zijn gang maar moet opdracht krijgen tot.
Overigens bestaat er ook nog zoiets als conservatoir beslag. Er kan al voor of tijdens een procedure beslag (zgn. bewaarbeslag) worden gelegd in afwachting van een executoriale titel. Tevens bestaat het recht van parate executie voor pand-en hypotheekhouders. Zij hebben een directe grondslag voor beslag en hebben geen executorale titel nodig voor het leggen van beslag. Een procedure is dus niet altijd nodig.
Voor toegang tot een woning of woonruimte is inderdaad toestemming nodig, of van de bewoner of van een (H)OvJ. Ook een poltieagent mag dus niet zomaar naar binnen, ook al is hij van de politie. Een agent of opsporingsabmtenaar heeft eerst toestemming nodig. Vaak denken mensen dat ze de politie altijd moeten binnen laten. Dit is dus niet het geval. Ze dienen een bevel met toestemming te hebben, anders kun je rechtmatig de deur gesloten houden. Iedere andere persoon kun je dus gewoon buiten in de kou laten staan, ook deurwaarders. Vaak zullen ze van buitenaf proberen te noteren wat de bezittingen zijn maar ze hebben geen recht om binnen te komen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: vr 28 mei 2004 10:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
dacht dat het gros van de bezoekers van deze website juristen waren. In Nijmegen wordt nog een blauwe maandag aan procesrecht besteed maar blijkbaar is dat op andere universiteiten niet meer zo.


Sleepy Sleepey

misschien wat beter lezen de volgende keer voordat je dit soort misplaatste arrogante opmerkingen maakt.

Er kan inderdaad conservatoir beslag worden gelegd, wil je dat beslag uitwinnen dan is er dus wel een procedure nodig...conservatoir beslag is slechts een middel om de vordering veilig te stellen of de debiteur in zijn handelen te blokkeren. Jammer dat jij als procesrechtgoeroe er dan niet even bij verteld dat je ook dit conservatoir beslag niet zomaar krijgt en dit aan de president van de rechtbank moet vragen RV 700 e.v. Sad Die info hadden wij als procesrechtleken wel op prijs gesteld.

Over het binnentreden van de deurwaarder met politie...had je art 444 RV gelezen dan had je gezien dat toestemming van de bewoner niet nodig is. Goodbye
_________________
Be the change you want to see in the world


Laatst aangepast door Ramonkey op vr 28 mei 2004 11:37, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: vr 28 mei 2004 11:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Okidoki schreef:
Ik dacht dat het gros van de bezoekers van deze website juristen waren. In Nijmegen wordt nog een blauwe maandag aan procesrecht besteed maar blijkbaar is dat op andere universiteiten niet meer zo. Je kunt overigens ook opzoeken, wat je als daadwerkelijk werkende jurist straks alleen maar doet, wat een deurwaarder is/doet/mag, hoe de procesgang in elkaar zit en wat een incassobureau dan doet. Zelf met Internet kom je volgens mij nog wel een heel eind. Duik eens een bibliotheek in.


Correctie: wij zijn aankomend juristen, varierend van nulde- tot zevendejaars. Dus wij weten niet alles en komen hier bij elkaar om het over verschillende (juridische) onderwerpen te hebben, en maken gebruik van elkaars kennis als we het even niet precies (meer) weten. Het mooie van internet is immers ook dat je van elkaar kunt leren! Very Happy
Maar bedankt voor je uitbreiding op Ramonkeys bijdrage, zelf heb ik nog helemaal geen procesrecht gehad dus het is mooi dat er hier mensen zijn die het wel weten en het mij willen uitleggen! (Is toch vaak duidelijker dan een ingewikkeld wetboek, niet? Wink )
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: vr 28 mei 2004 13:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn lieve Okidoki!
Ik denk dat jij door jouw bijdrage hebt laten zien dat jij snapt wat de bedoeling van dit forum is! Mensen helpen elkaar, en er kan een discussie ontstaan!
Die eerste opmerking, heb ik maar overheen gelezen, omdat de rest me wel beviel!
Het zij je vergeven, en hopelijk kun jij ons vaker helpen en wij jou!
Btw: Ik ben geen aankomend jurist, maar maak wel dankbaar gebruik van dit forum, voor mij is dit een vorm van vrijetijdsbesteding!
(Die gekke mensen heb je namelijk ook nog)
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 1645


BerichtGeplaatst: vr 28 mei 2004 13:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst is het geen arrogante opmerking...maar blijkbaar vat jij dit wel zo op Ramonkey. Jammer. Crying or Very sad ..zo heb ik het niet bedoeld en als het zo over komt, dan mijn excusses daarvoor. Ik was alleen van mening dat je als jurist (als je het recht beoefent ben je een jurist en ook als je rechten studeert is dit dus het geval!) het verschil toch ook eerst kan opzoeken. Dat had waarschijnlijk al veel duidelijk gemaakt.
Ik ben geen procesrechtgoeroe en voor conservatoir beslag moet je inderdaad bij de president zijn maar als je maar summier kan aantonen dat jij een vordering hebt, dan krijg je al toestemming voor beslag. Het beslag opzich is dus zo gelegd. Een leek weet dan niet wat hem overkomt en denkt dan dat alles zo maar kan. Beslag leggen is dus niet moeilijk.
Zoals gezegd, de meeste bezoekers hier studeren rechten en mogen dus als juristen en niet als aankomend juristen worden beschouwd. Dit forum is inderdaad uitermate geschikt om onderling je visie uit te wisselen maar je kunt ook eerst zelf opzoek gaan naar het antwoord. Daar leer je ook veel van en dan blijft het vaak beter hangen. Het is dus een tip. (nogmaals niet arrogant bedoeld Rolling Eyes )
En wat betreft artikel 444 RV. Ik kan je aanraden niet alleen lid 1 te lezen maar ook de overige leden. Je zult zien dat een deurwaarder alleen mag binnentreden met toestemming van de bewoner OF in bijzijn van een ambtenaar van politie met een machtiging. Tevens verwijst artikel 444 RV naar de Algemene Wet op het Binnentreden die van toepassing is. Hier staat beschreven hoe het binnentreden dient te geschieden. Ik heb overigens ook niet gezegd dat je zonder toestemming niet mag binnentreden maar alleen dat als je geen toestemming hebt, je een machtiging moet hebben van een (H)OvJ. Toestemming van de bewoner is echter veel makkelijker dan eerst een machtiging halen. Er zal daarom ook altijd eerst toestemming worden gevraagd. In beginsel kom je er dus zonder toestemming van de bewoner niet in. Gelukkig hebben we grondrechten. Very Happy
Hopelijk maakt dit het allemaal wat duidelijker. En Ramonkey...volgende keer iets minder heftig reageren...als jurist moet je ook kunnen incasseren en niet meteen op je tenen getrapt zijn. (wederom niet arrogant of lullig bedoeld Smile )


Laatst aangepast door Okidoki op vr 28 mei 2004 13:29, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds